بهترین مانیتور کامپیوتر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

انتخاب مانیتور برای کامپیوتر کار دشواری‌ست؛ مخصوصاً اگر با طیف وسیعی از برندها، اندازه‌ها، رزولوشن‌ها و امکانات سروکار داشته باشید. اما در نهایت با کمی جستجو، بهترین مانیتور کامپیوتر خود را پیدا خواهید کرد.

کاربران مختلف با توجه به نیازهایی که دارند، مدل مانیتور دلخواه خود را انتخاب می‌کنند. برخی از کاربران دنبال قابلیت‌های گیمینگ در مانیتور هستند، برخی دیگر فقط به ابعاد آن توجه می‌کنند و عده‌ای به سرعت پاسخگویی یا کیفیت رنگ آن توجه دارند.

در این مقاله به طور مختصر و مفید، همه آنچه درباره خرید بهترین مانیتور کامپیوتر باید بدانید را مورد بررسی قرار داده‌ایم. بنابراین اگر قصد خرید مانیتور دارید، تا انتها همراه ما باشید.

نوع پنل مانیتور

اولین نکته‌ای که در هنگام انتخاب بهترین مانیتور کامپیوتر باید به آن توجه کنید، پنل مانیتور است. در ادامه معروف‌ترین انواع پنل مانیتور را معرفی می‌کنیم تا با توجه به نیاز خود بهترین را انتخاب کنید:

1. پنل IPS

پنل IPS این روزها در دنیای مانیتورها پادشاهی می‌کند. این مانیتور معمولاً روشن‌تر و واضح‌تر از پنل‌های دیگر بوده و زاویه دید گسترده‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مانیتورهایی که با پنل IPS ساخته شده‌اند اغلب سرعت پاسخگویی (Response time) و نرخ تازه‌سازی بیشتری دارند و این خبر خوبی برای گیمرهاست.

تنها نقطه ضعف مانیتورهای IPS این است که نمی‌توانند نقاط سیاه تصویر را به درستی نمایش دهند. البته در فناوری‌های جدید IPS این مشکل به طور کامل حل شده است.

بهترین مانیتور کامپیوتر

2. پنل VA

نوع دیگری از پنل‌های کامپیوتر، پنل‌های VA هستند که گرچه محبوبیت IPS را ندارند اما افراد زیادی طالب آن هستند. این مانیتورها روشن و رنگارنگ بوده و نسبت کنتراست بهتر و سطوح سیاه تیره‌تری را نمایش می‌دهند.

مانیتورهای VA‌ بیشتر برای بازی طراحی شده‌اند و می‌توانند کیفیت تصاویر متحرک با سرعت بالا را بدون هرگونه تاری نشان دهند. نقطه ضعف این مانیتورها، زاویه دید محدودتر آن‌هاست که بیشتر از روبه‌رو قابل مشاهده هستند.

3. پنل TN

برای کاربرانی که به دنبال خرید یک مانیتور با پنل ارزان هستند، پنل‌های TN طراحی شده‌اند. این مانیتورها زمان پاسخگویی بسیار سریعی دارند که همین موضوع باعث شده وضوح تصویر در آنها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.

مانیتورهای TN محدودیت‌هایی در کنتراست و عملکرد رنگ دارد. بنابراین مانیتورهای TN‌بیشتر مخصوص گیمرهایی‌ست که بازی‌هایی با رنگ‌های کمتر و سرعت بالا انجام می‌دهند.

4. پنل OLED

جدیدترین تکنولوژی ساخت پنل مانیتور، OLED است. برای ساخت مانیتورهای ال ای دی از دیودهای نوری استفاده می‌شود و هر پیکسل توسط یک دیود نوری روشن می‌شود.

مانیتورهای OLED را پادشاه مانیتورها در زمینه نشان دادن تصاویر مشکی می‌دانند. در واقع برای نمایش دقیق رنگ مشکی، پیکسل مانیتور خاموش می‌شود تا هیچ نوری ساطع نشود. این مانیتور از نظر زاویه دید عالی بوده و به تازگی مدل‌هایی با نرخ تازه‌سازی 240 هرتز توسط شرکت ال جی روانه بازار شده است.

گرچه پنل‌های OLED نسبت به مدل‌های دیگر جدیدتر و البته گران‌تر هستند اما به دلیل کیفیت بالایی که ارائه می‌دهند طرفداران زیادی دارند.

اندازه مانیتور

اندازه موضوع مهم دیگری‌ست که در انتخاب بهترین مانیتور کامپیوتر باید به آن توجه کنید. طبق یک بررسی آماری، بیشتر مردم به مانیتورهایی با اندازه 24، 27 و 32 اینچ برای کامپیوتر خود علاقه دارند که به راحتی روی میز کامپیوتر قرار گیرد.

بزرگ بودن بیش از حد مانیتور برای کاربران معمولی که کارهای ابتدایی را با آن انجام می‌دهند مناسب نیست. همچنین هرچقدر مانیتور شما بزرگ‌تر باشد، به اتاق بزرگ‌تر و همچنین میز کار بزرگ‌تر هم نیاز خواهید داشت.

با این حال، انتخاب اندازه مانیتور به طور مستقیم به اولویت‌های شخصی و علایق شما بستگی دارد:

  • اگر کاربر معمولی هستید خرید مانیتورهای 23 تا 32 اینچی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
  • اگر به دنبال مانیتور طراحی هستید، مانیتورهای 27 اینچ به بالا برای شما مناسب است.
  • اگر مانیتور گیمینگ می‌خواهید، به ابعاد بزرگ‌تر و قابلیت‌های گیمینگ مانیتور توجه کنید.
  • اگر مانیتور برنامه نویسی می‌خواهید می‌توانید به مانیتورهای 24 اینچ به بالا اعتماد کنید.

رزولوشن مانیتور

رزولوشن یا وضوح تصویر یکی دیگر از موضوعات مهم در انتخاب مانیتور کامپیوتر است. در خیلی از مواقع که کاربران می‌پرسند: «مانیتور چی بخرم؟» پاسخ خیلی ساده و کوتاه است: مانیتوری که رزولوشن مناسبی داشته باشد.

اکثر مانیتورهای اقتصادی که فروش بالایی هم دارند با رزولوشن 1080p یا همان 1920×1080 تولید می‌شوند. مانیتورهای 24 اینچی بهترین وضعیت برای نمایش این رزولوشن را در اختیار شما قرار می‌دهند.

مانیتورهای 27 و 32 اینچی می‌توانند رزولوشن 1440p یا 2560‍×1440 پیکسل را ارائه دهند. اکثر کسانی که از کامپیوتر برای طراحی، بازی، وب گردی و حتی تماشای فیلم استفاده می‌کنند، این رزولوشن را ترجیح می‌دهند. توجه داشته باشید که PS4 و PS5 از این رزولوشن پشتیبانی نمی‌کنند.

برای مانیتورهای با ابعاد بزرگتر باید به دنبال رزولوشن‌های بیشتر هم باشید. رزولوشن 4K یا 3840×2160 یک انتخاب عالی برای مانیتورهای 27، 32 اینچ و مانیتورهای با ابعاد بزرگ‌تر است.

در یک دسته بندی کلی، جدیدترین رزولوشن مانیتورها در جدول زیر قرار می‌گیرد:‌

رزولوشن

پیکسل‌‌ها

5K

5120×2880

4K

3840×2160 مانیتورهای معمولی

 4096×2160 مانیتورهای سینمایی

Ultra HD (UHD)

3840×2160

QHD aka WQHD aka 1440p

2560×1440

2K

2560×1440 مانیتورهای معمولی
2048×1080 مانیتورهای سینمایی

WUXGA

1920×1200

Full HD (FHD) aka 1080p aka HD

1920×1080

HD aka 720p

1280×720

نرخ تازه‌سازی مانیتور

نرخ تازه‌سازی یا رفرش ریت (Refresh Rate) یکی از مهم‌ترین پارامترها در انتخاب بهترین مانیتور کامپیوتر است. نرخ تازه‌سازی به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که مانیتور می‌تواند تصاویر را در یک بازه زمانی مشخص (ثانیه یا میلی ثانیه) نمایش دهد.

اکثر مانیتورهای اقتصادی نرخ تازه‌سازی 60 هرتزی دارند که برای کارهای معمولی مناسب است. اما اگر گیمر حرفه‌ای هستید و به کیفیت‌های بالایی از نمایش تصویر نیاز دارید باید به دنبال نرخ تازه‌سازی‌های بالاتر بروید.

اکنون در بازار ایران، مانیتورهای ال جی و سایر برندها با نرخ‌های تازه‌سازی 144 هرتز، 240 هزتر و بالاتر از آن هم وجود دارند. شما باید با توجه به نیاز، بودجه و البته قدرت سخت‌افزار خود، این پارامتر را در نظر بگیرید.

هرچقدر نرخ تازه‌سازی مانیتور بالاتر باشد، تصاویر متحرک به شکلی نرم‌تر نمایش داده می‌شوند. همچنین تاخیرهای ورودی هم کاهش پیدا کرده و همین موضوع به شفاف‌تر شدن تصویر کمک می‌کند.

باید توجه داشته باشید که اگر گیمر حرفه‌ای نیستید، همان نرخ تازه‌سازی 60 هرتزی برای نیاز شما کافی خواهد بود و توصیه می‌کنیم هزینه زیادی در این بخش انجام ندهید.

قیمت مانیتور کامپیوتر

پشتیبانی از فناوری همگام‌سازی تطبیقی (Adaptive Sync)

حالا که درباره مانیتورهای با نرخ تازه‌سازی بالا صحبت کردیم باید به این نکته هم اشاره کنیم که نرخ تولید تصاویر توسط کارت گرافیک کامپیوتر باید با نرخ نمایش آن توسط مانیتور هماهنگ باشد.

در غیر این صورت پدیده‌ای به نام پارگی تصویر (Screen Tearing) به وجود می‌آید و مانیتور بخشی از فریم قبلی را روی فریم جدید نمایش می‌دهد. برای جلوگیری از بروز این مشکل، فناوری Adaptive Sync توسعه داده شده است.

Adaptive Sync یک ویژگی ضروری برای گیمرهای PC محسوب می‌شود. امروزه دو شرکت AMD و NVIDIA با توسعه دو فناوری اختصاصی خود در این زمینه، خیال کاربرانی که کارت گرافیک‌های این دو شرکت را دارند راحت کرده‌اند.

بنابراین در هنگام خرید مانیتور دقت کنید که آیا مانیتور شما از فناوری‌های AMD FreeSync و Nvidia G-Sync پشتیبانی می‌کند یا خیر. این دو فناوری برای هماهنگ کردن کارت گرافیک با مانیتور طراحی شده‌اند.

ارگونومی مانیتور

بهترین مانیتور در واقع مانیتوری‌ست که تصاویر را با بهترین کیفیت و در بهترین حالت به شما نشان دهد. ارگونومی مانیتور از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که افراد زمان‌های طولانی رو به روی مانیتور می‌نشینند و همین موضوع ممکن است باعث بروز دردهایی در ناحیه چشم، گردن و سر آنها شود.

بنابراین در هنگام انتخاب بهترین مانیتور به این نکته توجه کنید که مانیتور شما قابلیت‌هایی برای تنظیم ارتفاع، شیب و زاویه داشته باشد تا شما در بهترین حالت به مانیتور خیره شوید.

پشتیبانی از فناوری HDR

اگر رنگ‌های مانیتور برای شما اهمیت زیادی دارند پس باید در هنگام خرید، توجه کنید مانیتور شما به فناوری HDR‌ مجهز باشد. این فناوری می‌تواند طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را به مانیتور شما آورده و نمایش دهد.

اگر به دنبال مانیتوری با HDR عالی هستید، می‌توانید مانیتورهای OLED را خریداری کنید که از HDR10 پشتیبانی می‌کنند. به طور کلی این فناوری وظیفه دارد رنگ‌ها را واقعی‌تر و زنده‌تر به نمایش در آورد.

بهترین مانیتور های ال جی

گارانتی معتبر

آخرین نکته‌ای که در انتخاب بهترین مانیتور باید به آن توجه کنید، گارانتی آن است. متاسفانه در بازار ایران مانیتورهای گمنامی با گارانتی‌های گمنام‌تر عرضه شده‌اند و مشتریان بدون توجه به این موضوع، خرید خود را انجام می‌دهند.

آونگ یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی در بازار ایران است که از سال 1385 فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت ایرانی برای مانیتورهای ال جی و برندهای دیگر گارانتی‌های طولانی مدت در نظر گرفته تا در صورت بروز هرگونه مشکل، خدمات تعمیر یا تعویض مانیتور به کاربر ارائه شود.

سخن پایانی

برای انتخاب و خرید بهترین مانیتور کامپیوتر کافیست به نکاتی مانند نوع پنل، اندازه، رزولوشن، نرخ تازه‌سازی، ارگونومی و گارانتی آن توجه داشته باشید. همه این موارد به میزان بودجه شما بستگی دارند. بنابراین نیازها و بودجه خود را با هم هماهنگ کنید تا بهترین مانیتور نصیب‌تان شود.