Adaptive Sync یا فناوری تطبیق نرخ نوسازی تصویر چیست؟

وقتی صحبت از خرید مانیتور گیمینگ می‌شود، معیارهایی مانند اندازه مانیتور، نرخ تازه‌سازی (رفرش ریت) و زمان پاسخگویی مطرح می‌شود. اما کمتر کسی به فناوری تطبیق نرخ نوسازی تصویر توجه می‌کند. اصلا Adaptive Sync چیست؟

حتی اگر گران قیمت‌ترین مانیتور موجود در بازار را هم خریداری کرده باشید که رفرش ریت بالا و زمان پاسخگویی پایینی داشته باشد تا زمانی که فناوری همگام سازی تطبیقی در مانیتور پشتیبانی نشود، تصاویری با شکستگی مشاهده خواهید کرد.

اینجاست که موضوع فناوری تطبیق نرخ نوسازی مطرح می‌شود. در ادامه به طور کامل درباره اینکه Adaptive Sync چیست و چرا باید به وجود آن در مانیتور توجه کرد صحبت می‌کنیم. همراه ما باشید.

دلایل پارگی یا لرزش تصاویر در مانیتور

عموما در مانیتورهای قدیمی، تصاویر با نرخ تازه‌سازی ثابتی نمایش داده می‌شوند. با این حال وقتی یک بازی به نرخ فریم بالاتری (خارج از محدوده تنظیم شده مانیتور) نیاز دارد، به خصوص در هنگام نمایش صحنه‌های سریع، مانیتور ممکن است نتواند این سرعت را پشتیبانی کند.

مانیتورهای قدیمی در صورت مواجه شدن با این حالت، بخشی از فریم جاری و فریم بعدی را به طور همزمان نمایش می‌دهند که با این کار پارگی (Tearing) یا شکستگی تصویر به وجود می‌آید.

به عنوان مثال تصویر کنید که بازی شما با سرعت 90 فریم بر ثانیه پیش می‌رود اما نرخ تازه‌سازی مانیتور شما 60 هرتز باشد. در واقع کارت گرافیک شما در هر ثانیه 90 به‌روز‌رسانی تصویر انجام می‌دهد اما نمایشگر فقط 60 عدد از آن را نمایش می‌دهد.

مشکل بعدی مانیتورها لکنت (stuttering) یا میکرو لکنت (micro-stuttering) است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که فریم‌های یک بازی در مانیتور تکرار شده یا فریز می‌شوند. این مشکل به دلیل تاخیر ورودی بین GPU و نمایشگر به وجود می‌آید.

فناوری V-Sync چیست؟

V-Sync که به نام فناوری همگام‌سازی عمودی هم شناخته می شود، فناوری اصلی کارت‌های گرافیک است که نرخ فریم بازی را با نرخ تازه سازی مانیتور همگام می کند.

این فناوری در اکثر کارت‌های گرافیک مدرن وجود دارد و در درجه اول برای مقابله با مشکل با پارگی تصاویر در صفحه نمایش ساخته شده است.

وقتی V-Sync روی مانیتور فعال باشد، نرخ فریم خروجی کارت گرافیک را به گونه‌ای محدود می‌کند تا با نرخ تازه‌سازی مانیتور هماهنگی داشته باشد. وجود این فناوری از ایجاد مشکلاتی مانند پاره شدن یا شکستگی تصویر جلوگیری می‌کند.

Adaptive Sync چیست؟

در بازی‌های ویدیویی مختلف، صحنه‌های بازی به سطوح متفاوتی از فریم ریت نیاز دارند. هرچقدر جلوه‌ها و جزئیات صحنه بیشتر باشد (مانند انفجار و دود)، زمان بیشتری برای رندر کردن فریم‌های آن نیاز است.

همگام سازی تطبیقی چیست

مانیتورهای جدید به جای اینکه به طور مداوم نرخ فریم یکسانی را در همه‌جای صحنه ارائه دهند، نرخ تازه‌سازی فریم‌های مورد نیاز کارت گرافیک را با مانیتور همگام‌سازی می‌کنند.

فناوری Adaptive Sync برای این همگام‌سازی ساخته شده است. این فناوری که توسط VESA توسعه داده شده، نرخ تازه سازی نمایشگر را طوری تنظیم می‌کند که با فریم‌های خروجی کارت گرافیک مطابقت داشته باشد.

به لطف وجود این فناوری، هر فریم در اسرع وقت نمایش داده می‌شود تا از تاخیر ورودی و عدم تکرار آن جلوگیری شود، بنابراین از لکنت بازی و پاره شدن صفحه جلوگیری می‌شود.

فناوری Adaptive Sync بجز گیمینگ، در نمایش ویدیوهای با فریم‌های مختلف هم کاربرد دارد. این فناوری نرخ تازه‌سازی مانیتور را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که از بروز مشکلاتی مانند لکنت تصویر جلوگیری شود.

نکته جالب درباره فناوری تطبیق نرخ نوسازی تصویر این است که حتی از مصرف انرژی زیاد مانیتور هم جلوگیری می‌کند.

فناوری Adaptive Sync به بیان ساده‌تر، یک فناوری مخصوص مانیتور است که با هماهنگ کردن نرخ تغییرات تصویر با نرخ تولید فریم‌های کارت گرافیک، جلوی مشکلاتی مانند پارگی و شکستگی تصاویر را می‌گیرد.

یکی از مزیت‌های Adaptive Sync، راهبردی بودن آن است؛ به این معنی که می‌تواند با کارت‌های گرافیک از طریق پورتDisplayPort یا HDMI کار کند.

همچنین، نیاز به سخت‌افزار خاصی ندارد و با صفحه‌نمایش‌های مختلف از انواع و اندازه‌های مختلف سازگار است.

تفاوت V-Sync و Adaptive Sync چیست؟

فناوری V-Sync نرخ فریم کارت گرافیک را برای مطابقت با نرخ تازه‌سازی مانیتور محدود می‌کند اما فناوری Adaptive Sync به صورت پویا نرخ تازه‌سازی مانیتور را در پاسخ به نرخ فریم مورد نیاز بازی برای رندر تغییر می‌دهد.

تفاوت اصلی بین فناوری V-Sync و Adaptive Sync در روش کار آنها برای مدیریت نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش است.

فناوری تطبیق نرخ نوسازی تصویر

فناوری V-Sync توسط کارت گرافیک و مانیتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی آن جلوگیری از تولید تصاویر نامتناسب به دلیل عدم هماهنگی بین فریم‌های کارت گرافیک و نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش است.

با فعال کردن V-Sync، نرخ تازه‌سازی مانیتور به نرخ تولید فریم کارت گرافیک محدود می‌شود. در واقع این فناوری با محدود کردن نرخ تازه‌سازی مانیتور از بروز مشکلات جلوگیری می‌کند.

فناوری Adaptive Sync به صورت متغیر (پویا) نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش را تنظیم می‌کند تا با نرخ تولید فریم کارت گرافیک هماهنگ شود.

به عبارت دیگر، وقتی نرخ تولید فریم کمتر است، نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش کاهش می‌یابد و وقتی نرخ تولید فریم بیشتر است، نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش افزایش می‌یابد.

این بهبود در هماهنگی میان نرخ فریم و نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش باعث کاهش پارگی (tearing) و تیرگی در بازی می‌شود، همچنین تجربه بازی روان‌تر و بهتری را فراهم می‌کند.

AMD FreeSync در مقابل NVIDIA G-Sync: تفاوت چیست؟

دو کمپانی بزرگ آمریکایی که در زمینه تولید کارت گرافیک و مادربرد فعالیت می‌کنند، فناوری اختصاصی خود را برای همگام سازی تطبیقی توسعه داده‌اند.

کمپانی AMD فناوری AMD FreeSync را توسعه داده که شباهت زیادی به Adaptive Sync دارد. مانیتورهایی که به فناوری FreeSync کمپانی AMD مجهز باشند، می‌توانند با اکثر کارت‌های گرافیک (حتی بجز AMD) هم کار کنند.

اما کمپانی NVIDIA فناوری G-Sync را به صورت اختصاصی راه‌اندازی کرده است. این فناوری امکانات بیشتری نسبت به FreeSync در اختیار کاربران قرار می‌دهد و به همین دلیل قیمت مانیتورهایی که از G-Sync پشتیبانی می‌کنند بیشتر است.

اما نقطه ضعف مانیتورهای مجهز به فناوری G-Sync این است که فقط با کارت گرافیک‌های NVIDIA سازگاری دارند. بنابراین اگر مانیتور مجهز به فناوری G-Sync خریداری کرده‌اید باید کامپیوتر شما هم کارت گرافیک نسل جدید NVIDIA داشته باشد.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع خرید مانیتور گیمینگ [بررسی 9 فاکتور مهم]

سخن پایانی

انتخاب مانیتور با فناوری تطبیق نرخ نوسازی به نوع کاربری شما بستگی دارد. اگر کاربر معمولی هستید و با تصاویر و ویدیوهای با نرخ نوسازی بالا نیاز ندارید، خرید مانیتوری که از این فناوری پشتیبانی کند، تاثیری برای شما ندارد.

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که فناوری Adaptive Sync چیست؟ و دو نمونه از معروف‌ترین فناوری‌های ایده گرفته از آن را به شما معرفی کردیم (FreeSync و G-Sync). شما هم می‌توانید نظرات خود درباره این فناوری را با ما در میان بگذارید.