بهترین مانیتور برای کارهای گرافیکی (طراحی و ادیت)

گرافیست‌ها، نقاشان دیجیتال، معمارها و افرادی که کار تدوین فیلم را انجام می‌دهند همه به دنبال بهترین مانیتور برای طراحی و ادیت هستند. انتخاب مانیتوری که جزئیات تصاویر را با وسواس زیاد نشان دهد، کار ساده‌ای نیست.

شرکت‌های تولیدکننده مانیتور، بخشی از تمرکز خود را روی تولید مانیتورهایی گذاشته‌اند که مخصوص این کاربران است. مانیتورهای مخصوص طراحی و تدوین به گونه‌ای ساخته می‌شوند که تمام نیازهای این کاربران را به بهترین شکل برطرف کنند.

اگر شما هم گرافیست، تدوین‌گر، معمار یا نقاش هستید و قصد خرید مانیتور برای طراحی دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا 3 مورد از بهترین مانیتورهای مخصوص طراحی را به شما معرفی کنیم.

راهنمای خرید مانیتور برای طراحی

مانیتور برای طراحی و تدوین ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. در این بخش راهنمای خرید چنین مانیتوری را خواهید دید.

این نوع مانیتورها باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

1. نمایش رنگ‌ها با دقت بالا

طراحان گرافیک و تدوین‌گرها با رنگ سروکار دارند! بنابراین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که مانیتور مخصوص ادیت فیلم یا طراحی باید داشته باشد این است که رنگ‌ها را با دقت بسیار بالایی نمایش دهد.

این نوع مانیتور باید قادر باشد رنگ‌ها را به گونه‌ای نمایش دهد که بازتابی از رنگ‌ها در دنیا واقعی باشد. به همین دلیل ما پیشنهاد می‌کنیم مانیتوری با دقت و عمق رنگ بالا نظیر مانیتورهای 4K و 10 بیت (یا حتی 12 بیت) را انتخاب کنید.

2. پوشش رنگ گسترده

فارغ از اینکه مانیتور شما رنگ‌ها را با دقت بالایی نمایش می‌دهد باید گستره رنگی فراوانی هم داشته باشد تا تمام رنگ‌ها را با جزئیات به نمایش در آورد.

مانیتورهایی که برای طراحی و ادیت ساخته می‌شوند پوشش رنگ گسترده‌ای مانند Adobe RGB یا DCI-P3 دارند که طیف رنگی مورد پشتیبانی آنهاست.

این نوع پوشش رنگ، برای نمایش گستره بیشتری از رنگ‌های واقعی و دقیق در نرم‌افزارهای گرافیکی و تدوین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. تعادل رنگ و کالیبراسیون

مانیتوری که برای طراحی و تدوین استفاده می‌شود، باید دارای تنظیمات کالیبراسیون و تعادل رنگ قابل تنظیم باشد. در واقع اغراق در درخشندگی رنگ‌ها ممکن است روی نتیجه نهایی کار ضربه بزند؛ پس همه‌چیز باید به اندازه و استاندارد باشد.

مانیتوری که کالیبراسیون دقیقی دارد به شما این امکان را می‌دهد تا رنگ‌ها را به درستی کالیبره کنید و تطابق مناسبی بین مانیتور و دستگاه خروجی (مانند چاپگر) ایجاد شود.

4. زمان پاسخ‌گویی سریع

برای تدوین و کار با محتواهای دینامیکی مانند ویدیوها، زمان پاسخ‌گویی مانیتور بسیار مهم است. تدوینگر با میلی‌ثانیه‌ها سروکار دارد و باید مانیتوری روبه‌روی او قرار گیرد که قادر به پردازش این زمان باشد.

به همین دلیل برای تدوینگرها پیشنهاد می‌کنیم که یک مانیتور با زمان پاسخ‌گویی حداکثر 5 میلی‌ثانیه یا کمتر را انتخاب کنند.

5. قابلیت چرخش و تنظیم ارتفاع

یک مانیتور مخصوص طراحی و تدوین باید دارای قابلیت چرخش و تنظیم ارتفاع باشد. کار طراحی و تدوین یک کار زمان‌بر و طولانی است. بنابراین در صورتی که مانیتور به درستی تنظیم نشود آسیب‌های جدی‌ای به گردن، کتف و شانه کاربران وارد می‌کند.

به همین دلیل در هنگام خرید مانیتور برای طراحی و تدوین حتما به قابلیت‌های تنظیم زاویه، ارتفاع و شیب آن توجه داشته باشید.

6. صفحه مات یا ضد تابش

مانیتورهایی که بازتاب نور زیادی دارند برای کار طراحی و تدوین مناسب نیستند. مانیتور با صفحه مات یا ضد بازتاب، نورهای خیره‌کننده و بازتاب‌های مزاحم را کاهش می‌دهد و کار کردن برای مدت طولانی با آن راحت‌تر می‌شود.

7. پورت‌های متنوع

طراحان و نقاشان دیجیتال برای اتصال تجهیزات خود به کامپیوتر یا مانیتور به پورت‌های زیادی نیاز دارند. همچنین تدوین‌گرها عادت دارند مانیتورهای مختلف را به هم متصل می‌کنند تا فضای کاری بیشتری داشته باشند.

به همین دلیل وجود پورت‌های متعدد و متنوع روی مانیتور طراحی گرافیک بسیار اهمیت دارد. بهترین پورت‌ها برای این مانیتورها پورت HDMI، پورت USB و DisplayPort است.

8. اندازه و نسبت صفحه

برای کارهای طراحی و تدوین نسبت تصویر مانیتور بسیار اهمیت دارد. البته کاربران مختلف با توجه به نوع کاری که انجام می‌دهند نسبت تصویرهای مختلفی را ترجیح می‌دهند. نسبت تصویر 16:9 یا 16:10 برای کارهای طراحی و تدوین مناسب است.

معرفی 3 مانیتور مناسب برای کارهای گرافیکی

در این بخش 3 مورد از بهترین مانیتور برای کار های گرافیکی و تدوین را به شما معرفی می‌کنیم. هر سه مدل مانیتور از ساخته‌های کمپانی ال جی هستند که با گارانتی آونگ در ایران عرضه می‌شوند.

1. مانیتور 29 اینچ UltraWide ال جی مدل 29WN600-W

مانیتور 29 اینچی ال جی مدل 29WN600-W یکی از مقرون به صرفه‌ترین مانیتورهای مخصوص طراحی در بازار ایران است.

این مانیتور اولترا واید به گونه‌ای طراحی شده که نیاز کسانی که کار تدوین فیلم و ادیت عکس را انجام می‌دهند برطرف می‌کند.

بهترین مانیتور برای طراحی و ادیت

برخی از ویژگی‌ها این مانیتور 29 اینچی عبارت است از:

نسبت تصویر 21:9 و رزولوشن 1080×2560

طراحان گرافیک به فضای کاری بیشتری نیاز دارند. این فضای بیشتر از طریق خرید مانیتورهای اولترا واید یا فوق عریض فراهم می‌شود.

خوشبختانه کمپانی ال جی با عرضه مانیتور 29 اینچی اولترا واید مدل 29WN600-W به این نیاز کاربران پاسخ داده است. این مانیتور برای طراحی نسبت تصویر 21:9 را ارائه می‌دهد تا تصاویری عریض روی صفحه مشاهده کنید.

همچنین برای ایجاد دقت بیشتر در تصاویر و بالاتر بردن کیفیت، رزولوشن 1080×2560 برای این مانیتور در نظر گرفته شده است.

مناسب برای برگزاری کلاس‌های آنلاین

گرافیست‌ها و تدوینگران حرفه‌ای بخشی از فعالیت خود را از طریق برگزاری کلاس‌های آنلاین انجام می‌دهند. مانیتورهای فوق عریض دست این کاربران را برای برگزاری کلاس آنلاین بازتر کرده است.

این مانیتور 29 اینچی ال جی فضای بیشتری برای اساتید و مدرس‌های کلاس‌های آنلاین به وجود آورده است تا در حین مشاهده دانشجویان به شکل آنلاین، فضای کاری بیشتری هم داشته باشند.

پنل IPS با وسعت رنگی sRGB 99%

برای این مانیتور 29 اینچی ال جی از پنل IPS استفاده شده است که یکی از جدیدترین پنل‌های مانیتور در دنیاست. این پنل رنگ‌هایی زنده و گسترده را روی مانیتور به نمایش در می آورد.

وسعت رنگی پنل IPS این مانیتور در استاندارد sRGB 99% قرار می‌گیرد و این یعنی رنگ‌هایی که روی صفحه مانیتور ال جی مشاهده می‌کنید بیشتری نزدیکی به رنگ‌های واقعی موجود در طبیعت را دارند.

بیشتر بخوانید : مقایسه انواع پنل مانیتور IPS ، VA و TN؛ کدام بهتر است؟

مجهز به اسپیکر MaxxAudio

گرچه بسیاری از تدوین‌گران یا طراحان از اسپیکرهای بزرگ در کنار مانیتور خود استفاده می‌کنند اما کمپانی ال جی یک پیشنهاد ویژه هم دارد.

در دو طرف پنل مانیتور مدل 29WN600-W ال جی 2 اسپیکر قدرتمند قرار داده شده است. این اسپیکرها از برند MaxxAudio بوده و قدرتی معادل 7 وات دارند.

بنابراین صدایی که از مانیتور پخش می‌شود برای کاربران معمولی و نه کسانی که می‌خواهند صدایی خیلی حجیم بشنوند بسیار مناسب است.

مجهز به فناوری‌های مختلف

این مانیتور به جدیدترین فناوری‌های روز دنیا که بیشتر برای گیمرهاست مجهز شده است. برخی از این فناوری‌های عبارت‌اند از:

  • فناوری Flicker Safe برای جلوگیری از لرزش‌های نامرئی تصویر
  • فناوری Reading Mode برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی و مطالعه
  • فناوری Adaptive Sync برای کاهش تاخیر در پردازش تصویر
  • فناوری Dynamic Action Sync برای افزایش سرعت پاسخگویی و نمایش واکنش‌ها در بازی
  • ویژگی Black Stabilizer برای روشن کردن نقاط تیره در محیط بازی
  • ویژگی Crosshair برای تیراندازی دقیق‌تر در بازی

2. مانیتور 34 اینچی UltraWide ال جی مدل 34WP550-B

اگر به دنبال یک مانیتور برای طراحی هستید که اندازه بزرگتر از 30 اینچ داشته باشد، شرکت ال جی مانیتور مدل 34WP550-B با اندازه 34 اینچ را به شما پیشنهاد می‌دهد. این مانیتور نسبت به مانیتور FHD تا 33% فضای بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد.

مانیتور مناسب طراحی

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور 34 اینچی در زیر اشاره شده است:

پشتیبانی از فناوری HDR10

وجود فناوری‌هایی که باعث شود رنگ‌های موجود در مانیتور، واقعی‌تر به نظر برسند، ارزش یک مانیتور را بیشتر می‌کنند. فناوری HDR یکی از آنهاست.

شرکت ال جی برای مانیتور 34 اینچی خود از فناوری HDR10 استفاده کرده است. حتما می‌دانید که این فناوری، آخرین و جدیدترین نسخه از فناوری HDR محسوب می‌شود که به طور ویژه روی کیفیت و وضوح رنگ‌های مانیتور تاثیر می‌گذارد.

پنل IPS با پشتیبانی از 95% طیف رنگی sRGB

وضوح و روشنایی رنگ‌های مانیتور علاوه بر فناوری‌هایی مانند HDR به پنلی که مانیتور با آن ساخته شده هم بستگی دارد. خوشبختانه برای این مانیتور 34 اینچی ال جی از مانیتور IPS استفاده شده است.

این مانیتور از همه جهت قابل مشاهده است و طیف وسیعی از رنگ‌ها را پوشش می‌دهد. اگر به طول دقیق بخواهیم بگوییم باید گفت که این مانیتور تا 95 درصد از طریق رنگی sRGB را تحت پوشش خود قرار داده است.

دارای قابلیت OnScreen Controller

برای دسترسی به تنظیمات این مانیتور نیازی نیست کلیدهای روی بدنه آن را فشار دهید و زحمت زیادی متقبل شوید. ال جی قابلیت OnScreen Controller را به همین منظور توسعه داده است.

با چند کلیک ساده، این نرم‌افزار اجرا می‌شود و حالا می‌توانید خصوصیات مختلف مانیتور خود از رنگ و روشنایی و وضوح گرفته تا اندازه و نسبت تصویر را به صورت دستی تغییر دهید.

محافظت از چشمان کاربران

ال جی به چشمان گرافیست‌ها، طراحان و تدوین‌گرها توجه ویژه‌ای داشته تا استفاده طولانی مدت از مانیتور به چشمان آنها آسیبی وارد نکند.

به همین منظور قابلیت Flicker Safe برای این مانیتور در نظر گرفته شده است. وقتی این قابلیت فعال باشد، لرزش‌های نامرئی که در صفحه مانیتور وجود دارد به حداقل می‌رسد و از خستگی زودرس چشمان کاربران جلوگیری می‌شود.

قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه

طراحان شرکت ال جی این مانیتور 34 اینچی را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که برای تمام سنین و هر قد و قواره‌ای مناسب باشد. کافیست با دستان خود کمی به پنل این مانیتور فشار بیاورید تا در زاویه مناسب با چشمان و سر شما قرار گیرد.

مجهز به فناوری‌های مخصوص گیمینگ

ال جی برای تمام مانیتورهای خود حتی مانیتور مخصوص ادیت فیلم و طراحی هم فناوری‌های مخصوص گیمینگ در نظر گرفته است. برخی از فناوری‌های گیمینگ این مانیتور عبارت‌اند از:

  • فناوری Dynamic Action Sync
  • قابلیت Black Stabilizer
  • فناوری FreeSync
  • قابلیت Crosshair

3. مانیتور 49 اینچ خمیده Dual QHD ال جی مدل 49WL95C-WE

سومین و آخرین مانیتور برای طراحی و ادیت فیلم که در این مقاله معرفی می‌کنیم، مانیتور 48 اینچی خمیده مدل 49WL95C-WE از شرکت ال جی است. با این مانیتور دیگر نیازی به اتصال دو مانیتور به هم ندارید و فضای کاری عریضی پیش روی شما قرار می‌گیرد.

قیمت مانیتور برای طراحی

برخی از ویژگی‌های این مانیتور 49 اینچی عبارت است از:

مناسب برای تدوین و انیمیشن‌سازی

فیلمسازان و تدوین‌گران به مانیتورهایی نیاز دارند که فضای کاری بیشتری در اختیارشان قرار دهد تا جزئی‌ترین بخش‌های صحنه را در یک لحظه مشاهده کنند.

مانیتور مدل 49WL95C-WE با اندازه 49 اینچ و زاویه خمیده‌ای که دارد، جزئی‌ترین عناصر صحنه را به شما نشان می‌دهد و این موضوع برای کسانی که کار مدل‌سازی و ساخت انیمیشن را انجام می‌دهند بسیار کاربردی است.

دارای کنترلر دوگانه 2.0

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این مانیتور 49 اینچی این است که می‌توانید از کنترلر دوگانه 2.0 آن استفاده کنید. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا چندین دستگاه را به طور همزمان به مانیتور متصل کرده و استفاده کنید.

قابلیت تصویر در تصویر PBP با وجود این کنترلر دوگانه فعال می‌شود و می‌توانید در بخشی از مانیتور، تصویر کامپیوتر و در بخش دیگر تصویر لپ‌تاپ خود را مشاهده کنید.

دارای پورت USB Type-C

برخلاف بسیاری از مانیتورهایی که در بازار وجود دارند و پورت‌های اتصال آنها فقط از نوع VGA یا نهایتا HDMI است، ال جی پیشنهاد دیگری هم ارائه داده است.

در پشت این مانیتور پورت USB Type-C دیده می‌شود. این پورت سریع برای اتصال دستگاه‌های مختلف از کامپیوتر و لپ‌تاپ گرفته تا موبایل و تبلت در نظر گرفته شده است.

دارای بلندگوهای استریو

قرار دادن اسپیکرهای بزرگ روی مانیتور 49 اینچی کاری‌ست که فقط شرکت ال جی از پس آن بر می‌آید. این شرکت برای مانیتور خود دو اسپیکر 10 واتی در نظر گرفته است.

این دو اسپیکر 10 واتی در دو طرف پنل مانیتور جای داده شده‌اند و صدای نسبتا بلند تولید می‌کنند تا کاربران از خرید اسپیکر جداگانه بی‌نیاز شوند.

سخن پایانی

خرید مانیتور برای طراحی و ادیت فیلم باید با دقت بیشتری انجام شود. گرچه ممکن است قیمت این نوع مانیتورها بیشتر از مانیتورهای معمولی باشد اما ارزشش را دارد. در این مقاله 3 مورد از پرفروش‌ترین و بهترین مانیتورهای مخصوص طراحی و تدوین را به شما معرفی کردیم.

لازم به ذکر است که هر سه مانیتور با گارانتی آونگ در بازار ایران به فروش می‌رسند. شما هم می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود درباره خرید مانیتور ادیت و تدوین با ما در میان بگذارید.