راهنمای خرید مانیتور مناسب طراحی (از مبتدی تا پیشرفته)

طراحی دیجیتال به مانیتوری نیاز دارد که جزئی‌ترین نکات را با دقت بالا به شما نشان دهد. به همین دلیل شرکت‌های سازنده مانیتور، سری خاصی از محصولات خود را با نام «مانیتور طراحی» تولید و روانه بازار کرده‌اند.

مانیتور مناسب طراحی باید از نظر اندازه، کیفیت رنگ، روشنایی، ارگونومی و … ویژگی‌های خاصی داشته باشد. این مانیتورها فارغ از امکانات و ویژگی‌های فنی، باید به گونه‌ای طراحی شوند که برای کاربری‌های دیگر هم مناسب باشند.

در این مقاله همه آنچه درباره مانیتور طراحی لازم است بدانید را بررسی کردیم. اگر قصد خرید مانیتور برای طراحی دارید تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا 2 مدل از جدیدترین مانیتورهای مخصوص این کار را به شما معرفی کنیم.

مانیتور مخصوص طراحی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

مانیتور مخصوص طراحی دارای ویژگی‌های خاصی است که برای کارهایی مانند طراحی گرافیکی، تولید محتوا و ویرایش تصاویر بسیار اهمیت دارد. ویژگی‌های اصلی که در انتخاب مانیتور مخصوص طراحی باید مد نظر قرار گیرند عبارتند از:

1. رزولوشن بالا

اولین و مهم‌ترین ویژگی مانیتور مخصوص طراحی این است که رزولوشن بالایی داشته باشد. رزولوشن یا وضوح تصویر مانیتور، به تعداد پیکسل‌هایی گفته می‌شود که یک مانیتور برای نمایش یک تصویر استفاده می‌کند.

هرچقدر رزولوشن یک مانیتور بیشتر باشد، کیفیت تصاویر نمایش داده شده هم بیشتر است. رزولوشن‌های بالا مانند 2K یا 4K بهترین انتخاب‌ها جهت خرید مانیتور برای طراحی محسوب می‌شوند.

2. اندازه مانیتور

موضوع مهم بعدی، ابعاد مانیتور است. برای کسانی که طراحی دیجیتال انجام می‌دهند بهتر است از مانیتورهای 27 اینچ (حداقل) استفاده کنند. این مانیتورها علاوه بر اینکه جزئیات مورد نیاز شما را به نمایش می‌گذارند، فضای زیادی هم روی میز اشغال نمی‌کنند.

البته خرید مانیتورهایی با ابعاد بزرگتر قطعاً برای کاربرانی که طراحی‌های حساس و مدلسازی انجام می‌دهند جذاب‌تر خواهد بود. بنابراین انتخاب اندازه مانیتور به ترجیحات، بودجه و فضایی که دارید ارتباط دارد.

قیمت مانیتور طراحی

3. زاویه دید گسترده

هرچقدر زاویه دید مانیتور گسترده‌تر باشد، موقعیت راحت‌تری را برای کاربر به وجود می‌آورد تا از جهات مختلف بتوانید طراحی خود را ببینید. مانیتورهای با انواع پنل IPS یا VA زاویه دید گسترده‌تری دارند.

البته مانیتورهای OLED جدید هم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که زاویه دید خوبی در اختیار طراحان دیجیتال قرار می‌دهند.

4. کالیبراسیون دقیق

یکی از مشکلاتی که برخی از مانیتورها دارند این است که رنگ‌ها را همانطور که باید باشند نشان نمی‌دهند. کالیبراسیون دقیق رنگ، فقط در مانیتورهای از برندهای معروف مانند ال جی انجام می‌شود.

در هنگام انتخاب مانیتور طراحی به این نکته توجه داشته باشید که مانیتور شما چند درصد از طیف رنگی استاندارد sRGB یا DCI-P3 یا Adobe RGB پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید : نحوه کالیبره کردن مانیتور (تنظیم رنگ، نور، کنتراست و …)

5. زمان پاسخگویی سریع

گرچه زمان پاسخگویی سریع مانیتور ارتباط خیلی مستقیمی با طراحان دیجیتال ندارد اما اگر مدلسازی انیمیشن انجام دهید و نیاز به تماشای حرکت کاراکترها داشته باشید، زمان پاسخگویی مانیتور قطعاً اهمیت دارد.

در هنگام خرید مانیتور طراحی توجه داشته باشید که مانیتور شما زمان پاسخگویی کمتر از 5 میلی ثانیه داشته باشد. این پارامتر از تار شدن تصاویر متحرک جلوگیری می‌کند.

6. پورت‌های ورودی و خروجی متنوع

یکی دیگر از نکاتی که در زمان انتخاب و خرید مانیتور مناسب طراحی باید توجه داشته باشید، تعداد پورت‌های ورودی و خروجی مانیتور است.

برای اتصال دستگاه‌های مختلف، باید پورت‌های متعدد و البته متنوعی روی مانیتور تعبیه شده باشد. وجود برخی از پورت‌ها هم ضروری است؛ مانند پورت HDMI و DisplayPort و تاندربولت.

7. قابلیت چرخش و تنظیم ارتفاع

ارگونومی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی‌ست که یک مانیتور مخصوص طراحی باید داشته باشد. در هنگام انتخاب مانیتور بررسی کنید تغییر زاویه، شیب یا ارتفاع مانیتور به‌راحتی انجام می‌گیرد یا خیر.

مانیتور دوگانه 28 اینچی ال جی مدل 28MQ780-B

شاید بهتر باشد با یک مانیتور خاص شروع کنیم! مانیتور ال جی مدل 28MQ780-B از نوع مانیتورهای دوگانه با نسبت ابعاد خاص است. این مانیتور 28 اینچی یکی از جدیدترین محصولات شرکت ال جی محسوب می‌شود که برای طراحان دیجیتال ساخته شده است.

بهترین مانیتور برای طراحی

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور را معرفی می‌کنیم:

دارای قابلیت تصویر در تصویر

مانیتور مدل 28MQ780-B شرکت ال جی با نسبت تصویر 16:18 فضای بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در واقع شما به عنوان طراح می‌توانید از بخش پایینی نمایشگر ال جی برای طراحی و از بالای آن برای کارهای دیگر استفاده کنید.

همچنین به لطف قابلیت تصویر در تصویر، شما می‌توانید همزمان کامپیوتر و موبایل خود را به مانیتور ال جی متصل کرده، در بخشی از مانیتور، تصویر موبایل و در بخش دیگر تصاویر مربوط به کامپیوتر را مشاهده کنید.

طراحی ارگونومیک

مهندسان شرکت ال جی برای اینکه شما به راحتی و در همه جا بتوانید این مانیتور را قرار داده و استفاده کنید، پایه‌ای حرفه‌ای برای آن طراحی کرده‌اند. این پایه به گونه‌ای طراحی شده که شما می‌توانید به راحتی آن را روی میز کامپیوتر خود قرار دهید.

به لطف این پایه، کاربران برای تنظیم ارتفاع، شیب و زاویه مانیتور هیچ مشکلی نخواهند داشت. طراحی ارگونومیک این مانیتور به شما کمک می‌کند تا از آسیب‌های گردن، چشم و سر در امان باشید.

دارای سنسور تشخیص نور محیط

طراحان دیجیتال و اصولاً کسانی که عاشقانه پای کار طراحی خود می‌نشینند از گذر زمان غافل می‌شوند. زیاد و کم شدن نور محیط به طور مستقیم روی چشم‌ها و سلامت کاربران تاثیر می‌گذارد.

شرکت ال جی به همین دلیل مانیتور دوگانه مدل 28MQ780-B را به سنسور تشخیص نور محیط مجهز کرده است. این سنسور به طور خودکار روشنایی محیط را سنجیده و آن را با توجه به استانداردی که به چشمان کاربر آسیبی وارد نکند، کم یا زیاد می‌کند.

بهترین مانیتور ال جی برای طراحی

دارای پورت‌های ورودی متعدد و پورت USB-C

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این مانیتور دوگانه ال جی، وجود پورت‌های متعدد و متنوع روی بدنه آن است. برای اتصال کامپیوتر یا سایر دستگاه‌ها به این مانیتور می‌توانید از پورت HDMI یا پورت DisplayPort استفاده کنید.

همچنین در کنار این دو پورت، شرکت ال جی یک پورت USB Type-C هم در نظر گرفته تا به راحتی بتوانید موبایل یا تبلت خود را به مانیتور متصل کنید.

این پورت هم برای شارژ کردن موبایل و تبلت قابل استفاده است و هم برای انتقال داده‌های تصویری. توجه داشته باشید که توان شارژ‌ این پورت 90W در نظر گرفته شده است که حتی برای شارژ لپ تاپ هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مجهز به فناوری HDR10

طراحان دیجیتال به کیفیت رنگ‌ها بیشتر از سایر کاربران اهمیت می‌دهند. شرکت ال جی به همین دلیل در مانیتور 28 اینچی خود از فناوری HDR استفاده کرده تا رنگ‌ها با بالاترین کیفیت تولید و نمایش داده شوند.

ال جی از آخرین نسخه از این فناوری یعنی HDR10 برای مانیتور استفاده کرده است. لازم به ذکر است که این مانیتور تا 98 درصد از رنگ‌های موجود در طیف رنگی DCI-P3 را نمایش می‌دهد.

مانیتور 34 اینچی خمیده ال جی مدل 34WQ60C-B

گزینه دومی که برای طراحان دیجیتال پیشنهاد می‌دهیم، مانیتور 34 اینچی مدل 34WQ60C-B ال جی است. این مانیتور از نوع خمیده بوده و تمرکز طراحان را بیشتر به خود جلب می‌کند.

خرید مانیتور مخصوص طراحی

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور 34 اینچی را در زیر بخوانید:‌

مجهز به پنل IPS

شرکت ال جی برای مانیتور 34 اینچی مدل 34WQ60C-B از پنل LCD IPS‌ استفاده کرده تا زاویه دید گسترده‌تری ارائه داده شود. این مانیتور طراحی، رزولوشنی معادل 3440 در 1440 پیکسل دارد و در دسته مانیتورهای فوق عریض قرار می‌گیرد.

پنل IPS در مقایسه با پنل‌های دیگر، سرعت پاسخگویی بالاتر و نرخ تازه‌سازی بهتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این موضوع به ویژه برای طراحان دیجیتال و کسانی که مدل‌سازی انیمیشن انجام می‌دهند بسیار اهمیت دارد.

مجهز به فناوری HDR10

این مانیتور 34 اینچی هم مانند مانیتور قبلی به فناوری HDR مجهز شده است تا طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را تولید کند. تفاوت اصلی این مانیتور خمیده با مانیتور دوگانه در این است که ال جی در این مانیتور از طیف رنگی sRGB‌ استفاده کرده است.

بنابراین تا 99 درصد از رنگ‌های موجود در طیف رنگی sRGB توسط این مانیتور تولید شده و به کاربر نمایش داده می‌شود.

دارای نسبت تصویر 21:9

مانیتورهای فوق عریض، فضای بیشتری از صحنه را به کاربران نمایش می‌دهد. مانیتور مدل 34WQ60C-B ال جی از نوع فوق عریض بوده و نسبت تصویر 21:9 دارد.
بنابراین طراحان می‌توانند جزئیات بیشتری از صحنه را مشاهده کرده و به راحتی طراحی‌های خود را تنها با یک مانیتور انجام دهند.

مجهز به نرم‌افزار OnScreen Control

در مانیتورهای قدیمی برای دسترسی به تنظیمات مانیتور باید کلیدهایی که روی بدنه مانیتور وجود دارد را پیدا کرده و چندین بار فشار می‌دادید. اما شرکت ال جی در مانیتورهای جدید خود، از نرم‌افزار اختصاصی OnScreen Control استفاده کرده است.

با اجرای این نرم‌افزار شما می‌توانید به تنظیمات روشنایی، کنتراست، رنگ و … مانیتور دسترسی داشته و به راحتی با چند کلیک، همه‌چیز را تحت کنترل خود داشته باشید.

مانیتور مخصوص طراحی ال جی

سخن پایانی

خرید مانیتور طراحی با چالش‌هایی روبه‌رو است. به عنوان مثال باید مانیتوری انتخاب کنید که اندازه مناسبی داشته باشد، رزولوشن خوبی در اختیار شما قرار دهد و با بودجه شما سازگار باشد.

ما در این مقاله همه ویژگی‌هایی که یک مانیتور مناسب طراحی باید داشته باشد را بررسی کردیم. همچنین به معرفی دو مدل از پرفروش‌ترین مانیتورهای مخصوص طراحی در بازار ایران پرداختیم که هر دو محصول با گارانتی آونگ به فروش می‌رسند.