راهنمای خرید مانیتور واید و اولترا واید (7 نکته مهم)

گیمرها، برنامه‌نویس‌ها، طراحان انیمیشن، تدوین‌گرها و حتی آهنگسازها برای انجام کارهای مخصوص به حرفه خود به مانیتور واید یا اولترا واید نیاز دارند. مانیتور اولترا واید یا فوق عریض گستره دید بیشتری را در اختیار این کاربران قرار می‌دهد.

اما اگر سری به بازار فیزیکی یا سایت‌های فروش آنلاین بزنید با طیف وسیعی از مانیتورهای واید و اولترا واید مواجه می‌شوید که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

اگر شما هم قصد خرید مانیتور واید یا اولترا واید را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا نکات پیرامون خرید مانیتور اولترا واید را مورد بررسی قرار داده و سه مورد از پرفروش‌ترین مانیتورهای اولترا واید بازار ایران را به شما معرفی کنیم.

مانیتور واید و اولترا واید چیست؟

مانیتورهای اولترا واید یا فوق عریض دقیقاً همان چیزی هستند که از نام آنها پیداست. این مانیتورها به قدری بزرگ و عریض هستند که می‌توانید همزمان تعداد زیادی برنامه را باز کرده و یا در بازی یا فیلمی که تماشا می‌کنید غرق شوید.

نسبت تصویر مانیتورهای فوق عریض اغلب 21:9 یا 32:9 بوده و در مقایسه با مانیتورهای با نسبت 16:9 فضای افقی قابل توجهی را در اختیار کاربران قرار داده است.

همچنین مانیتور اولترا واید به جای رزولوشن 1920×1080 پیکسل حداقل رزولوشنی معادل 2560×1080 را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این نوع مانیتورها در واقع به عنوان جایگزینی برای «قرار دادن چند مانیتور در کنار هم» به وجود آمدند. در واقع کاربران حرفه‌ای دیگر نیازی نیست چند مانیتور را در کنار هم قرار دهند تا تصویر بزرگتری داشته باشند.

به‌ویژه پس از همه‌گیری کرونا، مانیتورهای واید و اولترا واید محبوبیت بیشتری پیدا کردند. می‌توان اینطور حدس زد که در این مدت اکثر مردم در خانه و به شکل دورکاری فعالیت می‌کردند و به همین دلیل میزان استفاده از مانیتورهای اولترا واید افزایش پیدا کرد.

نکاتی که هنگام خرید مانیتور واید و اولترا واید باید بدانید

حالا که با مانیتور اولترا واید آشنا شدید خوب است نکاتی درباره خرید این نوع مانیتور بدانید. در ادامه مهم‌ترین نکات پیرامون خرید مانیتور اولترا واید را بررسی می‌کنیم:

1. نوع کاربری خود را انتخاب کنید

اولین مرحله در خرید مانیتور اولترا واید این است که نوع کاربری خود را مشخص کنید. آیا از مانیتور اولترا واید برای کار استفاده می‌کنید یا تماشای فیلم یا انجام بازی‌های ویدیویی؟‌ آیا واید بودن مانیتور روی درآمدزایی شما تاثیری دارد؟‌

اگر یک کاربر معمولی هستید که از کامپیوتر خود صرفا برای انجام کارهای روزمره استفاده می‌کنید، خرید مانیتور واید یا اولترا واید تاثیری روی کار شما ندارد و فقط هزینه بالایی روی دست شما می‌گذارد.

بهترین مانیتور واید ال جی

2. مانیتور اولترا واید تخت یا خمیده؟‌

مانند تلویزیون‌ها، مانیتورهای اولترا واید هم در دو مدل تخت و خمیده تولید می‌شوند. اگر از مانیتور برای تماشای فیلم یا انجام کارهای روزمره اداری استفاده می‌کنید، باید یک مانیتور واید صفحه تخت خریداری کنید.

اما اگر کارهای تخصصی مانند طراحی گرافیک، تدوین فیلم یا آهنگسازی انجام داده یا گیمر حرفه‌ای هستید، مانیتورهای خمیده اولترا واید انتخاب بهتری هستند.

بیشتر بخوانید : مانیتور خمیده یا تخت؛ کدام برای گیمینگ بهتر است؟

3. به قدرت کارت گرافیک توجه کنید

مانیتورهای اولترا واید تقریباً 1.5 برابر بیشتر از یک مانیتور معمولی به قدرت پردازش گرافیکی نیاز دارند.

بنابراین اگر قصد دارید یک مانیتور اولترا واید برای انجام کارهای سنگین مانند اجرای بازی خریداری کنید به این نکته توجه کنید که کارت گرافیک کامپیوتر شما باید قدرتمند باشد.

4. اندازه مانیتور چقدر باشد؟‌

اگر فضای میز کامپیوتر شما محدود و کوچک است، اندازه مانیتور ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند. خرید یک مانیتور 32 اینچی این محدودیت را بیشتر هم می‌کند.

همچنین اگر اندازه اتاق شما کوچک باشد، این مشکل بیشتر از قبل از حس می‌شود. همچنین ممکن است آسیب‌هایی به چشم کاربران وارد کند.

اکثر مانیتورهای اولترا واید دارای اندازه 25 تا 35 اینچ هستند. توصیه ما این است یک مانیتور با صفحه نمایش 32 اینچی یا بزرگتر انتخاب کنید تا بیشترین استفاده را از صفحه نمایش خود ببرید.

اگرچه پنل‌های بزرگ‌تر گران‌تر هستند، اما کار با آن‌ها ساده‌تر است. همانطور که گفته شد، اندازه مانیتوری که خریداری می‌کنید، بستگی به فضای میز و اندازه اتاق شما دارد.

5. چه نوع پنلی بهتر است؟‌

انتخاب نوع پنل مانیتور اولترا واید همیشه چالش سختی‌ست. در ادامه سه مدل از پنل‌های مانیتور اولترا واید را معرفی می‌کنیم:

  • پنل IPS: مانیتورهای اولترا واید گران قیمت اغلب دارای پنل IPS هستند. دقت رنگ عالی، روشنایی فوق العاده بالا، وضوح استثنایی و عملکرد مناسب در نمایش جزئیات، همگی از مزایای این نوع پنل‌‌ها محسوب می‌شود. با این حال، پنل‌های IPS فاقد کنتراست بالا بوده که ممکن است روی کیفیت تصویر در هنگام تماشای فیلم تاثیر منفی بگذارد.
  • پنل OLED: پنل‌های OLED از نظر رنگ، کنتراست و حرکت عملکرد خوبی دارند. رزولوشن این پنل‌ها در مقایسه با IPS و VA کمتر است اما اکثر افراد تفاوت آنها را حس نمی‌کنند. نقطه ضعف OLED این است که در مقایسه با سایر انواع پنل‌ها دوام بالایی ندارد.
  • پنل VA: این نوع پنل عمدتاً در مانیتورهای اولترا واید ارزان یافت می‌شود. پنل‌های VA کنتراست بیشتری نسبت به IPS دارند و دقت رنگ و روشنایی یکسانی را ارائه می‌دهند. با این حال هنگام اجرای بازی‌های سریع، اکثر پنل‌های VA کیفیت خود را از دست می‌دهند و ممکن است تصاویر را تار نشان دهند.

6. به روشنایی مانیتور دقت کنید

این روزها، مانیتورهای کامپیوتر در بالاترین حالت ممکن حداکثر می‌توانند روشنایی 300 تا 350 cd/m2 تولید کنند. این میزان روشنایی دید خوبی فراهم کرده، رنگ‌ها را به شکل زنده نمایش داده و فشار کمتری به چشم کاربران وارد می‌کند.

البته توجه داشته باشید که میزان روشنایی استاندارد برای مانیتورها 250 cd/m2 است. اگر اتاق یا محل کار شما روشنایی کافی داشته باشد، با این میزان روشنایی بهترین دید را خواهید داشت.

7. نسبت کنتراست مهم است

نسبت کنتراست مانیتور موضوع دیگری‌ست که در خرید مانیتور اولترا واید باید توجه شود. هر چقدر نسبت کنتراست بیشتر باشد کیفیت رنگ‌ها و تصاویری که مشاهده می‌کنید بیشتر خواهد شد. در هنگام خرید مانیتور واید یا اولترا واید به دنبال اعداد 1000:1 یا 3000:1 برای نسبت کنتراست باشید.

همچنین توصیه می‌کنیم اگر به مانیتوری برخورد کردید که نسبت کنتراست آن بیشتر از 3000:1 نوشته شده، به آن شک کنید. به احتمال زیاد این یک ترفند تبلیغاتی‌ست، نه یک نسبت قابل توجه یا واقعی!

مانیتور 29 اینچی UltraWide ال جی 29WQ600-W

حالا که با نکات پیرامون خرید مانیتور اولترا واید ارزان آشنا شدید نوبت به معرفی سه مدل از پرفروش‌ترین مانیتورهای واید و اولترا واید بازار ایران می‌رسد. اولین محصولی که معرفی می‌کنیم یک مانیتور 29 اینچی اولترا واید ال جی است.

مانیتور اولترا واید ال جی

مانیتور مدل 29WQ600-W از نوع فوق عریض بوده و امکانات متعددی را در اختیار کاربران حرفه‌ای و گیمرها قرار می‌دهد. برخی از ویژگی‌های این مانیتور عبارت است از:‌

دارای رزولوشن 2560 در 1080

اولین و مهم‌ترین ویژگی مانیتور ال جی مدل 29WQ600-W این است که رزولوشن بالایی ارائه می‌دهد. این مانیتور وضوح تصویر 2560 در 1080 پیکسلی دارد و به نسبت مانیتورهایی که رزولوشن 1920 در 1080 پیکسلی دارند فضای کار بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین باید به پشتیبانی این مانیتور از فناوری HDR هم اشاره کرد. این مانیتور با پنل IPS و پشتیبانی 99 درصدی از طیف رنگی sRGB رنگ‌هایی زنده و شفاف به کاربران نمایش می‌دهد.

پشتیبانی از USB Type-C

از مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور اولترا واید ال جی می‌توان به وجود پورت USB-C‌ روی آن اشاره کرد. شرکت‌های کمی در دنیا هستند که مانیتورهای خود را با پورت USB-C‌ تولید کنند.

شرکت ال جی این پورت را برای اتصال دستگاه‌های مختلف به مانیتور تعبیه کرده است. همچنین شما می‌توانید از این پورت به عنوان جایگزینی برای DisplayPort استفاده کرده و کیفیت تصویر بالایی را روی مانیتور تماشا کنید.

دارای دو اسپیکر MaxxAudio

شرکت ال جی از روش‌های مختلفی برای افزایش جذابیت مانیتورهای اولترا واید خود استفاده کرده است. به عنوان مثال در دو طرف پنل این مانیتور، دو اسپیکر از کمپانی MaxxAudio قرار داده شده است.

این دو اسپیکر MaxxAudio توانی معادل 7 وات دارند و صدای تولیدی آنها بسیار پر حجم و قدرتمند است. بنابراین کاربران دیگر نیازی به خرید اسپیکرهای جداگانه ندارند.

دارای قابلیت‌های گیمینگ

شاید یکی دیگر از مهم‌ترین قابلیت‌های این مانیتور 29 اینچی ال جی را بتوان وجود امکانات و قابلیت‌های متعدد گیمینگ در آن دانست. از جمله این قابلیت‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • پشتیبانی از فناوری AMD FreeSync: این فناوری که توسط شرکت AMD توسعه داده شده از ایجاد شکستگی و پارگی در تصاویر جلوگیری کرده و باعث ایجاد هماهنگی بین کارت گرافیک و مانیتور می‌شود.
  • پشتیبانی از فناوری Dynamic Action Sync:‌ با فعال بودن این فناوری همه آنچه در صحنه بازی در حال وقوع است به سرعت روی مانیتور نمایش داده می‌شود و گیمرها می‌توانند با سرعت عمل بیشتری واکنش نشان دهند.
  • دارای قابلیت Black Stabilizer:‌ این قابلیت تاریک‌ترین بخش‌های صحنه بازی را روشن کرده و از مخفی شدن رقبا و دشمنان در تاریکی‌های صحنه جلوگیری می‌کند.
  • دارای قابلیت Crosshair: با فعال کردن این قابلیت، علامت نشانه‌ای در وسط مانیتور ظاهر می‌شود که برای نشانه‌گیری و تیراندازی کاربرد دارد.

دارای قابلیت‌های محافظت از چشم

از دیگر ویژگی‌های مانیتور اولترا واید ال جی باید به وجود قابلیت‌هایی اشاره کرد که از چشم کاربران حفاظت می‌کند. برخی از این قابلیت‌ها عبارت‌اند از:

  • حالت مخصوص خواندن متن (Reader Mode): این قابلیت به ویژه برای کسانی که با مانیتور کتاب‌های الکترونیکی مطالعه کرده یا کارهای اداری خود را انجام می‌دهند کاربرد دارد.
  • حالت ضد لرزش (Flicker Safe): با فعال کردن حالت ضد لرزش تمام لرزش‌هایی که به صورت نامرئی در پس زمینه تصویر مانیتور وجود دارد از بین می‌رود.

مانیتور 34 اینچی UltraWide ال جی 34WP550-B

دومین مانیتور اولترا وایدی که در این مقاله معرفی می‌کنیم یک مانیتور 34 اینچی است. مانیتور مدل 34WP550-B برای تماشای فیلم و انجام بازی‌های سنگین بسیار مناسب است.

خرید مانیتور واید ارزان

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور را بیان می‌کنیم:

33 درصد فضای بیشتر

مانیتور 34 اینچی ال جی مدل 34WP550-B داای رزولوشن 2560 در 1080 پیکسل است. این رزولوشن نسبت به مانیتورهای فول اچ دی معمولی که رزولوشنی معادل 1920 در 1080 پیکسل دارند تا 33 درصد بزرگتر است.

بنابراین به دلیل اندازه بزرگ‌تر مانیتور شما می‌توانید به راحتی در کلاس‌های آنلاین یا وبینارها شرکت کنید. این فضای بیشتر باعث شده که بتوانید چندین کار را به طور همزمان روی مانیتور انجام دهید.

دارای پنل IPS

شرکت ال جی برای این مانیتور اولترا واید خود از پنل IPS استفاده کرده است. در همین مقاله مزایای پنل IPS‌ را بیان کردیم. این پنل رنگ‌ها را به شکل واقعی‌تر نمایش می‌دهد و در عین حال نرخ تازه‌سازی بسیاری بالایی دارد.

باید به این نکته هم اشاره کرد که مانیتور مدل 34WP550-B ال جی به فناوری HDR10 مجهز شده است. این فناوری به طور مستقیم روی تولید رنگ‌های زنده‌تر مانیتور تاثیر می‌گذارد.

پشتیبانی از فناوری‌های گیمینگ

همانطور که پیش از این هم اشاره شد، شرکت ال جی برای اکثر مانیتورهای خود طیف وسیعی از قابلیت‌های گیمینگ را در نظر می‌گیرد. این مانیتور واید 34 اینچی هم از این قاعده مستثنی نیست.

برخی از قابلیت‌های گیمینگ این مانیتور عبارت است از:‌

  • پشتیبانی از فناوری Dynamic Action Sync
  • پشتیبانی از Black Stabilizer
  • پشتیبانی از فناوری FreeSync
  • پشتیبانی از قابلیت Crosshair

مجهز به حالت‌های محافظت از چشم

مانیتورهای واید و اولترا واید به دلیل اندازه بزرگی که دارند باید به مجموعه‌ای از قابلیت‌ها مجهز باشند که از چشم کاربران محافظت کنند.

این مانیتور واید ال جی هم به دو قابلیت محافظت از چشم که قبلا معرفی کردیم مجهز شده که عبارت است از:‌

  • حالت مخصوص خواندن متن
  • حالت ضد لرزش

طراحی ارگونومیک بدنه

از دیگر ویژگی‌های این مانیتور اولترا واید ال جی باید به طراحی ارگونومیک بدنه آن اشاره کرد. کاربران به راحتی می‌توانند ارتفاع، شیب و زاویه این مانیتور را تغییر دهند.

مانیتور 49 اینچی خمیده Nano IPS ال جی 49WQ95C

سومین و آخرین مانیتوری که معرفی می‌کنیم یک مانیتور غول پیکر و فوق عریض است. مانیتور 49 اینچی ال جی مدل 49WQ95C از نوع خمیده بوده و طرفداران زیادی در بین گیمرها و عاشقان تماشای فیلم دارد.

مانیتور واید ارزان

در ادامه برخی از ویژگی‌های این مانیتور واید را معرفی می‌کنیم:

نسبت تصویر 32:9

مانیتور مدل 49WQ95C ال جی برخلاف دو مدل قبلی که نسبت تصویر 21:9 داشتند، نسبت تصویر 32:9 دارد. بنابراین رزولوشن این مانیتور 5120 در 1440 پیکسل بوده و فضای فوق‌العاده‌ای برای انجام کارها در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین به لطف رفرش ریت 144 هرتزی این مانیتور و شکل خمیده‌ای که دارد، انجام بازی با آن هیجان بیشتری خواهد داشت و گیمرهای حرفه‌ای و حتی مبتدی را راضی نگه می‌دارد.

دارای قابلیت تصویر در تصویر

کاربران حرفه‌ای مانند تدوینگرها، گرافیست‌ها یا برنامه‌نویس‌ها برای انجام کارها از چند کیس مختلف استفاده می‌کنند. این مانیتور واید ال جی به قابلیت تصویر در تصویر مجهز شده تا اتصال چندین کامپیوتر به یک مانیتور را ممکن کند.

بنابراین نیازی نیست برای هر کیس یک مانیتور خریداری کنید. به راحتی و با اتصال کیس‌های مختلف به این مانیتور 49 اینچی در یک لحظه از چند کامپیوتر استفاده کنید.

نمایش رنگ‌ها به شکل زنده

اگر تماشای رنگ‌ها روی مانیتور برای شما خیلی اهمیت دارد، مانیتور 49 اینچی ال جی تمام آنچه نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد. این مانیتور با پنل Nano IPS و پشتیبانی 98 درصدی از طیف رنگی DCI-P3 رنگ‌ها را به شکل واقعی و زنده نمایش می‌دهد.

علاوه بر این باید به پشتیبانی این مانیتور از فناوری HDR10 اشاره کرد که روی نمایش دقیق‌تر رنگ‌ها در مانیتور تاثیرگذار است.

دارای حسگر روشنایی خودکار

مهندسان کمپانی ال جی برای اینکه چشم کاربران در برابر روشنایی بیش از حد مانیتور آسیب نبیند، از یک حسگر قدرتمند برای تشخیص روشنایی محیط استفاده کرده‌اند.

این حسگر روی مانیتور قرار داده شده تا روشنایی محیط را تشخیص داده و مناسب‌ترین میزان روشنایی را برای مانیتور در نظر بگیرد.

قابلیت اتصال با USB Type-C

مانیتور واید ال جی جزو معدود مانیتورها در دنیاست که پورت USB-C دارد. این پورت هم برای انتقال تصاویر به مانیتور کاربرد دارد و هم می‌توانید از آن برای شارژ‌ دستگاه‌های مختلفی مانند گوشی، تبلت و لپ‌تاپ استفاده کنید.

مجهز به قابلیت‌های گیمینگ

این مانیتور خمیده ال جی مانند دو مدل قبلی به مجموعه‌ای از قابلیت‌های گیمینگ مجهز شده است. برخی از این قابلیت‌ها عبارت‌اند از:‌

  • پشتیبانی از فناوری FreeSync شرکت AMD
  • پشتیبانی از فناوری G-Sync شرکت NVIDIA
  • دارای قابلیت Dynamic Action Sync
  • دارای قابلیت Black Stabilizer
  • دارای قابلیت Crosshair

سخن پایانی

در این مقاله همه آنچه پیش از خرید مانیتور واید یا اولترا واید لازم است بدانید را مورد بررسی قرار دادیم. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که مانیتورهای فوق عریض را حتما با گارانتی معتبر خریداری کنید.

به دلیل قیمت بالای این مانیتورها بهتر است که هنگام خرید به گارانتی آن‌ها توجه کنید. وجود گارانتی معتبر می‌تواند خیال شما را از بابت عملکرد و دوام مانیتور راحت کند.