مانیتور خمیده یا تخت؛ کدام برای گیمینگ بهتر است؟

گیمرهای حرفه‌ای همیشه به دنبال بهترین تجهیزات هستند تا در مقایسه با رقبا دست بالاتر را داشته باشند. مانیتور یکی از مهم‌ترین تجهیزات گیمینگ محسوب می‌شود.

برای انتخاب مانیتور گیمینگ دو گزینه پیش روی گیمرها وجود دارد؛ مانیتور خمیده یا تخت.

هرکدام از این مانیتورها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و افراد با انتظارات متفاوت، این مانیتورها را خریداری می‌کنند. اما سوالی که برای بسیاری از گیمرها مطرح می‌شود این است که واقعا کدام مانیتور برای گیمینگ بهتر است: مانیتور خمیده یا تخت؟

اگر قصد خرید مانیتور گیمینگ دارید و بین مانیتور منحنی و تخت مردد هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا ویژگی‌های هر کدام از این مانیتورها را بررسی کنیم.

همچنین در انتها دو مدل از معروف‌ترین مانیتورهای گیمینگ تخت و خمیده بازار ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین مانیتور خمیده

مانیتور خمیده برای گیمینگ

مانیتورهای خمیده در سال‌های گذشته بسیار پرطرفدار شده‌اند. از این مانیتورها علاوه بر گیمینگ، برای انجام کارهای طراحی، نقاشی دیجیتال، مدلسازی، تدوین و آهنگسازی هم استفاده می‌شود.

این نوع مانیتور‌ها با انحناهای مختلف طراحی شده‌اند تا تجربه بصری بهتری ارائه دهند. این انحنا به کاربر اجازه می‌دهد تا به راحتی تمام بخش‌های مانیتور را مشاهده کرده و تمرکز بهتری در بازی‌ها داشته باشد.

مزایای استفاده از مانیتور خمیده برای گیمینگ عبارتند از:

  • تجربه بصری فراگیر: مشاهده بخش‌های مختلف تصویر در مانیتورهای خمیده، برای کاربر راحت‌تر است. گیمرها با تماشای مانیتور خمیده حس می‌کنند وسط میدان نبرد قرار دارند. این مانیتورها احساس عمق بیشتری در تصاویر ایجاد می‌کنند.
  • تمرکز بیشتر: انحنای مانیتور به کاربر اجازه می‌دهد که به راحتی به تمام نقاط صفحه نمایش دسترسی داشته باشد و به طور مستقیم روی تصاویر و اطلاعات مهم بازی تمرکز کند.
  • احساس غوطه‌ور شدن: بازی‌ها و محتواهای دیگر بر روی مانیتور خمیده، احساس غوطه‌ور شدن در دنیای بازی را تقویت می‌کنند. در واقع مانیتورهای خمیده، تمام زوایای چشم شما را در بر می‌گیرند و از حس حضور در محیط اتاق خود دور می‌شوید.
  • مشاهده بهتر محیط اطراف: برخی از مانیتورهای خمیده گیمینگ، امکانات ویژه‌ای دارند. این مانیتورها زاویه دید بیشتری به کاربر می‌دهند که این موضوع برای انجام بازی‌های رقابتی و شوتر بسیار اهمیت دارد.

مانیتور تخت یا خمیده

مانیتور تخت برای گیمینگ

ساده‌ترین نوع مانیتور برای گیمینگ، مانیتورهای تخت یا ساده هستند. این مانیتورها نسبت به مانیتورهای خمیده ارزان‌تر بوده و تنوع بیشتری هم دارند.

مانیتورهای تخت دارای نمایشگر بدون انحنا بوده و در اندازه، رزولوشن و برندهای مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند.

با توجه به نوع بازی‌ها و ترجیحات شما، ممکن است مانیتور تخت بهترین گزینه باشد. برخی از مزایای مانیتور تخت برای گیمینگ عبارتند از:

  • نمایشگر بزرگتر: به طور کلی مانیتورهای تخت از نظر اندازه نمایشگر، بزرگتر از مانیتورهای خمیده تولید می‌شوند. اگر سری به بازار زده باشید می‌بینید که تنوع مانیتورهای بزرگ تخت خیلی بیشتر از مانیتورهای خمیده است.
  • قیمت ارزان‌تر: مانیتورهای تخت به طور معمول ارزان‌تر از مدل‌های خمیده هستند، بنابراین اگر نمی‌خواهید خیلی هزینه کنید و در عین حال دنبال یک مانیتور گیمینگ با کیفیت هستید، مانیتورهای تخت گزینه بهتری هستند.
  • تنوع بیشتر: بازار مانیتورهای تخت دارای بیشترین تنوع در اندازه، رزولوشن، نرخ تازه‌سازی، ورودی‌ها و قابلیت‌های اتصال است. این تنوع به شما اجازه می‌دهد مدلی را انتخاب کنید که بهترین ویژگی‌ها را با توجه به نیازهای گیمینگ شما دارد.
  • کیفیت تصویر: انواع پنل مانیتور تخت می‌تواند شامل پنل IPS یا OLED باشد که فناوری‌های پیشرفته‌تری هستند و کیفیت تصویر بهتری ارائه می‌دهند. به طور کلی جدیدترین تکنولوژی‌ها ابتدا برای مانیتورهای تخت استفاده می‌شود و سپس روی مانیتورهای خمیده هم قرار می‌گیرد.

مانیتور تخت 27 اینچ ال جی مدل 27GP850-B

برای اینکه در خرید مانیتور خمیده یا تخت، انتخاب بهتری داشته باشید، در این مقاله دو مدل مانیتور تخت و خمیده که در بازار ایران طرفداران زیادی دارند را به شما معرفی می‌کنیم.

مانیتور 27 اینچ ال جی مدل 27GP850-B به دلیل اندازه، امکانات و قابلیت‌های مخصوصی که دارد، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گیمرهاست.

مانیتور خمیده ال جی

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور تخت را بیان می‌کنیم:

پشتیبانی از فناوری Nano IPS 1ms

مانیتور مدل 27GP850-B ال جی به فناوری Nano IPS مجهز شده است. این فناوری به طور اختصاصی توسط شرکت ال جی توسعه داده شده و در آن با استفاده از نانو ذرات به نام نانو کریستال، رنگ‌ها به طور دقیق‌تری تولید شده و نمایش داده می‌شوند.

به لطف پشتیبانی این مانیتور از فناوری Nano IPS این محصول عملکرد فوق‌العاده‌ای در حین نمایش یک بازی با کیفیت بالا ارائه می‌دهد. البته توجه داشته باشید که کارت گرافیک کامپیوتر شما هم باید داده‌های تصویر را با کیفیت بالا تولید کند.

مجهز به فناوری GtG

مانیتور تخت ال جی به فناوری GtG مجهز شده است. این قابلیت باعث می‌شود که سرعت پاسخگویی مانیتور به تغییرات رنگ‌ها افزایش پیدا کند. در واقع این مشخصه نشان‌دهنده زمانی‌ست که یک پیکسل از رنگ خاص به رنگ دیگر تغییر می‌کند.

برای انجام بازی یا کارهای حساس به سرعت، زمان پاسخ‌دهی به رنگ‌ها بسیار مهم است. تاخیر زمانی می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند حالت شبح شود که رنگ فریم قبلی هنوز روی صفحه نمایش داده شود. این فناوری از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند.

مجهز به فناوری VESA DisplayHDR™400

فناوری VESA DisplayHDR™400 یک استاندارد کیفیت تصویر است که نشان‌دهنده بهره‌مندی مانیتور از فناوری HDR است. خوشبختانه این مانیتور تخت ال جی به این فناوری مجهز شده است.

بیشتر بخوانید : فناوری HDR چیست؟ 9 مزیت مانیتور HDR نسبت به مانیتورهای عادی

بنابراین رنگ‌هایی که روی مانیتور تولید می‌شوند بسیار زنده و مشابه دنیای واقعی هستند. از جمله ویژگی‌های این فناوری می‌توان به روشنایی بیشتر تصاویر، تنوع رنگی بالا، عمق رنگ باور نکردنی و کیفیت بالاتر اشاره کرد.

نرخ تازه‌سازی 165Hz/180Hz

قطعا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که مانیتورهای گیمینگ باید داشته باشند، نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) بالاست. این پارامتر هر چقدر بالاتر باشد، گیمرها می‌توانند FPS بالاتری را در بازی تجربه کنند.

مانیتور مدل 27GP850-B ال جی با نرخ تازه‌سازی 165 تا 180 هرتز تولید شده است.

گیمرها و کاربران حرفه‌ای می‌دانند که این عدد، بسیار بالاست و در مقایسه با مانیتورهای معمول در بازار که نرخ تازه‌سازی حدود 70 هرتز دارند، عدد خارق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

پشتیبانی از فناوری‌های گیمینگ AMD و NVIDIA

این مانیتور از دو فناوری گیمینگ مخصوص شرکت‌های AMD و NVIDIA پشتیبانی می‌کند. این شرکت‌ها برای جلوگیری از پارگی و تاری تصویر، فناوری‌های G-Sync و FreeSync را توسعه داده‌اند.

در صورتی که کارت گرافیک کامپیوتر شما از این فناوری‌ها پشتیبانی کند، نرخ تولید تصاویر توسط کارت گرافیک با نرخ نمایش آن در مانیتور هماهنگ شده هیچگونه لگ و پارگی تصویری روی مانیتور مشاهده نخواهید کرد.

دارای فناوری‌های گیمینگ متنوع

کمپانی ال جی معمولا برای مانیتورهای گیمینگ خود مجموعه‌ای از قابلیت‌های گیمینگ را در نظر می‌گیرد. این مانیتور هم از این قاعده مستثنی نیست. برخی از قابلیت‌های گیمینگ این مانیتور عبارت است از:

  • فناوری Dynamic Action Sync؛ برای نمایش عکس‌العمل سریع‌تر مانیتور
  • قابلیت Black Stabilizer؛ برای روشن کردن بخش‌های تاریک و تیره در بازی
  • قابلیت Crosshair؛ برای نشانه‌گیری بهتر در بازی‌های تیراندازی

مانیتور خمیده 34 اینچی ال جی مدل 34WP65C-B

مانیتور دیگری که در این مقاله معرفی می‌کنیم یک مانیتور خمیده است. مانیتور 34 اینچی ال جی مدل 34WP65C-B یکی از بزرگ‌ترین محصولات این شرکت محسوب می‌شود.

این مانیتور به دلیل طراحی خاص، نمایشگر منحنی و قابلیت‌های گیمینگ متعددی که دارد، یکی از محبوب‌ترین محصولات برای گیمرهاست.

بهترین مانیتور خمیده

در ادامه ویژگی‌های مهم این مانیتور خمیده ال جی را معرفی می‌کنیم:

مجهز به آخرین نسخه HDR

فناوری HDR به طور مستقیم روی رنگ‌های مانیتور تاثیر می‌گذارد. این فناوری اصلا به همین دلیل توسعه داده شده تا رنگ‌هایی واقعی‌تر و زنده‌تر روی نمایشگرها به نمایش در آید.

کمپانی ال جی برای مانیتور خمیده 34 اینچی خود از آخرین نسخه HDR استفاده کرده است. فناوری HDR10 رنگ‌ها را به شکل بهینه و تقویت شده تولید کرده و نمایش می‌دهد.

این مانیتور تا 99 درصد از رنگ‌های طیف sRGB را نمایش می‌دهد که یعنی همه آنچه در دنیای واقعی می‌بینید روی مانیتور هم قابل مشاهده است.

مجهز به اسپیکرهای قدرتمند MAXXAUDIO

یکی از ویژگی‌های جذاب و منحصر به فرد این مانیتور، وجود اسپیکرهای قدرتمند روی بدنه آن است. شرکت ال جی برای اینکه کاربران از خرید اسپیکرهای دیگر بی‌نیاز شوند، دو اسپیکر در دو طرف پنل آن قرار داده‌اند.

اسپیکرهای روی این مانیتور از برند MAXXAUDIO انتخاب شده‌اند و هرکدام توان 7 واتی دارند. بنابراین صدایی پرحجم و پرقدرت به گوش کاربران می‌رسد.

نرخ تازه‌سازی 160 هرتز

با اینکه مانیتور خمیده ال جی اندازه بزرگی دارد اما نرخ تازه‌سازی فوق‌العاده‌ای برای آن در نظر گرفته شده است. این مانیتور با نرخ تازه‌سازی 160 هرتزی خود، بهترین گزینه برای انجام بازی‌های با سرعت بالاست.

طراحی قاب بدون حاشیه از سه طرف

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این مانیتور، طراحی قاب بدون حاشیه آن است. این قاب بدون حاشیه برای گیمرهایی که دوست دارند در محیط بازی غرق شوند بسیار دلچسب خواهد بود.

مجهز به فناوری AMD FreeSync

این مانیتور خمیده ال جی به فناوری AMD FreeSync مجهز شده است. بنابراین اگر کارت گرافیک کامپیوتر شما از برند AMD باشد، تصاویری که روی نمایشگر تولید می‌شود، بدون شکستگی و پارگی خواهد بود.

بیشتر بخوانید : Adaptive Sync یا فناوری تطبیق نرخ نوسازی تصویر چیست؟

سخن پایانی

انتخاب مانیتور برای گیمینگ بستگی به ترجیحات و نیازهای شما دارد. همانطور که گفته شد، هر دو نوع مانیتور (خمیده و تخت) قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.

در این مقاله با ویژگی‌هایی که مانیتورهایی تخت و خمیده دارند آشنا شدیم و دو مدل از پرفروش‌ترین مانیتورهای موجود در بازار را به شما معرفی کردیم. شما هم می‌توانید نظرات خود درباره مانیتور خمیده یا تخت را با ما در میان بگذارید.