تنظیمات مانیتور برای سلامت چشم + معرفی بهترین مانیتورها

مانیتورها به همان اندازه که مفید و کار راه‌انداز هستند، می‌توانند برای سلامتی کاربران هم خطرناک باشند. نوری که مانیتور کامپیوتر تولید می‌کند، می‌تواند به چشمان کاربران آسیب زده و باعث سردرد شود.

شرکت‌های تولیدکننده مانیتور، راهکارهایی برای محافظت از چشمان کاربران در برابر اشعه مضر مانیتور کامپیوتر ارائه داده‌اند. همچنین شما می‌توانید به صورت دستی، تنظیمات مناسب مانیتور برای چشم را انجام دهید تا نور مانیتور کمتر شما را اذیت کند.

در این مقاله ویژگی‌هایی که یک مانیتور مناسب برای چشم باید داشته باشد را بررسی می‌کنیم. همچنین اگر خرید مانیتور دارید، در انتها دو مانیتور مناسب که از چشمان شما مراقبت می‌کنند را معرفی کرده‌ایم. همراه ما باشید.

نکات مهم در انتخاب مانیتور مناسب برای چشم

در این بخش، برخی از مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب یک مانیتور باید داشته باشید تا کمتر به چشمان شما آسیب وارد شود را آورده‌ایم:

1. مانیتورهای IPS یا VA

پنل‌های مانیتور از نظر نوردهی و زاویه دید، می‌توانند روی چشمان کاربران تاثیر مثبت یا منفی بگذارند. مانیتورهایی که از پنل‌های IPS یا VA ساخته شده‌اند، کمتر از سایر پنل‌ها به چشم آسیب رسانده و رنگ‌های دقیق‌تری هم تولید می‌کنند.

این نوع پنل‌های مانیتور از نظر زاویه دید، تولید نور و تابش آن، ایمن‌تر از پنل‌های مانیتور دیگر هستند. بنابراین در هنگام خرید مانیتور می‌توانید به این پنل‌ها اعتماد کنید.

2. رزولوشن بالا

هرچقدر رزولوشن مانیتور بیشتر باشد، جزئیات بیشتری از تصویر روی مانیتور تولید شده و چشم راحت‌تر می‌تواند تصاویر را ببیند. بنابراین در هنگام انتخاب مانیتور مناسب برای چشم، دقت کنید که رزولوشن بالایی داشته باشد. مانیتورهای با رزولوشن 1920×1080 یا بالاتر مناسب هستند.

3. رفرش ریت بالا

یکی دیگر از عواملی که به طور مستقیم روی چشمان کاربران تاثیر می‌گذارد، نرخ تازه‌سازی یا رفرش ریت مانیتور است. هرچقدر نرخ تازه‌سازی مانیتور کمتر باشد، تصاویر پرش‌های بیشتری داشته به طور ناخودآگاه چشمان شما خسته می‌شود.

مانیتورهای جدید با نرخ تازه‌سازی بالای 120Hz‌ تولید می‌شوند تا علاوه بر اینکه تصاویر متحرک را بدون تاری به نمایش درآورند، به چشمان کاربران هم آسیب نزنند.

4. محافظت در برابر نور آبی

مانیتورهای کامپیوتر و حتی نمایشگر موبایل‌ها، نور آبی تولید می‌کنند که این نور می‌تواند باعث بروز اختلال در خواب افراد شود. برخی مانیتورها دارای فناوری‌های مخصوص برای حذف یا کاهش نور آبی هستند.

5. تنظیم ارتفاع و چرخش

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام انتخاب مانیتور مناسب برای چشم باید توجه کنید این است که مانیتور قابلیت تنظیم ارتفاع و چرخش را داشته باشد.

در خیلی از مواقع با تغییر زاویه یا ارتفاع مانیتور، تابش نور مانیتور به چشمان شما کنترل شده و کمتر می‌شود و به طور غیرمستقیم چشمان شما در برابر نور مانیتور محافظت می‌شود.

6. تنظیم روشنایی

در هنگام خرید مانیتور به این نکته توجه داشته باشید که تنظیمات روشنایی مانیتور، کامل و دقیق باشد. در واقع شما باید بتوانید به راحتی میزان روشنایی (نور) صفحه مانیتور را کم یا زیاد کنید تا در موقعیت‌های مختلف، آسیب کمتری ب چشمان شما وارد کند.

7. مجهز به حالت خواندن

برخی از مانیتورهای موجود در بازار به حالت مخصوص خواندن یا Reader Mode مجهز هستند. با فعال کردن این حالت، نورهای زیاد صفحه نایش کاهش پیدا کرده و نوشته‌ها برجسته و واضح‌تر می‌شود.

مانیتور دوگانه 28 اینچی ال جی مدل 28MQ780-B

اولین مانیتور مناسب برای چشم که در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم یکی از خاص‌ترین محصولات شرکت ال جی است؛ مانیتور دوگانه 28 اینچی مدل 28MQ780-B با نسبت تصویر 16:18 برای کاربران خاص!

تنظیمات مناسب مانیتور برای چشم

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور را بررسی می‌کنیم:

مجهز به حسگر تشخیص نور محیط

اولین و مهم‌ترین ویژگی این محصول که آن را به عنوان بهترین مانیتور برای سلامت چشم معرفی کرده، وجود حسگر تشخیص نور محیط روی بدنه آن است.

این حسگر، با توجه به نور محیطی که مانیتور را در آن قرار داده‌اید، روشنایی مانیتور را تنظیم می‌کند تا نور مانیتور به چشمان کاربران آسیبی وارد نکند.

مجهز به فناوری HDR10

این مانیتور به جدیدترین فناوری HDR مجهز شده است. شرکت ال جی مانیتور مدل 27MP400-B را به HDR10 مجهز کرده تا تصاویری که روی نمایشگر تولید می‌شوند، با رنگ‌های دنیای واقعی تفاوتی نداشته باشند.

قابلیت تصویر در تصویر

به لطف نسبت تصویر 16:18 این مانیتور، کاربران می‌توانند از قابلیت تصویر در تصویر آن برای انجام کارهای خود استفاده کنند. این قابلیت برای گیمرها، برنامه‌نویس‌ها، طراحان گرافیک، تدوین‌گرها و آهنگسازها بسیار مناسب است.

بهترین مانیتور دوگانه

طراحی کاملاً ارگونومیک

بدنه مانیتور دوگانه ال جی مدل 27MP400-B به گونه‌ای طراحی شده که کاربران می‌توانند زاویه و ارتفاع آن را به راحتی تنظیم کنند.

کافیست به بدنه آن دست بزنید و کمی فشار دهید تا به جهات مختلف تغییر زاویه داده و با چشمان و سر و گردن شما همسو باشد.

دارای پورت‌های ورودی متعدد

این مانیتور به پورت‌های ورودی متعددی مجهز شده تا کاربران به راحتی چندین دستگاه را به طور همزمان به آن متصل کنند. به لطف قابلیت تصویر در تصویر، شما می‌توانید دو دستگاه را به طور همزمان به مانیتور متصل کرده و تصاویر آنها را جداگانه روی مانیتور مشاهده کنید.

دارای حالت‌های محافظت از چشم

بهترین مانیتور مناسب برای چشم ال جی به مجموعه‌ای از قابلیت‌ها برای محافظت از چشمان کاربران مجهز شده است. در زیر برخی از این قابلیت‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • حالت خواندن: با فعال کردن این حالت، روشنایی مانیتور کمتر شده و کلمات و نوشتار، به صورت برجسته و واضح‌تر نمایش داده می‌شوند.
  • محافظت در برابر لرزش: با فعال کردن این حالت، لرزش‌هایی که به صورت نامرئی در پس زمینه تصاویر وجود دارد از بین رفته و از ایجاد سردرد برای کاربران جلوگیری می‌شود.
  • تنظیم روشنایی خودکار: به لطف حسگر تشخیص نور محیط روی بدنه این مانیتور، روشنایی صفحه به طور خودکار تنظیم می‌شود. بنابراین با تغییر نور اتاق، روشنایی مانیتور هم کم و زیاد می‌شود.
  • حالت کور رنگی: این حالت برای افرادی مناسب است که دچار کور رنگی هستند.

مانیتور 34 اینچی خمیده ال جی مدل 34WQ60C-B

دومین مانیتور مناسب برای چشم که به شما معرفی می‌کنیم یک مانیتور خمیده از شرکت ال جی است. مانیتور 34 اینجی مدل 34WQ60C-B از سری فوق عریض کمپانی ال جی بوده و تصاویر را به کنتراست بالا به شما نشان می‌دهد.

تنظیمات مناسب مانیتور برای چشم

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور را بررسی می‌کنیم:

مجهز به فناوری HDR10

این مانیتور هم مانند محصول قبلی به فناوری HDR10 مجهز شده است. در واقع به لطف پشتیبانی 99 درصدی از طیف رنگی sRGB رنگ‌هایی که روی مانیتور تولید می‌شود، با رنگ‌های دنیای واقعی تفاوتی نخواهد داشت.

مجهز به حالت مخصوص خواندن

مهم‌ترین ویژگی این مانیتور که آن را به عنوان یک مانیتور مناسب برای چشم معرفی کرده، حالت مخصوص خواندن آن است. با فعال کردن این حالت، خواندن متن‌ها و کتاب‌ها و اسناد راحت‌تر شده و به دلیل کاهش روشنایی مانیتور، آسیب کمتری به چشمان کاربران وارد می‌شود.

دارای قابلیت‌های گیمینگ مخصوص

شرکت ال جی اکثر مانیتورهای خود را به قابلیت‌های گیمینگ متعدد مجهز می‌کند تا علاوه بر کاربران معمولی، دل گیمرها را هم به دست آورد. برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های گیمینگ این مانیتور عبارت است از:

  • فناوری Dynamic Action Sync: با فعال کردن این فناوری، حرکات رقبای شما در بازی، سریع‌تر به شما نمایش داده شده و در نتیجه می‌توانید واکنش مناسبی از خود نشان دهید.
  • قابلیت Black Stabilizer: با فعال کردن این حالت، تاریک‌ترین بخش‌های گیم‌پلی بازی، روشن شده و رقبای شما نمی‌توانند در نقاط تاریک و به دور از چشم شما مخفی شوند.

مجهز به نرم‌افزار OnScreen Control

یکی دیگر از دلایلی که این مانیتور ال جی را به عنوان بهترین مانیتور برای سلامت چشم معرفی می‌کنیم، وجود نرم‌افزار OnScreen Control روی آن است.

با اجرای این نرم‌افزار تمام تنظیمات روشنایی، رنگ، کنتراست و … مانیتور در دستان شما خواهد بود و به راحتی با چند کلیک ساده می‌توانید روشنیای مانیتور را تنظیم کنید.

تنظیمات مانیتور ال جی

سخن پایانی

برای کاهش آسیب‌های چشمی ناشی از کار با مانیتور، علاوه بر انتخاب مانیتور مناسب برای چشم، باید ساعت‌های کار با مانیتور را هم کاهش دهید. در این مقاله نکاتی که در انتخاب مانیتور مناسب برای چشم لازم بود بدانید را بررسی کردیم.

همچنین در انتها دو مدل از بهترین مانیتورهای شرکت ال جی که با قابلیت‌های محافظت از چشم طراحی شده‌اند و تحت گارانتی آونگ در بازار ایران به فروش می‌رسند را معرفی کردیم.