برنامه نویس‌ها بخوانند: بهترین مانیتور برای برنامه نویسی

برنامه نویس‌ها و افرادی که به طور تخصصی کدنویسی می‌کنند، عاشق مانیتورهایی هستند که به نیازهای کاری آنها توجه ویژه داشته باشد. مانیتور برنامه نویسی علاوه بر شکل ظاهری، باید مشخصات فنی خاصی داشته باشد.

طراحی مانیتور مناسب برنامه نویسی باید به گونه‌ای باشد که کاربران در طولانی مدت دچار مشکلات ستون فقرات نشوند و از سوی دیگر باید در اندازه‌ای ساخته شده باشد که گستره دید بهتری به برنامه نویس بدهد.

در این مقاله همه آنچه برای انتخاب و خرید مانیتور برنامه نویسی لازم است بدانید را بررسی کرده‌ایم. اگر قصد خرید مانیتور برای برنامه نویسی دارید تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا 2 مدل از جدیدترین مانیتورهای مخصوص برنامه نویسی را به شما معرفی کنیم.

مانیتور برنامه نویسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

مانیتور مناسب برنامه نویسی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا فرایند کدنویسی راحت‌تر شود. در این بخش، مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این نوع مانیتورها باید داشته باشند را معرفی می‌کنیم:

1. رزولوشن بالا

برنامه‌نویس‌ها دوست دارند مانیتوری که پیش روی آن ها قرار می‌گیرد رزولوشن بالایی داشته باشد. رزولوشن‌های بالا مانند 2K یا 4K، جزئیات و نوشتار را با کیفیت بالاتری نمایش می‌دهند.

2. اندازه صفحه بزرگ

ویژگی مهم دوم، اندازه صفحه مانیتور است. برخلاف تصور عامه مردم که فکر می‌کنند مانیتور مناسب برنامه نویسی باید خیلی بزرگ باشد، ابعاد مانیتور برنامه نویسی خیلی هم نباید بزرگ باشد.

برنامه نویس‌ها به مانیتوری نیاز دارند که راحت روی میز کامپیوتر قرار گرفته و بزرگ بودن بیش از حد آن به چشمان و سر و گردن آن‌ها فشار وارد نکند. مانیتورهای 24 تا 34 اینچی برای این قشر مناسب است.

مانیتور مخصوص برنامه نویسی

3. زاویه دید گسترده

هرچقدر زاویه دید مانیتور گسترده‌تر باشد، موقعیت راحت‌تری را برای کاربر به وجود می‌آورد. مانیتورهای با نوع پنل IPS یا VA زاویه دید گسترده‌تری دارند و به شما اجازه می‌دهند تا از زوایا و موقعیت‌های مختلف به راحتی کد بنویسید.

4. کالیبراسیون رنگ دقیق

اگر برنامه نویسی وب انجام می‌دهید و رنگ‌ها برای شما اهمیت زیادی دارند،‌ باید مانیتوری خریداری کنید که رنگ‌ها را به شکل دقیق و مانند دنیای واقعی به شما نمایش دهند؛ نه اینکه اغراق کنند.

بیشتر بخوانید : نحوه کالیبره کردن مانیتور (تنظیم رنگ، نور، کنتراست و …)

5. زمان پاسخگویی سریع

زمان پاسخگویی مانیتور ویژگی دیگری‌ست که برای مانیتور مخصوص برنامه نویسی اهمیت دارد. مانیتور با زمان پاسخگویی کم (معمولاً 5 میلی‌ثانیه یا کمتر) مناسب است؛ به ویژه اگر به بازی یا ساخت نرم‌افزارهایی با رابط کاربری دینامیک می‌پردازید.

6. پورت‌های ورودی و خروجی متنوع

در هنگام انتخاب مانیتور برنامه نویسی مطمئن شوید که مانیتور دارای پورت‌های متعددی مانند HDMI و DisplayPort و USB باشد تا به راحتی بتوانید دستگاه‌های مختلف را به آن متصل کنید.

7. قابلیت چرخش و تنظیم ارتفاع

قابلیت چرخش و تنظیم مانیتور یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی‌ست که برای برنامه نویس‌ها اهمیت دارد. مانیتوری خریداری کنید تا از نظر ارتفاع، زاویه و شیب قابل تنظیم باشد.

8. بدون حاشیه بودن مانیتور

برخی از برنامه نویس‌ها تمایل دارند که دو مانیتور کوچک را کنار هم قرار می‌دهند تا گستره دید آنها بیشتر شود. بنابراین در هنگام خرید مانیتور باید به بدون حاشیه بودن قاب مانیتور توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید : چگونه لپ تاپ مناسب برنامه نویسی انتخاب کنیم؟

مانیتور دوگانه 28 اینچی ال جی مدل 28MQ780-B

اولین مانیتور برنامه نویسی که در این مقاله معرفی می‌کنیم یکی از جدیدترین محصولات شرکت ال جی است. مانیتور دوگانه 28 اینچی ال جی مدل 28MQ780-B با نسبت تصویر خاصی که دارد برای کدنویسی و انجام کارهای خاص طراحی شده است.

مانیتور مناسب برنامه نویسی

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور خاص را معرفی می‌کنیم:

مجهز به حسگر تشخیص نور محیط

مانیتور ال جی مدل 28MQ780-B با نسبت تصویر 16:18 تولید شده و مهندسان ال جی از یک حسگر تشخیص نور محیط روی آن استفاده کرده‌اند.

این سنسور می‌تواند نور اتاقی که در آن حضور دارید را تشخیص داده و با توجه به شدت نور، روشنایی مانیتور را به صورت خودکار تنظیم کند.

این قابلیت برای برنامه‌نویس‌هایی که ساعت‌ها به مانیتور خیره می‌شوند و متوجه گذر زمان و تغییرات روشنایی محیط نمی‌شوند بسیار کاربردی‌ست و از چشم آنها در برابر نورهای شدید محافظت می‌کند.

دارای قابلیت تصویر در تصویر

به دلیل اندازه و نسبت تصویر خاص این مانیتور، شما می‌توانید از قابلیت تصویر در تصویر آن استفاده کنید.

به عنوان مثال می‌توانید موبایل و کیس کامپیوتر خود را به طور همزمان به مانیتور متصل کرده، در بخشی از مانیتور، تصاویر موبایل را ببینید و در بخش دیگر تصاویر کامپیوتر خود را تماشا کنید.

این قابلیت هم برای برنامه‌نویسان کاربرد دارد. می‌توانند در حین کد نویسی، تصاویر مربوط به گوشی یا تبلت یا کامپیوتر دیگری را روی مانیتور ببینند و کارهای خود را سریع‌تر انجام دهند.

طراحی حرفه‌ای و ارگونومیک

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این مانیتور دوگانه ال جی، طراحی حرفه‌ای و ارگونومیک آن است. این مانیتور روی یک پایه متحرک قرار داده شده که کاربران به راحتی می‌توانند آن را روی میز کامپیوتر خود قرار دهند تا جای کمتری بگیرد.

علاوه بر این، با اندکی فشار، به راحتی می‌توانند زاویه،‌ شیب و ارتفاع مانیتور را با توجه به نوع نشستن خود تنظیم کنند. طراحی ارگونومیک این مانیتور از بروز درد در ناحیه گردن و سر کاربران جلوگیری می‌کند.

دارای پورت‌های ورودی متعدد و پورت USB-C

این مانیتور فوق‌العاده کاربردی ال جی به پورت‌های متعددی مجهز شده تا کاربران به راحتی بتوانند دستگاه‌های مختلف را به آن متصل کنند. یک پورت از نوع HDMI و یک پورت از نوع DisplayPort روی بدنه این مانیتور دیده می‌شود.

علاوه بر این، ال جی یک پورت USB Type-C را هم روی بدنه این مانیتور تعبیه کرده‌اند تا اتصال دستگاه‌هایی مانند گوشی و تبلت به مانیتور راحت‌تر شود.

این پورت USB علاوه بر انتقال داده‌های تصویری به مانیتور، می‌تواند گوشی یا تبلت کاربران را هم با توان 90W شارژ‌ کند.

مجهز به فناوری HDR10

برنامه‌نویسان وب و کسانی که مشاهده رنگ‌ها به شکل دقیق و واقعی برای آنها اهمیت دارد، باید مانیتوری انتخاب کنند که این نیاز آنها را برآورده کند. مانیتور برنامه نویسی ال جی به فناوری HDR10 مجهز شده تا رنگ‌ها به شکل زنده و واقعی تولید شده و نمایش داده شوند.

مانیتور 34 اینچی خمیده ال جی مدل 34WQ60C-B

یکی دیگر از مانیتورهای مناسب برای برنامه نویسی، مانیتور خمیده ال جی مدل 34WQ60C-B است. این مانیتور از نوع خمیده بوده و جزو سری فوق عریض شرکت ال جی محسوب می‌شود.

بهترین مانیتور برای برنامه نویسی

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور 34 اینچی را در زیر بخوانید:‌

مجهز به حالت مخصوص خواندن (Reader Mode)

برنامه‌نویس‌ها با کدهای نوشتاری مواجه هستند باید دائماً به درست نوشتن کدهایی که وارد می‌کنند توجه داشته باشند. شرکت ال جی، مانیتور مدل 34WQ60C-B را به حالت مخصوص خواندن مجهز کرده است.

پس از اینکه Reader Mode را فعال می‌کنید، روشنایی مانیتور برای خواندن متن تنظیم می‌شود و جلوی آسیب رسیدن به چشم کاربران گرفته می‌شود.
این قابلیت برای کسانی که با کامپیوتر،‌ کتاب و مقالات علمی الکترونیکی را مطالعه می‌کنند کاربرد زیادی دارد.

مجهز به فناوری HDR10

برای نمایش دقیق‌تر رنگ‌ها، شرکت ال جی این مانیتور 34 اینچی خود را به فناوری HDR10‌ مجهز کرده است. این محصول ال جی می‌تواند تا 99 درصد از رنگ‌های موجود در طیف رنگی sRGB‌ را روی مانیتور نمایش دهد.

دارای نسبت تصویر 21:9

نسبت تصویر این مانیتور برنامه نویسی 21:9 در نظر گرفته شده است تا یک مانیتور فوق عریض پیش روی برنامه‌نویسان قرار گیرد. این محصول با رزولوشن 3440 در 1440 پیکسلی خود، جزئیات و کدها را با کیفیت و وضوح بالایی روی صفحه مانیتور نمایش می‌دهد.

عریض بودن مانیتور برای برنامه‌نویسان یک قابلیت فوق‌العاده است چون می‌توانند به طور همزمان چند برنامه را باز کرده و چند کار را با هم انجام دهند.

مجهز به نرم‌افزار OnScreen Control

مانیتورهای قدیمی برای تنظیم روشنایی، کنتراست و سایر ویژگی‌ها، به کلیدهای فیزیکی روی بدنه نیاز داشتند و کاربران باید آنها را فشار داده یا لمس می‌کردند تا به تنظیمات مانیتور برسند.

خوشبختانه در مانیتور 34 اینچی ال جی،‌ نرم‌افزار OnScreen Control وجود دارد و کافیست آن را نصب کرده و اجرا کنید تا تمام تنظیمات مربوط به مانیتور را تنها با چند کلیک ساده تغییر دهید.

دارای قاب بدون حاشیه (از سه جهت)

مهندسان شرکت ال جی برای جذاب‌تر کردن ظاهر این مانیتور 34 اینچی، قاب آن را از سه جهت بدون حاشیه طراحی کرده‌اند.

دارای مجموعه‌ای از قابلیت‌های گیمینگ

بسیاری از برنامه‌نویسان، گیمر هم هستند! شرکت ال جی مجموعه‌ای از قابلیت‌های گیمینگ را روی این مانیتور قرار داده تا گیمرها هم بتوانند از این امکانات استفاده کرده و کیفیت بازی آنها افزایش پیدا کند.

برخی از این قابلیت‌ها عبارت است از:

  • قابلیت Black Stabilizer
  • قابلیت Dynamic Action Sync

سخن پایانی

در این مقاله به ویژگی‌هایی که یک مانیتور برنامه نویسی باید داشته باشد اشاره کردیم. در انتها دو مورد از جدیدترین مانیتورهای تولیدی شرکت ال جی که برای برنامه‌نویسان مناسب است معرفی شد. هر دو مانیتور، در بازار ایران با گارانتی آونگ به فروش می‌رسد.