ظرفیت مناسب SSD برای کاربری‌های مختلف (برنامه نویسی، گیمینگ و …)

ظرفیت SSD‌ از آن دست موضوعاتی است که افراد مختلف نظرات متفاوتی نسبت به آن دارند. در این بین سوالی که مطرح می‌شود این است که بهترین ظرفیت اس اس دی برای من چیست؟‌

کدام SSD‌ را بخریم که هم مبلغ زیادی هزینه نکنیم و هم ظرفیت آن بیش از حد نیاز ما نباشد؟‌ در واقع با پاسخ به این پرسش به طور مستقیم در هزینه‌های خرید SSD‌ صرفه‌جویی می‌کنید.

در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم و در آخر دو مدل از پرفروش‌ترین SSD های موجود در بازار ایران را به شما معرفی می‌کنیم. همراه ما باشید.

ظرفیت SSD چیست؟‌

به میزان فضایی که هر حافظه SSD در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا داده‌ها و فایل‌های خود را در آن ذخیره کنند، ظرفیت SSD گفته می‌شود.

ظرفیت SSD اغلب بر حسب گیگابایت یا ترابایت اندازه‌گیری می‌شود. درایوهای SSD با ظرفیت پایین‌تر اغلب ظرفیت چندین گیگابایتی دارند و درایوهای با ظرفیت بالا، چند ترابایتی هستند.

ظرفیت SSD به سه شکل مختلف معرفی می‌شود:‌

  • ظرفیت خام:‌ به مقدار ظرفیت واقعی حافظه SSD که برای دستگاه میزبان قابل مشاهده است، ظرفیت خام SSD می‌گویند.
  • ظرفیت قابل استفاده:‌ پس از کم کردن ظرفیتی که برای پشتیبانی از عملیات مربوط به ذخیره‌سازی در نظر گرفته می‌شود، باقیمانده ظرفیتی که کاربران می‌توانند داده‌های خود را در آن ذخیره کنند مشخص می‌شود. به این ظرفیت باقیمانده، ظرفیت قابل استفاده SSD می‌گویند.
  • ظرفیت موثر:‌ به مقدار ظرفیت نهایی یک SSD که پس از فرایندهای فشرده‌سازی داده‌ها در دسترس است، ظرفیت موثر SSD می‌گویند. ظرفیت موثر هر SSD به فناوری‌ها و الگوریتم‌های فشرده‌سازی در آن بستگی دارد.

حجم SSD

ظرفیت مناسب SSD برای کاربری‌های مختلف

نوبت پاسخ دادن به این سوال رسیده که بهترین و مناسب‌ترین ظرفیت برای SSD با کاربری‌های مختلف چیست؟‌ در ادامه کاربری‌های مختلف و میزان نیاز آنها به SSD‌ را بررسی می‌کنیم.

بهترین ظرفیت SSD برای برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسان و افرادی که به طور ویژه با نرم‌افزارهای سنگین برنامه‌نویسی و همچنین فایل‌های حجیم سر و کار دارد، باید از SSD هایی با ظرفیت حداقل 256 گیگابایت استفاده کنند.

این افراد که در تیم‌های بزرگ و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند قطعا SSD هایی با ظرفیت 512 گیگابایت یا حتی 1 ترابایت هم برای آنها مناسب است.

همچنین برنامه‌نویسان در هنگام خرید SSD باید به سرعت خواندن و نوشتن آن و کیفیت عمومی SSD هم دقت کنند تا سرعت بالایی در اختیارشان قرار بگیرد.

بهترین ظرفیت SSD برای گیمینگ

گیمرها از مبتدی تا حرفه‌ای نیازهای متفاوتی در خصوص میزان حافظه ذخیره‌سازی دارند. این موضوع علاوه بر سطح گیمر، به نوع، تعداد و حجم بازی‌هایی که انجام می‌شود هم بستگی دارد.

به طور کلی، برای گیمرهای مبتدی، حافظه SSD با 500 گیگابایت ظرفیت مناسب است. اما اگر کاربر حرفه‌ای هستید یا می‌خواهید بازی‌های بیشتری روی حافظه ذخیره کنید می‌توانید SSD با ظرفیت 1 ترابایت هم خریداری کنید.

بهترین ظرفیت SSD‌ برای عکاسی و فیلمبرداری

عکاسان و افرادی که کار فیلمبرداری انجام می‌دهند همیشه با مشکل کمبود فضای ذخیره‌سازی مواجه هستند. فایل‌های ویدیویی و تصاویر با کیفیت بالا اغلب حجم زیادی دارند و به همین دلیل این افراد همواره باید حافظه SSD‌ با ظرفیت مناسبی در تجهیزات خود داشته باشند.

ما برای این کاربران حافظه SSD با ظرفیت حداقل 1 ترابایت را توصیه می‌کنیم. البته اگر بودجه کافی دارید می‌توانید SSDهای با ظرفیت بیشتری بگیرید تا نیازی نباشد دائما فایل‌های قدیمی را حذف کنید.

بهترین ظرفیت SSD‌ برای بکاپ گیری

بسیاری از کاربران حرفه‌ای و افراد متخصص در زمینه کامپیوتر و شبکه به هاردهایی نیاز دارند که اطلاعات سیستم را به طور دائم روی آن ذخیره کرده و اصطلاحا بکاپ گیری کنند.

به همین منظور بهترین ظرفیت SSD برای بکاپ گیری حداقل 1 ترابایت توصیه می‌شود. البته برای مجموعه‌های بزرگ که اطلاعات آنها حساس و بسیار حیاتی است توصیه می‌شود از حافظه‌های SSD با ظرفیت‌های بالاتر مانند 2 یا 4 ترابایت استفاده کنید.

درایو SSD LEGEND 960 PCIe Gen4 x4 M.2 2280

حالا که با انواع ظرفیت SSD با توجه به نوع کاربری آشنا شدید، دو مدل از پرفروش‌ترین حافظه‌های SSD موجود در بازار ایران را که تقریبا برای همه نوع کاربری مناسب است را به شما معرفی کنیم.

ظرفیت اس اس دی ای دیتا

حافظه SSD‌ ای دیتا مدل LEGEND 960 در ظرفیت‌های 1 و 2 ترابایت تولید شده و کاربران با توجه به نیاز خود می‌توانند حجم SSD مورد نظر خود را انتخاب کنند.
این حافظه ویژگی‌های جذابی دارد که عبارت است از:‌

سرعت بالای خواندن و نوشتن اطلاعات

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هر حافظه SSD باید داشته باشد این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن فایل‌ها روی آن ذخیره شده یا از آن به دستگاه‌های دیگر انتقال داده شود.

خوشبختانه شرکت ای دیتا حافظه SSD مدل LEGEND 960 را به گونه‌ای طراحی کرده که می‌تواند سرعتی معادل 7400 مگابایت بر ثانیه برای خواندن اطلاعات و 6800 مگابایت بر ثانیه برای نوشتن اطلاعات در اختیار کاربران قرار دهد.

پشتیبانی از آخرین رابط PCIe Gen4x4

سرعت خیره‌کننده حافظه LEGEND 960 به دلیل استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در ساخت آن است. مهم‌ترین عامل سرعت بالای این حافظه، پشتیبانی از آخرین رابط PCIe نسل چهار است.

این رابط باعث شده حافظه ای دیتا تا 4 برابر سریعتر از حافظه‌هایی با رابط PCIe نسل سوم و تا 13 برابر سریعتر از اس اس دی های با رابط SATA‌ شود.

البته باید به این نکته اشاره کرد که این SSD PCIe 4.0 با اسلات‌های PCIe نسل سوم هم سازگاری دارد و می‌توانید آن را در مادربردهای قدیمی‌تر هم استفاده کنید.

مناسب برای PS5

گیمرهای که از کنسول PS5 استفاده می‌کنند همیشه به دنبال حافظه‌هایی با ظرفیت بالا و سرعت زیاد هستند.

حافظه اس اس دی شرکت ای دیتا مدل LEGEND 960 به گونه‌ای طراحی شده که می‌توانید از آن برای کنسول PS5‌ هم استفاده کرده و بازی‌های دلخواه خود را روی آن ذخیره کنید.

ظرفیت بالای این حافظه SSD‌ باعث شده گیمرها بازی‌های متعددی را روی این حافظه ذخیره کرده و اجرا کنند.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع خرید SSD برای پلی استیشن

دارای هیت سینک برای خنک کردن SSD

مهندسان شرکت ای دیتا حافظه SSD‌ خود را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در برابر گرما و حرارت زیاد داخل کیس کامپیوتر بالاترین عملکرد را داشته و آسیب نبیند.

هیت سینک‌هایی روی بدنه این حافظه SSD‌ دیده می‌شود که وظیفه آنها انتقال حرارت از روی بدنه SSD‌ به لبه‌های کناری و تماس بیشتر حرارت با هوای داخل کیس است.

دارای نرم‌افزار SSD ToolBox

از دیگر ویژگی‌های این حافظه SSD‌ می‌توان به وجود نرم‌افزار SSD ToolBox برای بررسی وضعیت و تغییر تنظیمات آن اشاره کرد.

این نرم‌افزار تمام اطلاعات و ویژگی‌های حافظه را به‌صورت لحظه‌ای به شما نشان می‌دهد تا در صورت افزایش ناگهانی دما یا به وجود آمدن مشکل از سلامت SSD مطلع باشید.

حافظه اس اس دی مدل LEGEND 850 LITE ای دیتا

دومین حافظه SSD‌ پرفروش در بازار ایران حافظه ای دیتا مدل LEGEND 850 Lite‌ است. این SSD‌ در سه ظرفیت مختلف 500 گیگابایت و 1 و 2 ترابایتی به بازار عرضه شده است.

ظرفیت اس اس دی ای دیتا

ظرفیت SSD‌ مدل LEGEND 850 Lite‌ به گونه‌ایست که کاربران با نیازها و بودجه‌های مختلف به راحتی می‌توانند یکی از این سه ظرفیت را خریداری کنند. مهم‌ترین ویژگی‌های این حافظه SSD‌ عبارت است از:‌

استفاده از رابط PCIe نسل چهار

شرکت‌های سازنده حافظه SSD‌ برای تولید محصول باکیفیت و تحت تاثیر قرار دادن کاربران، حافظه را با جدیدترین نوع رابط‌هایی که توسعه داده شده‌اند سازگار می‌کنند.

حافظه SSD ای دیتا مدل LEGEND 850 lite هم از این قاعده مستثنی نیست. این حافظه با رابط نسل چهارم PCIe تولید شده تا سرعت انتقال داده‌ها را به طور چشمگیری افزایش دهد.

نکته جالب توجه این است که رابط نسل چهار PCIe با جدیدترین مادربردهای شرکت اینتل و AMD و همچنین کنسول‌های بازی جدید سازگاری دارد.

سرعت بالای خواندن و نوشتن

همانطور که گفته شد به دلیل استفاده از رابط PCIe Gen4 در این حافظه SSD سرعت آن به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

این حافظه برای خواندن اطلاعات سرعتی معادل 5000 مگابایت بر ثانیه در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین سرعت نوشتن اطلاعات روی این حافظه عددی معادل 4200 مگابایت بر ثانیه است.

توجه داشته باشید که همین حافظه SSD‌ اگر به رابط نسل سوم PCIe مجهز بود سرعتی سه برابر کمتر از این حافظه SSD‌ داشت.

مناسب برای کنسول PS5

خرید حافظه SSD برای کنسول بازی کار دشواری‌ست. کنسول‌ها به این دلیل که ساعت‌های زیادی روشن هستند و گرمای زیادی تولید می‌کنند ممکن است به حافظه SSD آسیب برسانند.

اما خوشبختانه شرکت ای دیتا حافظه SSD مدل LEGEND 850 lite را به گونه‌ای طراحی کرده که برای کنسول‌های بازی هم مناسب است.

روی بدنه این SSD هیت سینک زیبایی قرار داده شده که وظیفه آن انتقال گرما از بدنه SSD به لبه‌ها و خارج از برد اصلی آن است. هیت سینک SSD وظیفه خنک کردن ماژول را برعهده دارد.

مجهز به فناوری‌های متعدد

سازندگان حافظه LEGEND 850 lite مجموعه‌ای از فناوری‌های مختلف را برای آن در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال برای افزایش سرعت انتقال داده‌ها در این حافظه از فناوری SLC Caching و Host Memory Buffer استفاده شده است.

همچنین برای رمزگذاری دقیق‌تر و افزایش امنیت اطلاعات، از فناوری‌های امنیتی LDPC و AES 256-bit در این حافظه SSD استفاده شده است.

گارانتی 3 ساله

شرکت ای دیتا برای این حافظه SSD‌ خود گارانتی 3 ساله در نظر گرفته است. شرکت ایرانی آونگ که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی در ایران است، مسئولیت پشتیبانی از محصولات ای دیتا را بر عهده دارد.

آونگ با بیش از 300 نمایندگی در سراسر ایران یکی از بزرگترین شرکت‌‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش به شمار می‌رود.

سخن پایانی

در این مقاله بالاترین ظرفیت SSD برای کاربری‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم. کاربران مختلف با نیازها و بودجه متفاوت باید حافظه‌هایی با ظرفیت‌های مناسب خودشان خریداری کنند.

در انتها دو نمونه از پرفروش‌ترین حافظه‌های SSD موجود در بازار را به شما معرفی کردیم که با ظرفیت‌های مختلف به بازار عرضه شده‌اند.