با بهترین و سریعترین SSD PCIe 4.0 در ایران آشنا شوید!

استفاده از حافظه SSD PCIe 4.0 روی کامپیوتر به طرز شگفت‌انگیزی روی سرعت پردازش کارت گرافیک، پردازنده و سایر قطعات کامپیوتر تاثیر مثبت می‌گذارد.

البته این موضوع به نوع SSD PCIe 4.0 و امکاناتی که برای آن در نظر گرفته شده هم ارتباط دارد. بنابراین باید سریعترین SSD PCIe 4.0 موجود در بازار ایران را بشناسید.

در این مقاله شما را با سریع‌ترین و بهترین SSD PCIe 4.0 بازار ایران آشنا می‌کنیم و تمام آنچه درباره این حافظه اس اس دی PCIe 4.0 باید بدانید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بنابراین اگر به دنبال خرید حافظه SSD از نوع PCIe 4.0 هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

رابط PCIe 4.0 چیست؟

رابط PCIe یکی از جدیدترین استانداردهای ارتباطی‌ست که برای اتصال دستگاه‌ها و سخت‌افزارهای جانبی به مادربرد کامپیوتر ساخته شده است.

واژه PCIe از عبارت Peripheral Component Interconnect Express به معنی «اتصال سریع اجزای داخلی» گرفته شده و به نوعی عملکرد این نوع رابط را نشان می‌دهد.

اس اس دی PCIe 4.0

استاندارد PCIe 4.0 برای اولین بار در تابستان سال 2017 به عنوان نسخه‌ای بهبود یافته از PCIe 3.0 معرفی و روانه بازار شد. این رابط، سرعت انتقال داده‌ها را تا 16 گیگابایت بر ثانیه افزایش داده که در مقایسه با نسل قبلی (8 گیگابایت بر ثانیه) یک پیشرفت دو برابری محسوب می‌شود.

از رابط PCIe 4.0 برای اتصال کارت‌های حافظه SSD استفاده می‌شود تا با کمترین انرژی، بالاترین نرخ انتقال داده‌ها را داشته باشند. علاوه بر حافظه SSD از این نوع رابط برای کارت گرافیک‌های پیشرفته، کارت‌های صدا، کارت شبکه و سایر دستگاه‌های جانبی هم استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر سخت‌افزاری با رابط PCIe 4.0 خریداری می‌کنید، باید مادربرد کامپیوتر شما از این رابط پشتیبانی کند.

مزایای SSD PCIe 4.0

رابط PCIe 4.0 به عنوان یک رابط نسل جدید و با سرعت بالا، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای حافظه SSD محسوب می‌شود. حافظه‌های کامپیوتر تاکید زیادی روی سرعت انتقال داده دارند.

خوشبختانه به دلیل فناوری جدیدی که در معماری PCIe 4.0 در نظر گرفته شده این رابط می‌تواند داده‌های کاربران را با سرعت بسیار بالایی از حافظه SSD به بخش‌های دیگر کامپیوتر انتقال دهد.

بنابراین حافظه SSD PCIe 4.0 ویژگی‌های زیر را دارد:

  • سرعت بالا: اصلی‌ترین ویژگی اس اس دی PCIe 4.0 سرعت فوق‌العاده بالای آن است. در حافظه‌های جدید سرعت خواندن داده‌ها تا 7000 مگابایت بر ثانیه هم افزایش پیدا کرده است. این قابلیت سرعت اجرای برنامه‌ها را افزایش می‌دهد.
  • عملکرد بهتر: سرعت بالا و زمان دسترسی بهینه به داده‌ها، بهبود عملکرد سیستم را به همراه دارد. با استفاده از حافظه SSD PCIe 4.0 در حین انجام بازی، ویرایش ویدئو، رندرینگ سه‌بعدی و سایر کارهای سنگین به هیچ وجه دچار کندی و مشکلات مربوط به سرعت اجرا نخواهید شد.
  • آینده نگری: گرچه نسخه‌های جدیدتری از فناوری PCIe هم تولید و معرفی شده‌اند اما هنوز بسیاری از مادربردها از نسخه 3.0 و 4.0 این استاندارد استفاده می‌کنند. با خرید یک SSD PCIe 4.0 تا چندین سال می‌توانید از آن استفاده کنید.

معرفی بهترین SSD PCIe 4.0 در ایران

حالا که با رابط PCIe 4.0 و مفهوم اس اس دی PCIe 4.0 آشنا شدید نوبت آن رسیده که بهترین SSD PCIe 4.0 بازار ایران را به شما معرفی کنیم.

کمپانی ای دیتا (ADATA) یکی از غول‌های صنعت تکنولوژی دنیا، سریعترین SSD PCIe 4.0 خود را با نام LEGEND 960 تولید و روانه بازار کرد.

این درایو اس اس دی PCIe4 در ایران با گارانتی اختصاصی آونگ عرضه می‌شود. شرکت آونگ این حافظه ذخیره‌سازی را به مدت 5 سال گارانتی کرده و تمام خدمات پس از فروش آن را برعهده گرفته است.

بهترین SSD PCIe 4.0

ویژگی‌های درایو SSD LEGEND 960 PCIe 4.0

درایو SSD PCIe 4.0 شرکت ای دیتا که با نام کامل درایو SSD LEGEND 960 PCIe Gen4 x4 M.2 2280 شناخته می‌شود ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

سرعت خواندن و نوشتن بالا

بیشترین انتظاری که از یک درایو SSD دارید چیست؟ قطعا سرعت بالا! حافظه‌های SSD نسبت به حافظه‌های نسل قبلی یعنی HDD سرعتی به مراتب بالاتر دارند اما این سرعت در میان مدل‌های مختلف SSD هم متفاوت است.

درایو ADATA Legend 960 نهایت سرعتی که در یک SSD قرار داده شده را در خود دارد. این حافظه ذخیره‌سازی می‌تواند داده‌ها را با سرعت 7400 مگابایت بر ثانیه بخواند. این موضوع روی افزایش سرعت اجرای برنامه‌ها تاثیر فراوانی دارد.

از سوی دیگر برای نوشتن اطلاعات روی درایو، این محصول سرعت 6800 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد که به همین دلیل سریعترین SSD PCIe 4.0 بازار ایران شناخته می‌شود.

سازگار با مادربردهای اینتل و AMD

درایور LEGEND 960 به لطف بهره‌مندی از رابط نسل 4.0 PCIe با جدیدترین استانداردها و فناوری‌های معرفی شده سازگاری دارد.

به عنوان مثال این حافظه با استاندارد NVMe 1.4 سازگاری دارد. این استاندارد در سال 2020 معرفی شد و یک استاندارد ارتباطی بین حافظه‌های نیمه‌هادی (مانند SSD) با سیستم‌های کامپیوتری مدرن است.

به همین دلیل شما می‌توانید SSD PCIe 4.0 شرکت ای دیتا را بر روی آخرین پلتفرم‌های اینتل و AMD نصب کرده و استفاده کنید.

پشتیبانی از استاندارد NVMe 1.4 است که باعث شده حافظه‌های SSD جدید بر روی آخرین مدل مادربردهای اینتل و AMD قابل اجرا باشند.

سازگار با PS5

برای گیمرهای حرفه‌ای که می‌خواهند روی کنسول بازی خود حافظه‌های با ظرفیت و سرعت بالا نصب کنند، انتخاب درایو مناسب همیشه یک دغدغه بوده است.

SSD شرکت ای دیتا مدل LEGEND 960 به گونه‌ای ساخته شده که می‌توانید از آن برای کنسول بازی PS5 هم استفاده کنید. سرعت و ظرفیت بالایی که این حافظه دارد شما را از خرید درایوهای دیگر بی‌نیاز خواهد کرد.

توجه داشته باشید که ساختار این حافظه ذخیره‌سازی به گونه‌ای طراحی شده که با ورودی اسلات کنسول‌های PS5 هم سازگاری داشته باشد.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع خرید SSD برای پلی استیشن

SSD PCIe 4.0 با دو ظرفیت مختلف

SSD PCIe 4.0 ای دیتا مدل LEGEND 960 با دو ظرفیت مختلف تولید و روانه بازار شده است. برای کسانی که بودجه کمتری دارند، نسخه 1 ترابایتی مناسب است و کسانی که به ظرفیت بالاتری نیاز دارند می‌توانند SSD با ظرفیت 2 ترابایتی را خریداری کنند.

Adata LEGEND 960

توانایی خنک کنندگی بالا

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این حافظه ای دیتا، طراحی و ساختار بدنه آن است. مهندسان شرکت ای دیتا از یک هیت سینک مشکی به عنوان بدنه این درایو استفاده کرده‌اند که با سطوح صیقلی و تزئینات برنزی آراسته شده است.

این SSD از موادی ساخته شده که توانایی خنک‌کنندگی بالایی ارائه می‌دهد. گرمای تولید شده در اطراف این حافظه از طریق سطوح خاص روی بدنه به کناره‌ها انتقال پیدا کرده و از افزایش دمای بیش از حد ماژول جلوگیری می‌کند.

مجهز به فناوری‌های SLC Caching و DRAM Cache Buffer

درایوهای تولید شده توسط ADATA به جدیدترین فناوری‌های روز دنیا مجهز شده‌اند. به عنوان مثال باید به پشتیبانی این حافظه از فناوری SLC Cashing اشاره کرد.

این فناوری که به عنوان یک تکنیک ذخیره‌سازی اطلاعات شناخته می‌شود در حافظه‌های SSD یک بخش از حافظه‌های NAND را به عنوان حافظه نهان تک‌سطحی در نظر می‌گیرد تا سرعت پردازش داده‌ها افزایش پیدا کند.

فناوری دومی که این اس اس دی PCIe 4.0 از آن استفاده می‌کند DRAM Cache Buffer است که عملکردی مشابه فناوری قبلی دارد.

SSD PCIe 4.0 مجهز به فناوری LDPC

رمزگذاری اطلاعات داخل SSD از دیگر ویژگی‌هایی‌ست که برای LEGEND 960 می‌توان ذکر کرد. این حافظه به فناوری LDPC مجهز شده است.

فناوری LDPC به عنوان یک روش رمزگذاری در حافظه‌ها استفاده می‌شود. با وجود این فناوری، تمام بیت‌های داده قبل از ذخیره‌سازی در درایو، با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده، به شکلی خاص کدگذاری می‌شوند.

زمانی که داده‌ها قرار است خوانده شوند، کد LDPC اعمال شده و رمزگشایی انجام می‌شود. در صورتی که یکی از بیت‌های داده خراب شده باشد، این فناوری، بیت خراب شده را اصلاح کرده و بازسازی می‌کند.

پشتیبانی از نرم‌افزار SSD ToolBox

آخرین ویژگی درایو SSD PCIe 4.0 شرکت ای دیتا مدل LEGEND 960 پشتیبانی آن از نرم‌افزار اختصاصی مدیریت داده‌هاست.

این حافظه از نرم‌افزار SSD ToolBox پشتیبانی می‌کند و با استفاده از آن می‌توانید به اطلاعاتی نظیر طول عمر باقیمانده SSD، ظرفیت استفاده شده، دمای آن و … دست پیدا کنید.

همچنین با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید فریمور SSD خود را با اتصال به اینترنت به روزرسانی کنید.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با سریعترین SSD PCIe 4.0 موجود در بازار ایران آشنا کردیم. حافظه ذخیره‌سازی ADATA LEGEND 960 به گونه‌ای طراحی شده که با جدیدترین پلتفرم‌های اینتل و AMD سازگاری دارد و با دو ظرفیت 1 و 2 ترابایتی روانه بازار شده است.

قیمت SSD جدی شرکت ای دیتا به گونه‌ای‌ست که نسبت به امکانات و قابلیت‌هایی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بسیار مناسب است. شما از این SSD برای اتصال به کنسول بازی PS5 هم می‌توانید استفاده کنید.