هر آنچه که باید در مورد تفاوت مادربرد DDR2 با DDR3 بدانید!

مادربرد به عنوان یک قطعه ارتباطی اصلی در هر کامپیوتر، تأثیر مستقیم بر عملکرد کل سیستم دارد. هرچند به عقیده بعضی از کاربران پردازش اصلی کامپیوتر توسط پردازنده اصلی یا همان CPU انجام می‌شود، اما این مادربرد است که تبادل اطلاعات پردازشی را با سایر قطعات مثل رم بر عهده دارد.

بنابراین انتخاب یک مادربرد مناسب و متناسب با نوع کاربری شما می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم کمک کند. اگر به دنبال یک مادربرد میان رده برای کارهای معمولی می‌گردید، که برای آن هزینه بالایی هم صرف نکنید، احتمالاً باید از استانداردهای DDR2 و یا DDR3 یک مدل را انتخاب کنید.

این مادربردها مدتی است که با ورود نسل چهارم مادربردها و اخیراً با ارائه استاندارد DDR5 و بالطبع مادربردهای DDR5 برای رم‌های کامپیوتر، تا حدی کنار گذاشته شده‌اند اما به دلیل قیمت پایین و عملکرد قابل‌قبول برای کاربردهای معمولی روزمره، همچنان طرفداران خود را دارند و در بسیاری از ادارات، سازمان‌ها و حتی منازل مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که مادربرد DDR2 بهتر است یا DDR3؟ به عبارت دیگر تفاوت مادربرد DDR2 با DDR3 در چیست؟ در این مقاله به این سؤالات پاسخ خواهیم داد و شما را در خرید مادربرد مناسب راهنمایی خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطالب با ما همراه باشید.

معیارهای انتخاب مادربرد

پیش از آنکه به بررسی تفاوت مادربرد DDR2 با DDR3 بپردازیم، با معیارهای انتخاب مادربرد آشنا خواهیم شد. برای انتخاب انواع مادربرد، باید متناسب با نوع کاربردی که از کامپیوتر داریم، فاکتورهای مختلفی را بررسی کنیم که در این بخش به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انتخاب مادربرد DDR3 یا DDR2

1. حافظه رم

نوع مادربردی که خریداری می‌کنید تعیین‌کننده نوع و تعداد اسلات‌های موجود برای نصب ماژول‌های رم است. در صورتی که مادربرد شما DDR3 یا DDR2 باشد، از رم‌های DDR3 یا DDR2 پشتیبانی خواهد کرد و نمی‌توان ماژول رم متفاوتی را روی آن نصب کرد.

تفاوت مادربرد DDR2 با DDR3 علاوه بر استاندارد رم قابل پشتیبانی، حداکثر ظرفیت رم قابل پشتیبانی هم هست. یعنی مادربردهای DDR3 نسبت به مادربردهای DDR2 از رم بیشتری پشتیبانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید : چگونه سازگاری مادربرد با رم را تشخیص دهیم؟

2. اسلات PCI

استاندارد PCI و نسخه جدید آن یعنی PCIe برای اتصال انواع کارت‌های جانبی به مادربرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یک فرق مادربرد DDR2 با DDR3، پشتیبانی از اسلات های مختلف PCIe است که امکان اتصال انواع کارت‌ها از جمله کار صدا، تبدیل‌های WLAN، کارت‌های گرافیک و غیره را به کاربرد می‌دهد. در مادربردهای DDR3 اسلات‌های بیشتری برای اتصال کارت‌های جانبی در نظر گرفته شده است.

3. پورت SATA

پورت ساتا از مهم‌ترین پورت‌های مادربرد است که برای اتصال انواع درایوهای ذخیره‌سازی مثل HDD و SSD به مادربرد استفاده می‌شوند. پورت‌های ساتا با استانداردهای جدیدتر در مادربردهای DDR3 قرار دارد و امکان اتصال درایوهای SSD جدید با سرعت انتقال بالا در این مادربردها فراهم شده است.

هرچند این پورت در مادربردهای DDR2 هم وجود دارد اما ممکن است استاندارد مورد استفاده قدیمی‌تر باشد و نتوان درایوهای SSD جدید را به آن متصل کرد.

4. فرم فکتور

معیار بعدی برای بررسی فرق مادربرد DDR2 با DDR3، فرم فکتور است. به عنوان مثال، مادربردهای ATX به طور کلی مادربردهایی با عملکرد بالا با اسلات های توسعه متعدد، مناسب برای کاربران حرفه‌ای هستند که بازی‌های کامپیوتری را انجام می‌دهند.

از سوی دیگر، Mini-ATX اسلات‌های توسعه کمتری دارد و مادربردهای micro-ATX کوچک‌ترین اسلات توسعه هستند. برای انتخاب مادربرد مورد نظرتان باید به فرم فکتور آن نیز توجه کنید.

5. سوکت پردازنده

فاکتور مهم بعدی، سوکت پردازنده است. سوکت های مادربرد برای اتصال تراشه‌های مختلف استفاده می‌شوند که تراشه پردازنده یا CPU مهم‌ترین تراشه در یک مادربرد است. یک فرق مادربرد DDR2 با DDR3، پشتیبانی از سوکت پردازنده است.

پردازنده‌های نسل‌های مختلف از سوکت‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند و دو شرکت سازنده پردازنده‌های کامپیوتر یعنی اینتل و AMD نیز هر یک سوکت های خاص خود را برای اتصال CPU دارند. به طور کلی پردازنده‌های اینتل از سوکت LGA پشتیبانی می‌کنند و پردازنده‌های AMD هم با سوکت های PGA به مادربرد متصل می‌شوند. بنابراین پردازنده شما هر مدلی که باشد، باید مادربرد متناسب با آن را تهیه کنید.

از کجا بفهمیم مادربرد DDR چند است؟

برای پی بردن به مشخصات مادربرد روش‌های مختلفی وجود دارد. در این بخش به توضیح این روش‌ها خواهیم پرداخت:

روش 1: استفاده از Windows System Info

برای آنکه بدانیم مادربرد کامپیوترمان چه مشخصاتی دارد، یک راه این است که به Windows System Info مراجعه کنیم. در این بخش جزئیاتی در مورد سخت‌افزار سیستم، شماره مدل مادربرد، نوع اسلات های رم و استاندارد DDR آن‌ها ارائه شده است.

برای دسترسی به این بخش:

  • کلیدهای Win+R را فشار دهید.
  • سپس عبارت msinfo32 را تایپ کرده و اینتر را بزنید.
  • یک باکس dialog ظاهر می‌شود که حاوی همه جزئیات مرتبط با سخت‌افزار سیستم شماست. برای دسترسی به جزئیات مادربرد، می‌بایست اطلاعات قسمت BaseBoard را مشاهده کنید.

روش 2: استفاده از Command Prompt

Command-Line یک ویژگی مفید در ویندوز است که می‌تواند به سادگی برنامه‌ها و کدهای لازم را اجرا کند. این بخش به کاربر اجازه می‌دهد تا به سرعت به اطلاعات سیستم طی یک سری مراحل آسان، دسترسی پیدا کند.

برای ورود به این بخش:

  • Win+R را فشار دهید
  • در باکس ظاهر شده واژه cmd را تایپ کرده و اینتر بزنید.
  • در پنجره باز شده CMD، عبارت wmic baseboard get product,manufacturer,version,serialnumber را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید.
  • با این کار، لیستی از مشخصات مادربرد شامل سازنده، نوع محصول، سریال نامبر، نسخه و سایر مشخصات آن نمایش داده می‌شود.

روش 3: استفاده از نرم‌افزار

برنامه‌های مختلفی ارائه شده‌اند که می‌توانند مشخصات مادربرد و سایر سخت‌افزارهای کامپیوتر را استخراج کنند. برخی از معروف‌ترین نرم‌افزارها عبارت‌اند از Belarc ،HWiNFO و CPU-Z.

CPU-Z یک برنامه پرطرفدار و ساده است که اطلاعات جامعی در مورد سخت‌افزارهای کامپیوتر در اختیار شما قرار می‌دهد.

با نصب این نرم‌افزار که به صورت رایگان از طریق سایت رسمی آن قابل‌دسترس است، و با اجرای برنامه، اطلاعات مختلف مربوط به کامپیوتر نمایش داده می‌شود. در منوی Mainboard اطلاعات مادربرد سیستم ارائه شده است. تصویری از محیط این برنامه به صورت شکل زیر است:

نحوه کار با CPU-Z

مادربرد DDR2 بهتر است یا DDR3؟

حال که با مشخصات مادربرد و روش دسترسی به آن آشنا شدیم، به این سؤال کلی می‌پردازیم که مادربرد DDR2 بهتر است یا DDR3؟ باید گفت که پاسخ دقیق به این سؤال به این موضوع وابسته است که نوع کاربری شما از کامپیوتر چیست؟

اگر به دنبال یک کامپیوتر با کاربرد معمولی برای استفاده روزمره مانند باز کردن مرورگرهای وب، پخش موسیقی و غیره هستید، یک مادربرد DDR2 هم جوابگوی نیاز شما خواهد بود.

اما اگر می‌خواهید با کامپیوتر خود برخی بازی‌های سطح پایین و متوسط را اجرا کنید یا با برنامه‌های خاصی مانند فتوشاپ کار کنید، بهتر است به فکر یک مادربرد DDR3 باشید. پیشنهاد می‌کنیم با بهترین مادربرد DDR3 آشنا شوید.

در مجموع قابلیت‌های مادربرد DDR3 به دلیل پشتیبانی از پردازنده قوی‌تر و رم DDR3 که از سرعت بالایی در مقایسه با رم DDR2 برخوردار است، بیشتر است.

به همین دلیل اگر محدودیت بودجه ندارید، توصیه می‌شود که از مادربرد DDR3 استفاده کنید، البته به شرطی که قبلاً سازگاری مادربرد با سی پی یو و رم کامپیوتر خود را چک کنید.

سؤالات متداول

آیا مادربرد DDR3 برای بازی مناسب است؟

DDR3 هنوز یک استاندارد کاملاً قابل‌قبول برای یک کامپیوتر مخصوص بازی است. محدودیت اصلی در مورد این مادربرد این است که اگر در حال حاضر بخواهید یک سیستم گیمینگ را تجهیز کنید، احتمالاً استفاده از یک مادربرد DDR4 ارزان‌تر بوده و دسترسی به قطعات سازگار با آن نیز آسان‌تر است.

هرچند به کمک یک مادربرد DDR3 هم می‌توان یک سیستم مخصوص بازی را تجهیز کرد اما تعداد بازی‌هایی که می‌توان با آن انجام داد محدودتر است.

آیا می‌توان از یک رم DDR روی یک مادربرد با استاندارد DDR متفاوت استفاده کرد؟

پاسخ این سؤال منفی است. استانداردهای DDR با هم سازگار نیستند. این عدم سازگاری هم از نظر ظاهری است و هم از نظر سرعت و ظرفیت قابل پشتیبانی. به همین دلیل باید استاندارد DDR بین رم و مادربرد مورد استفاده یکسان باشد.

به عنوان مثال نمی‌توان از یک رم DDR4 روی یک مادربرد DDR3 استفاده کرد. حتی اگر از نظر فیزیکی نیز اسلات‌های مادربرد با رم سازگار باشند، احتمالاً سیستم با نصب رم متفاوت از نظر عملکرد دچار مشکل خواهد شد. حتی ممکن است کامپیوتر در بوت شدن نیز مشکل داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود که از استانداردهای یکسان برای رم و مادربرد استفاده کنید.

آیا ارتقاء مادربرد برای بهبود عملکرد سیستم کافی است؟

همان‌طور که گفتیم مادربرد وظیفه ارتباط اجزای کامپیوتر را بر عهده دارد. اگر می‌خواهید یک سیستم قوی داشته باشید ارتقاء مادربرد به تنهایی کافی نخواهد بود و باید رم و پردازنده خود را نیز ارتقاء داده و با مادربرد سازگار کنید.

شاید لازم باشد برای کاربردهای خاص مثل گیمینگ و یا رندرگیری، پردازنده گرافیکی را هم به سیستم اضافه کرده و هارد خود را هم به درایوهای جدید سرعت بالا یعنی SSD تغییر دهید.

سخن پایانی

برای انتخاب یک مادربرد میان رده و قیمت مناسب در بازار امروز، گزینه‌های بیشتری در بین مادربردهای DDR3 و DDR2 یافت می‌شود. تفاوت مادربرد DDR2 با DDR3 علاوه بر پشتیبانی از استانداردهای رم، فاکتورهای دیگری نیز هست که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم.

به طور کلی مادربرد یک قطعه محدود از نظر سازگاری با سخت‌افزارهای دیگر است و باید در انتخاب آن دقت کرد. به عنوان مثال هر نسل مادربرد از پردازنده‌های خاصی پشتیبانی می‌کند و در صورتی که پردازنده شما خیلی قدیمی و یا جدید باشد، با مادربرد سیستمتان سازگار نخواهد بود. شناخت تفاوت مادربردها به خصوص فرق مادربرد DDR2 با DDR3 برای یک انتخاب مناسب ضروری است.