3 سایت مقایسه مادربرد؛ انواع مادربردها را مقایسه کنید!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی می‌خواهید سیستم خود را بروز کنید و یا یک سیستم جدید تهیه کنید، تنوع بالای محصولات سخت‌افزاری در بازار باعث سردرگمی شما شده و انتخاب را برایتان دشوار کند.

این مشکل برای انتخاب مادربرد کامپیوتر هم وجود دارد و مقایسه مشخصات مادربردهای مختلف به دلیل محصولات زیادی که توسط شرکت‌های مختلف در بازار عرضه شده است، عملاً کار دشواری است.

علاوه بر این هر مادربرد از یک سری قابلیت‌های ویژه برخوردار است و به عنوان مثال برای کاربردهای خاصی مثل گیمینگ، رندرگیری، تجهیز سرور و غیره مناسب است.

بنابراین وجود راهنمای خرید مادربرد به صورت جامع که همه محصولات موجود در بازار را پوشش دهد و مقایسه منصفانه‌ای بین قابلیت‌ها و کاستی‌های آن‌ها انجام دهد، ضروری به نظر می‌رسد.

طی چند سال اخیر برای پاسخ به نیاز کاربران در این زمینه، وب‌سایت‌های تخصصی به منظور مقایسه سخت‌افزارهای کامپیوتری به وجود آمده‌اند که تقریباً همه محصولات موجود در بازار را پوشش می‌دهند.

در این وب‌سایت‌ها، با جستجوی برند و یا مدل محصول مورد نظر، می‌توان آن را از نظر قابلیت‌های مختلف با محصولات مشابه مقایسه کرد.

در این مقاله قصد داریم چند نمونه سایت مقایسه مادربرد را معرفی کرده و نحوه کار با آن‌ها را آموزش دهیم. اگر شما هم قصد خرید مادربرد جدیدی دارید و می‌خواهید محصول انتخابی خود را با سایر محصولات مقایسه کنید، این سایت‌ها به شما کمک خواهند کرد.

چه فاکتورهایی در مقایسه انواع مادربرد بررسی می‌شود؟

برای مقایسه انواع مادربرد با هم، فاکتورهای مختلفی باید بررسی گردد. مادربرد ارتباط‌دهنده اصلی اجزای کامپیوتر با هم است. همه قطعات اصلی کامپیوتر شامل پردازنده، رم، کارت گرافیک، درایو هارد، کارت صدا و سایر کارت‌های جانبی همگی روی مادربرد متصل می‌شوند.

بنابراین عملکرد یک کامپیوتر تا حد زیادی به قابلیت‌های مادربرد آن بستگی دارد. مقایسه مشخصات مادربردهای مختلف به ما کمک می‌کند که از میان برندها و مدل‌های متعددی که در بازار موجود است، بهترین گزینه را بر اساس نیاز و بودجه خود تهیه کنیم.

وب‌سایت‌های مختلفی به منظور مقایسه انواع مادربرد ساخته شده‌اند. در این سایت‌ها، می‌توانید با جستجوی برند و مدل مادربرد مورد نظر خود، مشخصات فنی آن را مشاهده کرده و با مدل‌های مشابه مقایسه کنید.

مشخصه‌های اصلی مادربردها که در یک سایت مقایسه مادربرد ارائه می‌شود، شامل مشخصه‌های ظاهری و ابعاد، پشتیبانی از اسلات‌های رم و حداکثر ظرفیت و فرکانس رم مجاز، سازگاری با پردازنده‌های مختلف، امکانات جانبی نظیر کارت صدا، تراشه وای‌فای و یا پورت‌های اترنت، نورپردازی RGB، سیستم خنک‌سازی و غیره می‌باشد.

همچنین برخی از سایت‌های مقایسه مادربرد، به منظور انتخاب بهترین مادربردهای میان رده، گزینه‌هایی را بر اساس بودجه کاربر پیشنهاد می‌دهند. در بخش بعدی، چند نمونه سایت مقایسه مادربرد را بررسی خواهیم کرد.

3 سایت خارجی مقایسه مادربرد

وب‌سایت‌های خارجی از نظر ارائه خدمات خرید و مقایسه محصولات، عملکرد بهتری نسبت به سایت‌های داخلی داشته‌اند. دلیل این مسئله هم تنوع بالای محصولات و پشتیبانی قوی است که به واسطه بروزرسانی اطلاعات آن صورت می‌گیرد.

در ادامه چند وب‌سایت معروف که برای مقایسه سخت‌افزارهای مختلف ارائه شده‌اند، معرفی خواهند شد.

در این سایت‌ها با انتخاب مادربرد به عنوان سخت‌افزار مورد نظر، می‌توان مدل‌های مختلف را با هم مقایسه کرده و از نتایج آن به عنوان راهنمای خرید مادربرد استفاده نمود.

مقایسه انواع مادربردها

1. وب‌سایت pangoly

وب‌سایت pangoly.com یکی از معروف‌ترین و مفیدترین وب‌سایت‌های مقایسه سخت‌افزارهای مختلف است که برای مقایسه مشخصات مادربردهای مختلف، امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در این وب‌سایت، با تایپ کردن مدل یا نام برند مادربرد مورد نظر، می‌توان مشخصات آن را مشاهده کرد. همچنین یک قابلیت جالب این وب‌سایت، امکان مقایسه دو مادربرد با هم است.

مقایسه مشخصات دو مادربرد

با انتخاب نام و مدل دو مادربردی که قصد مقایسه آن‌ها را داریم و انتخاب گزینه Compare می‌توان مشخصه‌های فنی و قابلیت‌های مختلف مادربردها را با هم مقایسه کرد.

همچنین امکان ذخیره نتایج مقایسه به صورت فایل pdf هم وجود دارد. نتایج این مقایسه شامل موارد زیر است:

  • قیمت
  • برند و مدل
  • تاریخ عرضه به بازار
  • تاریخچه تغییرات قیمت بازار
  • مشخصه‌های قطعات پشتیبانی شده شامل پردازنده، حافظه رم و غیره
  • مدل سوکت‌ها
  • فرم فکتور
  • چیپست پردازنده
  • حافظه رم تحت پشتیبانی
  • چیپست صدا
  • پورت LAN
  • پشتیبانی از SLI
  • پورت‌های I/O در پشت مادربرد
  • کارت وای‌فای
  • اسلات‌های PCI-Express
  • پورت‌های SATA
  • اسلات‌های رم
  • حداکثر ظرفیت رم قابل پشتیبانی
  • پورت‌های USB

همان‌طور که مشاهده می‌شود، نتایج تقریباً کاملی در این سایت برای مقایسه مشخصات مادربردهای مختلف قابل‌ دسترسی است. در نهایت هم بر اساس برآیند نتایج مقایسه، خود وب‌سایت دلایل انتخاب هر یک از مادربردها را بیان کرده و در نهایت بر اساس قیمت، یک گزینه را به شما پیشنهاد می‌دهد.

به عنوان مثال، تصویر زیر نتیجه نهایی مقایسه دو مدل مادربرد ASUS Pro WS X570-ACE و MSI MEG X570 ACE را نشان می‌دهد.

نتایج مقایسه مشخصات دو مادربرد

2. وب‌سایت versus

در وب‌سایت versus.com می‌توانید با جستجو مدل و برند مادربرد مورد نظر خود، همه مشخصه‌های آن را بیابید. همچنین در بالای تصویر هر مادربرد، یک آیکون به نام vs وجود دارد که با انتخاب آن، می‌توانید مادربرد مورد نظر را به لیست مقایسه‌ها بیفزایید.

به این ترتیب برای مقایسه دو مادربرد کافی است هر یک از آن‌ها را در باکس جستجو سرچ کرده و گزینه vs را برای آن‌ها فعال کنید.

مقایسه مشخصه‌های دو مادربرد

همچنین در این سایت، برای هر مادربرد یک سری مشخصات قابل‌ دسترسی است. اطلاعات عمومی، اطلاعات مربوط به حافظه، کانکتورها، اسلات‌های توسعه، پورت صدا و درایو ذخیره‌سازی، از جمله مشخصاتی است که برای هر مادربرد نمایش داده می‌شود.

در نهایت نتیجه مقایسه دو مادربرد برای شما نمایش داده می‌شود. مقایسه هم از نظر به‌صرفه بودن قیمت و هم از نظر قابلیت‌های دیگر صورت می‌گیرد.

به عنوان مثال نتیجه مقایسه دو مادربرد MSI MPG Z690 Carbon WiFi و MSI MPG Z690 Force WiFi که هر دو ساخت شرکت msi هستند، در شکل زیر نشان داده شده است.

همان‌طور که مشاهده می‌شود، از نظر قیمت، برنده این مقایسه مدل MSI MPG Z690 Force WiFi است. با بهترین مادربردهای سری z690 اینتل بیشتر آشنا شوید.

نتیجه مقایسه دو مادربرد

3. وب‌سایت motherboarddb

وب‌سایت motherboarddb هم یک سایت جامع برای مقایسه مادربرد بوده که تقریباً همه برندها و مدل‌های مادربرد موجود در بازار در این وب‌سایت پوشش داده شده است.

هم می‌توان به صورت جداگانه مشخصه‌های هر مادربرد را مشاهده کرد و هم با استفاده از گزینه Compare که در زیر مشخصات هر مادربرد وجود دارد می‌توان آن را با سایر مدل‌ها مقایسه کرد.

علاوه بر این، امکان جستجوی مادربردهای مختلف بر اساس شرکت سازنده، فرم فکتور، سوکت، چیپست‌های مادربرد، نوع حافظه و سایر مشخصات مادربرد هم فراهم شده است.

مشاهده مشخصات مادربرد

نتیجه مقایسه دو مادربرد در این سایت به صورت مشخصه‌های فنی و قابلیت‌های هر دو ارائه می‌شود.

این وب‌سایت در حال حاضر قابلیت اعلام برنده مقایسه را ندارد اما مقایسه کاملی از نظر قابلیت‌های مادربردها ارائه می‌دهد. شکل زیر نتیجه مقایسه دو مادربرد گیمینگ MSI MPG X570 Gaming Edge Wifi و MSI MPG X570 Gaming Plus را نشان می‌دهد. درباره مادربردهای گیمینگ MSI بیشتر بخوانید.

مقایسه کامل مادربرد بر اساس قابلیت‌ها

وب‌سایت‌های دیگری هم ممکن است وجود داشته باشند که به عنوان سایت مقایسه مادربرد مورد استفاده قرار گیرند.

بیشتر این وب‌سایت و نتایج آن‌ها قابل‌اعتماد هستند، به این دلیل که مشخصات و قیمت محصولات آن‌ها به صورت دائمی بروز می‌شود و تیم پشتیبانی حرفه‌ای مدیریت این وب‌سایت‌ها را بر عهده دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی چند سایت مقایسه مادربرد پرداختیم. انتخاب مادربرد برای یک کاربرد خاص مثل گیمینگ و یا تدوین و غیره، به اطلاعات کاملی در مورد مشخصات مادربردها و مقایسه قابلیت‌های آن‌ها با هم نیاز دارد.

مقایسه انواع مادربرد می‌تواند کاربران را در انتخاب بهترین گزینه از نظر قیمت و قابلیت کمک کند.

خوشبختانه وب‌سایت‌های متعددی به این منظور طراحی شده‌اند که می‌توانند به عنوان یک مرجع راهنمای خرید مادربرد مورد استفاده کاربران کامپیوتر قرار گیرند. سه نمونه از وب‌سایت‌های پربازدید و معروف در زمینه مقایسه انواع مادربرد در این مقاله معرفی شدند.

برخی از این وب‌سایت با ارائه نتایج گرافیکی مقایسه به صورت نمودار و یا پیشنهاد دادن یکی از مدل‌های انتخابی به کاربران، کار را بسیار ساده کرده‌اند.

به طوری که هر شخصی که اطلاعات کمی در مورد مشخصات فنی مادربردها دارد به راحتی می‌تواند مادربرد مورد نظر خود را با مقایسه مدل‌های مختلف انتخاب کند.