جدیدترین مادربرد مناسب گیمینگ معرفی شد! {آپدیت 2022}

گیمرهای حرفه‌ای معمولاً برای تجهیز کامپیوتر خود وسواس زیادی به خرج می‌دهند! انتخاب کارت گرافیک، پردازنده و حافظه رم از مهم‌ترین مراحل تجهیز یک کامپیوتر مخصوص گیمینگ است.

اما نکته مهم‌تر این است که همه این اجزا روی مؤلفه دیگری به نام مادربرد قرار می‌گیرند پس مادربرد مناسب گیمینگ هم باید دارای قابلیت‌های برتری نسبت به مادربردهای معمولی باشد تا اجرای یک بازی ویدئویی امکان‌پذیر شود.

از سوی دیگر، انواع مادربرد گیمینگ به دلیل تنوع بالای محصولات موجود در بازار، انتخاب را برای کاربران کمی دشوار می‌کند و یک راهنمای کامل و جامع برای خرید مادربرد گیمینگ لازم است تا همه جنبه‌های ضروری را بررسی کرده و در نهایت بهترین گزینه را برای کاربران پیشنهاد دهد.

مادربرد به عنوان بخش واسط و ارتباط‌ دهنده اجزای اصلی کامپیوتر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حتی اگر بهترین پردازنده CPU، کارت گرافیک و حافظه رم را با بالاترین سرعت و ظرفیت تهیه کنید اما مادربرد شما از آن‌ها پشتیبانی نکند، عملاً پول خود را دور ریخته‌اید، چون ارتباط مناسب این اجزا به خصوص برای کاربردهای سنگین مثل گیمینگ و رندرینگ، ضروری است.

مادربرد گیمینگ MPG Z690 CARBON WIFI

در این مقاله به بررسی مشخصه‌های مادربرد مناسب گیمینگ خواهیم پرداخت. اگر به دنبال خرید مادربرد گیمینگ هستید و می‌خواهید با صرف هزینه کمتر، بهترین مادربرد گیمینگ اقتصادی را تهیه کنید، نکات عنوان شده در این مقاله برای شما مفید خواهد بود، پس همراه ما باشید.

مقایسه مادربرد مناسب گیمینگ و مادربرد استاندارد

مادربرد هاب کامپیوترها است و برای اتصال و تنظیم عملکرد تمام اجزا و لوازم جانبی سیستم به کار می‌رود. مادربردهای گیمینگ با مدل‌های معمولی متفاوت هستند.

اجرای بازی نیاز به توابع محاسباتی بیشتری دارد بنابراین مادربرد گیمینگ باید از سرعت بیشتری در برقراری ارتباط بین پردازنده کامپیوتر و حافظه رم آن برخوردار باشد تا بتواند این توابع محاسباتی را در کمترین زمان ممکن اجرا کند.

اگر به طور منظم از مادربردهای معمولی در حین بازی استفاده کنید، ممکن است واحد پردازش کامپیوتر یا همان CPU عقب بماند و حتی ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد آن شود که در نهایت آسیب فیزیکی به CPU یا سایر اجزای کامپیوتر را به دنبال خواهد داشت.

مادربردهای استاندارد برای عملیات سبک و روزمره مانند نوشتن مقاله و نامه، ایجاد اسناد، تماشای فیلم و جستجو در اینترنت عالی هستند.

این عملیات عموماً فشار زیادی به پردازنده کامپیوتر وارد نمی‌کند. اما در مقابل مادربردهای گیمینگ با عملیات پردازش و انتقال داده بیشتری سر و کار دارند و باید این عملیات را در کمترین زمان انجام دهند تا تأخیر بازی به حداقل برسد و گیمر یک بازی روان را تجربه کند.

بیشتر بخوانید : گیمرها بخوانند: 8 تفاوت مادربرد گیمینگ با معمولی

تفاوت مادربرد گیمینگ

یک مادربرد مناسب گیمینگ اغلب دارای پردازنده‌ای است که با نرخ کلاک بالایی کار می‌کند، همچنین دارای خازن‌هایی با کیفیت بالا، سیم‌های مسی ضخیم‌تر و سنگین‌تر و سوکت‌های با کیفیت برای اتصال اجزای مختلف است.

همچنین سیستم خنک‌ سازی در مادربرد گیمینگ نسبت به مادربردهای معمولی، پیشرفته‌تر است و ممکن است از هیت سینک به همراه لوله‌های حرارتی و پدهای جاذب گرما استفاده شود.

فاکتورهای مهم در انتخاب مادربرد گیمینگ

برای انتخاب بهترین مادربرد گیمینگ می‌بایست یک سری فاکتورها را در نظر داشت. البته واضح است که هرچه بودجه بیشتری را برای مادربرد خود در نظر بگیرید، محصول انتخابی شما قابلیت‌های بیشتری هم خواهد داشت.

بنابراین در این بخش مهم‌ترین فاکتورها را با در نظر گرفتن قابلیت‌های یک مادربرد میان‌رده توضیح می‌دهیم با این فرض که با بودجه متوسط هم بتوان این قابلیت‌ها را برای مادربرد متصور شد.

1. فرم فکتور

اساساً، فرم فکتور مهم‌ترین جنبه‌ای است که هنگام انتخاب مادربردهای گیمینگ باید به آن فکر کنید. در حال حاضر، سه اندازه مادربرد پرفروش در بازار وجود دارد. ATX، mATX و mITX. ATX مدل معمولی در بین این سه مدل است.

این مدل دارای همه قابلیت‌های یک مادربرد میان رده گیمینگ است، از اسلات‌های PCI express گرفته تا اسلات‌های رم، باتری CMOS و موارد دیگر.

mATX که با نام microATX نیز شناخته می‌شود، در مقایسه با ATX کوچک‌تر و مقرون‌ به‌صرفه‌تر است و در نهایت کوچک‌ترین مدل در بین مادربردها miniTX یا mITX است.

این مادربردهای کم‌ مصرف دارای فرم فکتور مناسبی هستند. با توجه به اندازه آن‌ها، انتخاب کیس برای این مادربردها بسیار ساده است.

برای انتخاب بهترین مادربرد گیمینگ، تعداد ماژول‌های رم، CPU و اندازه کارت گرافیک انتخابی خود و در نهایت ابعاد کیس کامپیوتر را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

البته باید تأکید کنیم که هر چه ابعاد مادربرد کوچک‌تر باشد، تعداد اسلات‌های توسعه آن کمتر است و در آینده ممکن است برای ارتقاء اجزای کامپیوتر خود با محدودیت مواجه شوید.

2. سوکت CPU

سوکت‌های مادربرد که جهت اتصال CPU در کامپیوترهای گیمینگ طراحی شده‌اند، می‌توانند قابلیت اطمینان عملکرد و سرعت انتقال داده‌های پردازنده را تقویت کنند.

نوع سوکت و استاندارد مورد استفاده بر اساس نسل پردازنده‌ای که استفاده می‌کنید، متفاوت است. اگر می‌خواهید بیشترین سرعت انتقال داده را به پردازنده داشته باشید، مادربردی را انتخاب کنید که سوکت‌های CPU در آن با پردازنده کامپیوترتان سازگار باشد.

بیشتر بخوانید : تشخیص سازگاری مادربرد با سی پی یو در 3 گام

3. اسلات RAM

اندازه اسلات رم یا DIMM متناسب با اندازه مادربردی است که قصد خرید آن را دارید. اسلات‌های مادربرد در مدل‌های استاندارد ATX اغلب 2 تا 4 اسلات مخصوص رم هستند در حالی که انواع اصلی mATX و mITX دارای دو اسلات DIMM می‌باشند.

توصیه می‌شود همیشه مادربردی خریداری کنید که حداقل 4 اسلات رم داشته باشد. اسلات‌های اضافی به شما امکان می‌دهند در صورتی که در آینده بخواهید حافظه رم کامپیوتر خود را افزایش دهید، گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشید.

تعداد اسلات‌های رم مادربرد

4. پورت‌های SATA

حافظه‌های ذخیره‌ سازی مانند HDD و SSD در هر کامپیوتر به ویژه برای اجرای بازی، بسیار مهم هستند. پیش از خرید مادربرد گیمینگ مطمئن شوید محصول انتخابی‌تان دارای پورت‌های SATA کافی باشد.

برای هر ماژول ذخیره یا درایو هارد می‌بایست یک پورت SATA متناظر در مادربرد وجود داشته باشد. برای اطمینان بیشتر توصیه می‌کنیم پورت‌های SATA M.2 را برای مادربرد خود مدنظر قرار دهید.

بیشتر بخوانید : مقایسه انواع فناوری‌های SSD (از SATA گرفته تا PCIe)

5. اسلات‌های PCI Express

برای استفاده از یک کارت گرافیک بهتر، مادربردی تهیه کنید که دارای تعداد کافی اسلات PCI Express باشد. به یاد داشته باشید که برای کارت گرافیک اصلی به یک اسلات PCI Express x16 نیاز خواهید داشت.

علاوه بر این، اگر قصد دارید چندین واحد GPU یا همان پردازنده گرافیکی داشته باشید، اسلات‌های PCI express بیشتری مورد نیاز است.

6. پورت‌های USB

مادربردهای سال‌های اخیر اغلب دارای تعداد مشخصی پورت USB برای اتصال انواع سخت‌افزارهای جانبی هستند. اما در انواع مادربرد گیمینگ، تعداد و استاندارد سرعت این پورت‌ها مهم است.

در بهترین مادربردهای گیمینگ حداقل 6 پورت USB تعبیه شده است در حالی که در برخی مدل‌های جدید تعداد این پورت‌ها به 10 رسیده است.

دقت کنید که حداقل یک یا دو پورت USB 3.0 یا استانداردهای جدیدتر در مادربرد انتخابی شما وجود داشته باشد، به این دلیل که این پورت‌ها از سرعت انتقال داده بیشتری برخوردار بوده و برای گیمرها ضروری هستند.

بیشتر بخوانید : هر آنچه باید در مورد پورت‌های مادربرد بدانید!

7. قابلیت اورکلاکینگ

قابلیت اورکلاک مادربرد به خصوص برای کاربردهای گیمینگ بسیار مهم است. به عبارت دیگر بهترین مادربردهای گیمینگ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از اورکلاکینگ پشتیبانی می‌کنند.

در این مادربردها امکان دسترسی به تنظیمات BIOS سیستم به صورت دستی فراهم است و گیمرها می‌توانند باس سیستم را به راحتی تغییر داده و ولتاژ و جریان CPU را برای عملیات سنگین نظیر اجرای بازی‌های گرافیکی تنظیم کنند.

8. نورپردازی RGB

یک قابلیت جانبی که به خصوص برای گیمرها اهمیت دارد، نورپردازی RGB مادربرد است.

انواع مادربرد گیمینگ به خصوص مادربردهای جدیدتر از نورپردازی RGB برخوردار هستند که به صورت آرایه‌ای از چراغ‌های LED با رنگ‌بندی قابل تنظیم روی مادربرد تعبیه شده و در هنگام اجرای بازی یا پخش موسیقی جلوه‌های بصری زیبایی را به وجود می‌آورند.

این مادربردها با نرم‌افزارهای اختصاصی ارائه می‌شوند که امکان دسترسی به تنظیمات RGB و سفارشی‌ سازی آن‌ها را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید : مادربرد من از RGB پشتیبانی می‌کند؟ پشتیبانی مادربرد از RGB

سفارشی‌سازی RGB مادربرد

در این بخش یک نمونه از بهترین مادربردهای گیمینگ ساخت شرکت msi را معرفی می‌کنیم. این محصول توسط شرکت آونگ در ایران عرضه می‌شود.

مادربرد MSI MPG Z690 CARBON WIFI

مادربرد ام اس آی MPG Z690 Carbon WiFi یکی از محصولات جدید و قدرتمند شرکت msi است که به واسطه پشتیبانی از پردازنده‌های نسل دوازدهم و حافظه رم استاندارد DDR5، برای کاربردهای گیمینگ مناسب است. درباره مادربردهای DDR5 بیشتر بخوانید.

سرعت فوق‌العاده بالای کلاک و پشتیبانی از اسلات‌های توسعه PCIe 5.0، امکان اتصال جدیدترین ماژول‌های رم و کارت‌های گرافیک را به این مادربرد فراهم کرده است.

این مدل در بین انواع مادربرد گیمینگ به خاطر ساختار فیبر مدار چاپی هشت لایه از مواد با کیفیت، از نظر استحکام و دوام شناخته شده است.

همچنین سیستم خنک‌ سازی هیت سینک و لوله‌های حرارتی، عمر این مادربرد را افزایش می‌دهد. نورپردازی RGB با افکت‌های آماده و کلید فعال‌سازی، این مدل را برای کاربردهای گیمینگ جذاب ساخته است.

جمع‌بندی

انتخاب مادربرد مناسب گیمینگ مستلزم بررسی یک سری ویژگی‌های مادربرد و سازگاری آن با سایر قطعات کامپیوتر است. گیمرها معمولاً برای اجرای روان بازی‌های گرافیکی از حافظه رم و کارت گرافیک پیشرفته استفاده می‌کنند

در حالی که پردازنده قوی کامپیوتر هم وظیفه پردازش سریع داده‌های گرافیکی بازی را بر عهده دارد. اگر مادربرد مناسب گیمینگ برای این کار انتخاب نشود، عملاً ارتباط درست بین اجزای مختلف کامپیوتر برقرار نخواهد شد و اجرای بازی همراه با تأخیر و یا حتی غیر ممکن می‌شود.

بنابراین لازم است پیش از خرید مادربرد گیمینگ، مشخصات سخت‌افزارهای دیگر مثل ماژول رم، کارت گرافیک و پردازنده بررسی شده تا مادربردی متناسب با آن‌ها انتخاب کنید.