آشنایی با تفاوت ها و انواع USB 3.0

آشنایی با انواع USB 3.0

شرکت‌های تولیدکننده‌ی محصولات الکترونیکی، هرساله محصولات جدیدی را به بازار عرضه می‌کنند. هر محصول جدید، مشخصات جدیدی را هم با خود به همراه می‌آورد و این مسئله می‌تواند باعث سردرگمی شود. یک نمونه از این سردرگمی‌ها مربوط به انواع USB 3.0 است. این استاندارد چه معنایی دارد و در مقایسه با USB 3.1 و USB 3.2 چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارد؟ به غیر از این‌ها، معنی Gen1  (نسل 1) و Gen2 (نسل 2) که بعد از نام مدل USB می‌آید، چیست؟ در این مقاله به شما کمک می‌کنیم که از باتلاق این سردرگمی‌ها بیرون بیایید.

بیشتر بخوانید : آیا دستگاه اپل من از USB 3.0 پشتیبانی می کند؟ 

سرگذشت USB

در ادامه انواع استاندارد USB و تفاوت آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

تاریخچه usb

استاندارد USB 1.0

سرعت انتقال آن از لحاظ تئوری، 1.5 مگابیت بر ثانیه است و برای راحتی بیشتر توسعه داده شد تا جایگزین پورت‌های قدیمی‌تر شود؛ بنابراین سرعت انتقال، هدف اصلی آن نبود. وقتی که USB طرفداران بیشتری پیدا کرد، USB 1.1 به صحنه آمد و افزایش چشمگیری در سرعت انتقال اطلاعات داد و آن را به 12 مگابیت بر ثانیه رساند.

آشنایی با USB 2.0

سرعت انتقال آن از لحاظ تئوری، 480 مگابیت بر ثانیه است؛ با این حال، سرعت واقعی آن متفاوت است و به مدل دستگاه و دیگر فاکتورها بستگی دارد. دامنه‌ی کاربرد آن بسیار گسترده است. با توجه به سازگاری با کانکتورهای Type-A و انواع مدل‌های Type-B با همه‌ی دستگاه‌های قدیمی USB از جمله کامپیوترهای قدیمی با کانکتور Type A، پرینترهای مجهز به Type B، مترجم‌های دیجیتال با کانکتور Mini-A، موبایل‌های قدیمی با کانکتور Mini-B و Micro-B و غیره کار می‌کند.

انواع USB 2.0

انواع USB 3.0 چه فرقی با یکدیگر دارند ؟

USB 3.0 که با نام SuperSpeed هم شناخته می‌شود از نظر شکل ظاهری با USB 2.0 فرق می‌کند. کانکتورهای USB 2.0 به رنگ سفید هستند ولی کانکتورهای USB 3.0 اکثرا رنگ آبی دارند. USB 3.0 با نسخه‌ی قبلی خود یعنی USB 2.0 سازگاری دارد. سرعت انتقال آن از لحاظ تئوری، 5 گیگابیت بر ثانیه است. سرعت واقعی براساس نوع دستگاه و فاکتورهای دیگر متفاوت است. براساس نتایج آزمایشگاهی، USB 3.0 حدود 3 تا 5 برابر سریع‌تر از USB 2.0 است. دستگاه‌هایی که از این نوع استاندارد پشتیبانی می‌کنند، پورتی مشابه استانداردهای قدیمی‌تر دارند. مثلا کامپیوترهای جدید با پورت Type-A یا هارد اکسترنال با پورت Micro-B عرضه می‌شوند.

انواع USB 3.0

استاندارد USB 3.1 Gen2

سرعت انتقال آن از لحاظ تئوری، نسبت به استاندارد قبلی دو برابر شده و حداکثر به 10 گیگابیت بر ثانیه رسیده است. توان آن 100 وات است. اکنون از پورت‌های Type-C استفاده می‌شود که با کانکتورهای اصلی Type-A و Type-B سازگاری ندارند.USB Type-c

طبق اعلام انجمن USB-IF در سال 2015، نام USB 3.1 به USB 3.1 Gen 2 با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه تغییر کرد و USB 3.0 اصلی به USB 3.1 Gen 1 تغییر نام داد.

بیشتر بخوانید : USB Type C چیست ؟

استاندارد USB 3.1 Gen1

همان USB 3.0 است. به دنبال معرفی استانداردهای جدید، از USB 3.0 به USB 3.1 Gen 1 تغییر نام داد.

مشخصات USB 3.2

انجمن USB-IF در سال 2017 استاندارد USB 3.2 را معرفی کرد که سرعت انتقال را از 10 تا 20 گیگابیت بر ثانیه افزایش می‌دهد.‌ ویژگی‌های USB 3.2 انتقال داده با سرعت 20 گیگابیت بر ثانیه را ممکن می‌سازد چون دو مسیر 10 گیگابیتی ایجاد می‌کند. انجمن USB-IF در پایان فوریه‌ی 2019 مشخصات جدیدی از USB 3.2 را معرفی کرد که ویژگی‌های انواع USB 3.0 و USB 3.1 را در خود دارد. حالا USB 3.2 با سه نوع سرعت دیده می‌شود. USB 3.2 Gen 1 با عنوان SuperSpeed USB به بازار عرضه می‌شود و سرعت انتقال آن 5 گیگابیت بر ثانیه است. USB 3.2 Gen 2 با نام SuperSpeed USB 10Gbps به کار می‌رود. نوع سوم این استاندارد USB 3.2 Gen 2×2 است که با نام SuperSpeed USB 20Gbps به بازار عرضه می‌شود.

جدول مقایسه ای نسل های مختلف USB

جدول مقایسه USB