گیمرها بخوانند: 8 تفاوت مادربرد گیمینگ با معمولی

در دوران قدیم، مادربردهای مخصوص گیمینگ چندان تفاوتی با مادربردهای معمولی نداشتند، زیرا بازی‌های کامپیوتری به صورتی که امروزه طراحی می‌شوند، نبود.

اما امروزه همه چیز به طور قابل‌توجهی تغییر کرده است، به طوری که مادربردهای گیمینگ بسیار متفاوت از مادربردهای معمولی هستند.

گیمرهای حرفه‌ای امروزه به دنبال بهترین قابلیت‌های مادربرد برای تجربه یک بازی روان و بدون وقفه طی ساعت‌های طولانی هستند به گونه‌ای که برای عملکرد اجزای کامپیوتر هم طی جلسات طولانی بازی مشکلی پیش نیاید.

اما سؤال اساسی که مطرح می‌شود این است که تفاوت مادربردهای گیمینگ با معمولی در چیست؟ چرا گیمرها به دنبال حداکثر قابلیت‌های یک مادربرد برای اجرای بازی هستند؟ اصلاً آیا قابلیت‌های مادربرد در اجرای بازی مهم است؟

در این مقاله به این سؤالات پاسخ خواهیم داد و به بررسی تفاوت مادربردهای گیمینگ با معمولی خواهیم پرداخت.

اگر هدف شما هم خرید مادربرد قوی برای اجرای بازی‌های روز است، باید این تفاوت‌ها را در اولین مرحله بشناسید تا انتخاب درستی داشته باشید. توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : مشاهده انواع مادربرد و مشخصات آن‌ها

تفاوت مادربردهای گیمینگ با دیگر مادربردها

یک مادربرد گیمینگ از جنبه‌های مختلفی با مادربردهای معمولی تفاوت دارد. این اختلاف هم از نظر ظاهری و ساختار مداری در انواع مادربرد قابل‌بررسی است و هم از نظر تجهیزات داخلی و قابلیت‌های مختلفی که برای یک مادربرد می‌توان در نظر گرفت.

در این بخش به صورت جزئی این تفاوت‌ها را بررسی خواهیم کرد:

فناوری ساخت مادربردهای گیمینگ

همان‌طور که از نام آن پیداست، یک مادربرد مخصوص بازی برای کامپیوترهای با کارایی بالا ساخته شده است.

این مادربرد برای سیستم‌های مناسب است که برنامه‌های چندرسانه‌ای سنگین از جمله بازی‌ها را اجرا می‌کنند. ویژگی‌های بین مادربرد گیمینگ و مدل سنتی فراتر از برنامه‌ها و نرم‌افزارها است.

یک مادربرد گیمینگ اغلب قدرتمندتر خواهد بود و ممکن است دارای ویژگی‌های بیشتری باشد، اما این بدان معنا نیست که برای هر فردی مناسب است.

باید در انتخاب مادربرد مناسب گیمینگ یا مادربرد مناسب هر کاربرد دیگری، ابتدا نوع کاربری و سپس میزان بودجه‌ای که می‌خواهید برای آن در نظر بگیرید، مد نظر قرار دهید.

1. پشتیبانی از CPU

مادربرد گیمینگ باید از CPU یا همان پردازنده‌ای پشتیبانی کند که برای مدیریت برنامه‌های سطح بالا به اندازه کافی سریع باشد. یک مادربرد گیمینگ پتانسیل پشتیبانی از CPU های قفل نشده را دارد. اما یک مادربرد سنتی این قدرت را ندارد.

CPU قفل نشده مدلی است که در آن ضریب کلاک بدون محدودیت است. این طراحی امکان اورکلاک مادربرد را فراهم می‌کند، یعنی عملی که در آن نرخ کلاک واحد پردازش بیشتر از مقدار اسمی خود به صورت دستی یا با نرم‌افزار تنظیم می‌شود.

اورکلاک هنگام اجرای بسیاری از برنامه‌ها مفید است، به خصوص برنامه‌هایی که برای عملکرد بهتر به انرژی اضافی نیاز دارند. اما اورکلاک نیز می‌تواند خطرناک باشد، زیرا ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد قطعه شود.

یک مادربرد گیمینگ باید قدرت تحمل گرمای اضافی تولید شده توسط اورکلاک را داشته باشد. یعنی سیستم خنک‌سازی پیشرفته‌ای در آن در نظر گرفته شده باشد تا این گرما به قطعات مادربرد آسیب نزند.

بیشتر بخوانید : تشخیص سازگاری مادربرد با سی پی یو در 3 گام

2. پشتیبانی از رم

حافظه با دسترسی تصادفی یا RAM اطلاعاتی را که کامپیوتر شما برای کارکرد نیاز دارد در خود نگه می‌دارد. کامپیوتر با رم بیشتر می‌تواند داده‌های بیشتری را مدیریت کرده و سریع‌تر کار کند. بنابراین یکی از تفاوت‌های مادربرد گیمینگ با معمولی، پشتیبانی از رم بیشتر است.

به عنوان مثال، یک مادربرد ممکن است تا 16 GB رم را پشتیبانی کند. یک مادربرد گیمینگ می‌تواند 32 یا 64 گیگابایت رم را مدیریت کند. اکثر برنامه‌های بازی حداقل به 4 گیگابایت رم نیاز دارند، اگرچه برخی از بازی‌های پیشرفته از رم 8 یا 16 گیگابایتی پشتیبانی می‌کنند.

مادربرد گیمینگ باید از نظر تعداد اسلات‌ها و ساختار مداری بتواند از تعداد رم بالا و سرعت انتقال داده بیشتر پشتیبانی کند، این ویژگی را سازگاری مادربرد با رم می‌نامند.

پشتیبانی مادربرد گیمینگ از رم کامپیوتر

همچنین ممکن است مجبور شوید چندین ماژول رم را به مادربرد خود اضافه کنید تا برای اجرای بازی‌های سنگین جواب دهد. به عنوان مثال، نمی‌توانید یک حافظه رم 16 گیگابایتی را به مادربرد خود اضافه کنید تا ظرفیت آن تا این حد افزایش یابد.

برای انجام این کار باید چهار استیک 4 گیگابایتی یا دو استیک 8 گیگابایتی رم را متصل کنید. اکثر مادربردها به قطعات RAM نیاز دارند که به صورت جفت نصب شوند تا عملکرد کلی حافظه بهبود یابد.

3. پشتیبانی از سیستم خنک‌سازی

سیستم خنک‌کننده مادربرد نیز مهم است. خنک‌کننده‌های مبتنی بر فن روی اکثر مادربردهای سنتی کار می‌کنند. یک فن می‌تواند برای تولید هوای خنک و گردش مناسب هوا در داخل کامپیوتر شما ایده‌آل باشد. اما باید هر از گاهی فن را چک کنید تا گردوغبار روی آن جمع نشود.

یک مادربرد گیمینگ پیشرفته معمولا از یک خنک‌کننده مبتنی بر آب استفاده می‌کند. CPU و کارت گرافیک قوی‌تر، که برای اجرای بازی‌ها لازم هستند، گرمای بیشتری تولید می‌کند و برای اطمینان از ایمن‌تر ماندن آن‌ها، به سیستم خنک‌سازی پیشرفته‌تری نیاز است.

سیستم خنک‌سازی مبتنی بر آب از یک حلقه جریان مایع خنک‌کننده که عمدتاً آب است، برای کاهش دمای کامپیوتر استفاده می‌کند. مایع خنک‌کننده در اطراف مادربرد جریان می‌یابد و شدت گرما را کاهش می‌دهد.

این سیستم همچنین در مقایسه با فن صدای بسیار کمتری داشته و در استفاده‌های طولانی باعث آزاد کاربر نخواهد شد.

4. پشتیبانی از اسلات‌ هارد دیسک

یک مادربرد گیمینگ باید از هارد دیسک‌هایی استفاده کند که داده‌های بیشتری را ذخیره‌سازی می‌کنند.

برنامه‌های بازی معمولاً به ده‌ها گیگابایت فضا برای فایل‌های لازم برای اجرای بازی و ذخیره مراحل بازی نیاز دارند، هرچند این فضا به دلیل به‌روزرسانی‌های مکرر حین اجرای بازی‌های آنلاین بسیار بیشتر هم خواهد شد.

یک مادربرد گیمینگ اغلب دارای اسلات‌های اضافی PCIe، اسلات SATA و امکان پشتیبانی از کابل‌های SATA است. این مادربردها باید از اسلات‌های مخصوص نصب درایوهای هارد پیشرفته پشتیبانی کنند.

منظور از درایوهای هارد پیشرفته، درایوهای حالت جامد یا SSD هستند که به دلیل سرعت بسیار بالاتر در انتقال داده‌ها، برای کامپیوترهای گیمینگ استفاده می‌شوند و می‌توانند داده‌های بیشتری را به طور هم‌زمان مدیریت کنند.

بیشتر بخوانید : انواع اسلات های مادربرد را بشناسید! (اسلات PCI، رم و …)

5. اسلات کارت گرافیک

هر مادربرد دارای یک اسلات کارت گرافیک است. در حالی که پردازنده گرافیکی اختصاصی روی مادربرد می‌تواند مفید باشد، توصیه می‌شود یک کارت گرافیک مجزا هم به خصوص برای اجرای بازی‌های سنگین روی مادربرد خود نصب کنید. چنین کارتی قابلیت گرافیکی کامپیوتر شما را افزایش می‌دهد.

مادربردهای معمولی دارای یک اسلات AGP هستند. اکثر کارت‌های AGP می‌توانند داده‌های گرافیکی را با سرعتی حداکثر 267 مگابایت بر ثانیه بخوانند.

قدرتمندترین مدل‌های AGP می‌توانند با سرعت 2.133 گیگابایت بر ثانیه عمل خواندن و نوشتن را انجام دهند.

در مقابل، مادربردهای گیمینگ احتمالاً از فرمت PCI Express x16 یا PCIe پشتیبانی می‌کند. یک کارت گرافیک مجزا می‌تواند سرعت نوشتن و خواندن 4 گیگابایت بر ثانیه را برای اجرای بازی‌ها و یا سایر رسانه‌های تصویری ارائه دهد.

این نرخ خواندن و نوشتن برای اجرای بازی و برای پخش ویدیوها و سایر فایل‌های با کیفیت بالا ایده‌آل است. هنگام جستجوی مادربرد گیمینگ، باید به دنبال مدلی باشید که از PCI Express x16 پشتیبانی کند.

6. پشتیبانی از کارت صدا

کیفیت صدای یک بازی به اندازه ویژگی‌های گرافیکی آن مهم است. مادربرد گیمینگ دارای پورت‌هایی برای اتصال کارت صدا خواهد بود.

همچنین ممکن است یک مبدل DAC یا دیجیتال به آنالوگ در این مدل مادربردها تعبیه شود. DAC برای تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به سیگنال‌های آنالوگ ساده ضروری است.

خازن‌های مناسب نیز برای تقویت سیستم صوتی مادربرد بسیار مهم هستند. مادربردهای گیمینگ i7 8700K اغلب از خازن‌های باکیفیتی استفاده می‌کنند که می‌توانند انرژی و سیگنال‌ها را سریع‌تر از سایرین مدیریت کنند.

خازن‌های Nichicon اغلب قدرتمندتر از بقیه مدل‌ها هستند و در مادربردهای گیمینگ پیشرفته از این مدل‌های خازن در بُرد صدای آن استفاده می‌شود.

7. خازن‌های منبع تغذیه

خازن‌های منبع تغذیه نیز یکی از موارد مهم در مادربردهای گیمینگ هستند.

مثلاً مادربرد C7Z170-SQ به طور انحصاری از خازن‌های تراشه سرامیکی کلاس X5R یا X7R استفاده می‌کند و در هر مادربرد چند صد خازن وجود دارد. یک خازن بد ممکن است عملکرد سیستم تغذیه مادربرد به کلی تضعیف کند.

سوکت‌های مادربرد گیمینگ نیز نسبت به مادربردهای معمولی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. C7Z170-SQ از سوکت‌های روکش طلای 15 میکرونی ضخیم‌تر در مقایسه با سوکت‌های 2 میکرون موجود در مادربردهای معمولی استفاده می‌کند.

8. پشتیبانی از RGB

در مادربردهای گیمینگ، پشتیبانی مادربرد از RGB یک نکته مهم است. در اغلب بازی‌ها، جلوه‌های تصویری و افکت‌های صوتی فراوانی وجود دارد که در صورت همگام‌سازی با نورپردازی RGB مادربرد، می‌توان از تجربه بازی جذاب و واقعی لذت برد.

این قابلیت در اغلب مادربردهای معمولی وجود ندارد زیرا ضرورتی هم نداشته و به دلیل هزینه بالاتر برای کاربردهای خاص مانند گیمینگ و یا استریم مناسب است.

بیشتر بخوانید : مادربرد من از RGB پشتیبانی می‌کند؟ پشتیبانی مادربرد از RGB

همگام‌سازی RGB در مادربردهای مخصوص بازی

اشتباهات رایج در انتخاب مادربرد گیمینگ

اشتباهات زیادی وجود دارد که کاربران هنگام خرید یک مادربرد مرتکب می‌شوند. اکثر کاربران اغلب ابتدا به پردازنده یا کارت گرافیک فکر می‌کنند، و بسیاری از آن‌ها عوامل مهمی مانند سازگاری با فاکتور فرم کیس، قابلیت منابع تغذیه و لزوم استفاده از سیستم خنک‌کننده را نادیده می‌گیرند.

در دنیای بازی، انتخاب سیستم مناسب موضوع فقط به میزان قدرت پردازنده یا کارت گرافیک ختم نمی‌شود، بلکه سیستم خنک‌کننده‌ای که برای این قطعات لازم است هم از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

اگر بازی‌های جدیدی را روی کامپیوتر خود نصب می‌کنید در حالی که مادربرد شما نمی‌تواند کارت‌های گرافیک رده‌بالا را پشتیبانی کند، بهترین پردازنده یا کارت گرافیک هم کمکی نخواهد کرد.

همچنین مهم است که بدانید به چه فرمی فکتوری نیاز دارید، که معمولاً این مسئله هم بر اساس محدودیت‌های اندازه کیس و ارتفاع مادربرد تعیین می‌شود.

رایج‌ترین اندازه‌ها ATX (دسکتاپ استاندارد) و microATX برای کیس‌های کوچک‌تر هستند، اما اندازه‌های دیگری مانند miniITX وجود دارند که حتی در موارد تخصصی‌تر هم مناسب خواهند بود.

علاوه بر این، ویژگی‌های مختلفی وجود دارد که بسته به نیاز شما و میزان هزینه‌ای که می‌خواهید برای مادربرد خود در نظر بگیرید، مهم جلوه خواهند کرد.

برخی از افراد ممکن است به WiFi داخلی نیاز داشته باشند در حالی که برخی دیگر ممکن است به دنبال پشتیبانی بلوتوث برای اتصال کامپیوتر خود به سیستم سینمای خانگی باشند.

بنابراین برای انتخاب بهترین گزینه باید تفاوت مادربردهای گیمینگ و معمولی را بهتر شناخته و همه ویژگی‌های مذکور را در نظر بگیرید. انتخاب مادربرد مناسب گیمینگ به خصوص با تنوع بالای محصولات موجود در بازار و ویژگی‌های خاصی که باید در نظر گرفت، کار ساده‌ای نیست.

اغلب کاربران در انتخاب مادربرد مناسب گیمینگ دچار اشتباه می‌شوند و به دلیل محدودیت‌هایی که در آینده با آن مواجه می‌شوند، ممکن است متحمل هزینه‌های بالایی شوند.

به عنوان بخش پایانی این مقاله، یک محصول از سری مادربردهای گیمینگ msi را که توسط گروه تخصصی آونگ در بازار ایران عرضه و پشتیبانی می‌شود، معرفی خواهد شد.

محصولات شرکت msi به خصوص مادربردهای گیمینگ که در بازار عرضه شده است، به دلیل سازگاری بالا با سخت‌افزارهای مختلف و به‌روز بودن، یک انتخاب بسیار مناسب محسوب می‌شوند.

مادربرد MSI MPG Z690 CARBON WIFI

این محصول که ساخت شرکت msi است، یک مادربرد پیشرفته و رده‌بالا محسوب می‌شود. مادربرد MSI MPG Z690 CARBON WIFI با پشتیبانی از پردازنده‌های نسل دوازدهم، دارای سوکت LGA 1700 است و اغلب CPU های موجود در بازار را می‌توان روی آن سوار کرد.

پشتیبانی از رم DDR5 با فرکانس 6666 مگاهرتز، اسلات‌های PCIe 5.0، سیستم خنک‌سازی پیشرفته رادیاتوری با هیت سینک بزرگ و لوله‌ها و پدهای حرارتی از مهمترین ویژگی‌های این مادربرد هستند.

همچنین پشتیبانی از نورپردازی RGB با افکت‌های متنوع و سازگاری با نرم‌افزار مدیریت افکت‌ها، ساختار برد مداری پیشرفته و با کیفیت و در نهایت وجود انواع کانکتورها، سوکت‌ها و اسلات‌ها برای اتصال انواع سخت‌افزارهای جانبی و کارت‌های توسعه، از ویژگی‌های این محصول است. این مادربرد Z690 را می‌توانید با بهترین گارانتی مادربرد تهیه کنید.

سخن پایانی

شناخت تفاوت مادربردهای گیمینگ و معمولی یک نکته مهم پیش از خرید مادربرد برای گیمرها است. اغلب کاربران اطلاعات ناقصی در مورد ویژگی‌های یک مادربرد مخصوص بازی دارند و پس از خرید تازه متوجه می‌شوند که برخی از قابلیت‌های مهم در محصولی که خریداری کرده‌اند، وجود ندارد.

پشتیبانی از اسلات‌ها و پورت‌های بیشتر، سازگاری با رم و پردازنده‌های قوی‌تر، سیستم خنک‌سازی پیشرفته مبتنی بر گردش آب و رادیاتور، پشتیبانی از نورپردازی RGB و قابلیت اورکلاکینگ از جمله تفاوت‌های مادربرد گیمینگ و معمولی است.

در نهایت هرچه اطلاعات خود را بالاتر برده و این تفاوت‌ها را بهتر بشناسید، در انتخاب خود موفق‌تر خواهید بود.