راهنمای خرید مادربرد وای فای دار + معرفی 3 مادربرد دارای Wi-Fi

اگر به تازگی قصد جمع کردن سیستم کامپیوتری دارید و می‌خواهید جدیدترین و بهترین کامپیوتر را برای خود خریداری کنید، حتماً با عبارت «مادربرد وای فای دار» مواجه شده‌اید.

هر چقدر امکانات مادربرد کامپیوتر شما جدیدتر و به روز‌تر باشد، قطعاً سخت‌افزارهای بهتری می‌توانید روی آن نصب کرده و استفاده کنید. مادربرد وای فای دار یکی از جدیدترین انواع مادربرد در بازار است که مجهز به کارت شبکه بی‌سیم است.

اما سوالی که خیلی از کاربران می‌پرسند این است که چرا باید مادربردی با این ویژگی خریداری کنیم. در این مقاله پس از بررسی مزایای مادربردهای دارای وای فای، 3 مدل از پرفروش‌ترین مدل‌های آن را به شما معرفی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

مادربرد وای فای دار چیست؟

مادربرد وای فای دار، یک نوع مادربرد است که از تکنولوژی بی‌سیم وای‌فای (Wi-Fi) برای اتصال به شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌کند.

این نوع مادربرد معمولاً دارای یک یا چند آنتن وای‌فای است که به کاربر امکان می‌دهد به صورت بی‌سیم به اینترنت متصل شوند.

نکته قابل توجه این است که مادربردهای وای‌فای دار به طور معمول همزمان از اتصال باسیم یا Ethernet هم پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین کاربر می‌تواند به دو صورت با سیم یا بی‌سیم به شبکه متصل شود.

یکی از مهمترین ویژگی‌های مادربرد وای‌فای دار، قابلیت ایجاد یک شبکه بی‌سیم برای اتصال دستگاه‌های مختلف مانند لپ‌تاپ، تبلت، گوشی هوشمند و دیگر دستگاه‌های مجهز به وای‌فای است.

همچنین بسیاری از مادربردهای وای‌فای دار دارای امکانات امنیتی مانند رمزنگاری (encryption) برای حفاظت از اطلاعات شبکه هستند تا خیال کاربران خود را راحت کنند.

از آنجا که استفاده از دستگاه‌های هوشمند و بی‌سیم روزبه‌روز در حال افزایش است، مادربردهای وای‌فای دار امکانات بالاتری را برای اتصال به این دستگاه‌ها فراهم می‌کنند و نقش مهمی در بهبود تجربه اتصال به اینترنت از طریق شبکه‌های بی‌سیم دارند.

7 نکته مهم هنگام خرید مادربرد وای فای دار

خرید مادربرد وای فای دار مهمترین قدم هنگام بستن یک سیستم با استفاده از کمترین سیم و کابل است. در ادامه چند نکته کلیدی که قبل از خرید مادربرد وای فای دار باید بدانید را بررسی می‌کنیم:

1. پشتیبانی از استاندارد Wi-Fi

اولین نکته که در خرید مادربرد وای فای دار باید دقت کنید این است که مطمئن شوید مادربرد انتخاب شما از استاندارد وای فای مورد نظر شما پشتیبانی کند.

استانداردهای متداول برای وای فای عبارت‌اند از 802.11ac و 802.11ax و توجه داشته باشید که استانداردهای جدیدتر، عملکرد بهتری هم خواهند داشت.

2. تعداد و نوع پورت‌ها

نکته دوم بررسی تعداد و نوع پورت‌های مادربرد است. قبل از خرید مادربرد، وضعیت پورت‌های آن را به دقت بررسی کنید. مطمئن شوید مادربردی که انتخاب کرده‌اید به پورت‌های HDMI و USB و اترنت مجهز باشد.

هرچقدر تعداد پورت‌های مادربرد بیشتر باشد، امکان ارتقاء کامپیوتر برای شما مهیا‌تر خواهد بود و در آینده با مشکلی مواجه نمی‌شوید.

مادربرد دارای Wi-Fi

3. سازگاری با پردازنده

مورد دیگری که در هنگام خرید مادربرد باید به آن توجه کنید، سازگاری مادربرد با پردازنده (CPU) است. سازگاری مادربردها با پردازنده از طریق سوکتی که روی مادربرد در نظر گرفته شده مشخص می‌شود. نگاه کنید که سوکت مادربرد شما از نوع LGA 1200 است یا مدل‌های دیگر.

4. تعداد و نوع اسلات‌ها

اگر قصد اتصال کارت‌های گرافیک، کارت‌های صدا یا دیگر کارت‌های افزودنی را دارید، اطمینان حاصل کنید که تعداد سوکت‌های مادربرد شما کافی است و نیازهای شما را برطرف می‌کند.

کاربران حرفه‌ای مانند گیمرها، تدوین‌گرها و آهنگسازها همیشه به اسلات‌های بیشتر برای اتصال سخت‌افزارهای بیشتر نیاز دارند.

5. حافظه RAM

اگر قصد دارید نوع بخصوصی از حافظه رم را برای کامپیوتر خود خریداری کنید، مطمئن شوید که مادربرد وای فای دار شما به اسلات مخصوص آن نوع رم مجهز باشد.
در واقع بررسی سازگاری مادربرد با رم از مهمترین اقداماتی است که باید انجام دهید.

6. امکانات امنیتی

برای کسانی که می‌خواهند مادربرد دارای وای فای خریداری کنند، امنیت بسیار مهم است. بنابراین مطمئن شوید که مادربرد شما از امکانات امنیتی مانند TPM برخوردار باشد.

7. برند و امتیازات نقد و بررسی

مطالعه نقد و بررسی‌ها و دیدگاه‌های کاربران در مورد مادربردی که قصد خرید آن را دارید، می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد آن بدست آورید.

مادربرد MSI MAG B760M MORTAR WIFI DDR4

حالا که با نکات مهم قبل از خرید مادربرد وای فای دار آشنا شدید، نوبت به معرفی مادربرد‌های دارای وای فای رسید. مادربرد شرکت MSI مدل MAG B760M MORTAR یکی از بهترین مادربردهای دارای وای فای موجود در بازار ایران است.

مادربرد وای فای دار

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مادربرد را معرفی می‌کنیم:

مجهز به تکنولوژی وای فای 6

مادربرد مدل MAG B760M MORTAR به مجموعه‌ای از فناوری‌های شبکه مجهز شده است تا کاربران به راحتی بتوانند بدون نیاز به ابزارهای جانبی، به اینترنت و شبکه متصل شوند.

مهندسان شرکت MSI این مادربرد را به تکنولوژی وای فای 6 مجهز کرده‌اند. علاوه بر این، می‌توان به وجود فناوری‌های بلوتوث نسخه 5.3 و کانکتور LAN 2.5G روی بدنه این مادربرد اشاره کرد که اتصال کامپیوتر به شبکه را راحت‌تر می‌کند.

دارای سیستم خنک کننده حرفه‌ای

از دیگر ویژگی‌های خاص این مادربرد وای فای دار، سیستم خنک کننده حرفه‌ای آن است. این مادربرد با مجموعه‌ای از هیت سینک‌ها که از قطعات مادربرد در برابر حرارت و گرمای زیاد محافظت می‌کند طراحی شده است.

همچنین کاربران می‌توانند از خنک کننده‌های آبی هم به عنوان سیستم خنک‌کننده مادربرد استفاده کنند. علاوه بر این با استفاده از نرم افزار Total Fan Control می‌توانید کنترل فن‌های مادربرد را در دست گرفته و وضعیت گرمای آن را تحت کنترل داشته باشید.

پشتیبانی از پردازنده‌های نسل 12 و 13 اینتل

اگر به دنبال مادربرد وای فای دار با پشتیبانی از پردازنده‌های نسل جدید هستید، این محصول MSI یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

این محصول از پردازنده‌های نسل 13 اینتل هم پشتیبانی می‌کند و به لطف وجود سوکت LGA 1700، می‌توانید تمام پردازنده‌هاس سری Core، Pentium Gold و Celeron را روی آن نصب کنید.

دارای اسلات PCIe Gen5

جدیدترین نسخه از اسلات PCIe روی این مادربرد وای فای دار نصب شده است. اسلات PCIe Gen 5 اتصال قطعات مختلف به مادربرد و انتقال سریع داده‌ها را تضمین می‌کند.

پهنای باند این رابط PCIe نسبت به نسل قبلی خود 2 برابر شده و به سرعت فوق العاده 128 گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کرده است!

مادربرد MSI PRO H610M-G WIFI DDR4

دومین مادربرد دارای وای فای که در این مقاله معرفی می‌کنیم یکی دیگر از محصولات شرکت MSI است. مادربرد مدل MSI PRO H610M-G WIFI DDR4 از استاندارد حافظه DDR4 پشتیبانی می‌کند.

مادربرد های وای فای دار

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این مادربرد وای فای دار را بیان می‌کنیم:

مجهز به قابلیت وای فای و بلوتوث

مهم‌ترین ویژگی این مادربرد، تجهیز آن به فناوری‌های بلوتوث و وای فای است. بنابراین به راحتی می‌توانید بدون نیاز به دستگاه‌های جانبی دیگر، کامپیوتر خود را به شبکه یا اینترنت متصل کنید.

تکنولوژی بلوتوث و وای فای این مادربرد به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند تا سرعت 433 مگابیت بر ثانیه را بدون محدودیت اتصال با سیم در اختیار کاربران قرار دهد.

دارای سیستم خنک کننده هوشمند

از دیگر ویژگی‌های این مادربرد وای فای دار، طراحی آن با سیستم خنک کننده هوشمند است. حتماً می‌دانید که مادربردهای به دلیل وجود قطعات مختلف روی آنها، همیشه در معرض داغ شدن و آسیب دیدن هستند.

مهندسان شرکت MSI به همین منظور مجموعه‌ای از راهکارها را برای خنک نگه داشتن مادربرد در نظر گرفته‌اند. سیستم خنک کننده این محصول از نوع هوشمند بوده و می‌تواند به طور خودکار بخش‌هایی که داغ شده‌اند را تشخیص داده و خنک کند.

سازگاری کامل با نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختلف

مادربرد وای فای دار مدل MSI PRO H610M-G WIFI DDR4 با مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای و سخت‌افزارها سازگاری دارد. این مادربرد از ویندوز 11 هم پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این می‌توانید برندهای مختلف حافظه RAM را روی آن نصب کنید.

همچنین تمام پردازنده‌های نسل دوازدهم شرکت اینتل به راحتی روی این مادربرد نصب می‌شوند. بنابراین به لطف وجود سوکت LGA 1700 تمام پردازنده‌های سری Core، Pentium Gold و Celeron روی این محصول کار می‌کنند.

دارای پورت‌های متعدد

از دیگر ویژگی‌های جذاب این مادربرد دارای وای فای باید به وجود پورت‌های متعدد روی آن اشاره کرد. به راحتی می‌توانید دستگاه‌های مختلف با سوکت‌های HDMI یا USB‌ یا سوکت‌های دیگر را به این مادربرد متصل کرده و استفاده کنید.

مادربرد MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI DDR4

آخرین مادربرد وای فای داری که در این مقاله معرفی می‌کنیم یک محصول نسل جدید از شرکت MSI است. مادربرد MAG Z790 TOMAHAWK WIFI DDR4 تمام آنچه از یک مادربرد وای فای دار انتظار دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مادربرد وای فای دار

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مادربرد را بیان می‌کنیم:

مجهز به وای فای 6

این محصول شرکت MSI به مجموعه‌ای از فناوری‌های اتصال به شبکه مجهز شده است که مهم‌ترین آن، بهره‌مندی از استاندارد وای فای 6 است. این فناوری به کاربران اجازه می‌دهد به راحتی به شبکه‌های اینترنتی متصل شده و نیازی به تجهیزات جانبی نداشته باشند.

علاوه بر این باید به تکنولوژی بلوتوث نسخه 5.2 و کانکتور LAN 2.5G هم اشاره کرد که اتصال به شبکه با این مادربرد را راحت‌تر کرده است.

پشتیبانی از پردازنده‌های نسل 12 و 13 اینتل

این مادربرد وای فای دار شرکت MSI از پردازنده‌های نسل 12 و 13 اینتل پشتیبانی می‌کند. بنابراین می‌توانید جدیدترین پردازنده‌های اینتل را روی این مادربرد نصب کنید.

از جمله پردازنده‌های اینتل که روی این مادربرد نصب می‌شوند می‌توان به پردازنده‌های سری Core، Pentium Gold و Celeron اشاره کرد.

دارای سیستم خنک کننده حرفه‌ای

طراحی مادربرد مدل MAG Z790 TOMAHAW به گونه‌ای انجام شده که از داغ شدن بخش‌های مختلف آن جلوگیری می‌کند. این مادربرد به هیت سینک‌های بهینه‌ای مجهز شده که باعث انتقال حرارت قطعات مختلف به بیرون از مادربرد می‌شود.

نصب آسان

از دیگری ویژگی‌های مادربرد MAG Z790 TOMAHAW باید به نصب آسان آن اشاره کرد. حتی کاربران مبتدی هم می‌توانند این مادربرد را به راحتی نصب کرده و سیستم خود را اسمبل کنند.

سخن پایانی

در این مقاله درخصوص مادربردهای مجهز به کارت شبکه بی‌سیم نکاتی را بیان کرده و سه مورد از پرفروش‌ترین مادربرد های وای فای دار موجود در بازار ایران، را معرفی کردیم.

شما هم می‌توانید نظرات، سوالات و پیشنهادات خود درباره مادربردهای وای فای دار را با ما در میان بگذارید.