پردازنده‌های نسل 13 اینتل چه ویژگی‌هایی دارد؟ (راهنمای خرید)

پردازنده نسل 13 به عنوان جدیدترین نسل از پردازنده‌های اینتل، چند ماهی می‌شود که روانه بازار شده است.

این پردازنده تمام آنچه کمپانی اینتل در چنته داشته را رو کرده و برای ساخت آن از جدیدترین تکنولوژی‌ها و پیچیده‌ترین سخت‌افزارها استفاده شده است.

آینده کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها تا چند سال آینده با پردازنده نسل 13 اینتل گره خورده است. تمام کامپیوترها به ناچار تا چند سال دیگر با مادربردها و قطعات سازگار با این پردازنده ساخته می‌شوند.

بنابراین لازم است درباره پردازنده نسل 13 و بهترین مادربرد نسل 13 اطلاعاتی داشته باشید.

در این مقاله به بررسی ویژگی های پردازنده نسل 13 اینتل می‌پردازیم و در ادامه بهترین مادربرد نسل 13 را به شما معرفی می‌کنیم. اگر قصد خرید مادربرد دارید، با ما همراه ما باشید.

پردازنده نسل 13 اینتل چیست؟

آخرین نسل از پردازنده‌های اینتل در 20 اکتبر 2022 معرفی شد. پردازنده نسل 13 با نام Raptor Lake شناخته می‌شود و از چند جهت اهمیت دارد.

حدود یک ماه قبل از رونمایی از پردازنده نسل 13، شرکت AMD به عنوان کمپانی رقیب اینتل از پردازنده‌های سری Ryzen 7000 رونمایی کرد.

AMD با این کار پیشرفته‌ترین CPU خود را وارد بازار کرد که در مقایسه با نسل 12 پردازنده اینتل یک سر و گردن بالاتر بود.

اما پس از رونمایی از پردازنده های نسل 13 اینتل و مقایسه عملکرد این دو پردازنده، کارشناسان معتقد بودند اگر پردازنده Raptor Lake را بالاتر از Ryzen 7000 ندانیم، حداقل از نظر ویژگی‌ها با هم برابر هستند. قبلا در مورد تفاوت مادربرد اینتل و AMD صحبت کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید : پردازنده Ryzen؛ بررسی همه‌جانبه پردازنده پرطرفدار AMD

پردازنده نسل سیزدهم اینتل

اینتل در ژانویه 2023 در نمایشگاه CES 2023 مجموعه کامل پردازنده نسل 13 خود را رونمایی کرد. این پردازنده اصلی شامل تراشه‌های لپ‌تاپ، تراشه‌های مخصوص کامپیوتر خانگی و پردازنده موبایل می‌شود.

ویژگی‌های پردازنده نسل 13 اینتل

پردازنده نسل سیزده اینتل چه ویژگی‌‌هایی دارد که آن را نسبت به نسل‌های قبلی و پردازنده‌های AMD متمایز می‌کند؟

در این بخش، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پردازنده اینتل را بیان می‌کنیم:

دارای 24 هسته

یکی از جذاب‌ترین ویژگی های پردازنده نسل 13 اینتل، تعداد هسته‌های آن است.

این کمپانی در هسته E از 16 هسته و در هسته P تعداد 8 هسته به کار برده است که با ترکیب این دو هسته به 24 هسته و 32 رشته می‌رسیم.

اگرچه تعداد هسته‌های این نسل از پردازنده‌های اینتل به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده اما باید دید بازده پردازنده کاهش پیدا می‌کند یا خیر. بسیاری از برنامه‌ها نمی‌توانند از این تعداد رشته استفاده کنند و عملا این ارتقاء هسته هنوز کاربردی نیست.

سرعت کلاک 5.85GHz

سرعت کلاک پردازنده یکی دیگر از ویژگی‌های تاثیرگذار روی سرعت اجرای برنامه‌هاست.

پردازنده نسخه Core i9-13900K که از نسل 13 اینتل است به عنوان سریع‌ترین CPU گیمینگ جهان معرفی شده است.

این پردازنده می‌تواند سرعت کلاک 5.85GHz را برای کاربران به ارمغان بیاورد که سرعت فوق‌العاده‌ایست. استفاده از این پردازنده در سیستم‌های گیمینگ روی عملکرد گیمرهای حرفه‌ای تاثیر مثبت فراوانی می‌گذارد.

پشتیبانی از ماژول‌های حافظه جدید

جدیدترین ماژول حافظه که روی اکثر مادربردهای تعبیه می‌شود، ماژول DDR5 است. خوشبختانه پردازنده نسل 13 اینتل از این ماژول حافظه پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، پشتیبانی از ماژول حافظه قدیمی‌تر یعنی DDR4 که اغلب کامپیوترها و قطعات سخت افزاری با آن هماهنگی دارند هم توسط نسل 13 پردازنده اینتل پشتیبانی می‌شود.

پشتیبانی از نسل‌های جدید PCIe

استاندارد PCIe یکی مواردی‌ست که کیفیت و کارایی یک پردازنده را به چالش می‌کشد.

پردازنده نسل 13 اینتل با پشتیبانی از PCIe 4.0 که نسل قدیمی‌تر PCIe هست معرفی شده است. بنابراین می‌تواند تا 4 مسیر برای PCIe 4.0 در اختیار کاربران قرار دهد.

اما کار همینجا تمام نمی‌شود و جدیدترین نسل از پردازنده های اینتل، به جدیدترین PCIe موجود در بازار طراحی شده است.

علاوه بر نسخه 4.0، روی این نسل از پردازنده‌ها 16 مسیر به عنوان PCIe 5.0 در نظر گرفته شده است تا بالاترین سرعت برای انتقال و دریافت داده در اختیار کاربران قرار داده شود.

بیشتر بخوانید : نگاهی به فناوری PCIe نسل 5 و مقایسه آن با نسل‌های قبلی

معماری ترکیبی با عملکرد پیشرفته

پردازنده‌های نسل 13 اینتل معماری ترکیبی با عملکرد پیشرفته 8 هسته (P-Core) و 16 هسته (E-Core) در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

سیستم Intel® Thread Director2 کاری که توسط این هسته‌ها انجام می‌شود را هدایت کرده و باعث بهبود در اجرای برنامه‌ها می‌شود.

پردازنده های نسل 13 اینتل

مناسب برای گیمینگ

یکی از مهم‌ترین نکاتی که اینتل پس از رونمایی از پردازنده نسل 13 خود به آن اشاره کرد، ویژگی‌های گیمینگ این نسل بود.

به دلیل قابلیت‌های پیشرفته‌ای که در این نسل قرار داده شده، همه آنچه گیمرهای حرفه‌ای به آن نیاز دارند در این پردازنده‌ها وجود دارد.

سرعت کلاک بسیار بالا، پشتیبانی از کارت‌های گرافیک حرفه‌ای، پشتیبانی از ماژول‌های حافظه DDR5 و قابلیت نمایش تصاویر با کیفیت 8K تنها بخشی از ویژگی‌هایی‌ست که این نسل از پردازنده‌های اینتل برای گیمرها به ارمغان آورده است.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع خرید مادربرد گیمینگ در سال 2022

قابلیت مولتی تسکینگ پیشرفته

از دیگر ویژگی‌های مهم پردازنده نسل 13 اینتل باید به قابلیت‌های مالتی تسکینگ پیشرفته در آن اشاره کرد.

به لطف وجود این قابلیت کاربران می‌توانند چندین برنامه سنگین را همزمان باز کنند و با کاهش سرعت در اجرای برنامه مواجه نشوند.

امکان سفارشی سازی

اینکه بتوانید قابلیت‌های CPU را با توجه به نوع کاربری خود سفارشی‌سازی کنید یک ویژگی منحصر بفرد است.

اینتل مدعی شده با توجه به مدل‌های مختلف CPU نسل 13 کاربران می‌توانند با نوع نیاز خود، هرکدام از CPU ها را انتخاب کرده و در حین استفاده، قابلیت‌های آن را شخصی‌سازی کنند.

مناسب برای استریم ویدیو و بازی

خبر خوب برای یوتیوبر و ولاگرها این است که پردازنده‌های نسل 13 اینتل به طور ویژه روی عملکرد استریم ویدیو و بازی تمرکز کرده است.

از آنجا که این روزها استریم بازی یا ویدیو طرفداران زیادی پیدا کرده، اینتل هم با قدرت مولتی تسکینگ و هسته‌های الکترونیکی خود، استریم ویدیو و بازی و در عین حال انجام کارهای دیگر روی سیستم را ممکن کرده است.

بهترین مادربرد نسل 13

حالا که با ویژگی‌های پردازنده نسل 13 اینتل آشنا شدید خوب است یکی از بهترین مادربردهایی که با این نسل از پردازنده‌های اینتل سازگاری دارد را به شما معرفی کنیم.

مادربرد MSI MPG Z790 EDGE WIFI DDR4 تمام آنچه برای اسمبل کردن یک سیستم کامپیوتری نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

این مادربرد چند ویژگی جذاب دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

سازگاری با پردازنده‌های نسل 12 و 13 اینتل

اولین و مهم‌ترین ویژگی مادربرد کمپانی MSI مدل MPG Z790 EDGE سازگاری آن با پردازنده‌های نسل 12 و 13 اینتل است.

شما می‌توانید CPU های اینتل سری سلرون، کور و پنتیوم گلد که سوکت LGA 1700 دارند را روی این مادربرد نصب کنید. حتما می‌دانید که جدیدترین و سریع‌ترین مدل از پردازنده‌های نسل 13 اینتل، CPU های سری Core هستند.

پشتیبانی از ماژول حافظه DDR4

اگرچه ماژول حافظه DDR5 چند سالی می‌شود که رونمایی شده اما بسیاری از قطعات و سخت‌افزارها هنوز با این ماژول سازگاری ندارند.

به همین منظور در مادربرد MSI از ماژول حافظه DDR4 استفاده شده که متداول‌تر است.

سیستم خنک کنندگی پیشرفته

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این مادربرد سیستم خنک کنندگی پیشرفته آن است.

این مادربرد گیمینگ MSI به کاربران این امکان را می‌دهد تا سرعت و دمای تمام فن‌های سیستم را به صورت دستی تنظیم کنند.

همچنین کاربران می‌توانند 4 الگوی مختلف برای سیستم خنک کننده مادربرد تعریف کنند تا در صورت نیاز، سیستم خنک کنندگی بیشتری ارائه دهد.

در قسمت بالای مادربرد فضایی برای خنک کننده‌های آبی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این چندین فن در نقاط مختلف مادربرد قرار داده شده تا تهویه قطعات مختلف به درستی انجام شود.

مناسب برای گیمینگ حرفه‌ای

برای گیمرهای حرفه‌ای در انتخاب مادربرد چند نکته اهمیت زیادی دارد؛ پشتیبانی از پردازنده‌های نسل جدید، پشتیبانی از ماژول‌های حافظه DDR4 به بالا، سازگاری با استاندارد PCIe نسل 5.0 به بعد و سیستم خنک کنندگی مناسب برای انجام بازی‌های طولانی مدت.

خوشبختانه تمام مواردی که در بالا ذکر شد در مادربرد MSI MPG Z790 EDGE WIFI DDR4 وجود دارد.

مجهز به فناوری Audio Boost 5

کیفیت صدا یکی دیگر از نقاط قوت این مادربرد MSI به شمار می‌رود. این مادربرد به فناوری Audio Boost 5 مجهز شده تا صدایی شفاف و بدون نویزهای اضافی تولید شده و به گوش شما برسد.

در این مادربرد از پردازنده صوتی ALC4080 به همراه خازن‌های صوتی، آمپلی فایر اختصاصی و سیگنال‌های صوتی ایزوله استفاده شده تا پس از نصب اسپیکر به آن، صدایی زنده و باکیفیت بالا به گوش شما برسد.

مناسب برای ویندوز 11

با معرفی ویندوز 11 حالا رقابت برای ارائه مادربردی که با این سیستم عامل سازگار باشد، بالا گرفته است.

اگرچه هنوز بسیاری از نسخه‌های ویندوز 11 با باگ‌های اساسی مواجه است اما اینکه پردازنده و مادربردی با این سیستم عامل هم سازگاری داشته باشد، برای کاربران خوشحال کننده است.

سخن پایانی

در این مقاله با تاریخچه معرفی پردازنده نسل 13 اینتل آشنا شدیم و سپس ویژگی‌های اصلی آن را بیان کردیم. این نسل از پردازنده‌های اینتل جدیدترین و آخرین تلاش مهندسان کامپیوتر برای ارائه بالاترین سرعت و کیفیت پردازش را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، در ادامه مادربرد MSI MPG Z790 EDGE WIFI DDR4 که یکی از قدرتمندترین مادربردهای بازار ایران است را به شما معرفی کردیم. این مادربرد با پردازنده نسل 13 اینتل کاملا سازگاری دارد.