راهنمای خرید فن CPU ؛ 8 فاکتور که قبل از خرید باید بدانید

یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که در هنگام ارتقا یا جمع کردن سیستم کامپیوتر جدید باید بگیرید، انتخاب و خرید فن برای سی پی یو است. این موضوع زمانی حساس‌تر می‌شود که قصد داشته باشید پردازنده خود را برای قابلیت‌های بیشتر، اورکلاک کنید.

راهنمای خرید فن CPU باید به شما کمک کند تا برای سخت‌ترین شرایط، قوی‌ترین سخت‌افزارها و تقریباً تمام بودجه‌ها، بهترین انتخاب را انجام دهید. برخی از فن‌ها صدای زیادی تولید می‌کنند، برخی دیگر مصرف برق بالایی دارند و برخی بسیار گران هستند.

8 ویژگی که قبل از خرید فن CPU باید به آن توجه کنید

در این راهنمای خرید فن CPU همه آنچه قبل از انتخاب و خرید خنک کننده CPU لازم است بدانید را مورد بررسی قرار داده‌ایم. تا انتها همراه ما باشید.:

1. سازگاری

سازگاری مهم‌ترین پارامتر در هنگام خرید قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر است که باید به آن توجه کنید.

شما به یک فن سازگار با CPU، کیس و مادربرد خود نیز دارید. بنابراین باید قبل از انتخاب نوع بخصوصی از فن، به سوکت‌ها و سایر قطعات مادربرد کامپیوتر خود نگاهی بیندازید.

خوشبختانه بیشتر فن‌های CPU با طیف عظیمی از CPU های اینتل و AMD سازگاری دارند. فقط باید مطمئن شوید که خنک کننده‌ای که خریداری می‌کنید، از نسل جدید باشد تا مادربرد شما آن را پشتیبانی کند.

علاوه بر سازگاری سوکت‌ها، باید به اندازه فن هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. برخی از فن‌ها ممکن است برای کیس شما بزرگ باشند و نتوانید آن را در جای خود قرار دهید.

این مشکل در زمان خرید خنک کننده‌های مایع بیشتر مشاهده می‌شود که کیس، توانایی نصب خنک کننده را ندارد. بنابراین به سازگاری اندازه فن CPU با فضای کیس خود هم توجه کنید.

قبلا در مورد نکات مهم هنگام خرید فن CPU اینتل و فن سی پی یو AMD صحبت کردیم که اگر از پلتفرم سیستم خود مطلع هستید توصیه می‌کنیم مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

2. خنک کننده هوا محور یا خنک کننده مایع

به صورت کلی دو نوع خنک کننده CPU وجود دارد؛‌ خنک کننده با استفاده از هوا که از قدیم مرسوم بوده و هنوز هم روی بسیاری از کامپیوترها نصب می‌شود و خنک کننده مایع.

خنک کننده‌های هوا محور با استفاده از فن‌ها یا پنکه‌های کوچک، هوا را در داخل کیس به جریان در می‌آورند و گرما را به بیرون از آن انتقال می‌دهند.

اما خنک کننده‌های مایع یا AIO لوله‌هایی دارند که آب یا مایع خنک کننده را به بخش‌های مختلف کیس انتقال داده و از ایجاد گرمای بیش از حد روی کیس جلوگیری می‌کنند. این خنک کننده‌ها یک رادیاتور مخصوص دارند که وظیفه خنک کردن مایع درون لوله‌ها را بر عهده دارد.

گرچه خنک کننده‌های مایع از نظر عملکرد، بهتر هستند ولی اکثر مردم به دلایل مختلف فن‌های هوا را بیشتر ترجیح می‌دهند. قیمت ارزان‌تر و راحتی در نصب و استفاده، برخی از دلایلی‌ست که فن‌های هوا محور به فن‌های مایع ترجیح داده می‌شوند.

خرید فن برای سی پی بو

3. میزان TDP

میزان TDP یک خنک کننده پردازنده یکی از مهم‌ترین پارامترها در انتخاب آن است. این رتبه‌بندی که با نام TDP یا توان طراحی حرارتی شناخته می‌شود، حداکثر مقدار گرمای تولید شده توسط یک تراشه یا قطعه کامپیوتری (اغلب CPU یا GPU) که سیستم خنک کننده می‌تواند دفع کند را مشخص می‌کند.

هم پردازنده و هم خنک کننده‌های CPU دارای رتبه‌بندی TDP هستند. به زبان ساده‌تر، اگر خنک کننده‌ای بخرید که رتبه‌بندی TDP آن پایین‌تر از CPU باشد، این فن نمی‌تواند پردازنده شما را خنک کند.

بنابراین یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این راهنمای خرید فن CPU‌ باید به آن توجه کنید این است که، خنک کننده‌ای خریداری کنید که رتبه TDP‌ آن هم‌سطح یا بیشتر از TDP پردازنده باشد. این موضوع به ویژه برای کسانی که با مشکل داغ شدن CPU دست و پنجه نرم می‌کنند اهمیت بالایی دارد.

4. طراحی ظاهری

برخی از کاربران فقط به عملکرد فن اهمیت می‌دهند، در حالی که برای برخی دیگر فقط ظاهر و زیبایی خنک کننده مهم است. اما احتمالاً شما چیزی بین این دو را می‌خواهید؛ یعنی دوست دارید فن CPU شما هم از نظر ظاهری زیبا باشد و هم عملکرد خوبی ارائه دهد.

اگر ظاهر فن‌های سنتی کامپیوتر را اصلاً دوست ندارید، توصیه می‌کنیم از خنک کننده‌های مایع که ظاهری خاص دارند استفاده کنید. بجز خنک کننده‌های مایع، این روزها، فن‌های معمولی CPU هم با جزئیاتی مانند نورپردازی RGB و نمایشگرهای OLED تولید می‌شوند که جذابیت خاص خود را دارند.

بنابراین یکی دیگر از فاکتورهایی که در هنگام خرید می‌توانید به آن توجه کنید، ظاهر فن است. می‌توانید محصولی را انتخاب کنید که به مجموعه‌ای از نورپردازی‌های RGB‌ پرزرق و برق مجهز شده و به رنگ‌های خاصی در آمده است.

5. صدای فن

تولید صدای مزاحم یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات فن‌های کامپیوتر است. برخی از خنک کننده‌های کامپیوتر فن‌هایی پرسرعت دارند که عملکرد فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند. اما به دلیل صدای زیادی که تولید می‌کنند، کاربران از آن‌ها راضی نیستند.

اگر میزان صدای فن CPU برایتان اهمیت دارد، در هنگام انتخاب و خرید، میزان تولید صدای آن را هم بررسی کنید. می‌توانید در سایت‌های مختلف، نظرات کاربرانی که قبلاً آن محصول را خریداری کرده‌اند بخوانید تا درباره کم صدا آن مطمئن شوید. به طور کلی، خنک کننده‌های مایع صدای کمتری دارند.

راهنمای خرید فن پردازنده

6. نصب و راه‌اندازی

در گذشته، نصب و راه‌اندازی فن‌های CPU سخت نبود و کاربران معمولی هم می‌توانستند این کار را به راحتی انجام دهند. اما با تولید کیس‌ها، مادربردها و CPU های جدید، نصب فن CPU کمی دلهره‌آور شده است.

برای نصب فن پردازنده باید صفحه اصلی فن را کاملاً با CPU‌ تراز کنید و مطمئن شوید که از مقدار مناسبی خمیر حرارتی در جای خود استفاده کرده‌اید. با این حال، اگر با انجام این فرایند راحت نیستید می‌توانید انجام آن را به افراد خبره بسپارید یا فن‌هایی خریداری کنید که نصب آنها راحت‌تر است.

7. قیمت و ارزش خرید

اگر سری به سایت‌های فروش فن CPU یا فروشگاه‌های فیزیکی در سطح شهر بزنید، احتمالاً با نمونه‌هایی از فن‌های گران‌قیمت مواجه خواهید شد. برخی از این فن‌ها نه بخاطر عملکرد و فقط بخاطر ظاهر عجیب و غریبی که دارند، با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسند.

وجود نورپردازی RGB یا استفاده از نمایشگرهای OLED برای این فن‌ها، باعث افزایش قیمت آنها می‌شود. این قابلیت‌های اضافی برای گیمرها و کسانی که در کنار عملکرد، به ظاهر فن توجه می‌کنند، ارزشمند است.

از سوی دیگر، به دلیل تنوع بالایی که فن‌های CPU دارند، شما با هر سطح بودجه‌ای می‌توانید یکی از آنها را برای کامپیوتر خود خریداری کنید. فقط در هنگام انتخاب و خرید، به برند سازنده فن و شرکت ارائه دهنده گارانتی فن CPU توجه داشته باشید.

راهنمای خرید خنک کننده CPU

8. گارانتی

با توجه به قیمت بالایی که برخی از فن‌های CPU دارند، در صورتی که دچار نقص فنی شوند و گارانتی هم نداشته باشند، آسیبی جبران ناپذیر به کاربر وارد می‌کنند. بنابراین آخرین نکته‌ای که در هنگام انتخاب و خرید فن پردازنده باید به آن توجه کنید، گارانتی آن است.

اگر محصولی که خریداری می‌کنید از برندهای معروف دنیا مانند MSI باشد، قطعاً در ایران با گارانتی معتبر به فروش می‌رسد. آونگ یکی از معتبرترین شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی در ایران است که برای بسیاری از فن‌های پردازنده شرکت MSI و برندهای دیگر، گارانتی طولانی مدت ارائه می‌دهد.

بنابراین در صورتی که برچسب آونگ را روی جعبه فن پردازنده مشاهده کردید، با خیال راحت می‌توانید آن محصول را خریداری کنید.

سخن پایانی

انتخاب فن CPU از آن دست کارهایی‌ست که به نوع کاربری، سطح بودجه و انتظارات کاربران بستگی دارد. در این مقاله راهنمای خرید فن CPU به 8 مورد از مهم‌ترین پارامترهایی که در هنگام خرید فن باید توجه کنید اشاره کردیم. شما هم می‌توانید نظرات، پیشنهادات و توصیه‌های خود درباره خرید فن CPU را با ما در میان بگذارید.