راهنمای خرید فن CPU AMD (سوکت AM4 ،AM5 و …)

خنک نگه داشتن پردازنده کامپیوتر به طور مستقیم روی کارایی و افزایش سرعت پردازش داده‌ها تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که موضوع خرید فن CPU AMD مطرح می‌شود.

برای کامپیوترهایی که از پردازنده AMD استفاده می‌کنند باید خنک کننده‌های مخصوصی به کار برد که با این نوع پردازنده سازگاری داشته باشند.

یکی از اشتباهاتی که خیلی از کاربران مرتکب می‌شوند، خرید فن CPU بدون توجه به نوع پردازنده، اندازه فیزیکی، توان فن و مواردی از این دست است .

در این مقاله قصد داریم شما را با همه نکاتی که قبل از خرید فن CPU AMD نیاز است بدانید آشنا کنم. اگر قصد خرید فن CPU دارید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نکات مهم در خرید فن CPU AMD

پیش از اینکه چند مدل از پرفروش‌ترین مدل فن CPU AMD را به شما معرفی کنیم، لازم است نکاتی پیرامون خرید فن به شما بگوییم:

1. سازگاری و نوع سوکت

قبل از انتخاب و خرید فن CPU AMD ابتدا باید مطمئن شوید که فن پردازنده مورد نظر شما با نوع پردازنده AMD که قصد دارید استفاده کنید، سازگار باشد.

برای اطمینان بهتر است به دقت مشخصات فن پردازنده و نوع پردازنده AMD خود را مورد بررسی قرار دهید.

در گام بعد باید مطمئن شوید که فن پردازنده با سوکت پردازنده AMD شما سازگار باشد. AMD در طول سال‌ها از سوکت‌های مختلفی استفاده کرده است، مانند AM4 و TR4. بنابراین، به مشخصات پردازنده خود و سوکت مورد نیاز آن توجه کنید.

2. قدرت خنک‌کنندگی

مورد دومی که در انتخاب و خرید خنک کننده AMD لازم است توجه داشته باشید، توان یا قدرت خنک‌کنندگی فن است.

توان فن عموماً به شکل TDP یا Thermal Design Power بیان می‌شود. بیشترین TDP مجاز برای پردازنده‌تان را بشناسید و فن پردازنده‌ای را انتخاب کنید که بتواند با توان حرارتی مورد نیاز پردازنده شما سازگاری داشته باشد.

3. ابعاد و فضای فیزیکی

مورد دیگری که خیلی از کاربران در هنگام خرید فن CPU AMD به راحتی از آن می‌گذرند، ابعاد یا اندازه فیزیکی فن پردازنده است.

قبل از خرید، باید ابعاد و فضایی که فن پردازنده درون آن قرار می‌گیرد را بررسی کنید. باید اطمینان حاصل کنید که فن پردازنده به طور فیزیکی در فضای داخلی قابل جایگذاری است و با سایر قطعات سیستم مانند RAM، کارت گرافیک و سوکت‌های مختلف تداخل نداشته باشد.

4. سرعت و RPM

سرعت چرخش فن (RPM) نیز یک فاکتور مهم است. فن‌های با سرعت بالاتر معمولاً خنک‌کنندگی بهتری دارند، اما ممکن است صدای بیشتری تولید کنند.

بهتر است فنی را انتخاب کنید که هم سرعت مناسبی داشته باشد و هم بتواند سر و صدای قابل قبولی تولید کند.

فن‌های با سر و صدای بالا ممکن است تجربه کار با سیستم را آزاردهنده کنند. برای رسیدن به تراز مناسبی بین خنک‌کنندگی و سر و صدا، بهتر است نظرات کاربرانی که آن فن را خریده‌اند و بررسی‌های کارشناسان مختلف را مطالعه کنید.

5. نوع فن پردازنده AMD

فن پردازنده‌ها از دو نوع هوادهی (Air Cooling) و آبی (Liquid Cooling) هستند. هر کدام از این نوع‌ها مزایا و معایب خود را دارند.

فن‌های هوادهی معمولاً قیمت کمتری دارند و در صورتی که فضای داخلی سیستم شما کافی باشد، می‌توانند کارایی خوبی داشته باشند.

اما فن‌های آبی معمولاً عملکرد خنک‌کنندگی بهتری دارند و برای سیستم‌هایی با پردازش گرافیکی بالا مناسب‌تر هستند. اینکه کدام مدل را انتخاب کنید به نوع کاربری بودجه شما بستگی دارد.

در ادامه به معرفی بهترین بهترین فن CPU AMD در ایران می‌پردازیم:

1. فن CPU AMD مدل MSI MPG CORELIQUID K360 V2

حالا که با ویژگی‌های فن CPU AMD و نکاتی که در هنگام خرید باید بدانید آشنا شدید، نوبت به معرفی پرفروش‌ترین سیستم‌های خنک کننده پردازنده AMD رسید.

اولین سیستم خنک کننده‌ای که معرفی می‌کنیم، سیستم خنک‌سازی مایع MPG CORELIQUID K360 V2 از شرکت MSI است.

این خنک‌کننده سری K کمپانی MSI طراحی مدرن و جذابی دارد و با امکانات فوق‌العاده‌ای که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، قطعا نیازهای گیمرها و کاربران حرفه‌ای را برآورده می‌کند.

فروش فن CPU

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم خنک کننده را بررسی می‌کنیم:

فن CPU AMD با پشتیبانی از سوکت AM5

AM5 جدیدترین شکل طراحی سوکت‌های شرکت AMD است که برای اتصال قطعات مختلف به پردازنده این شرکت در نظر گرفته شده است.

برخلاف سوکت‌های قبلی پردازنده AMD مانند AM4، این مدل جدید سوکت به گونه‌ای طراحی شده که شباهت زیادی به طراحی سوکت‌های شرکت اینتل و مدل LGA دارد.

خوشبختانه سیستم خنک‌سازی MPG CORELIQUID K360 شرکت MSI به گونه‌ای طراحی شده که با سوکت AM5 هم سازگاری دارد و این یعنی MSI محصول خود را به جدیدترین فناوری روز دنیا مجهز کرده است.

دارای سه فن 120 میلی‌متری

این سیستم خنک کننده پردازنده MSI به 3 فن 120 میلی‌متری مجهز شده است. این سه فن را می‌توانی در کنار هم در تصویر مشاهده کنید.

فن‌های استفاده شده در این سیستم خنک کننده، از نوع TORX FAN 4.0 هستند. این فن‌ها به طور اختصاصی توسط کمپانی MSI طراحی شده‌اند.

این فن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که گرمای موجود در پردازنده را به سمت رادیاتورهای خنک‌کننده ارسال می‌کنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن دمای پردازنده کاهش پیدا کند.

مجهز به صفحه نمایش LCD

سیستم خنک‌کننده MPG CORELIQUID K360 به یک نمایشگر LCD مجهز شده است. این نمایشگر 2.4 اینچی در نقطه‌ای قرار داده شده که در دید کاربران باشد.

روی این صفحه نمایش LCD اطلاعات سخت‌افزاری سیستم به صورت گرافیکی نمایش داده می‌شود. همچنین دمای پردازنده به صورت لحظه‌ای نشان داده می‌شود تا کاربران از وضعیت خنک شدن آن اطلاع پیدا کنند.

سازگاری با پردازنده AMD و اینتل

فن CPU AMD شرکت MSI گرچه به طور خاص برای پردازنده‌های AMD طراحی شده اما به دلیل استفاده از سوکت‌های خاص، می‌توان از آن برای مادربردهای اینتل هم استفاده کرد.

بنابراین فرقی نمی‌کند که مادربرد کامپیوتر شما از نوع AMD باشد یا اینتل، سیستم خنک‌کننده MSI می‌توان روی هر دو مادربرد نصب و راه‌اندازی شود.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید فن CPU اینتل (سوکت 1700، 1151 و …)

پشتیبانی از نرم‌افزار اختصاصی MSI

از دیگر ویژگی‌های این سیستم خنک کننده AMD باید به پشتیبانی آن از نرم‌افزار اختصاصی MSI اشاره کرد.

با نصب این نرم‌افزار روی کامپیوتر، می‌توانید تمام تنظیمات سیستم خنک کننده را در دستان خود داشته باشید.

به عنوان مثال می‌توانید حالت خنک‌کنندگی سیستم را به صورت دستی تغییر دهید تا صدای فن‌ها کاهش پیدا کند.

2. فن CPU AMD مدل MSI MEG CORELIQUID S280

دومین سیستم خنک‌کننده‌ای که معرفی می‌کنیم یکی دیگر از محصولات شرکت MSI به نام MEG CORELIQUID S280 است.

این سیستم خنک‌کننده آبی جزو جدیدترین و به‌روزترین محصولات MSI است که برای پردازنده‌های AMD و اینتل طراحی شده است.

راهنمای خرید خنک کننده پردازنده

در ادامه برخی از ویژگی‌های این سیستم را بررسی می‌کنیم:

مجهز به فن گیمینگ بی‌صدا

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این سیستم، وجود فن‌های گیمینگ بی‌صدا روی آن است. دو فن 140 میلی‌متری از نوع گیمینگ روی این سیستم سوار شده است.

این فن‌ها از نوع MEG SILENT GALE P14 بوده و از حالت فن 0 rpm پشتیبانی می‌کند که یعنی بدون صدا می‌توانند کار کنند.

به طور کلی سیستم خنک‌کننده سری S کمپانی MSI صدای بسیار کمی تولید می‌کنند که به راحتی قابل شنیدن نیست.

پشتیبانی از سوکت AM5

همانطور که در بخش قبل گفته شد، سوکت AM5 یکی از جدیدترین سوکت‌های پردازنده AMD است که طراحی مشابه سوکت‌های شرکت اینتل دارد.

این سوکت برای پردازنده‌های سری 7000 شرکت AMD طراحی شده و به عنوان یک محصول بالارده شناخته می‌شود.

خوشبختانه سیستم خنک‌کننده مدل MEG CORELIQUID S280 به گونه‌ای طراحی شده که با سوکت AM5 سازگاری دارد.

فن CPU AMD مجهز به نمایشگر 2.4 اینچی

مانند مدل قبلی، این سیستم خنک کننده پردازنده هم به یک مانیتور 2.4 اینچی مجهز شده است. ای نمایشگر LCD اطلاعات سخت‌افزاری پردازنده و فن‌ها را به شما نشان می‌دهند.

به عنوان مثال می‌توانید دمای فعلی پردازنده و سرعت چرخش فن‌های سیستم خنک‌کننده را روی این مانیتور مشاهده کنید.

پشتیبانی از نرم‌افزار MSI Center

برای دسترسی بیشتر به تنظیمات فن، می‌توانید نرم‌افزار MSI Center را روی کامپیوتر خود نصب کنید تا همه‌چیز در دستان شما باشد.

با نصب این نرم‌افزار می‌توانید سرعت چرخش فن‌ها، میزان خنک‌کنندگی آنها، اطلاعاتی که روی نمایشگر باید نمایش داده شود و … را تحت کنترل خود داشته باشید.

3. فن CPU AMD آبی مدل XPG LEVANTE 240

سومین و آخرین سیستم خنک‌کننده‌ای که معرفی می‌کنیم یکی از پرفروش‌ترین محصولات شرکت ای دیتا است.

خنک کننده آبی مدل XPG LEVANTE 240 با دو فن بزرگ و قابلیت‌های ویژه‌ای که دارد، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گیمرهای حرفه‌ای محسوب می‌شود.

قیمت فن CPU AMD

در ادامه برخی از ویژگی‌های مهم این محصول را بررسی می‌کنیم:

مجهز به رادیاتور 240 میلی‌متری

اولین و مهم‌ترین ویژگی‌های این فن CPU AMD استفاده از رادیاتور 240 میلی‌متری با 11 کانال آب در آن است.

در این محصول XPG برای اینکه توزیع آب و گرما با سرعت بالا انجام شود از رادیاتوری تمام آلومینیومی استفاده شده است.

علاوه بر این باید به جدیدترین روش خنک‌سازی پردازنده هم اشاره کرد. در این سیستم خنک‌کننده از روش Asetek استفاده شده تا راندمان خنک‌سازی پردازنده به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

استفاده فن‌های کم‌صدا با بلبرینگ مایع

در خنک کننده پردازنده XPG LEVANTE 240 از دو فن 120 میلی‌متری استفاده شده است. این فن‌های به گونه‌ای کار می‌کنند که صدای تولید آنها در حدود 34 دسی بل است.

بنابراین این فن‌ها را در دسته فن‌های کم‌صدا قرار می‌دهند. البته با تنظیم سرعت چرخش فن‌ها می‌توانید صدای تولید شده آنها را کمتر کنید.

پشتیبانی از سوکت AM4

برخلاف دو مدل قبلی که در این مقاله معرفی کردیم، سیستم خنک‌کننده XPG LEVANTE 240 از سوکت AM4 شرکت AMD پشتیبانی می‌کند.

البته باید به پشتیبانی این سیستم خنک‌کننده از سوکت‌های شرکت اینتل هم اشاره کنیم. این سیستم از سوکت‌های زیر شرکت اینتل پشتیبانی می‌کند:

  • LGA 115X
  • LGA 1200
  • LGA 1366
  • LGA 1700
  • LGA 2011
  • LGA 2066

فن CPU AMD با 5 سال گارانتی آونگ

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این فن CPU AMD، گارانتی طولانی‌مدت آن است. این سیستم خنک کننده پردازنده با گارانتی 5 ساله آونگ در بازار ایران به فروش می‌رسد.

آونگ به عنوان یکی از خوشنام‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی در ایران، برای این محصول شرکت ADATA گارانتی 5 ساله در نظر گرفته است.

بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل کافیست با نمایندگی‌های آونگ تماس گرفته و در صورت نیاز محصول را برای تعمیر یا تعویض ارسال کنید.

بیشتر بخوانید : راهنمای انتخاب گارانتی فن CPU و سیستم کولینگ

سخن پایانی

خرید خنک کننده پردازنده مشکلات خاص خود را دارد. باید با توجه به بودجه‌ای که دارید، بهترین سیستم خنک کننده پردازنده را انتخاب کنید که با CPU شما سازگار باشد، اندازه فیزیکی مناسبی داشته باشد و سر و صدای کمتری تولید کند.

در این مقاله سه مدل از پرفروش‌ترین سیستم‌های خنک کننده پردازنده AMD را به شما معرفی کردیم. شما هم می‌توانید مدل‌های مختلفی که امتحان کرده‌اید را به ما معرفی کنید.