راهنمای کارت گرافیک AMD (انواع GPU، تنظیمات، نحوه آپدیت و …)

اگر کاربر معمولی کامپیوتر و حتی یک گیمر مبتدی باشید، حتما نام کارت گرافیک AMD به گوشتان خورده است. برای کاربران حرفه‌ای که به طور ویژه‌ای با کارت گرافیک سر و کار دارند، برند AMD یک نام آشناست.

کارت گرافیک‌های AMD در کنار کارت گرافیک‌های انویدیا، دو مهره کلیدی در بازار گرافیک دنیا محسوب می‌شوند. سیستم‌هایی که با پردازنده و مادربرد AMD کار می‌کنند، برای بهبود عملکرد، به کارت گرافیک ای ام دی نیاز دارند.

اما کارت گرافیک ای ام دی چیست؟ انواع گوناگون و رده‌بندی آن به چه صورت انجام می‌شود؟ قیمت کارت گرافیک ای ام دی چقدر است؟ و چطور آن را آپدیت کنیم؟

در این مقاله به تمام سوالات بالا پاسخ می‌دهیم. اگر قصد خرید کارت گرافیک را دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کارت گرافیک AMD چیست ؟

شرکت آمریکایی AMD که نام آن از عبارت Advanced Micro Devices گرفته شده است یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده قطعات سخت‌افزار کامپیوتر و سرور در دنیاست.

جدیدترین کارت گرافیک AMD

این شرکت در سال 1969 در ایالت کالیفرنیای تاسیس شد و در زمینه طراحی و تولید پردازنده‌های گرافیکی و میکروپروسسور فعالیت می‌کند.

کارت گرافیک ای ام دی یکی از مهم‌ترین تولیدات این شرکت است که در مدل‌های مختلف برای دستگاه‌های مختلف تولید می‌شود.

در واقع شما می‌توانید کارت گرافیک‌های AMD را روی کامپیوتر، لپ‌تاپ، موبایل، کنسول و … مشاهده کنید.

به طور کلی، انتخاب و خرید کارت گرافیک AMD برای کاربرانی که به دنبال پردازش گرافیکی قدرتمند و قابلیت‌های بیشتر گیمینگ در کامپیوتر و لپ‌تاپ هستند بسیار مناسب است.

انواع کارت گرافیک AMD

کارت گرافیک‌های AMD به منظور استفاده کاربران مختلف، در اندازه‌های متنوع و برای دستگاه‌های گوناگون تولید می‌شوند.

در ادامه لیست کارت گرافیک های AMD بر اساس نوع دستگاه مقصد آن را مشاهده می‌کنید:

1. کامپیوترهای رومیزی (PC)

اولین و متداول‌ترین دستگاه‌هایی که از کارت گرافیک ای ام دی استفاده می‌کنند کامپیوترهای رومیزی یا PC هستند. شرکت AMD برای این دستگاه‌ها، کارت گرافیک‌های خانواده Radeon RX و VII را تولید می‌کند.

این کارت گرافیک‌ها از نظر عملکرد و کیفیت تصویر، برای بازی و انجام کارهای گرافیکی سنگین (مانند طراحی و مدل‌سازی) بسیار مناسب هستند.

2. لپ‌تاپ‌ها

کارت گرافیک AMD برای لپ‌تاپ هم تولید می‌شود. این کارت‌ها با نام تجاری AMD Radeon RX در بازار شناخته می‌شوند.

نام‌گذاری این سری از کارت گرافیک‌های AMD دقیقا مشابه کارت گرافیک‌های مخصوص PC است با این تفاوت که در انتهای نام آنها یک حرف m هم دیده می‌شود.

3. کنسول‌های بازی

AMD یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطعات سخت‌افزاری برای کنسول‌های بازی است. به عنوان مثال، کنسول‌های بازی PlayStation 4 و PlayStation 5 از پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیکی AMD استفاده می‌کنند.

این کارت گرافیک‌ها را در کنسول‌های ایکس باکس و نینتندو هم می‌توانید مشاهده کنید.

4. سرورها

شرکت AMD در زمینه تولید کارت گرافیک برای سرور هم فعالیت می‌کند. برخی از کارت گرافیک‌های AMD به طور خاص برای سرورهای بزرگ، سیستم‌های پردازش موازی و مراکز داده (دیتا سنتر) طراحی شده‌اند.

کارت گرافیک‌های AMD که مخصوص سرور طراحی شده‌اند در خانواده AMD Radeon Instinct قرار می‌گیرند.

5. موبایل

شرکت AMD در همکاری با شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه، پردازنده‌های گرافیکی موبایل با نام تجاری AMD Radeon Graphics تولید کرده است.

این پردازنده‌های گرافیکی به طور گسترده در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده می‌شوند.

به عنوان مثال، برخی از گوشی‌های هوشمند مانند Samsung Galaxy S21 Ultra و Xiaomi Black Shark 4 Pro از کارت گرافیک‌های AMD استفاده می‌کنند.

قیمت کارت گرافیک AMD

رده بندی کارت گرافیک AMD

کارت گرافیک های AMD بر اساس معماری و نوع فناوری استفاده شده در آنها در دسته‌های مختلفی قرار گرفته و تولید می‌شوند.

در زیر چند سری مهم از این کارت‌های گرافیک را معرفی می‌کنیم:

1. سری Radeon RX

یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین سری از کارت‌های گرافیک AMD، سری Radeon RX است. این سری بیشتر برای استفاده در کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها توسعه داده شده است.

از سری Radeon RX برای اجرای بازی و اجرای برنامه‌های سنگین هم استفاده می‌شود. برخی از معروف‌ترین مدل‌های این سری عبارت است از:

  • Radeon RX 6900 XT
  • Radeon RX 6800 XT
  • Radeon RX 6700 XT

2. سری Radeon Pro

اگر یک کارت گرافیک حرفه‌ای می‌خواهید باید با سری Radeon Pro آشنا شوید. این سری از کارت گرافیک های AMD برای استفاده در کارهای حرفه‌ای مانند طراحی سه‌بعدی، تدوین فیلم، آهنگسازی و طراحی صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سری کارت گرافیک ای ام دی شامل دو زیرمجموعه Radeon Pro WX و Radeon Pro SSG می‌شود که هرکدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد.

3. سری Radeon Instinct

همانطور که پیش از این هم اشاره شد، از کارت گرافیک‌های سری Radeon Instinct برای سرورها و مراکز داده استفاده می‌شود.

در واقع این سری از کارت گرافیک ای ام دی بیشتر روی محاسبات عددی تمرکز کرده و به همین دلیل برای محاسبات علمی در دانشگاه‌ها و مراکز اطلاعاتی بسیار مناسب است.

4. سری Mobility Radeon

یکی دیگر از انواع کارت گرافیک ای ام دی، سری Mobility Radeon است. این کارت‌های گرافیک بیشتر برای استفاده در لپ‌تاپ، موبایل، تبلت و دستگاه‌های قابل حمل ساخته شده است.

به دلیل اندازه کوچک این سری از کارت‌های گرافیک، می‌توان از آنها در کنسول‌های دستی هم استفاده کرده و نیاز گیمرها را هم برطرف کرد.

5. سری Radeon Vega

آخرین سری کارت گرافیک ای ام دی که در این مقاله معرفی می‌کنیم، سری Radeon Vega است. این سری از کارت‌های گرافیک بر اساس معماری Vega توسعه داده شده و برای پردازش بازی‌های سنگین، برنامه‌های طراحی و مدل‌سازی حرفه‌ای ساخته شده است.

شیوه نام گذاری کارت گرافیک AMD

شرکت AMD برای نام‌گذاری کارت گرافیک‌های خود از شیوه خاصی استفاده می‌کند. برای اینکه با تفاوت مدل‌های مختلف این کارت‌ها آشنا شوید خوب است این شیوه نام‌گذاری را بشناسید.

لیست کارت گرافیک های AMD

فرض کنید در حال خرید یک کارت گرافیک AMD Radeon RX 6700 XT هستید:

  • کلمه AMD: نشان دهنده برند سازنده کارت گرافیک است.
  • کلمه Radeon: نام تجاری کارت گرافیک‌های شرکت AMD است.
  • کلمه RX: به سری Radeon RX اشاره دارد که در بخش قبلی همه سری‌های آن را معرفی کردیم.
  • عدد 6700: عدد 6 به معنی نسل ششم از کارت‌های گرافیک AMD است و عدد 700 به نوع عملکرد کارت گرافیک اشاره می‌کند. هرچقدر عدد عملکرد بالاتر باشد، کارت گرافیک ارزشمندتر است.
  • پسوند XT: این پسوند به مدل جدیدتر کارت گرافیک اشاره دارد.

به طور کلی، AMD عمدتاً از یک سیستم شماره‌گذاری ساده استفاده می‌کند. با این حال، همیشه بهتر است به منابع معتبر و سایت رسمی AMD مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری درباره شماره‌گذاری کارت‌ گرافیک بدست آورید.

تنظیمات کارت گرافیک AMD

تنظیمات کارت گرافیک ای ام دی معمولاً از طریق نرم‌افزار Radeon Software انجام می‌شود. این نرم‌افزار ابزارهای متنوعی برای تنظیم و کنترل کارت گرافیک ای ام دی ارائه می‌دهد.

در ادامه، برخی از مهم‌ترین تنظیماتی که در Radeon Software وجود دارد را معرفی می‌کنیم:

  • تنظیمات رزولوشن: از طریق بخش Display می‌توانید رزولوشن صفحه نمایش خود را تنظیم کرده، نرخ بروزرسانی (رفرش ریت) را تغییر دهید و تنظیمات مانیتور را بهینه کنید.
  • تنظیمات تصویر: در قسمت Graphics ابزارهایی برای تنظیم تراکم رنگ، کنتراست و روشنایی، تیزی تصویر و تنظیمات دیگر تصویر وجود دارد.
  • تنظیمات ویدئو: در بخش Video امکاناتی مانند تنظیمات کیفیت ویدیو، Skin Tone و کاهش نویز تصویر فراهم شده که می‌توانید با تغییر آن، کیفیت نهایی را افزایش دهید.
  • تنظیمات مصرف برق: در بخش Performance می‌توانید تنظیمات مربوط به مصرف برق و عملکرد کارت گرافیک خود را تغییر دهید. این بخش شامل تنظیم کلاک هسته و حافظه، کنترل سرعت پردازنده، فن و سایر تنظیمات مربوط به عملکرد گرافیکی می‌شود.
  • تنظیمات گیمینگ: از طریق بخش Gaming می‌توانید تنظیمات مخصوص به برنامه‌ها و بازی‌های خود را تعیین کنید.

شیوه نصب کارت گرافیک AMD

نصب کارت گرافیک ای ام دی کار چندان دشواری نیست و پس از خرید، می‌توانید خودتان با توجه به دستورالعملی که در زیر گفته می‌شود، کارت گرافیک را نصب کنید. به دقت مراحل زیر را انجام دهید:

  • خاموش کردن سیستم: ابتدا کامپیوتر خود را خاموش کرده و آن را به طور کامل از پریز برق جدا کنید.
  • باز کردن کیس کامپیوتر: بسته به نوع و مدل، کیس کامپیوتر خود، پیش از نصب کارت گرافیک، باز کنید. برخی از کیس‌ها با پیچ بسته شده‌اند و برخی دیگر راحت‌تر باز می‌شوند.
  • خارج کردن کارت گرافیک قبلی: اگر در حال ارتقا کارت گرافیک هستید و قبلاً یک کارت گرافیک نصب شده دارید، آن را باز کرده و با دقت از سوکت PCIe جدا کنید. برای این کار معمولاً باید قفل کارت گرافیک را باز کنید و سپس کارت قبلی را با خیال راحت بیرون بکشید.
  • نصب کارت گرافیک ای ام دی: با دقت کارت گرافیک ای ام دی جدید را در سوکت PCIe خالی قرار دهید. معمولاً برای نصب کارت گرافیک، باید آن را در جهت عمودی و به طور محکم درون سوکت فشار دهید تا در جای خود قرار گیرد. اگر کارت دارای قفل یا محکم‌کننده باشد، مطمئن شوید که قفل را فشار داده و کارت را در سوکت قفل کنید.
  • اتصال منبع تغذیه: کابل برق مناسبی که از پاور کامپیوتر خارج شده را به سوکت ورودی کارت گرافیک متصل کنید تا برق کارت گرافیک تامین شود.
  • راه‌اندازی کارت گرافیک: خوشبختانه بسیاری از کارت گرافیک‌های جدید AMD به صورت خودکار درایور خود را نصب می‌کنند. اما اگر نیاز به نصب درایور کارت گرافیک AMD بود، بخش بعد را بخوانید.
بیشتر بخوانید : آموزش فعال‌سازی کارت گرافیک در لپ تاپ و کامپیوتر

انواع کارت گرافیک های AMD

دانلود درایور کارت گرافیک ای ام دی

برای دانلود جدیدترین درایور کارت گرافیک AMD باید به سایت رسمی این شرکت مراجعه کنید. برای این کار ابتدا وارد سایت amd.com شوید.

سپس در منوری Support & Drivers مدل کارت گرافیک خود را تایپ کرده و گزینه جستجو را بزنید. پس از پیدا کردن کارت گرافیک شما، باید درایور آن را دانلود کنید. و در نهایت با نصب درایور، تمام قابلیت‌های آن روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما فعال می‌شود.

نحوه آپدیت کارت گرافیک AMD

آپدیت کارت گرافیک AMD از آن کارهایی‌ست که می‌تواند روی کیفیت نهایی تصاویر مانیتور شما تاثیر زیادی بگذارد. چطور کارت گرافیک AMD را آپدیت کنیم؟

در ادامه روش‌های مختلف آپدیت کارت گرافیک ای ام دی را بیان می‌کنیم:

1. استفاده از نرم‌افزار Radeon Software

پیش از این هم به نرم‌افزار Radeon Software و قابلیت‌های آن اشاره کردیم. یکی از قابلیت‌های این نرم‌افزار این است که می‌توانید از طریق آن کارت گرافیک خود را آپدیت کنید.

کافیست این نرم‌افزار را اجرا کرده و در بخش Updates دنبال آخرین نسخه از درایور کارت گرافیک خود باشید. پس از پیدا کردن، به راحتی می‌توانید آن را دانلود و نصب کنید.

2. مراجعه به سایت رسمی AMD

با مراجعه به سایت رسمی شرکت AMD می‌توانید آخرین نسخه از درایور مربوط به کارت گرافیک خود را پیدا کرده و دانلود کنید. این یکی از ساده‌ترین روش‌های آپدیت کارت گرافیک AMD است.

3. استفاده از ابزار AMD Driver Autodetect

شرکت AMD نرم‌افزار خاصی برای پیدا کردن جدیدترین درایورهای محصولاتش توسعه داده است. این نرم‌افزار که AMD Driver Autodetect نام دارد به صورت خودکار آخرین نسخه از درایور کارت گرافیک شما را پیدا کرده و دانلود می‌کند.

توصیه می‌شود همیشه از آخرین نسخه درایور رسمی AMD استفاده کنید تا بهترین عملکرد و پشتیبانی را از کارت گرافیک خود داشته باشید.

همچنین، قبل از هرگونه آپدیت مطمئن شوید که نسخه جدید با سایر قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر شما سازگاری داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به همه آنچه درباره کارت گرافیک AMD لازم است بدانید اشاره کردیم. از انواع کارت گرافیک ای ام دی از نظر سری ساخت، برند و نوع دستگاه مقصد گرفته تا نوع شماره‌گذاری، نحوه آپدیت و نصب درایور کارت گرافیک ای ام دی را مورد بررسی قرار دادیم.

نظر شما چیست؟ می‌توانید سوالات، پیشنهادات و دیدگاه‌های خود درباره کارت گرافیک های AMD را با ما در میان بگذارید.