4 گزینه پیشنهادی برای خرید کارت گرافیک AMD در ایران

انتخاب و خرید کارت گرافیک AMD کار ساده‌ای نیست. اگر سری به فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین تجهیزات کامپیوتر زده باشید با طیف وسیعی از کارت گرافیک AMD از برندهای مختلف مواجه می‌شوید.

کدامیک را انتخاب کنید؟ کدام بهتر است؟ و کدامیک برای سیستم و نوع کاربری شما مناسب‌تر است؟ اینها سوالاتی‌ست که بسیاری از کاربران قبل از خرید کارت گرافیک AMD از خود می‌پرسند.

در ابتدا باید نوع کاربری خود را مشخص کنید؛ کاربر معمولی هستید یا حرفه‌ای؟ هرکدام از این کاربری‌ها به کارت گرافیک متفاوتی نیاز دارد.

علاوه بر این، گیمرهای مبتدی و حرفه‌ای هم به کارت گرافیک‌های متفاوتی نیاز دارند. بنابراین در قدم اول باید نوع کاربری مشخص شود. اما در ادامه چه کنیم؟

در این مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک AMD را ارائه داده‌ایم تا علاوه بر آشنایی با ویژگی‌های یک کارت گرافیک AMD خوب، 4 نمونه کارت گرافیک AMD که در بازار ایران پرفروش هستند را به شما معرفی کنیم.

اگر قصد خرید کارت گرافیک AMD دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

راهنمای خرید کارت گرافیک AMD

کارمان را شروع کنیم! از قدم اول باید با ویژگی‌های کلیدی کارت گرافیک AMD آشنا شوید تا قبل از خرید با چشم باز، بهترین کارت گرافیک AMD را انتخاب کنید.
این ویژگی‌های عبارت‌اند از:

عملکرد گرافیکی

اینکه عملکرد کارت گرافیک شما چطور باشد، یکی از مهم‌ترین پارامترها در خرید آن است. منظور از عملکرد گرافیکی، توانایی پردازش تصاویر و رندرینگ سه‌بعدی توسط کارت گرافیک است.

برای اینکه عملکرد کارت گرافیک بهینه باشد، این قطعه باید توانمندی بالا در پردازش گرافیکی تصاویر با اندازه بزرگ و قابلیت پخش ویدیوهای با کیفیت بالا را داشته باشد.

حافظه

حافظه در کارت‌های گرافیک AMD نقش مهمی در عملکرد و کارایی آنها ایفا می‌کند. این حافظه اغلب به صورت یک یا چند ماژول حافظه قابل تعویض است که به کارت گرافیک متصل می‌شود.

حافظه کارت گرافیک AMD از نظر فنی به معنای حافظه‌ای است که برای ذخیره و پردازش داده‌های گرافیکی استفاده می‌شود.

میزان حافظه موجود در کارت گرافیک AMD بسیار مهم است. کارت‌های گرافیک با حافظه بیشتر قادر به ذخیره و پردازش حجم بزرگتری از داده‌های گرافیکی هستند که در نتیجه باعث بهبود کیفیت تصاویر، رندرینگ سریع‌تر می‌شود.

واحد پردازش گرافیکی (GPU)

عملکرد کارت گرافیک به GPU آن هم بستگی دارد. تعداد هسته‌ها و سرعت ساعت GPU، عاملی مهم در تعیین عملکرد کارت گرافیک محسوب می‌شود. GPU هایی با تعداد هسته‌های بیشتر و سرعت ساعت بالاتر، قدرت پردازشی بیشتری دارند.

پورت‌های خروجی

آخرین ویژگی مهم کارت گرافیک AMD پورت‌های خروجی آن است. کارت گرافیک AMD باید دارای پورت‌های خروجی متنوعی باشد تا بتواند به صورت همزمان با دستگاه‌های مختلفی مانند مانیتورها، تلویزیون‌ها و پروژکتورها ارتباط برقرار کند.

معروف‌ترین پورت‌های خروجی کارت‌های گرافیک عبارت است از:

  • خروجی HDMI
  • خروجی DisplayPort
  • خروجی DVI

در ادامه 4 مورد از بهترین و پرفروش‌ترین کارت گرافیک‌های AMD موجود در بازار ایران را به شما معرفی می‌کنیم:

1. خرید کارت گرافیک AMD مدل MSI Radeon RX 6800 XT GAMING Z TRIO 16G

اولین کارت گرافیک AMD که در این مقاله معرفی می‌شود، یک محصول پرطرفدار شرکت MSI است. کارت گرافیک Radeon RX 6800 XT از خانواده گیمینگ MSI محسوب می‌شود.

کارت گرافیک MSI Radeon RX 6800 XT Gaming Z یکی از قدرتمندترین کارت‌های گرافیک شرکت MSI است.

کارت گرافیک RX 6800

در ادامه با برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کارت گرافیک MSI آشنا خواهید شد:

حافظه 16 گیگابایتی GDDR6

این محصول MSI با استفاده از یک پردازنده گرافیکی و حافظه 16 گیگابایتی GDDR6 و تکنولوژی حافظه باس 256 بیتی، عملکرد بسیار بالا و کیفیت تصاویر عالی را به کاربران ارائه می‌دهد.

مجهز به جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا

این کارت گرافیک MSI با پشتیبانی از تکنولوژی ردیابی پرتو (Ray Tracing) و AMD Infinity Cache، عملکرد قابل توجهی در انجام بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی سنگین دارد.

با فناوری رهگیری پرتو نورپردازی و سایه‌های موجود در محیط بازی واقعی‌تر خواهد شد و بازتاب نورها به دنیای واقعی نزدیک‌تر است.

دارای پورت‌های خروجی متعدد

وجود پورت‌های خروجی متعدد روی این کارت گرافیک از دیگر ویژگی‌های جذاب آن به شمار می‌رود. این کارت گرافیک دارای 3 پورت DisplayPort 1.4 و یک پورت HDMI 2.1 برای اتصال به مانیتورهای مختلف است.

سیستم خنک کننده حرفه‌ای

طراحان شرکت MSI برای خنک کردن این کارت گرافیک از روش‌های مختلفی استفاده کرده‌اند. به عنوان مثال فن‌های مدل TORX Fan 4.0 به بهترین شکل ممکن جریان هوا را در بین تیغه‌های کارت گرافیک به حرکت در می‌آورد.

همچنین کانال‌هایی برای انتقال حرارت کارت گرافیک تعبیه شده است. در کنار این کانال‌ها سیستم AirFlow Control وجود دارد که وظیفه آن انتقال گرما به خارج از کارت گرافیک است.

نورپردازی جذاب

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این کارت گرافیک AMD نورپردازی آن است. این موضوع برای گیمرهای حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد.

کارت گرافیک MSI Radeon RX 6800 XT Gaming Z طراحی مدرنی دارد و با نورپردازی RGB تزئین شده است. کاربران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار MSI Mystic Light نورپردازی کارت گرافیک را شخصی‌سازی کرده و تغییر دهند.

2. خرید کارت گرافیک AMD مدل MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO 16G

نمی‌شود به خرید کارت گرافیک AMD فکر کنید اما کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO 16G از شرکت MSI جزو انتخاب‌های شما نباشد. این گزینه را می‌توان بهترین کارت گرافیک ام اس آی دانست.

این کارت گرافیک بر پایه فناوری AMD Radeon RX 6900 XT توسعه داده شده و برای عملکرد حرفه‌ای در بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی سنگین طراحی شده است.

خرید کارت گرافیک AMD

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کارت گرافیک را بررسی می‌کنیم:

حافظه 16 گیگابایتی GDDR6

کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT با 16 گیگابایت حافظه GDDR6 و 5120 هسته پردازشی AMD RDNA 2 برخوردار است که امکان پردازش گرافیکی سریع و قدرتمند را فراهم می‌کند.

همچنین سرعت هسته‌های این کارت گرافیک معادل 2340 مگاهرتز بوده و به لطف حافظه 16 گیگابایتی خود داده‌های گرافیکی را در سریع‌ترین زمان ممکن پردازش کرده و روی مانیتور نمایش می‌دهد.

سیستم خنک کننده Tri Ftozr 2

کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT هم مانند مدل قبلی، به سیستم خنک کننده خاصی مجهز شده است. فناوری به کار رفته در این خنک کننده از نوع ZERO FROZR است که فقط در صورت داغ شدن کارت گرافیک روشن می‌شود.

طراحی سیستم خنک کننده با سه فن از نوع Tri Ftozr 2 انجام شده است که در سکوت کامل، کارت گرافیک را خنک می‌کند.

علاوه بر این، لوله‌های خنک کننده جدیدی در این کارت گرافیک تعبیه شده که حرارت را از داخل قطعه به بیرون انتقال می‌دهد.

پورت‌های خروجی متعدد

قبل از انتخاب و خرید کارت گرافیک AMD radeon rx 6900 xt باید بدانید که این محصول پورت‌های خروجی متعددی دارد.

برای این کارت گرافیک سه پورت از نوع DisplayPort 1.4 و یک پورت از نوع HDMI 2.1 در نظر گرفته شده است تا کاربران به راحتی آن را به مانیتورهای مختلف متصل کنند.

پشتیبانی از فناوری ردیابی پرتو و FidelityFX

از دیگر ویژگی‌های این کارت گرافیک AMD پشتیبانی آن از جدیدترین فناوری‌های نورپردازی محیط بازی است.

این کارت گرافیک از فناوری ردیابی پرتو پشتیبانی می‌کند. اساس این فناوری بر پایه نور و بازتاب دقیق آن در محیط بازی استوار است.

علاوه بر این، کارت گرافیک RX 6900 xt به فناوری FidelityFX هم مجهز شده است. این فناوری نمایش دقیقی از سایه‌ها در محیط بازی ارائه می‌دهد تا کاربران حس کنند در محیطی واقعی حضور دارند.

بیشتر بخوانید : با بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 4k آشنا شوید!

نورپردازی RGB

کمپانی MSI تقریبا برای همه کارت‌های گرافیک خود، نورپردازی RGB بخصوصی در نظر گرفته است. در کناره‌های کارت گرافیک RX 6900 XT نوارهای LED دیده می‌شود که نورپردازی جذابی دارد.

کاربران با نصب نرم‌افزار RGB Mystic Light می‌توانند نورپردازی کارت گرافیک را به شکل دلخواه خود در آورند.

3. خرید کارت گرافیک AMD مدل MSI Radeon™ RX 6600 ARMOR 8G

یکی دیگر از محصولات MSI که قطعا نام آن به چشمتان خورده است، کارت گرافیک Radeon™ RX 6600 ARMOR 8G است. کارت گرافیک RX 6600 به دلیل قیمت مناسب و امکانات خوبی که دارد، جزو محصولات پرفروش MSI به شمار می‌رود.

خرید کارت گرافیک AMD

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این کارت گرافیک را بررسی می‌کنیم:

نسل دوم معماری RDNA

اگر به خصوصیات فنی این کارت گرافیک MSI علاقه دارید خوب است بدانید که از چیپست AMD RDNA 2 با معماری ریزمداری 7 نانومتری استفاده می‌کند.

به لطف وجود این چیپست، کارت گرافیک RX 6600 می‌تواند داده‌های گرافیکی را با سرعت بالا و با چند واحد هسته‌ای پردازش کرده و روی مانیتور نمایش دهد.

مانند دو مدل کارت گرافیک قبلی که از تصاویر 4K پشتیبانی می‌کردند، این کارت گرافیک بهترین عملکرد خود را در 1080p و 4K ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید : با بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 4k آشنا شوید!

حافظه 8 گیگابایتی GDDR6

افرادی که به دنبال خرید کارت گرافیک AMD با قیمت کمتر هستند، باید مدل‌هایی را خریداری کنند که حافظه کمتری داشته باشد.

کارت گرافیک RX 6600 با حافظه 8 گیگابایتی از نوع GDDR6 تولید شده است. این میزان حافظه برای انجام بسیاری از بازی‌های سنگین و اجرای نرم‌افزارهای حرفه‌ای مناسب است.

پورت‌ها و اتصالات متعدد

برای اینکه بتوانید کارت گرافیک RX 6600 شرکت MSI را به مانیتورهای مختلف متصل کنید به پورت‌های متعدد نیاز است.

این کارت گرافیک به سه درگاه Display Port 1.4 مجهز شده که برای اتصال همزمان سه مانیتور مناسب است.

همچنین یک درگاه HDMI 2.1 برای پشتیبانی از 4K@120Hz هم روی این کارت گرافیک دیده می‌شود. بنابراین می‌توانید 4 مانیتور را به طور همزمان به این کارت گرافیک متصل کنید.

سیستم خنک کننده حرفه‌ای

کارت گرافیک MSI Radeon RX 6600 Armor 8G از فن‌های دوقلو از نوع Torx Fan 2.0 برای خنک کردن استفاده می‌کند.

به دلیل وجود قابلیت Zero Frozr، فن‌های این کارت گرافیک فقط زمانی روشن می‌شوند که دمای قطعات بالاتر از حد معمول باشد.

4. خرید کارت گرافیک AMD مدل MSI Radeon™ RX 6700 XT GAMING X 12G

چهارمین و آخرین محصولی که برای خرید کارت گرافیک AMD به شما پیشنهاد می‌کنیم، کارت گرافیک MSI مدل Radeon™ RX 6700 XT GAMING X 12G است.

خرید کارت گرافیک AMD

بسیاری از ویژگی‌های این کارت گرافیک مانند مدل‌های قبلی است اما برای آشنایی بیشتر با آن برخی از ویژگی‌های جذاب آن را بررسی می‌کنیم:

دارای رابط PCIe 4.0

کارت گرافیک RX 6700 XT با رابط PCIe 4.0 روانه بازار شده است. حتما می‌دانید که این رابط، یکی از جدیدترین و سریع‌ترین نسخه‌های PCIe محسوب می‌شود که سرعت انتقال داده‌ها را به طور قابل توجهی افزایش داده است.

رابط PCIe 4.0 دو برابر بیشتر از نسخه 3.0 پهنای باند در اختیار پردازنده قرار می‌دهد و همین موضوع روی سرعت و کیفیت پردازش داده‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد.

معماری نسل دوم RDNA

این کارت گرافیک MSI از پردازنده گرافیکی AMD Radeon RX 6700 XT با معماری RDNA 2 استفاده می‌کند.

این پردازنده دارای 2560 هسته Cuda بوده که عملکرد بالایی در بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی ارائه می‌دهد. همچنین این کارت گرافیک برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن 1440p یکی از بهترین انتخاب‌ها محسوب می‌شود.

حافظه 12 گیگابایتی GDDR6

کارت گرافیک RX 6700 XT شرکت MSI دارای 12 گیگابایت حافظه GDDR6 با رابط 192 بیتی است. بنابراین برای اجزای بازی‌های سنگین یا نرم‌افزارهای مدل‌سازی یا انیمیشن با این کارت گرافیک مشکلی نخواهید داشت.

پشتیبانی از فناوری‌های جدید رندر تصویر

این کارت گرافیک MSI به مجموعه بی‌نظیری از فناوری‌های جدید روز دنیا مجهز شده است. از جمله این فناوری‌ها باید به فناوری رهگیری پرتو با DirectX 12 اشاره کرد.

این فناوری جدید به صورت لحظه‌ای بازتاب و سایه‌های ایجاد شده در محیط بازی یا تصاویر ویدیویی را پردازش می‌کند تا تصویری واقعی‌تر تولید شود.

دارای پورت‌های متعدد

برای خرید کارت گرافیک AMD از برند MSI باید به پورت‌های خروجی آن هم توجه ویژه‌ای داشته باشید.

کارت گرافیک RX 6700 XT به سه درگاه Display Port 1.4 مجهز شده و با در نظر گرفتن یک پورت HDMI می‌توان به طور همزمان 4 نمایشگر را به آن متصل کرد.

سخن پایانی

برای خرید کارت گرافیک AMD در ایران کافیست با برند MSI و محصولاتش آشنا شوید. حتما می‌دانید که MSI یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطعات کامپیوتر در دنیاست.

محصولات MSI در ایران با گارانتی آونگ عرضه می‌شود. شرکت ایرانی آونگ بیش از 15 سال است که در زمینه ارائه خدمات پس از فروش فعالیت دارد و یکی از معتبرترین گارانتی‌های محصولات MSI به شمار می‌رود.