چگونه همزمان از دو کارت گرافیک استفاده کنیم؟

با اینکه شاید به نظر برسد که استفاده از دو کارت گرافیک همزمان مربوط به دهه‌های پیشین دنیای کامپیوتر باشد، اما همچنان در بعضی شرایط و کاربرد خاص می‌توان با این‌کار سرعت پردازش‌های گرافیکی را بیشتر کرد.

گرافیست‌ها، طراحان،‌ برنامه‌نویسان و همه افرادی که قدرت پردازش گرافیکی برای کار آن‌ها مهم است، می‌توانند با استفاده از دو کارت گرافیک همزمان شاهد تاثیر آن باشند.

شاید در قدم اول استفاده همزمان از دو کارت گرافیک در لپ‌تاپ یا سیستم، کار عجیبی به نظر برسد، اما واقعیت این است که این اقدام یک کار هوشمندانه و ساده است.

اگر قصد استفاده همزمان از دو کارت گرافیک برای بازی، تدوین، انیمیشن‌سازی و … دارید، با رعایت شرایط استفاده از دو کارت GPU همزمان می‌توانید کارت‌ گرافیک دوم را روی سیستم‌تان نصب کنید.

قصد خرید کارت گرافیک یا نصب کارت گرافیک دوم روی سیستم خود را دارید؟ پس برای آشنایی بیشتر با الزامات این کار در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه استفاده همزمان از دو یا چند کارت برای چه زمانی است؟

امکان استفاده همزمان از دو کارت گرافیک چیز جدیدی نیست. رونمایی از Voodoo 2 و تکنولوژی SLI یا Scan-Line-Interleave در سال 1998 باعث استفاده همزمان از دو یا چند کارت گرافیک شد.

این کار باعث می‌شود پردازش های گرافیکی را دو کارت گرافیک به صورت هماهنگ انجام دهند. در واقع به طور خودکار بعضی از اقدامات و پردازش‌ها را یک کارت گرافیک و بعضی دیگر را کارت گرافیک دوم انجام می‌دهد.

به‌ این‌ ترتیب سرعت و کیفیت نهایی کار بهبود پیدا می‌کند. نکته مهم‌تر این است که برای تقسیم‌بندی وظایف بین کارت‌های گرافیک، نیازی نیست که کاربران، برنامه یا دستوری را روی سیستم پیاده‌سازی کنند.

این کار توسط خود کارت‌های گرافیک و کاملا به صورت خودکار و به کمک مادربرد انجام می‌شود.

پیش‌نیاز ها و موارد موردنیاز برای استفاده از دو کارت گرافیک چیست؟

الزامات و شرایطی که باید در سیستم و لپ‌تاپ خود فراهم کنید تا بتوانید از دو کارت گرافیک بطور همزمان استفاده کنید:

  • کارت گرافیک: اولین شرطی برای استفاده همزمان از دو یا چند کارت گرافیک، پشتیبانی کردن آنها از فناوری SLI یا Crossfire است. البته توجه داشته باشید که فناوری SLI با NVLINK جایگزین شده است و فقط کارت گرافیک‌های جدید و رده بالای انویدیا از NVLINK پشتیبانی می‌کنند.
  • کیس: همچنین لازم است کیس رایانه شخصی شما آن‌قدر بزرگ باشد که بتواند GPU دوم را در خود جای دهد.
  • پاور: منبع تغذیه کارت گرافیک باید توانایی پشتیبانی از دو کارت گرافیک را داشته باشد.
  • مادربرد: مادربردی که در سیستم‌تان استفاده می‌کنید باید با اسلات‌های گرافیکی لازم (PCI Express) سازگار باشد. دنبال نماد Crossfire یا SLI روی جعبه اصلی مادربرد بگردید تا مطمئن شوید که از دو کارت گرافیک همزمان پشتیبانی می‌کند. معمولا تمام مادربردهایی که دو اسلات PCIeX16 دارند از Crossfire پشتیبانی می‌کنند.
  • کانکتور بریج برای SLI و یا NVLINK: برای کارت گرافیک های انویدیا باید با یک کانکتور بریج، کار‌ت‌ها را به هم متصل کنید. کارت‌های گرافیک AMD از سال 2013 دیگر نیازی به کانکتور بریج ندارند.

چه کسانی باید از دو کارت گرافیک همزمان استفاده کنند؟

اگر پروژه‌های تدوین سنگینی را انجام می‌دهید یا اگر رندر یا محاسبات خاصی را انجام می‌دهید، برای بهبود عملکرد و بالا بردن کیفیت نهایی کار، استفاده از دو کارت گرافیک همزمان می‌تواند به شما کمک کند.

با این‌ حال اگر ضرورتی برای این کار ندارید، بهتر است از کارت‌های گرافیک دوتایی یا چندتایی برای سیستم‌تان استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید : تاثیر کارت گرافیک مناسب تدوین در سرعت رندر فیلم

جایگزینی دو یا چند کارت گرافیک

چگونه از دو کارت گرافیک همزمان استفاده کنیم؟

نحوه نصب کارت گرافیک دوم یا کارت‌های گرافیک بعدی روی کیس مشابه روش نصب کارت اول است.

در ادامه اقدامات لازم برای نصب دو یا چند کارت گرافیک را دنبال می‌کنیم:

  1. اولین کاری که برای نصب باید انجام دهید حذف درایورهای موجود است. به پنجره مدیریت دستگاه (Device Manager) بروید، روی «Display adapters «GPU کلیک راست کنید و با انتخاب گزینه Uninstall، درایور‌ها را از روی سیستم پاک کنید.
  2. سپس سیستم را خاموش کرده، از منبع برق جدا کنید و قاب کیس را با دقت تمام باز کنید. بعد از باز کردن قاب، باید سراغ اسلات مادربرد و PCI بروید.
  3. کابل منبع تغذیه به کارت گرافیک موجود را جدا کرده و کارت جدید را در زیر کارت اولی نصب کنید. GPU جدید را با شکاف Express PCI هماهنگ کرده و کارت را به آرامی در جای خود قرار دهید.
  4. وقتی کارت در جای درست خود قرار گرفت، آن را پیچ کنید و در صورت لزوم کانکتور بریج را هم وصل کنید. حالا پنل کیس را ببندید.
  5. بعد از نصب کارت گرافیک، لازم است دوباره درایورهای سازنده کارت گرافیک را دانلود و نصب کنید.
  6. مجدد وارد بخش Device Manager شوید، در قسمت Display adapters وجود هر دو GPU را مشاهده کنید.
  7. در نهایت باید برای فعال‌سازی کارت گرافیک (ویژگی SLI یا CFX) به برنامه درایور کارت گرافیک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : کانکتورهای مختلف برق PCIe در کارت های گرافیک

روش نصب کارت گرافیک دوم

مزایا و معایب ترکیب دو GPU

بدون شک مهم‌ترین انگیزه برای استفاده همزمان از دو کارت گرافیک افزایش محسوس قدرت پردازش گرافیکی یک سیستم است. با این‌ حال این کار جنبه‌های منفی و مثبتی دارد که نباید آن‌ها را هم نادیده گرفت.

مزایای استفاده از دو یا چند کارت گرافیک

مهم‌ترین مزیتی که استفاده از دو یا چند کارت گرافیک به صورت همزمان دارد شامل موارد زیر است:

  • قدرت بیشتری در طراحی، رندرینگ، محاسبات عددی، هوش مصنوعی، دیپ لرنینگ و… را فراهم می‌کند.
  • در بعضی از بازی‌های پشتیبانی شده کارایی بیشتری می‌توانید داشته باشید.

معایب وجود کارت گرافیک دوم

معایب ترکیب دو GPU هم قابل توجه‌ است:

  • در اکثر موارد خرید یک کارت گرافیک قوی، بهتر و ارزان‌تر از خرید دو کارت گرافیک و ترکیب آنهاست.
  • به پاور قوی‌تری احتیاج است.
  • تمام بازی ها با این پیکربندی سازگار نیستند.
  • اگر مادربرد یا سیستم شما برای نصب کارت گرافیک دوم فضای لازم را نداشت، باید هزینه بیشتری برای خرید و تعویض مادربرد انجام دهید.
  • خرید خود کارت گرافیک دوم هم هزینه‌ای در پی خواهد داشت.
  • حتی اگر مادربرد شما فضای لازم را هم داشته باشد و بتوانید مشکلات فضای فیزیکی را حل کنید، مشکل سازگاری با کیس وجود دارد که باید آن را در نظر بگیرید.
  • به‌خاطر نزدیک بودن کارت‌‌های گرافیک ممکن است گرمای بیشتری در سیستم تولید شود. این گرما روی دیگر قطعات و بخش‌های سیستم هم اثر منفی خواهد گذاشت.
  • صدا و نویز بیشتری هم از سیستم به گوش‌تان خواهد رسید.

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید درباره کارت گرافیک اکسترنال بدانید

استفاده از کارت گرافیک دوم مزایا و معایبی دارد

استفاده همزمان از گرافیک آنبرد و کارت گرافیک

Onboard Graphics در اصل یک پردازنده گرافیک است که در CPU قرار دارد. به همین دلیل به آن گرافیک یکپارچه می‌گویند و بخشی از پردازنده را به خود اختصاص داده است.

این کارت گرافیک برای کارهای سبک بسیار خوب کار می‌کند و می‌تواند برای انجام کارهایی مثل مرورگری وب، ارائه پاورپوینت و … کافی باشد و البته در لپ‌تاپ ها با GPU نصب شده همکاری کند.

CPU حافظه رم را با گرافیک یکپارچه به اشتراک می‌گذارد و در استفاده‌های سبک، جایگزین مناسبی برای کارت گرافیک مستقل یا همان گرافیک مجزا است. مخصوصا در لپ‌تاپ‌ها که مصرف انرژی یکی از موارد مهم است.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره استفاده همزمان از دو کارت گرافیک، مزایا و معایب ترکیب دو GPU و وصل کردن دو کارت گرافیک به یک مادربرد صحبت کردیم.

قبل از نصب کارت گرافیک دوم سوالی که باید از خود بپرسید این است که آیا واقعاً به آن نیاز دارید؟

همه چیز به کارایی موردنیازتان از سیستم و لپ‌تاپ بستگی دارد. از طرفی این کار هزینه‌ها و معایب قابل‌ توجهی هم دارد که باید به خوبی آن‌ها را بررسی کنید.

اگر متوجه ضرورت استفاده از کارت گرافیک دوم شوید، در نهایت شما یک سیستم بسیار قوی با دو کارت گرافیک خواهید داشت که وضوح رندر بالاتر، کیفیت بیشتر و عملکرد بهتری را برایتان فراهم می‌کند.