تاثیر کارت گرافیک مناسب تدوین در سرعت رندر فیلم

یکی از کاربردهای کامپیوتر، ویرایش تصاویر، فایل‌های ویدئویی و ادیت فیلم است. بسیاری از عکاسان و فیلم‌سازان حرفه‌ای، برای ویرایش و تدوین تصاویر تهیه شده به کمک دوربین‌های حرفه‌ای، از نرم‌افزارهای تدوین فیلم استفاده می‌کنند.

در این نرم‌افزارها، قابلیت‌های زیادی برای ویرایش، افکت‌گذاری، برش، صداگذاری و غیره وجود دارد و در نهایت نتیجه کار را می‌توان به فرمت‌های مختلف ذخیره کرد.

معمولاً کار در محیط این نرم‌افزارهای حرفه‌ای و به خصوص رندرگیری نهایی و ذخیره خروجی، به سرعت پردازش بالایی نیاز دارد و از طرفی کیفیت تصاویر وابسته به کارت گرافیک سیستم مورد استفاده است.

کارت گرافیک مناسب برای تدوین باید از سرعت پردازش گرافیکی بالایی برخوردار باشد و همچنین در فرآیند رندرگیری، حجم زیادی از داده‌ها باید پردازش شوند، بنابراین حافظه ویدئویی یا VRAM در این کارت‌های گرافیک باید تا حد ممکن بالا باشد.

اما یک سوال مهم در این کاربردها مطرح می‌شود: تاثیر کارت گرافیک در تدوین فیلم چگونه است؟ آیا کارت گرافیک مخصوص تدوین باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد؟ عملکرد آن چه تاثیری بر سرعت رندرگیری سیستم دارد؟

این‌ها سؤالاتی است که قصد داریم در این مقاله به بررسی آن‌ها بپردازیم. اگر شما هم یک تدوینگر یا عکاس حرفه‌ای بوده و به دنبال خرید کارت گرافیک جدید و ارتقاء سیستم خود برای ویرایش فایل‌های ویدئویی و رندرگیری از آن‌ها هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چرا کارت گرافیک مناسب تدوین؟

اگر قصد انتخاب بهترین کارت گرافیک برای رندرینگ و ادیت فیلم را دارید، باید ویژگی‌های این کارت‌های گرافیک را بهتر بشناسید. قبلاً نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو برای پردازش و رندرگیری ویدیو فقط به پردازنده مرکزی کامپیوتر (CPU) متکی بودند.

اما حتی با وجود چهار، شش، هشت هسته و یا حتی بیشتر، یک CPU به سادگی نمی‌تواند با سرعتی برابر یک کارت گرافیک عمل پردازش را انجام دهد، زیرا کارت‌های گرافیک امروزی از هزاران هسته تشکیل شده‌اند، بنابراین سرعت پردازش گرافیکی بسیاری بالاتری دارند.

پس یک کارت گرافیک مناسب برای تدوین به راحتی می‌تواند یک فایل ویدئویی را با سرعت بیشتر و طی مدت زمان بسیار کمتری در مقایسه با CPU پردازش کرده و نتایج آن را رندرگیری کند.

نکته‌ای که هنگام تجهیز یک سیستم مناسب برای تدوین باید در نظر داشت، تقسیم‌بندی بودجه برای هر یک از اجزای سیستم بر اساس نیاز است. مسلم است که در کاربردهای ویرایش فیلم و رندرگیری، سرعت پردازش و ظرفیت VRAM به دلیل حجم بالای داده‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در مقابل هنگام کار در این محیط‌های نرم‌افزاری، معمولاً مدت زیادی با کامپیوتر کار نمی‌کنید و به اندازه یک گیمر از کارت گرافیک کار نمی‌کشید.

مقایسه کارت‌های گرافیک مناسب تدوین

بنابراین کارت گرافیک مناسب بازی باید به دلیل استفاده طولانی، از سیستم خنک‌سازی قوی‌تری برخوردار باشد، اما در مورد کارت گرافیک مناسب تدوین این مسئله در اولویت نیست، هر چند سیستم خنک‌سازی قوی‌تر، عمر مفید کارت گرافیک را بیشتر خواهد کرد.

ویژگی‌های کارت گرافیک مناسب تدوین فیلم

با در نظر گرفتن تمام این موارد، یک سری ویژگی‌های اصلی وجود دارد که باید هنگام انتخاب کارت گرافیک مناسب تدوین به آن‌ها توجه داشت.

اگر برای ویرایش فیلم و رندرگیری از کامپیوتر MAC استفاده می‌کنید حق انتخاب زیادی نخواهید داشت. اولاً، بهتر است یک مک پرو 2019 را در نظر گرفته و دوماً یک کارت گرافیک AMD بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

دلیل آن این است که سیستم عامل MAC فقط از کارت‌های AMD پشتیبانی می‌کند و نسخه‌های جدید کارت‌های گرافیک AMD سری RX 6×00 فقط توسط macOS Big Sur 11.4 و جدیدتر پشتیبانی می‌شود.

اما اگر روی کامپیوتر PC با سیستم عامل ویندوز کار می‌کنید، انتخاب کارت گرافیک بسیار راحت‌تر خواهد بود. تقریباً هر کارت گرافیک Nvidia یا AMD استفاده می‌کند در لیست انتخابی شما قرار می‌گیرند، مشروط بر اینکه یک سری ویژگی‌ها را دارا باشند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • اول از همه اطمینان حاصل کنید که فضای کافی در کیس کامپیوترتان برای نصب یک کارت گرافیک پیشرفته در اختیار دارید. مدل‌های کارت گرافیک مناسب طراحی و رندرگیری، کارت‌های پیشرفته و معمولاً بزرگ‌تری نسبت به کارت‌های گرافیک معمولی هستند و فضای بیشتری را در داخل کیس اشغال می‌کنند. همچنین سیستم‌های خنک‌سازی و هیت سینک و استفاده از فن‌های بزرگ، باعث بیشتر شدن حجم این کارت‌ها می‌شود.
  • اطمینان حاصل کنید که واحد منبع تغذیه (PSU) کامپیوتر توانایی تامین توان مورد نیاز کارت گرافیک را دارد. نصب یک کارت گرافیک قدرتمند به معنی توان بیشتر مورد نیاز آن است.

در صورتی که پاور سیستم توانایی تأمین این توان را نداشته باشد، ممکن است به آن آسیب رسیده و هزینه زیادی به شما تحمیل کند. البته نسل فعلی کارت‌های گرافیک نسبت به نسل‌های قبلی توان کمتری نیاز دارند.

به عنوان مثال یک کارت گرافیک میان رده در گذشته به 1000 وات توان نیاز داشت در حالی که یک کارت امروزی مثل GeForce RTX 3060 Ti تنها به 200 وات توان برای کار نیاز دارد. بنابراین یک پاور 500 واتی هم می‌تواند انرژی مورد نیاز این کارت گرافیک را تامین کند.

اما توصیه می‌کنیم در صورتی که قصد ارتقاء کارت گرافیک کامپیوتر خود را دارید، به مشخصه‌های پاور سیستم فعلی خود توجه کنید. بیشتر کارت‌های گرافیکی از طریق یک سوکت در کنار یا پشت کارت، تغذیه می‌شوند که ممکن است به شکل یک کانکتور 6 پین، 8 پین یا دو کانکتور 6 پین باشد. خوشبختانه تقریباً تمام PSU های مدرن دارای پلاگ هستند و با همه انواع کانکتورهای کارت گرافیک مطابقت دارند.

  • از سازگاری مادربرد با کارت گرافیک مطمئن شوید. کارت‌های گرافیک بیش از یک دهه است که از کانکتور داده PCI Express 16x استفاده می‌کنند، بنابراین به احتمال زیاد مادربرد شما از آن پشتیبانی می‌کند.

مگر اینکه مادربرد شما بسیار قدیمی باشد. در این صورت باید به دنبال یک کارت گرافیک نسبتاً قدیمی‌تر بگردید که کانکتور آن توسط مادربردتان پشتیبانی شود و در عین حال نکات قبلی را هم در نظر بگیرید.

کارت گرافیک چه تاثیری بر سرعت رندر دارد؟

برای بررسی تأثیر کارت گرافیک در تدوین فیلم، باید ابتدا بدانیم منظور از رندر و تدوین فیلم چیست. رندر گرافیکی یکی از سنگین‌ترین عملیات کامپیوتری است. با افزودن یک کارت گرافیک به کامپیوتر خود می‌توانید فشار وارده بر پردازنده را کاهش دهید و زمان رندر را به حداقل برسانید.

کارت‌های گرافیک این کار را با کاهش بار رندر از CPU و مدیریت مستقل آن انجام می‌دهند. این بدان معناست که کارت گرافیک به پردازش فرآیند رندر اختصاص داده می‌شود در حالی که CPU سایر وظایف پردازشی را در کامپیوتر شما انجام می‌دهد.

همچنین رم سیستم هم می‌تواند به پردازنده کمک کند. با استفاده از حافظه موقت RAM برای پردازش داده‌ها، کامپیوتر شما می‌تواند عملیات بیشتری را به طور هم‌زمان مدیریت کند.

کارت گرافیک نیز دارای حافظه مخصوص به خود خواهد بود که عملکرد کلی و سرعت پردازش داده‌ها را به خصوص در کاربردهای سنگین ادیت فیلم و رندرینگ، افزایش می‌دهد.

همان‌طور که یک CPU سریع‌تر و RAM بیشتر به کامپیوتر شما کمک می‌کند تا سریع‌تر و روان‌تر کار کنید، کارت‌های ویدیویی با پردازنده گرافیکی سریع‌تر و حافظه VRAM بیشتر، پردازش تصاویر گرافیکی را سریع‌تر کرده و سرعت رندر را افزایش می‌دهند.

مقایسه رندرینگ GPU با رندرینگ CPU

یکی از سؤالاتی که معمولاً برای تدوینگران و ادیتورهای حرفه‌ای پیش می‌آید این است که رندرینگ GPU عملکرد بهتری دارد یا رندرینگ CPU؟ به عبارت دیگر برای کسب نتیجه بهتر و سرعت بیشتر، باید روی CPU سیستم سرمایه‌گذاری کرد یا روی کارت گرافیک آن؟

در این بخش مقایسه‌ای میان ویژگی‌های رندرینگ مبتنی بر GPU و CPU انجام خواهیم داد.

کارت گرافیک AMD برای MAC

برای مقایسه بهتر، مزایای رندرگیری مبتنی بر GPU و CPU را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

  • رندرینگ مبتنی بر GPU به طور کلی سریع‌تر از رندرینگ CPU است، البته مشروط به اینکه ظرفیت VRAM در کارت گرافیک مورد استفاده به اندازه کافی بالا باشد.
  • کیفیت تصاویر در نهایت به کمک رندرینگ مبتنی بر GPU بهتر است، دلیل این مسئله تعداد هسته‌های پردازشی بیشتر در مقایسه با CPU است که باعث می‌شود حجم و سرعت پردازش بالاتر رود.
  • مدیریت و نظارت بر عملکرد GPU به مراتب ساده‌تر از CPU است. ابزارهای بسیاری نظیر msi afterburner موجود است که افزونه‌هایی برای مانیتورینگ عملکرد کارت گرافیک در حین اجرای بازی و یا نرم‌افزارهای مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین سرعت کلاک، توان مصرفی، سرعت فن و دمای کارت گرافیک را به کمک این ابزارها می‌توان تنظیم کرد.
بیشتر بخوانید : راهنمای جامع دانلود، نصب و آموزش Msi Afterburner

در مقابل، رندرینگ مبتنی بر CPU هم دارای یک سری مزایا است:

  • در رندرینگ مبتنی بر CPU، دسترسی به رم سیستم که به راحتی قابل ارتقا است و به طور کلی ظرفیت بالاتری نسبت به VRAM دارد، راحت‌تر است.
  • قدرت محاسباتی CPU بیشتر از GPU است. بنابراین در صورت استفاده از کارت گرافیک برای پردازش‌های محاسباتی، بار اصلی بر دوش CPU خواهد بود و بهتر است از CPU قوی‌تری استفاده کنید.
  • ارتقاء CPU برای سایر کاربردها هم مفید است. شاید برخی از کاربردها مثل مدیریت منابع، کاربردهای سرور و غیره به قابلیت و سرعت پردازش بالایی نیاز داشته باشند در حالی که عملیات گرافیکی خاصی در این کاربردها صورت نمی‌گیرد. از این رو سرمایه‌گذاری روی یک GPU قوی‌تر عملاً برای این کاربردها فایده‌ای ندارد و بهتر است بودجه خود را صرف ارتقاء CPU سیستم کنید.

جمع‌بندی

اگر به عنوان یک تدوینگر یا عکاس حرفه‌ای به دنبال تجهیز یک سیستم مناسب برای تدوین هستید، باید توجه ویژه‌ای به کارت گرافیک کامپیوتر خود داشته باشید. در فرآیند ویرایش فیلم و رندرگیری، استفاده از یک کارت گرافیک مناسب تدوین فیلم، ضروری است.

کارت‌های گرافیک مخصوص تدوین از سرعت پردازش و حافظه VRAM بالایی در مقایسه با کارت‌های گرافیک معمولی برخوردار هستند و به تبع، قیمت بالاتری هم دارند. در این مقاله تأثیر کارت گرافیک در تدوین فیلم و سرعت رندر را مورد بررسی قرار دادیم.

به طور خلاصه می‌توان گفت که استفاده از یک کارت گرافیک قوی‌تر به دلیل سرعت پردازش گرافیکی بالاتری که دارد و حافظه VRAM بیشتر در آن، سرعت رندر را در نرم‌افزارهای مربوط به این کار افزایش می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم برای این‌گونه عملیات به دنبال یک کارت گرافیک مناسب تدوین باشید.