بهترین کارت گرافیک مناسب طراحی کدام است؟

کارت گرافیک یک قطعه سخت‌افزاری است که هدف آن ارائه تصاویر و نمایش آن‌ها روی مانیتور است. کارت گرافیک به صورت GPU یا واحد پردازش گرافیک و یک حافظه رم اختصاصی برای پردازش داده‌ها طراحی می‌شود.

پردازنده‌های گرافیکی به‌طور ویژه برای نمایش تصاویر سه‌بعدی، محاسبه پیکسل‌های تصویر، نمایش طیف وسیع‌تر رنگ‌ها و موارد دیگر ساخته شده‌اند. استفاده از یک کارت گرافیک پیشرفته، حجم کاری CPU و RAM را در فرآیند طراحی و رندرگیری، کم خواهد کرد.

یک کارت گرافیک مناسب برای کارهای گرافیکی می‌بایست دارای یک سری ویژگی‌های برجسته نسبت به کارت‌های گرافیک معمولی باشد تا به صورت خاص نیاز طراحان گرافیکی را پاسخ دهد.

طراحان سه بعدی و گرافیکی از برنامه‌های سنگین طراحی نظیر 3D Max برای طراحی آبجکت‌ها و محیط‌های سه بعدی استفاده می‌کنند. در یک طراحی سه بعدی، ترکیب رنگ، سایه‌ها، بافت اجزای تصویر، تیرگی و روشنی و غیره از اهمیت بالایی برخوردار است و در نهایت این کارت گرافیک است که نتایج طراحی را روی مانیتور به تصویر می‌کشد.

اگر شما هم یک طراح سه بعدی و یا گرافیست هستید و قصد خرید کارت گرافیک مناسب طراحی و مدل‌سازی را دارید، برای آشنایی با ویژگی‌های اختصاصی این کارت‌های گرافیک، با ما همراه باشید.

چگونه کارت گرافیک مناسب طراحی انتخاب کنیم؟

چند نکته را هنگام انتخاب کارت گرافیک مناسب طراحی باید در نظر داشت:

  • اگر کامپیوتری با سیستم عامل Mac دارید، باید کارت گرافیک AMD را انتخاب کنید و مک شما نیز بهتر است مک پرو 2019 یا جدیدتر باشد. دلیل این مسئله این است که پردازنده‌های گرافیکی مدرن AMD فقط توسط سیستم‌عامل‌های جدید مک پشتیبانی می‌شوند.
  • به طور کلی، پردازنده‌های گرافیکی Nvidia در نرم‌افزار Adobe بهتر عمل می‌کنند و به همین دلیل است که برای تمام برنامه‌های این مجموعه، کارت گرافیک Nvidia توصیه می‌شود.
  • کاربران کامپیوترهای PC حق انتخاب بیشتری نسبت به کاربران لپ تاپ دارند. تنوع بالایی از پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA یا AMD در بازار وجود دارد، با این حال، برای انتخاب کارت گرافیک مناسب برای معماری و هرگونه ویرایش ویدیو یا کار سه بعدی، GPU های NVIDIA نسبت به AMD عملکرد بهتری داشته‌اند.

کارت گرافیک مناسب مدل‌سازی

  • اندازه، وضوح و کیفیت صفحه نمایش باید به راحتی قابل تنظیم باشد. اگر از صفحه نمایش 4K استفاده می‌کنید، یک GPU قدرتمندتر با حافظه کارت گرافیک (VRAM) بیشتر توصیه می‌شود. در حالت ایده‌آل یک کارت گرافیک با حافظه 8 گیگ (8Gig VRAM) تصاویری با وضوح 8K را به راحتی رندر می‌کند.
  • همچنین بهتر است مقداری از بودجه خود را برای CPU و RAM اختصاص کنید. طراحی گرافیکی با کامپیوترهای شخصی برای ذخیره بسیاری از داده‌ها به پردازنده و حافظه قدرتمند نیاز دارند.

بدون شک نحوه ارائه داده‌ها روی صفحه نمایش هم بسیار مهم است، اما برای طراحانی که عمدتاً به صورت دو بعدی طراحی می‌کنند، انتخاب بهترین کارت گرافیک میان رده و صرف بودجه بیشتر برای CPU و RAM در اولویت خواهد بود.

کارت گرافیک مناسب برای کارهای گرافیکی چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک سری از ویژگی‌ها وجود دارند که کارت گرافیک مناسب طراحی را با سایر مدل‌های کارت گرافیک که برای کاربردهای روزمره و اجرای برنامه‌های غیر گرافیکی استفاده می‌شوند، متفاوت می‌سازد.

بنابراین هنگام ارتقاء کارت گرافیک کامپیوتر برای کاربردهای گرافیکی و رندرینگ، می‌بایست این ویژگی‌ها را بررسی کرد.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید کارت گرافیک برای رندرینگ

تفاوت کارت گرافیک مناسب طراحی با مدل‌های معمولی چیست؟

1. توان مصرفی

کارت گرافیک معمولا از توان مصرفی بالایی استفاده کرده و به همین جهت گرما تولید می‌کند. این میزان توان مصرفی به عنوان “توان طراحی حرارتی” (TDP) شناخته می‌شود که بر حسب وات است.

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که منبع تغذیه شما می‌تواند مقدار وات مورد نیاز کارت گرافیک را تامین کند، باید مشخصه TDP را برای کارت گرافیک خود پیدا کنید.

همچنین در حالت کلی، با افزایش قدرت پردازشی GPU، توان مصرفی آن نیز افزایش می‌یابد.

 2. حافظه گرافیکی

حافظه کارت گرافیک (VRAM) برای ذخیره داده‌های مورد نیاز به منظور نمایش اطلاعات روی نمایشگر استفاده می‌شود.

اما سؤال مهم این است: چه مقدار VRAM برای کارت گرافیک مناسب طراحی گرافیکی نیاز دارید؟ پاسخ این سؤال به نوع برنامه‌هایی بستگی دارد که برای طراحی استفاده می‌کنید.

اگر مدل‌های سه بعدی یا تصاویر متحرک انیمیشنی را طراحی می‌کنید، مسلماً حجم داده‌های گرافیکی که در واحد زمان باید ذخیره شوند بیشتر خواهد بود و حافظه بیشتری را باید برای کارت گرافیک خود در نظر بگیرید.

در این حالت بهتر است سراغ کارت‌های گرافیک با حداقل حافظه 4 گیگ بروید.

بیشتر بخوانید : 8 نکته مهم در انتخاب کارت گرافیک مناسب برای انیمیشن‌سازی

3. پورت‌های اتصال به مانیتور

اکثر کارت‌های گرافیک یا GPU ها دارای پورت‌های DVI، HDMI و DisplayPort هستند. تعداد هر پورت به مدل کارت گرافیک بستگی دارد. اما اینکه به چه اتصالاتی بر روی کارت گرافیک خود نیاز دارید به تنظیمات مانیتور شما بستگی دارد.

همچنین در صورتی که در آینده قصد دارید یک یا چند مانیتور به سیستم خود اضافه کنید، باید تعداد پورت‌های کارت گرافیک را در نظر بگیرید. طراحان گرافیکی حرفه‌ای اغلب از دو یا حتی سه مانیتور برای نمایش هم‌زمان نتایج چند عملیات استفاده می‌کنند.

4. رابط اتصال به مادربرد

کارت‌های گرافیک مدرن با استفاده از اسلات‌های PCIe به مادربرد متصل می‌شوند. اسلات‌های PCIe دارای پیکربندی‌های مختلفی هستند مانند: x1، x4، x8، x16 و x32. اکثر پردازنده‌های گرافیکی برای اجرا با حداکثر قابلیت خود به یک اسلات PCIe x16 نیاز دارند.

به همین دلیل بررسی اسلات‌های PCI-e روی مادربرد پیش از خرید کارت گرافیک بسیار مهم است زیرا ممکن است مادربرد شما قدیمی بوده  و نسل PCIe آن از کارت گرافیک قدیمی‌تر باشد.

بیشتر بخوانید : کانکتورهای مختلف برق PCIe در کارت های گرافیک

5. پهنای باند (Bandwidth)

پهنای باند مقدار حافظه‌ای است که یک GPU یا کارت گرافیک در یک زمان معین می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. علاوه بر این، هرچه پهنای باند بیشتر باشد، کارت گرافیک عملکرد بهتری دارد.

این فاکتور را می‌توانید با عنوان Bandwidth در مشخصات ارائه شده توسط تولید کننده کارت گرافیک مشاهده کنید.

6. تعداد هسته (Core)

تعداد هسته که به اصطلاح هسته سایه‌زن نامیده می‌شود، یک ویژگی مهم برای کارت گرافیک مناسب طراحی سه بعدی است که به بهبود کیفیت رندرگیری و کاهش زمان رندر کمک می‌کند.

این ویژگی کارت‌های گرافیک، افکت‌های تاریک و روشن را به آبجکت‌های سه بعدی اضافه می‌کند که سایه‌دار بودن و عمق تصاویر را مشخص می‌کند.

7. سرعت کلاک

منظور از سرعت کلاک، فرکانسی است که کارت گرافیک با آن کار می‌کند. هر چه سرعت کلاک بالاتر باشد، عملکرد ارتباط کارت گرافیک با پردازنده کامپیوتر بهتر خواهد بود.

سرعت کلاک نیز با توجه به معماری کارت‌های گرافیک متفاوت است، اما در حالت کلی  توصیه می‌شود برای انتخاب بهترین کارت گرافیک برای کارهای گرافیکی، مدل هایی با سرعت کلاک بالاتر را مدنظر قرار دهید.

سرعت کلاک گرافیک چیست؟

جمع‌بندی

در پایان می‌توان گفت که تعیین بهترین کارت گرافیک برای کارهای گرافیکی بسیار سخت است. برای انتخاب کارت گرافیک مناسب طراحی باید فاکتورهای مختلف و قابلیت‌های کامپیوتر خود را در نظر بگیرید.

اگر هدف شما طراحی‌های دو بعدی است، بهتر است بودجه بیشتری را برای CPU و RAM اختصاص دهید در حالی که طراحی‌های سه بعدی بیشتر به کارت گرافیک قوی‌تری نیاز دارند و در عین حال حافظه VRAM آن‌ها نیز باید بالا باشد.

نوع و تعداد پورت‌های اتصال‌دهنده کارت گرافیک هم باید با نوع کاربری شما متناسب باشند. سرعت کلاک، تعداد هسته و پهنای باند هم فاکتورهای مهم دیگری هستند که هنگام انتخاب کارت گرافیک مناسب طراحی باید مدنظر قرار دهید.