چگونه مدل مادربرد را بفهمیم؟

فرقی نمی‌کند که در حال خرید کامپیوتر باشید یا بخواهید کیس خود را ارتقا دهید، در هر صورت، مادربرد یکی از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر شماست. فهمیدن مدل مادربرد سیستم‌های قدیمی که قصد ارتقا دادن آن را دارید، کار دشواری به نظر می‌رسد.

در واقع تمام کاربرانی که بخواهند، کارت گرافیک، رم، هارد یا سایر قطعات کامپیوتر خود را ارتقاء دهند در گام اول باید به مدل مادربرد نگاهی بیندازند و ببینند آیا قطعه موردنظر با مادربرد سیستمشان سازگاری دارد یا خیر.

قبلا درباره نحوه تشخیص سازگاری مادربرد با CPU و سازگاری مادربرد با رم صحبت کردیم که توصیه می‌کنیم این مطالب را مطالعه کنید.

در این شرایط سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه مدل مادربرد را بفهمیم؟‌

چگونه مدل مادربرد را بفهمیم؟

در ادامه 6 راهکار ساده برای فهمیدن مدل مادربرد را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در نهایت می‌توانید هر کدام از روش‌ها که برای شما راحت‌تر است را انتخاب کنید.

روش اول: اطلاعات سیستم خود را بررسی کنید

اولین راهکار، استفاده از بخش تنظیمات سیستم و ورود به بخش نرم‌افزاری آن است. برای این کار:

  • در حالی که کامپیوتر شما روشن است، روی گزینه Start (پایین سمت چپ) اشاره کرده کنید تا پنجره کشویی باز شود.
  • حالا به دنبال عبارت Windows Administrative Tools باشید و روی آن کلیک کنید.
  • در مرحله بعد روی گزینه System information کلیک کنید تا تمام اطلاعات کامپیوتر، به شما نشان داده شود.
  • روش دیگر این است که در نوار ابزار پایین دسکتاپ، عبارت System information را نوشته و جستجو کنید.
  • پس از باز شدن پنجره، به دنبال عبارت Baseboard Manufacturer و BaseBoard Product بگردید که به ترتیب نام شرکت تولید کننده و مدل مادربرد شماست.

چگونه مدل مادربرد را بفهمیم؟

روش دوم: از Command Prompt استفاده کنید

روش دوم که برای کاربران حرفه‌ای‌تر کاربرد دارد، استفاده از Command Prompt یا همان CMD است:

  • منوی START را باز کرده، عبارت CMD‌ یا Command Prompt را در آن تایپ کنید تا پنجره جدید باز شود.
  • در پنجره سیاهی که باز شده، عبارت زیر را تایپ کرده و Enter بزنید:
  • wmic baseboard get product,Manufacturer
  • همانطور که می‌بینید، به راحتی نام شرکت سازنده و مدل مادربرد شما نمایش داده می‌شود.

چگونه مدل مادربرد را بفهمیم؟

روش سوم: از نرم‌افزارهای موجود برای این کار استفاده کنید

اگر هیچکدام از روش‌های قبلی جواب نداد، می‌توانید یکی از نرم‌افزارهای مخصوص نمایش اطلاعات سیستم را از اینترنت دانلود کرده و روی کامپیوتر خود نصب کنید. این نرم‌افزارها تمام اطلاعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کامپیوتر را به شما نشان می‌دهند.

چگونه مدل مادربرد کامپیوتر را بفهمیم؟

در عکس بالا، می‌توانید گزارشی از نرم‌افزار HWInfo را مشاهده کنید که اطلاعات مادربرد را به همراه تمام قطعات دیگر در کامپیوتر نشان می‌دهد. همچنین یکی دیگر از نرم‌افزارهای محبوب برای فهمیدن مدل مادربرد نرم‌افزار CPU-Z است.

برخی از تولیدکنندگان مادربرد، نرم‌افزارهای اختصاصی را روی سیستم‌های خود نصب می‌کنند تا افراد به راحتی با مشخصات مادربرد آشنا شوند.

به عنوان مثال اگر مادربرد گیمینگ MSI داشته باشید، احتمال دارد روی سیستم شما نرم‌افزار MSI Center نصب باشد. این نرم‌افزار به راحتی مدل مادربرد کامپیوتر را به شما نشان می‌دهد.

روش چهارم: جعبه مادربرد خود را بررسی کنید

اگر به تازگی کامپیوتر خود را خریداری کرده‌اید و هنوز جعبه قطعات سخت‌افزاری آن را در خانه دارید، کافیست نگاهی به جعبه بیندازید. تمام اطلاعات مربوط به مادربرد روی جعبه آن نوشته شده است.

چگونه مدل مادربرد کامپیوتر را بفهمیم؟

روش پنجم: رسید یا فاکتور خرید خود را بررسی کنید

اگر کامپیوتر خود را از فروشگاه‌های آنلاین خریداری کرده باشید، قطعاً در فاکتور خرید شما، مشخصات و مدل مادربرد نوشته شده است. این اطلاعات روی رسید خرید نوشته می‌شود تا مشتری از مشخصات محصولی که خریداری می‌کند مطلع شود.

بنابراین با مراجعه به پنل کاربری خود در فروشگاه آنلاین و مشاهده فاکتور خرید، می‌توانید مدل مادربرد خود را بفهمید.

روش ششم: به خود مادربرد نگاه کنید

اگر هیچکدام از 5 روش قبلی در فهمیدن مدل مادربرد به شما کمکی نکرد، باید دست به کار شده و سعی کنید مدل مادربرد را از روی بدنه آن متوجه شوید. برای این کار باید کیس کامپیوتر را باز کنید و روی مادربرد، به دنبال نام و مشخصات آن باشید.

چگونه مدل مادربرد را بفهمیم؟

فهمیدن مدل مادربرد چه کاربردی دارد؟

اصلاً چرا باید مدل مادربرد کامپیوتر را بدانیم؟ حالا که با 6 راهکار ساده برای فهمیدن مدل مادربرد آشنا شدید، بیایید به این سوال پاسخ دهیم که فهمیدن مدل مادربرد چه کاربردی دارد و در چه مواقعی لازم می‌شود؟‌

در ادامه مهم‌ترین کاربردهای این موضوع را بیان می‌کنیم:

1. ارتقاء سخت‌افزار

فهمیدن مدل مادربرد به کاربران اجازه می‌دهد تا قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر خود را با دیدی بازتر ارتقاء دهند. با دانستن نوع و مشخصات مادربرد، شما می‌توانید تعیین کنید که کدام نوع پردازنده (CPU)، حافظه رم، کارت گرافیک و دیگر قطعات با مادربرد شما سازگاری دارد.

مشکلی که برای بسیاری از کاربران پس از خرید قطعات سخت‌افزاری به وجود می‌آید این است که قطعه موردنظر با مادربرد سازگاری ندارد و نمی‌توان آن را روی مادربرد نصب کرد. با فهمیدن مدل مادربرد به راحتی می‌توانید از توانایی‌ها و سازگاری‌های آن مطلع شده و قطعه مناسب مادربرد را خریداری کنید.

2. عیب‌یابی و تعمیر

دومین کاربرد فهمیدن مدل مادربرد این است که در صورت خراب شدن سیستم، می‌توانید علت از کار افتادن آن را متوجه شوید.

با دانستن مدل مادربرد می‌توانید به تعمیرکارهایی که به صورت آنلاین کار می‌کنند، مشخصات سیستم را گفته و مشکل را راحت‌تر برطرف کنید.

3. نصب نرم‌افزار و درایورها

برای نصب نرم‌افزارهای و درایورهای مخصوص کارت گرافیک، کارت صدا و سایر قطعات سخت‌افزاری که به مادربرد متصل هستند، باید مدل مادربرد را بدانید.

این موضوع کار نصب نرم‌افزارها و درایورها را ساده‌تر می‌کند و باعث می‌شود قطعه‌ای که نصب کرده‌اید، به درستی عمل کند.

4. به‌روزرسانی بایوس و سایر قطعات

برای آپدیت BIOS مادربرد MSI یا هر برند دیگری باید مدل مادربرد خود را بدانید. بایوس یک نرم‌افزار ساده است که تمام مشخصات و تنظیمات اولیه کامپیوتر روی آن قرار داده شده و کاربران می‌توانند به راحتی پس از روشن کردن کامپیوتر به آن دسترسی پیدا کنند.

5. خرید قطعات جانبی

اگر بخواهید قطعات جانبی مانند کابل، کارت‌های توسعه یا قطعات سخت‌افزاری دیگر خریداری کنید، باید بدانید که مادربرد شما چه پورت‌ها و قابلیت‌هایی دارد. به همین منظور فهمیدن مدل مادربرد، در خرید قطعات جانبی جدید هم به شما کمک می‌کند.

سخن پایانی

فهمیدن مدل مادربرد برای آن دسته از کاربرانی که قصد ارتقاء یا خرید سخت‌افزارهای جدید دارند بسیار مهم است. در این مقاله 6 راهکار ساده برای فهمیدن مدل مادربرد برای شما آماده کردیم که می‌توانید با توجه به تسلط خود روی کامپیوتر، هرکدام از این روش‌ها را انتخاب کنید.

همچنین در صورتی که روش‌های دیگری برای فهمیدن نوع مادربرد کامپیوتر سراغ دارید، در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.