معرفی بهترین کارت‌ گرافیک میان‌رده در بازار!

شاید بسیاری از کاربران تصور کنند که انتخاب یک کارت گرافیک از میان مقرون‌ به‌صرفه‌ترین کارت‌های گرافیک بازار غیرممکن بوده و یا بسیار دشوار است. اما در واقعیت این‌طور نیست!

علی‌رغم وجود کارت‌های گرافیک سطح بالا که برای کاربردهای رندرینگ و یا گیمینگ حرفه‌ای استفاده می‌شوند، و در عین حال قیمت نسبتاً بالایی دارند، اما برای بسیاری از کاربری‌های معمولی و یا اجرای بازی‌های میان رده، کارت‌های گرافیک ارزانی در بازار وجود دارد که به کارت‌های گرافیک میان‌رده معروف هستند.

برای یافتن بهترین کارت گرافیک میان‌رده علاوه بر قیمت، باید فاکتورهای دیگری را هم در نظر داشت تا حداقل ویژگی‌های یک کارت گرافیک برآورده شود. در این مقاله سعی خواهیم کرد ویژگی‌های مقرون‌ به‌صرفه‌ترین کارت‌های گرافیک بازار را بررسی کنیم و چند نمونه از مدل‌های موجود را هم برای شما معرفی کنیم.

اگر به دنبال خرید کارت گرافیک و ارتقاء سیستم خود هستید اما نمی‌خواهید بودجه زیادی برای آن در نظر بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : مشاهده انواع کارت گرافیک و مشخصات آن‌ها
بدیهی است که با صرفه‌جویی هزینه‌ای که برای کارت گرافیک خود در نظر گرفته‌اید، به راحتی می‌توانید پردازنده و یا رم کامپیوتر را ارتقاء داده و از مزایای آن استفاده کنید.

مزایای بهترین کارت گرافیک میان‌رده

کارت‌های گرافیک یکی از مؤلفه‌های اصلی کامپیوترها برای اجرای برنامه‌های گرافیکی و بازی‌های ویدئویی هستند. کارت گرافیک قبلاً جزو قطعات نسبتاً گران در کامپیوترهای PC محسوب می‌شد و یکی از دلایل گران‌تر بودن لپ تاپ‌های سطح بالا نسبت به مدل‌های میان‌رده هم، کارت گرافیک قوی‌تر آن‌ها بود.

اما به دلیل پیشرفت‌هایی که در حوزه ساخت تراشه‌های گرافیکی به خصوص در سال‌های اخیر رخ داده است، مدل‌های متنوعی از کارت‌های گرافیک میان‌رده در بازار معرفی شده است که کسانی که قصد ارتقاء کارت گرافیک کامپیوتر خود را دارند و نمی‌خواهند هزینه زیادی برای آن صرف کنند، به راحتی می‌توانند از این مدل‌ها انتخاب کنند.

البته مانند هر قطعه کامپیوتری دیگر، هرچقدر هزینه بیشتری را برای خرید کارت گرافیک در نظر بگیرید، محصول قوی‌تری نصیب شما می‌شود و دست شما برای اجرای بازی‌های روز و یا برنامه‌های گرافیکی سنگین بازتر است.

کارت گرافیک گیمینگ ارزان

اما واقعیت این است که بسیاری از مدل‌های کارت گرافیک میان‌رده که قیمت پایین‌تری دارند برای کارهای روزمره مثل جستجوی اینترنت، تایپینگ، محاسبات و حتی بسیاری از بازی‌های روز با رزولوشن 1080p مناسب هستند.

اما در انتخاب مقرون‌ به‌صرفه‌ترین کارت‌های گرافیک بازار هم باید یک سری نکات را در نظر داشت که در بخش بعدی به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

نکات مهم در خرید کارت گرافیک میان‌رده

برای خرید کارت‌های گرافیک میان‌رده در میان نمونه‌های موجود در بازار باید یک سری نکات را بررسی کرد. اگرچه خرید کارت گرافیک میان‌رده به معنی صرف هزینه کمتر است، اما این بدان معنی نیست که مجبوریم کارت گرافیک ضعیفی انتخاب کنیم.

برعکس در میان مدل‌های میان‌رده و ارزان، مواردی وجود دارند که برای کارهای روزمره، اجرای بازی‌های رزولوشن متوسط مثل 1080p و حتی 1440p مناسب هستند و برای انتخاب حداقل کارت گرافیک مناسب گیمینگ، گزینه‌های مختلفی در میان مدل‌های میان‌رده وجود دارد.

حافظه کارت گرافیک

حافظه کارت گرافیک یا VRAM یکی از قابلیت‌های مهم در کارت‌های گرافیک است و سرعت پردازش و ذخیره‌سازی داده‌های گرافیکی را مشخص می‌کند. حافظه VRAM از فناوری‌های GDDR استفاده می‌کند و اخیراً نسخه GDDR6 وارد بازار شده است.

اما بسیاری از مدل‌های کارت گرافیک میان‌رده با فناوری GDDR4 و GDDR5 در بازار وجود دارد که برای اجرای بسیاری از بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی پاسخگو هستند.

همچنین برای گیمرها، استفاده از کارت گرافیک VRAM 8 گیگابایت یا بیشتر توصیه شده است در حالی که اگر به حداقل مشخصات بسیاری از بازی‌ها رجوع کنید، خواهید دید که بازی‌های ویدئویی زیادی وجود دارند که حتی با حافظه VRAM 4 گیگابایت هم سازگاری دارند و این ظرفیت حافظه در بسیاری از کارت‌های گرافیک میان‌رده وجود دارد.

سیستم خنک‌سازی

کارت‌های گرافیک پیشرفته و گران‌قیمت که برای گیمینگ و یا رندرگیری استفاده می‌شوند، از سیستم خنک‌کننده با فناوری بالا استفاده می‌کنند.

معمولاً یک کارت گرافیک مناسب طراحی و یا مدل‌سازی که باید حجم داده گرافیکی بالایی را پردازش کند، از سیستم خنک‌کننده رادیاتوری به همراه چندین فن بزرگ، هیت سینک و خمیر حرارتی استفاده می‌کند، در حالی که کارت گرافیک میان‌رده به این فناوری پیشرفته برای خنک‌سازی نیاز ندارد.

دلیل آن هم این است که در کاربردهای عادی و حتی بازی‌های معمولی حجم داده زیادی پردازش نمی‌شود و برای جلوگیری از داغ شدن کارت گرافیک، فناوری خاصی مورد نیاز نیست.

معمولاً مقرون‌ به‌صرفه‌ترین کارت‌های گرافیک بازار از دو یا سه فن خنک‌کننده تشکیل شده‌اند که برای خنک‌سازی آن‌ها کافی است و نیاز به سیستم رادیاتوری ندارند.

منبع تغذیه

در بیشتر کارت‌های گرافیک میان‌رده، استفاده از منبع تغذیه یا PSU پیشرفته نیاز نیست. این مدل‌ها معمولاً از یک کانکتور تغذیه 6 یا 8 پین ساخته شده‌اند و به راحتی با یک منبع تغذیه 550 وات، انرژی آن‌ها تأمین می‌شود.

بنابراین با انتخاب بهترین کارت گرافیک میان‌رده، عملاً از خرید یک منبع تغذیه با توان بالاتر که هزینه بیشتری هم دارد، بی‌نیاز خواهید بود.

سرعت کلاک

سرعت کلاک کارت‌های گرافیک میان رده عموماً حدود 1.7 یا 1.8 گیگاهرتز است که برای بسیاری از بازی‌های روز سرعت پردازش مناسبی است.

حتی در میان نمونه‌های موجود در بازار که قیمت پایین‌تری هم دارند، سرعت‌های کلاک 1.3 گیگاهرتز هم مشاهده می‌شود که تنها برای اجرای برنامه سبک و پخش موسیقی و غیره توصیه می‌شود.

البته قابلیت اورکلاک کردن در همه کارت‌های گرافیک موجود در بازار چه مدل‌های میان‌رده و چه نمونه‌های حرفه‌ای وجود دارد. با اورکلاک کارت گرافیک، سرعت کلاک اسمی آن تقویت شده و برای اجرای بازی‌های سنگین‌تر قابل‌استفاده است.

هرچند برای اورکلاک کردن باید یک سری نکات را در نظر بگیرید و از ابزارهای مناسب این کار استفاده کنید.

نرم‌افزار msi afterburner یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای اورکلاک کارت گرافیک است که امکانات مختلفی از جمله مانیتورینگ و تست عملکرد کارت گرافیک را در حین اجرای بازی و یا سایر برنامه‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع دانلود، نصب و آموزش Msi Afterburner

پورت اتصال

خوشبختانه چند سالی است که مدل‌های کارت گرافیک تولید و عرضه شده در بازار از پورت‌های پیشرفته اتصال به مانیتور مثل DisplayPorts پشتیبانی می‌کنند.

این پورت‌های اتصال حتی در کارت‌های گرافیک میان‌رده هم وجود دارد و علاوه بر آن، پورت‌های HDMI هم در نظر گرفته شده است تا امکان اتصال این کارت‌ها به مانیتورهای قدیمی وجود داشته باشد.

بنابراین برای اتصال کارت گرافیک میان‌رده خود به مانیتور نگران نباشید، چون نمونه‌های ارزان هم از پورت‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند.

برند AMD یا Nvidia

سؤالی قدیمی که همیشه برای انتخاب کارت گرافیک در میان کاربران وجود داشته است! کدام برند برای انتخاب بهترین کارت گرافیک ارزان برای گیمینگ، گزینه‌های بیشتری دارد؟ پاسخ این سؤال در گذر زمان تغییر می‌کند.

قبلاً AMD جزو برندهای مقرون‌ به‌صرفه بود و کارت‌های گرافیک میان‌رده متعددی را به بازار عرضه می‌کرد که از قیمت پایین‌تری برخوردار بودند.

اما امروز با معرفی سری‌های RTX 3050 و RTX 3060 توسط Nvidia، این رقابت سخت‌تر شده است و انتخاب یک کارت گرافیک میان‌رده با تراشه ساخت شرکت Nvidia ساده‌تر است.

بهترین شرکت سازنده تراشه کارت گرافیک

قابلیت‌های جانبی

اگر می‌خواهید بهترین کارت گرافیک میان‌رده را انتخاب کنید، یک سری قابلیت‌های جانبی وجود دارد که برای اجرای بسیاری از برنامه‌ها و حتی بازی‌ها، ضروری نیستند.

اخیراً Nvidia کارت‌های گرافیکی با قابلیت DLSS را وارد بازار کرده است که برای نمایش بهتر جلوه‌های بصری با نرخ فریم بالاتر به خصوص در بازی‌های گرافیکی استفاده می‌شود.

و یا ویژگی FSR در کارت‌های گرافیک AMD که برای افزایش و بهبود سرعت رندرگیری در گیمینگ و کاربردهای رندرینگ استفاده می‌شود.

این قابلیت‌ها عموماً برای طراحان و گیمرهای حرفه‌ای مهم است و در استفاده عادی از کامپیوتر و اجرای بازی‌های 1080p ضروری نیست. در واقع با حذف این قابلیت‌ها از چک‌ لیست انتخابی خود می‌توانید کارت گرافیک میان‌رده و ارزان‌تری را خریداری کنید.

اگرچه انتخاب مقرون‌ به‌صرفه‌ترین کارت‌های گرافیک بازار با وجود تنوع بالا در میان کارت‌های میان‌رده کار دشواری نیست، اما برای سادگی انتخاب شما یک نمونه کارت گرافیک میان‌رده پرفروش در بازار ایران را در این بخش معرفی خواهیم کرد.

کارت گرافیک ام اس آی GeForce RTX™ 2060 VENTUS 12G OC

کارت گرافیک مدل MSI RTX 2060 VENTUS OC 6G یک کارت گرافیک میان‌رده ساخت شرکت msi است که در بازار ایران توسط شرکت معتبر آونگ عرضه می‌شود. این کارت گرافیک از دو فن به عنوان سیستم خنک‌سازی استفاده می‌کند که در کنار خمیر حرارتی، از گرم شدن کارت گرافیک در کاربردهای سنگین جلوگیری خواهد کرد.

پهنای باند حافظه 14 گیگابایت بر ثانیه است و استفاده از استاندارد GDDR6 در این کارت گرافیک آن را به یک گزینه مناسب حتی برای اجرای برنامه‌های سنگین تبدیل کرده است.

برای اتصال به سه مانیتور، سه پورت DisplayPort به همراه یک پورت اضافی HDMI در این کارت گرافیک تعبیه شده است که حتی برای طراحان حرفه‌ای که به چند نمایشگر برای مشاهده هم‌زمان طرح‌های خود نیاز دارند، گزینه فوق‌العاده‌ای است.

تراشه پردازنده این کارت گرافیک Nvidia از سری RTX محسوب می‌شود که قابلیت‌های رهگیری پرتو را به خصوص در اجرای بازی‌های گرافیکی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

اگر به دنبال خرید کارت گرافیک هستید و می‌خواهید مقرون‌ به‌صرفه‌ترین کارت‌های گرافیک بازار را انتخاب کنید، نگران نباشید! گزینه‌های زیادی پیش روی شما وجود دارد.

هرچند نمونه‌های زیادی از کارت‌های گرافیک پیشرفته در بازار وجود دارند که گران‌قیمت هستند و به درد گیمرها یا طراحان حرفه‌ای می‌خورند، اما کاربرانی هم که می‌خواهند از کامپیوتر برای کارهای روزمره و اجرای بازی‌های معمولی با رزولوشن 1080p استفاده کنند، گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارند.

با این حال برای خرید بهترین کارت گرافیک میان‌رده باید یک سری نکات را مدنظر قرار دهید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. در این مقاله نکات مهم هنگام خرید کارت گرافیک میان‌رده را برشمرده و یک نمونه کارت گرافیک ساخت شرکت msi را هم برای شما معرفی کردیم. با کمی دقت و رعایت این نکات، بهترین انتخاب را خواهید داشت.