راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک ارزان برای گیمینگ

اکثر افرادی که نیاز به خرید کارت گرافیک دارند، با چندین سوال اصلی مواجه هستند: کدام کارت گرافیک برای گیمینگ مناسب است؟ آیا خرید کارت گرافیک با قیمت مناسب ممکن است؟

بدیهی است که امکانات و قابلیت کارت‌های گرافیک گیمینگ گران‌قیمت به نسبت هزینه‌ای که می‌کنید، بیشتر خواهد بود.

اما در مقابل یک سری از مدل‌های کارت گرافیک گیمینگ هم در بازار وجود دارند که علی‌رغم سرعت کلاک بالا و حافظه VRAM مناسب، قیمت معقولی دارند و به نوعی ارزان‌ترین کارت‌های گرافیک گیمینگ محسوب می‌شوند.

اگر شما هم یک گیمر هستید و قصد ارتقاء کارت گرافیک کامپیوتر خود را دارید، حتماً متوجه شده‌اید که با صرف هزینه بیشتر می‌توانید کارت گرافیک گیمینگ قوی‌تری تهیه کنید.

اما اگر محدودیت بودجه دارید و به دنبال خرید کارت گرافیک ارزان‌قیمت هستید، باز هم حق انتخاب دارید، هرچند تعداد این انتخاب‌ها محدودتر است.

پس اگر به دنبال خرید کارت گرافیک جدیدی هستید و به دنبال راهنمایی برای مقایسه کارت گرافیک‌های موجود در بازار می‌گردید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نکات مهم در خرید کارت گرافیک با قیمت مناسب

برای خرید بهترین کارت گرافیک ارزان مخصوص گیمینگ، باید یک سری نکات را مدنظر قرار دهید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

کارت گرافیک گیمینگ ارزان‌قیمت

1. توان پردازش یا توان پردازنده‌های استریم

پردازنده‌های استریم در واحد پردازش گرافیکی یا همان کارت‌های گرافیک امروزی گنجانده شده‌اند. پردازش استریم یک روش برنامه‌نویسی است که پردازش هم‌زمان سخت‌افزار و نرم‌افزار را ساده‌تر می‌کند.

پردازنده‌های استریم GPU اغلب وظایف رندرگیری گرافیکی را انجام می‌دهند (کارت گرافیک برای رندرینگ) و در مدل‌های حرفه‌ای‌تر کارت‌های گرافیک، برای پردازش داده‌های بازی‌های ویدئویی با بالاترین سرعت به کار می‌روند. بنابراین برای انتخاب بهترین کارت گرافیک ارزان برای گیمینگ باید قدرت پردازش و پردازنده‌های استریم تعبیه شده در آن را بررسی کنید.

2. سیستم خنک‌سازی

سیستم خنک‌کننده یکی از بخش‌های ضروری هر کارت گرافیک گیمینگ است. سیستم‌های خنک‌کننده از مکانیزم های مختلفی برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد کارت‌های گرافیک استفاده می‌کنند. به این ترتیب امکان اجرای بازی‌های مختلف برای مدت طولانی فراهم می‌شود.

سیستم خنک‌سازی در کارت‌های گرافیک حرفه‌ای و گران‌قیمت از سیستم‌های رادیاتوری و فن‌های قوی و قابل‌برنامه‌ریزی ساخته می‌شوند در حالی که سیستم خنک‌سازی در بهترین کارت گرافیک میان رده نهایتاً بر اساس قدرت فن تعیین می‌شود و ممکن است مکانیزم خنک‌سازی کمکی در کنار آن در نظر گرفته نشود.

3. مصرف توان رم ویدئویی با VRAM

هر حافظه با دسترسی تصادفی (RAM) که برای ذخیره داده‌های تصویری روی مانیتور کامپیوتر استفاده می‌شود، VRAM یا حافظه کارت گرافیک نامیده می‌شود. هنگام انتخاب کارت‌های گرافیک مطمئن شوید که کارت گرافیکی با VRAM کم‌مصرف را انتخاب می‌کنید تا زمان بیشتری برای اجرای هر یک از بازی‌های گرافیکی داشته باشید.

مصرف توان کمتر توسط کارت گرافیک به معنای گرمای کمتر و مدت زمان بیشتری است که طول می‌کشد کارت گرافیک گرم شود. این مصرف توان کمتر، عمر مفید کارت گرافیک را بیشتر می‌کند.

4. کیفیت اجزا

هنگام انتخاب بهترین کارت گرافیک ارزان برای گیمینگ باید به کیفیت اجزا و قطعات آن توجه کنید. کیفیت اجزای مورد استفاده در ساخت کارت گرافیک تعیین‌کننده عمر مفید آن است.

البته قیمت کارت گرافیک هم در صورت استفاده از اجزای باکیفیت‌تر، بیشتر خواهد شد اما در میان کارت‌های گرافیک میان رده هم می‌توان کارت گرافیکی با قیمت پایین و کیفیت بالا انتخاب کرد.

5. پهنای باند حافظه

رم بیشتر برای کارت گرافیک مطلوب است، اما برای کاربردهای گیمینگ، پهنای باند بیشتر ترجیح داده می‌شود. معمولاً حافظه VRAM بیشتر برای کارت گرافیک مخصوص رندرینگ مهم است.

زیرا کارت‌های گرافیک رندرینگ می‌بایست حجم زیادی از داده‌های مربوط به آبجکت‌های مختلف شامل بافت تصاویر و غیره را ذخیره کنند اما این حجم داده در بازی‌های گرافیکی معمولاً وجود ندارد.

نرخ بیت حافظه روی کارت گرافیک نشان‌دهنده مقدار داده‌ای است که GPU می‌تواند از طریق باس حافظه به آن دسترسی داشته باشد. 64 بیت و 128 بیت، نرخ بیت استاندارد هستند. با این حال، کارت‌های رده بالاتر نرخ بیت بسیار بیشتری را ارائه می‌دهند.

6. مقدار TDP سیستم خنک‌کننده

توان حرارتی یا TDP یک فاکتور مهم در انتخاب بهترین کارت گرافیک ارزان برای گیمینگ بوده و به معنی توان مصرفی کارت گرافیک تحت بیشترین بار از نظر تئوری است که بر حسب وات سنجیده می‌شود.

هرچه آستانه توان مصرفی بیشتر باشد، دمای بیشتری هم در سخت‌افزار تولید می‌شود، بنابراین این فاکتور نشان‌دهنده میزان انرژی گرمایی تولیدی در کارت گرافیک تحت شرایط حداکثر بارگذاری است.

بیشتر بودن مقدار TDP نشان‌دهنده تحمل‌پذیری بیشتر کارت گرافیک به خصوص در اجرای بازی‌های گرافیکی سنگین است، بنابراین انتخاب کارت گرافیکی که TDP بیشتری داشته باشد، برای کاربردهای گیمینگ توصیه می‌شود.

نکات کلیدی برای مقایسه کارت گرافیک

برای مقایسه انواع مدل‌های کارت گرافیک برای کاربردهای گیمینگ، چند نکته کلیدی را باید مدنظر داشت:

همیشه توان مورد نیاز یک کارت را در برابر توان تولیدی پاور سیستم خود بررسی کنید. فراموش نکنید که سایر کارت‌ها و دستگاه‌های موجود در سیستم هم برای کار به توان نیاز دارند.

اگر CPU شما ضعیف باشد، قدرتمندترین پردازنده گرافیکی یا کارت گرافیک هم نمی‌تواند نیاز شما را برطرف کند، بنابراین به خصوص برای انتخاب بهترین کارت گرافیک ارزان مخصوص گیمینگ، CPU سیستم شما هم باید قوی بوده و با کارت گرافیک سازگاری داشته باشد.

هنگام انتخاب کارت گرافیک مناسب بازی، تنوع قیمت زیادی را در بین محصولات موجود در بازار مشاهده خواهید کرد. دلیل این تنوع زیاد، ویژگی‌هایی مانند قابلیت اورکلاک، سیستم خنک‌کننده یا طراحی ظاهری زیباتر است.

مقایسه انواع کارت‌های گرافیک

مطابقت کارت گرافیک با برنامه‌هایی که قصد اجرای آن‌ها را دارید، بسیار مهم است، زیرا برای مثال، پردازنده‌های گرافیکی سری Nvidia RTX عموماً قدرتمندتر از معادل‌های سری Radeon Pro یا WX AMD هستند، و برای برنامه‌های گرافیکی سنگین، رندرگیری، تدوین و گیمینگ گزینه‌های مناسبی خواهند بود.

اما در مقابل کامپیوترهای ساخت شرکت اپل از کارت‌های گرافیک Nvidia پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین مجبورید از پردازنده‌های گرافیکی شرکت AMD برای آن‌ها استفاده کنید.

برای ویرایش عکس، ممکن است دیگر استفاده از یک کارت گرافیک پایین رده یا متوسط ​​کافی نباشد، اگرچه این مسئله به نرم‌افزار شما بستگی دارد. بنابراین استفاده از کارت‌های گرافیک قوی‌تر برای این کاربردها ضروری است.

در نرم‌افزارهای ویرایش عکس به خصوص نسخه‌های جدید آن مانند فتوشاپ، فیلترهای جدیدی مانند Replace Sky و Neural طراحی شده است که فضای بیشتری از پردازنده کارت گرافیک را اشغال می‌کنند و از این رو کارت‌های گرافیک می‌بایست حافظه و سرعت کافی برای پردازش داده‌ها را در این نرم‌افزارها داشته باشند.

برای ویرایش ویدیو، مقدار حافظه VRAM در کارت گرافیک می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد آن داشته باشد، زیرا این نرم‌افزارها معمولاً با ویدئوهای باکیفیت با رزولوشن 4k و بالاتر کار می‌کنند.

برای اجرای بازی‌های 4k به یک کارت گرافیک با حافظه بالاتر نیاز دارید. بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 4k حداقل دارای حافظه VRAM هشت گیگابایت است.

روش تست کارت گرافیک گیمینگ

تعیین و تست عملکرد کارت گرافیک بهتر است در سیستمی انجام شود که سایر مشخصات آن در بالاترین سطح انتخاب شده است. به عنوان مثال یک سیستم Core i9 با حافظه رم حداقل 32 گیگابایت با فناوری DDR4 یا DDR5 و سیستم خنک‌سازی مستر PSU برای این کار مناسب است.

برای تست کارت گرافیک توصیه می‌شود سه رزولوشن معمول بازی یعنی 1080p ،1440p و 4K را با استفاده از تنظیمات «متوسط» و «اولترا» تست کنید. در صورت امکان، از کارت‌های reference برای همه این تست‌ها، مانند مدل‌های Founders Edition انویدیا و مدل‌های AMD استفاده کنید.

با این حال، اکثر پردازنده‌های گرافیکی میان رده و پایین‌تر، مدل reference ندارند و فقط کارت‌های اورکلاک شده توسط کارخانه برای برخی از مدل‌ها در دسترس است. در این صورت سعی کنید از مدل‌هایی استفاده کنید که مشخصات آن نزدیک به کارت‌های گرافیک reference (کارت گرافیک مادر که توسط خود شرکت‌های Nvidia یا AMD معرفه شده‌اند) باشد.

می‌توانید هنگام تست عملکرد کارت گرافیک، از برنامه‌هایی که به منظور اورکلاک کارت گرافیک طراحی شده‌اند، استفاده نمایید.

این نرم‌افزارها افزونه‌هایی جهت تست عملکرد کارت گرافیک در حین اجرای بازی دارند که پارامترهای مختلف از جمله سرعت کلاک هسته، سرعت کلاک حافظه، دما و توان مصرفی را نمایش می‌دهد. مرسوم‌ترین ابزاری که به منظور اورکلاک کارت گرافیک و تست عملکرد آن توصیه شده است، msi afterburner نام دارد.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع دانلود، نصب و آموزش Msi Afterburner

قابلیت‌های اضافی کارت گرافیک

هنگام خرید بهترین کارت گرافیک ارزان مخصوص گیمینگ، یک سری قابلیت‌های اضافی را هم باید بررسی کرد.

  • رزولوشن: اگر تصاویری با تعداد پیکسل‌های بیشتر نیاز دارید، به دنبال کارت گرافیک قوی‌تری بگردید. برای بازی‌های رزولوشن 1080p به یک پردازنده گرافیکی پیشرفته نیاز نخواهید داشت اما در مورد رزولوشن 4k قضیه برعکس است.
  • PSU: این پارامتر تعیین‌کننده توان منبع تغذیه است. کانکتور منبع تغذیه شما باید حداقل دارای 6 یا 8 پین باشد. به عنوان مثال، کارت گرافیک انویدیا یک PSU 550 واتی را برای سری‌های RTX 3060 استفاده می‌کند، و حداقل یک کانکتور 8 پین و یک کانکتور PEG 6 پین نیز مورد نیاز خواهد بود.
  • FreeSync یا G-Sync: هر یک از این قابلیت‌ها، سرعت رفرش شدن کارت گرافیک را نشان می‌دهد. سرعت رفرش شدن کارت گرافیک نشان‌دهنده سرعت رفرش شدن تصاویر تحت پردازش است که روی مانیتور مشاهده می‌شود. این فاکتور با نرخ فریم کارت گرافیک همگام‌سازی می‌شود.
  • Ray Tracing، DLSS و FSR: جدیدترین کارت‌های گرافیکی از قابلیت ray tracing پشتیبانی می‌کنند، که می‌توان از آن برای بهبود تصاویر استفاده کرد. DLSS برای افزایش کارایی کارت گرافیک با حفظ کیفیت تصویر در کنار ویژگی anti-aliasing به کار می‌رود، اما این قابلیت فقط در کارت‌های Nvidia RTX وجود دارد.

FSR AMD تقریباً روی هر کارت گرافیک AMD تعبیه شده است و برای اجرای بازی‌های مختلف، می‌توان تنظیمات آن را تغییر داد تا عملکرد کارت گرافیک بهبود یابد.

امکانات کارت‌های گرافیک پیشرفته گیمینگ

جمع‌بندی

اگر به دنبال بهترین کارت گرافیک ارزان برای گیمینگ هستید، باید ویژگی‌های کارت‌های گرافیک پیشرفته و میان رده را بشناسید. برای کاربردهای گرافیکی سنگین مثل بازی‌های ویدئویی یا رندرگیری و ویرایش فیلم، کارت حافظه‌ای با سرعت پردازش بالا و حافظه بیشتر نیاز خواهید داشت.

فاکتورهای مختلفی در انتخاب کارت گرافیک مؤثر هستند اما برای خرید کارت گرافیک ارزان‌قیمت باید یک سری از فاکتورهای اضافی را نادیده بگیرید. در مقابل سیستم خنک‌سازی پیشرفته یک عامل مهم است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت و در واقع طول عمر مفید کارت گرافیک به قابلیت خنک‌سازی آن بستگی دارد.

در طرف مقابل، مصرف توان کارت گرافیک و ضریب گرمایی آن یا همان TDP به خصوص برای استفاده‌های طولانی‌مدت از کارت گرافیک مثل کاربردهای گیمینگ، باید در نظر گرفته شود.