راهنمای جامع دانلود، نصب و آموزش Msi Afterburner

قبلاً اورکلاک کردن سخت‌افزارهای کامپیوتر کاری پیچیده و تخصصی بود و هر کاربری نمی‌توانست آن را به درستی انجام دهد.

به لطف توسعه سخت‌افزارهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی جدید، این کار امروزه ساده‌تر شده و تقریباً همه کاربران کامپیوتر که اطلاعات اولیه‌ای در مورد نصب و کار با نرم‌افزارهای مختلف را دارند می‌توانند سخت‌افزارهای خود را اورکلاک کنند.

اورکلاک کردن به معنی افزایش سرعت سخت‌افزار، مثلاً حافظه رم یا کارت گرافیک، نسبت به سرعت اسمی آن است. این کار به خصوص برای بهبود عملکرد سخت‌افزار در اجرای برنامه‌های سنگین و یا بازی‌های ویدئویی مفید است.

یکی از سخت‌افزارهایی که قابل اورکلاک کردن بوده و این کار تأثیر قابل‌توجهی بر بهبود سرعت و عملکرد آن دارد، کارت گرافیک یا GPU است. معمولاً اورکلاک کارت گرافیک باعث می‌شود که دمای آن بالاتر رفته و توان بیشتری مصرف کند، بنابراین باید پیش از این کار به امکانات سیستم خود از نظر سیستم خنک‌سازی و منبع تغذیه توجه کنید.

اما چند سؤال در اینجا مطرح می‌شود؛ آیا برنامه یا نرم‌افزار خاصی برای انجام اورکلاک کارت گرافیک وجود دارد؟ طریقه نصب و کار کردن با این نرم‌افزارها چگونه است؟ آیا کار کردن با ابزارهای اورکلاک کارت گرافیک نیاز به آموزش خاصی دارد؟

در پاسخ باید گفت که بله، نرم‌افزارها و ابزارهای خاصی برای اورکلاک کارت گرافیک ارائه شده‌اند که یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین این ابزارها msi afterburner نام دارد. اورکلاک کارت گرافیک با msi afterburner روندی نسبتاً ساده دارد و دسترسی و نصب این برنامه هم ساده است.

در این مقاله قصد داریم آموزش نصب و راهنمای استفاده از msi afterburner را برای شما ارائه دهیم.

اگر قصد خرید کارت گرافیک جدیدی برای کامپیوتر خود دارید، توصیه ما این است که یک کارت گرافیک با قابلیت اورکلاک کردن تهیه کنید تا در آینده برای اجرای برنامه‌های سنگین بتوانید آن را اورکلاک کرده و از این قابلیت استفاده کنید.

در صورتی که می‌خواهید کارت گرافیک فعلی خود را اورکلاک کنید و به دنبال آموزش استفاده از برنامه msi afterburner هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

منظور از اورکلاک کارت گرافیک چیست؟

پیش از آموزش اورکلاک کارت گرافیک با msi afterburner بهتر است ابتدا در مورد خود اورکلاک و مفهوم آن صحبت کنیم. اورکلاک کردن یک تغییر در مشخصه‌های عملکردی سخت‌افزار است.

سخت‌افزارهای مختلف از جمله CPU، حافظه رم و کارت گرافیک که با یک سرعت کلاک مشخص کار می‌کنند، قابل اورکلاک کردن هستند.

معمولاً اورکلاک سخت‌افزارها با یک ریسک ذاتی همراه است، چرا که با این کار سرعت کار، دمای کار و توان تغذیه سخت‌افزار را افزایش می‌دهیم و عملاً کار بیشتری از آن می‌کشیم.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت قطعات، تمهیدات لازم برای اورکلاک کردن سخت‌افزارهایی مثل کارت گرافیک و حافظه رم در نظر گرفته شده است.

البته باید توجه داشت که با اورکلاک کردن سرعت و عملکرد کارت گرافیک حداکثر تا 20% بهبود می‌یابد و نباید انتظار داشت که سرعت آن دو برابر شود.

همچنین باید قابلیت‌های کامپیوتر از نظر سیستم خنک‌سازی و توان منبع تغذیه را برای اورکلاک کارت گرافیک در نظر گرفت.

آشنایی با ابزار msi afterburner

همان‌طور که گفتیم یکی از کارآمدترین ابزارها برای اورکلاک کارت گرافیک، msi afterburner نام دارد. این برنامه توسط شرکت msi ارائه شده است، اما برای همه کارت‌های گرافیک موجود در بازار قابل‌استفاده است.

کنترل‌پذیری این برنامه یکی از ویژگی‌های بارز آن است. همچنین امکان پایش سخت‌افزار مورد نظر به صورت لحظه‌ای و ارزیابی پارامترهای آن فراهم شده است. در نهایت، مزیت اصلی این برنامه رایگان بودن آن محسوب می‌شود.

پارامترهای مختلف از جمله ولتاژ کار، کلاک هسته کارت گرافیک، کلاک حافظه کارت گرافیک یا VRAM، حد توان، حد دما و سرعت فن در این برنامه قابل تنظیم است.

رابط کاربری این نرم‌افزار بسیار پیشرفته بوده و تقریباً هر کاربری به سادگی می‌تواند با آن کار کند.

نکته جالب در مورد msi afterburner این است که این ابزار به شما این امکان را می‌دهد تا نه تنها کلاک هسته پردازنده گرافیکی را به صورت تدریجی و با دقت تنظیم کنید، بلکه کلاک حافظه، سرعت فن، حد توان و ولتاژ هسته را نیز تغییر دهید.

این ویژگی‌ها msi afterburner را به یک ابزار عالی تبدیل می‌کند و می‌توان گفت به همین دلیل  است که نسبت به سایر ابزارهای مشابه کارآمدتر و پرطرفدارتر است.

در این ابزار علاوه بر اینکه می‌توانید تنظیمات کلیدی GPU خود را تغییر داده و تست کنید، می‌توانید نحوه تأثیر این تغییرات را به صورت لحظه‌ای رصد کنید.

msi afterburner با یک صفحه نمایش کاملاً منظم و مهم‌تر از آن با منابع دسترسی کاملی ارائه می‌شود که امکان نمایش لحظه‌ای پارامترها و تغییر نرخ فریم را در بازی‌های ویدئویی برای شما فراهم می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالبی که می‌توان به آن اشاره کرد، توانایی ایجاد پروفایل‌های مختلف برای تنظیمات سفارشی در این ابزار است. به عنوان مثال، می‌توانید یک پروفایل اورکلاک جداگانه برای هر بازی تنظیم کرده و برای همان بازی ذخیره کنید.

دانلود و آموزش نصب msi afterburner

همان‌طور که گفتیم برنامه msi afterburner یک برنامه کاملاً رایگان است. این برنامه را می‌توانید از صفحه رسمی Afterburner در وب‌سایت شرکت msi دانلود کنید. باز هم تأکید می‌کنیم که این ابزار برای همه برندها و مدل‌های کارت‌های گرافیک قابل‌استفاده است.

برای دانلود و نصب این برنامه به روش زیر عمل کنید:

  • به وب‌سایت اختصاصی afterburner msi مراجعه کنید.
  • به پایین صفحه بروید و روی «download» در زیر گزینه «msi afterburner» کلیک کنید. همچنین اگر می‌خواهید به جای انجام Alt-Tab در طول بازی، برنامه را از طریق گوشی موبایل مدیریت کنید، می‌توانید اپلیکیشن msi afterburner را که برای اندروید طراحی شده است، دانلود نمایید.

  • پس از اتمام دانلود، فایل zip را از حالت فشرده خارج کنید.
  • روی فایل اجرایی دو بار کلیک کرده و مراحل نصب را دنبال کنید. در حین نصب مطمئن شوید که kombustor را هم برای نصب انتخاب کرده‌اید.
  • msi afterburner را اجرا کنید. پس از بالا آمدن برنامه، روی دکمه setting کلیک کنید.
  • در تب user interface پوسته را به حالت default msi afterburner skin تغییر دهید، زیرا ظاهری منظم‌تر دارد و امکانات آن راحت‌تر قابل‌دسترسی هستند. علاوه بر این، سایر پوسته‌ها به طور تصادفی اسلایدرها را حذف کرده و آن‌ها را برای بهینه‌سازی غیرقابل‌دسترس می‌کند.
  • در تب general روی گزینه unlock voltage control و همچنین unlock voltage monitoring کلیک کنید.
  • اگر از چندین کارت گرافیک یاGPU استفاده می‌کنید، به تب general رفته و از منوی کشویی master graphics processor selection، پردازنده گرافیکی موردنظر برای اورکلاک یا مانیتورینگ را انتخاب کنید.
  • در این بخش می‌توانید مجموعه‌ای از تنظیمات را شامل ویژگی‌های راه‌اندازی، سازگاری، ویژگی‌های خاص کارت گرافیک AMD و غیره تغییر دهید. در بیشتر موارد، پارامترهای پیش‌فرض برای کاربران عادی توصیه می‌شود.
بیشتر بخوانید : بهترین کارت گرافیک ام اس آی (MSI) کدام است؟ + مشخصات

قابلیت‌های ابزار msi afterburner

پیش از آنکه به راهنمای استفاده از msi afterburner بپردازیم، برخی از قابلیت‌های آن را به صورت تفکیک شده توضیح می‌دهیم.

به طور کلی برنامه msi afterburner چهار ویژگی متمایز را برای کاربران ارائه می‌دهد که اورکلاکینگ تنها یکی از این چهار ویژگی است.

این موارد عبارت‌اند از: اورکلاک کردن، مانیتورینگ، ارزیابی کردن و ضبط ویدئو.

ویژگی‌های اورکلاکینگ msi afterburner

اورکلاک کردن برای افراد غیر متخصص و بدون استفاده از ابزارهای این کار ممکن است دشوار به نظر برسد. با این حال، msi afterburner این فرآیند را با ارائه تنظیمات متنوع و کاربردی، ساده کرده است تا از آسیب‌های سخت‌افزاری جلوگیری کند.

این ابزار می‌تواند مجموعه‌ای از تنظیمات کارت گرافیک، از جمله ولتاژ هسته، حد توان، حد دما، سرعت کلاک هسته، سرعت کلاک حافظه و سرعت فن را تغییر دهد. با این تنظیمات به راحتی می‌توانید حالت تعادلی بین عملکرد و قابلیت کارت گرافیک خود پیدا کنید.

برای سهولت کار، آخرین نسخه msi afterburner دارای قابلیت oc scanner است. این ابزار از یک الگوریتم توسعه یافته توسط شرکت انویدیا برای اسکن هر مدل از سری rtx 20 استفاده کرده و بالاترین و پایدارترین تنظیمات اورکلاک کارت گرافیک را برای این مدل‌ها به صورت خودکار تعیین و تنظیم می‌کند.

ابزار afterburner همچنین دارای مشخصات سفارشی فن یا به عبارت دیگر، منحنی سرعت فن سفارشی تعریف شده توسط کاربر است که بر اساس دمای کارت گرافیک، سرعت فن را افزایش یا کاهش می‌دهد.

با استفاده از این ویژگی، کاربران می‌توانند با خیال راحت کارت گرافیک خود را درگیر کنند، به گونه‌ای که با افزایش دمای کارت گرافیک، سرعت فن به صورت خودکار افزایش می‌یابد تا دمای آن را روی مقدار مشخصی حفظ کند.

ویژگی‌های مانیتورینگ msi afterburner

در حالی که ویژگی‌های اورکلاک در msi afterburner اجازه می‌دهد تا پارامترها را بهینه‌سازی کنید، امکان پایش و نظارت لحظه‌ای پارامترها نیز در این ابزار فراهم شده است.

پارامترهای مختلفی مثل دمای کارت گرافیک، سرعت کلاک هسته و حافظه، ولتاژ، FPS و درصد اشغال شده GPU از طریق یک سری نمودار و همچنین یک نمایشگر روی صفحه قابل مانیتورینگ هستند.

این نمایشگر از یک افزونه به نام Rivatuner statistics server استفاده می‌کند که برای تنظیم نرخ فریم برای یک بازی خاص هم قابل‌استفاده بوده و به ویژه برای کسانی که پردازنده‌های گرافیکی ضعیف یا متوسط دارند مفید است.

قابلیت‌های ارزیابی msi afterburner

msi afterburner یک ابزار ارزیابی به نام msi kombustor دارد که در اصل یک ابزار تست استرس کارت گرافیک به صورت استاندارد است و پایداری و عملکرد حرارتی آن را ارزیابی می‌کند.

در کنار ویژگی‌های اورکلاکینگ، این قابلیت می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد هرگونه تغییر ایجاد شده و نحوه تأثیر آن‌ها بر عملکرد کلی کارت گرافیک ارائه دهد.

ضبط ویدئو در msi afterburner

msi afterburner از یک افزونه به نام Predator برای فیلم‌برداری در فرمت‌های مختلف، از جمله wmv و avi با استفاده از کدک h.264 با گزینه‌های مختلف مانند انواع مختلف فشرده‌سازی، محدودیت نرخ فریم، کیفیت و رزولوشن 1080p استفاده می‌کند.

آموزش استفاده از برنامه msi afterburner

در این بخش قابلیت‌های مختلف ابزار msi afterburner را آموزش خواهیم داد. پیش از آنکه به اورکلاک کارت گرافیک بپردازید، توصیه می‌شود که از ابزار ارزیابی msi Kombustor برای تعیین وضعیت سیستم خود استفاده کنید.

آموزش اجرای MSI Kombustor

اولین قدم قبل از شروع فرآیند اورکلاک، انجام ارزیابی به منظور تعیین محدوده‌های کار سیستم است.

با این کار می‌توان تعیین کرد که پس از اورکلاک تا چه میزان سیستم در محدوده‌های مجاز کار می‌کند.

برای انجام ارزیابی اولیه مراحل زیر  را دنبال کنید:

  • اگر از پوسته پیش‌فرض استفاده می‌کنید، روی آیکون K که در سمت چپ بالای پنجره Afterburner، معمولاً در کنار نام GPU و نسخه درایور قرار دارد، کلیک کنید.
  • MSI Kombustor بلافاصله تست استرس را شروع می‌کند.
  • دمای کار، GPU ،FPS و بار تحت پردازش GPU را بررسی کنید تا از عملکرد کارت گرافیک طبق تنظیمات پیش‌فرض کارخانه و پیش از اورکلاکینگ، اطلاع کسب کنید.
  • علاوه بر اجرای این تست اولیه، توصیه می‌کنیم از طریق اینترنت اطلاعاتی در مورد نتایج حاصل از اورکلاک کارت گرافیک کسب نمایید.

آموزش اورکلاک کارت گرافیک با msi afterburner

قبل از شروع، به یاد داشته باشید که اورکلاک بدون خطر نیست و با تنظیم نامناسب GPU، خطر آسیب دائمی به آن وجود دارد. MSI Afterburner اورکلاک را آسان می‌کند، اما انجام با دقت و مرحله‌ای این کار توصیه می‌شود.

اورکلاک در MSI Afterburner از روش استاندارد اورکلاک و تست برای یافتن بهترین و پایدارترین تنظیمات ممکن پیروی می‌کند. همیشه در محیط MSI Afterburner به یاد داشته باشید که پس از هر تغییری، گزینه Apply را بزنید. برای شروع اورکلاک کارت گرافیک، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • برای شروع، اسلایدر Power Limit و Temp Limit را روی حداکثر مقدار خود تنظیم کنید. با این تنظیمات، GPU بازده انرژی بیشتری خواهد داشت و به دمای بالاتری نسبت به حالت پیش از اورکلاک می‌رسد. با این تنظیمات GPU اگرچه دمای بالایی را نشان می‌دهد اما عملاً خطری برای آن وجود ندارد زیرا طبق محدوده ایمن دمایی می‌توان Temp Limit را تغییر داد.
  • اسلایدر سرعت کلاک هسته را در مرحله بعدی به صورت پلکانی افزایش دهید. هر واحد معادل یک مگاهرتز است. تغییرات حدود 10 تا 20 مگاهرتز در هر مرحله توصیه می‌شود. به یاد داشته باشید که پس از تنظیم سرعت کلاک، گزینه Apply را بزنید.
  • پس از هر مرحله افزایش سرعت کلاک، Kombustor را در پس‌زمینه اجرا کنید و نتایج اعمال تغییرات را ارزیابی نمایید. این تغییرات ممکن است بروز پیکسل‌های سیاه یا خرابی تصویر و یا تغییر بیش از حد پارامترهای کارت گرافیک مثل سرعت فن باشد. پس از هر تغییر به مدت چند دقیقه نتایج را ارزیابی کنید.

  • به محض اینکه مشکلات گرافیکی را مشاهده کردید، از افزایش سرعت کلاک خودداری کنید. البته بروز این مشکل نگران‌کننده نیست و در واقع روش فهمیدن اینکه GPU به حداکثر ظرفیت خود رسیده است، همین اشکالات گرافیکی در تصویر است.
  • سرعت کلاک هسته را در این شرایط به تدریج و با گام‌های حدود 5 مگاهرتز کاهش دهید تا زمانی که تمام مشکلات گرافیکی از جمله پیکسل‌های سیاه یا خرابی تصویر از بین رفته و Kombustor پایدار شود. همچنین توصیه می‌کنیم هر تغییری را در چارچوب یک بازی گرافیکی آزمایش کنید.
  • در مرحله بعد، تست استرس مشابهی را برای سرعت کلاک حافظه اعمال کنید، اما با گام‌های بیشتر. گام‌های افزایش سرعت کلاک برای حافظه VRAM بین 50 تا 100 مگاهرتز توصیه می‌شود.
  • به محض اینکه با مشکلات گرافیکی در Kombustor مواجه شدید، سرعت کلاک حافظه را با گام‌های کوچک کاهش دهید تا زمانی که مشکلات گرافیکی در Kombustor رفع شوند.
  • در این مرحله سرعت کلاک هسته و سرعت کلاک حافظه جدید را در یک دوره ثابت تست کنید. Kombustor را فعال کرده و 10 دقیقه صبر کنید. در صورتی که مشکلی در تصویر ایجاد شد هر دو سرعت را با گام‌های کوچک کاهش دهید تا زمانی که مقدار بهینه هر دو پارامتر به دست آید و تصویر پایدار و بدون اشکال روی نمایشگر مشاهده گردد.
  • در پایان تنظیمات اعمال شده را با کلیک روی دکمه save به صورت یک پروفیل جدید ذخیره کنید.

فعال‌سازی نمایش آنلاین پارامترها در msi afterburner

برنامه msi afterburner یک ویژگی جالب دارد و آن این است که می‌توان هنگام اجرای بازی و یا سایر برنامه‌های گرافیکی، به صورت آنلاین پارامترهای کارت گرافیک را روی صفحه نمایش مشاهده کرد. برای فعال‌سازی این قابلیت که به OSD شناخته می‌شود، به صورت زیر عمل کنید:

  • به پنجره settings بازگردید و روی تب Monitoring کلیک کنید.
  • در قسمت Active hardware monitoring graphs با کلیک بر روی descriptive name، اطلاعاتی را که می‌خواهید در OSD نشان داده شوند، انتخاب کنید. سپس Properties را روی حالت in OSD قرار دهید.
  • در این حالت هر زمان که یک بازی را اجرا می‌کنید، OSD جزئیات مربوط به عملکرد GPU را به صورت لحظه‌ای نشان می‌دهد.
  • در زیر تب On-Screen Display در زیر تنظیمات، می‌توانید یک کلید میانبر برای روشن و خاموش کردن OSD اختصاص دهید. توصیه می‌کنیم این کار را انجام دهید و برای دسترسی آسان، آن را روی یک کلید کم استفاده مانند Insert یا سایر کلیدها تنظیم کنید.

تعیین پروفیل تغییرات سرعت فن در msi afterburner

یک قابلیت دیگر ابزار msi afterburner تعیین پروفیل تغییرات سرعت فن است. به این ترتیب می‌توان یک پروفیل مشخص را برای فن تعریف کرد که بر اساس تغییرات دما، سرعت آن تغییر کند. برای این منظور مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • روی Settings در گوشه پایین کلیک کرده و تب Fan را در بالای پنجره آن انتخاب نمایید.
  • گزینه Enable user-defined software automatic fan control را در بالای منو علامت بزنید، به این ترتیب می‌توانید منحنی فن را به دلخواه تغییر دهید. با کلیک روی هر نقطه منحنی می‌توان آن را حرکت داد و روی مقدار جدیدی تنظیم کرد.
  • برای حذف یک نقطه منحنی، روی آن کلیک کرده و روی صفحه کلید دکمه Delete را بزنید.

توجه داشته باشید که برای دماهای بالاتر از 80 درجه سرعت فن برابر 100% توصیه شده است. زیرا در این دما احتمال آسیب به کارت گرافیک بیشتر است.

اگر به دنبال ارتقاء کارت گرافیک کامپیوتر خود هستید، محصولاتی را تهیه کنید که از سیستم خنک‌کننده و فن‌های قوی‌تر برخوردار هستند.

سؤالات متداول در مورد برنامه msi afterburner

  • آیا اورکلاک کارت گرافیک با msi afterburner به GPU یا کارت گرافیک آسیب می‌زند؟

خیر. در صورتی که تنظیمات msi afterburner را به درستی انجام دهید، هیچ آسیبی به کارت گرافیک سیستم شما وارد نمی‌شود و در مقابل، ابزار msi afterburner از گرم شدن بیش از حد کارت گرافیک و آسیب به مدار آن جلوگیری خواهد کرد.

  • آیا اورکلاک کارت گرافیک با msi afterburner برای لپ تاپ هم قابل انجام است؟

بله. از آنجایی که این ابزار برای همه انواع و برندهای کارت گرافیک قابل‌استفاده است، برای کارت گرافیک لپ تاپ هم می‌توان از آن استفاده کرد. اما به دلیل محدودیت‌های لپ تاپ از نظر منبع تغذیه و سیستم خنک‌سازی، اصولاً انجام اورکلاک کارت گرافیک لپ تاپ توصیه نمی‌شود.

در بیشتر مواقع بله. برخی از سازنده‌های کارت گرافیک گارانتی محصولات خود حتی در صورت اورکلاک کردن هم معتبر می‌دانند، اما بسیاری از تولیدکنندگان، اورکلاک کارت گرافیک را جزو گارانتی محصولات در نظر نگرفته و با انجام این کار محصول را از گارانتی خارج می‌کنند.

  • آیا اورکلاک کارت گرافیک باعث افزایش FPS یا نرخ فریم می‌شود؟

بله. از آنجایی که اورکلاک کارت گرافیک سرعت کلاک و فرکانس آن را افزایش می‌دهد، در اجرای بازی‌های ویدئویی هم باعث افزایش نرخ فریم خواهد شد.

جمع‌بندی

در این مقاله آموزش نصب و راهنمای استفاده از برنامه msi afterburner به منظور اورکلاک کارت گرافیک ارائه گردید.

البته این ابزار دارای قابلیت‌های دیگری از جمله مانیتورینگ، ارزیابی لحظه‌ای عملکرد کارت گرافیک، نمایش آنلاین پارامترهای کارت گرافیک هنگام اجرای بازی و غیره است که هر یک به صورت دقیق آموزش داده شد.

دانلود msi afterburner رایگان بوده و به راحتی از طریق وب‌سایت رسمی شرکت msi قابل دریافت می‌باشد. همچنین روش اورکلاک کارت گرافیک با msi afterburner و همچنین سؤالات متداول در این زمینه بیان شد.

به عنوان سخن پایانی باید گفت که msi afterburner یک ابزار کارآمد با امکانات ویژه است که برای اورکلاک همه انواع کارت‌های گرافیک قابل‌استفاده بوده و تنظیمات آن نسبتاً ساده است.

توصیه می‌شود هنگام استفاده از این ابزار، از امکانات مانیتورینگ و تست عملکرد در هر مرحله استفاده کنید تا احتمال آسیب به کارت گرافیک سیستم را به حداقل برسانید.