بهترین کارت گرافیک ام اس آی (MSI) کدام است؟ + مشخصات

کارت گرافیک کامپیوتر چند سالی که است که به یک قطعه تجاری مهم تبدیل شده است و برندهای معروف سازنده سخت‌افزارهای کامپیوتر، کارت گرافیک را به عنوان یک محصول دائمی در خط تولید خود قرار داده‌اند.

وقتی به بررسی تراشه‌های مورد استفاده در کارت‌های گرافیک موجود در بازار مراجعه کنیم، نام دو برند در اغلب محصولات بازار خودنمایی می‌کند، Nvidia و AMD.

اغلب سازنده‌های کارت گرافیک از این دو تراشه برای محصولات خود استفاده می‌کنند که البته هر یک برای کاربردهای مختلف دارای مزایایی هستند.

یکی از برندهای سازنده کارت گرافیک که محبوبیت بالایی در میان کاربران کامپیوتر دارد، msi است که به تولید سخت‌افزارهای مختلف از جمله مادربرد، مانیتور، کارت گرافیک و لپ تاپ می‌پردازد و کیفیت محصولات آن برای استفاده‌کنندگان شناخته شده است.

معمولاً در کارت‌های گرافیک ساخت شرکت msi، تراشه‌های Nvidia مورد استفاده قرار می‌گیرد که دلیل آن قابلیت‌های بالاتر و انعطاف‌پذیری بیشتر این تراشه‌ها در کاربردهای گرافیکی سنگین مانند گیمینگ و یا طراحی و مدل‌سازی است، اما مدل‌هایی هم وجود دارد که از تراشه‌های AMD استفاده می‌کنند و اغلب قیمت پایین‌تری دارند.

اما سؤال اصلی اینجاست: از میان مدل‌های کارت گرافیک ام اس آی، کدام یک بهتر است؟

اگر قصد خرید کارت گرافیک ام اس آی دارید باید قابلیت‌های مدل‌های مختلف آن را بشناسید. در این مقاله به بررسی بهترین کارت گرافیک ام اس آی و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت

بیشتر بخوانید : مشاهده انواع کارت گرافیک و مشخصات آن‌ها

چطور کارت گرافیک مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین کارت گرافیک msi، نکات زیادی وجود دارد که باید مدنظر قرار دهیم. تبدیل شدن یک محصول یا برند به بهترین گزینه مستلزم رعایت چند معیار مختلف است؛ از رضایت کاربر گرفته تا عملکرد و طراحی واقعی.

بررسی نظرات کاربران درک درستی در مورد چگونگی عملکرد یک محصول به ما می‌دهد. در حالی که ارزیابی معیارهای عملکردی محصول هم نشان می‌دهد که تا حد چه محصول انتخابی با هدف ما سازگاری دارد.

البته پیگیری محصولات جدید تا حد زیادی ما را در انتخاب گزینه مناسب کمک خواهد کرد، اما الزاماً یک کارت گرافیک مناسب و هم‌راستا با کاربرد مورد نظر ما، یک محصول جدید و گران‌قیمت نیست. شاید در میان محصولات ارزان‌تر هم بتوان بهترین کارت گرافیک میان رده را یافت.

بنابراین همانند هر محصول دیگری، انتخاب کارت گرافیک ام اس آی مطابق با خواسته‌هایمان به بررسی و جستجو نیاز دارد و البته نظرخواهی و مطالعه بازخورد کاربران دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است.

بهترین کارت گرافیک MSI

فاکتورهای مهم انتخاب کارت گرافیک

برای انتخاب بهترین کارت گرافیک ام اس آی، یک سری فاکتورها را باید در نظر داشته باشید. مهم‌ترین ویژگی‌ها را در این بخش مورد بررسی قرار خواهیم داد:

1. قیمت

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب بهترین و قوی‌ترین کارت گرافیک msi، قیمت آن است. برای انتخاب کارت‌های گرافیک msi، طیف وسیعی از محصولات در بازار وجود دارند که گستره قیمت‌های متنوعی را هم پوشش می‌دهند.

به عبارت دیگر در میان محصولات برند msi، برای همه کاربردها و بر اساس همه بودجه محصول مناسب یافت می‌شود. اما نکته مهم این است که از میان محصولات موجود بر اساس نوع کاربری خود بهترین گزینه را با کمترین هزینه انتخاب کنید.

به عنوان مثال اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید و به دنبال بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 4k می‌گردید، مسلماً بودجه بیشتری را هم باید برای این کار اختصاص دهید.

2. سرعت فریم

یکی دیگر از عوامل مهم برای انتخاب بهترین کارت گرافیک ام اس آی، سرعت فریم یا FPS است. FPS علاوه بر کارت گرافیک بر اساس رزولوشن مانیتور و سرعت رفرش آن قابل‌ تغییر است. سرعت فریم به خصوص در اجرای بازی‌های مختلف بسیار مهم است.

بازی‌های ویدئویی جدید به دلیل سرعت فریم یا همان نرخ فریم بالایی که دارند، به کارت گرافیک با پردازنده قوی و تعداد هسته‌های زیاد برای پردازش این داده‌های گرافیکی نیاز خواهند داشت تا بازی به صورت روان و بدون تأخیر برای کاربر نمایش داده شود.

3. حافظه ویدئویی یا VRAM

در میان مدل‌های مختلف کارت گرافیک ام اس آی، حافظه کارت گرافیک (VRam) با تنوع بالایی مشاهده می‌شود.

البته این برند به دلیل توسعه محصولات جدید و مخصوص اجرای بازی‌ها و برنامه‌های روز، محصولاتی با حافظه ویدئویی بالا را روانه بازار کرده است اما در میان محصولات کمی قدیمی‌تر، مدل‌هایی با حافظه کمتر و قیمت ارزان‌تر هم دیده می‌شود.

برای اجرای بازی‌های روز حافظه کارت گرافیک حداقل 8 گیگابایت توصیه شده است در حالی که در میان محصولات msi کارت‌های گرافیکی با VRAM بالاتر هم مشاهده می‌شود، نظیر کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X که با حافظه ویدئویی 24 گیگابایت به عنوان یکی از جدیدترین مدل‌های این برند پرفروش وارد بازار شده است.

4. سیستم خنک‌کننده

کارت‌های گرافیک قوی از سیستم خنک‌سازی حرفه‌ای هم برخوردارند. شاخص TDP در کارت‌های گرافیک ام اس آی و سایر برندهای تولید کننده، نشان‌دهنده حداکثر انرژی مورد نیاز برای تولید مقدار مشخصی گرما در کارت گرافیک است که هرچه بیشتر باشد به این معنی است که بازدهی کارت گرافیک از نظر تولید گرما بهتر است.

این انرژی گرمایی به وسیله فن‌های خنک‌کننده، هیت سینک، خمیر حرارتی، رادیاتور و سایر فناوری‌های خنک‌سازی از بین می‌رود تا مانع از آسیب‌دیدگی کارت گرافیک شود.

در بیشتر مدل‌های کارت گرافیک msi دو یا سه فن خنک‌کننده، هیت سینک، لوله حرارتی و خمیر حرارتی وجود دارد و در چند نمونه کارت گرافیک مناسب طراحی یا بازی از سیستم رادیاتور با سیال آب هم استفاده شده است.

فن خنک‌کننده کارت گرافیک msi

آشنایی با چند اصطلاح

برای انتخاب بهترین کارت گرافیک msi لازم است چند اصطلاح مربوط به ارزیابی عملکرد کارت‌های گرافیک را بشناسید.

وقتی کارت‌های گرافیک مختلف را از نظر عملکرد با هم مقایسه می‌کنیم، ممکن است با اصطلاحاتی مانند سرعت کلاک، استاندارد حافظه، باس حافظه و غیره برخورد کنیم که در این بخش به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. سرعت کلاک

سرعت کلاک بر حسب مگاهرتز تعیین می‌شود و در واقع سرعت سیکل پردازش در پردازنده کارت گرافیک را مشخص می‌کند. این معیار نشان می‌دهد که یک کارت گرافیک با چه سرعتی می‌تواند داده‌های گرافیکی را پردازش کند و مثلاً یک تصویر ویدئویی یا یک نمودار سه بعدی را نمایش دهد.

البته اورکلاک کارت گرافیک یک روش کمکی است که برای افزایش سرعت کلاک کارت گرافیک بین 15 تا 20% استفاده می‌شود و به خصوص برای کاربردهای گیمینگ مفید است.

بیشتر بخوانید : راهنمای اورکلاک کارت گرافیک + مزایا و معایب آن

2. استاندارد حافظه VRAM

حافظه کارت گرافیک هم مانند حافظه رم کامپیوتر دارای یک سری استاندارد است که از نظر سرعت و ظرفیت با هم فرق دارند. هرچه ظرفیت VRAM در یک کارت گرافیک بیشتر باشد، حجم داده بیشتری به خصوص در کاربردهای رندرینگ قابل ذخیره‌سازی است.

حافظه کارت گرافیک معمولاً بر اساس استاندارد GDDR مشخص می‌شود و بهترین کارت گرافیک msi دارای استاندارد GDDR6X است که نسبت به نسخه قبلی یعنی GDDR6 از سرعت بیشتر، بازدهی بالاتر و اتلاف حرارتی کمتر برخوردار است.

البته در میان کارت‌های گرافیک ام اس آی، استانداردهای GDDR4 و GDDR5 هم برای کاربردهای معمولی یافت می‌شود.

3. باس حافظه

منظور از باس حافظه در کارت گرافیک، پورت اتصال کارت به مادربرد است که معمولاً در اکثر مدل‌های کارت گرافیک msi از استاندارد PCI پیروی می‌کند.

نسخه‌های مختلف استاندارد PCI بر اساس پهنای باند انتقال داده، تعداد پین‌های اتصال و عرض باس با هم متفاوت هستند.

بهترین کارت گرافیک ام اس آی (MSI)

برای معرفی قوی‌ترین کارت گرافیک msi، باید یک نقطه بینابین میان قیمت و عملکرد پیدا کنیم. با مقایسه قیمت انواع کارت گرافیک ام اس آی موجود در بازار، سری RTX 3080 گزینه مناسبی است.

قیمت این مدل نسبت به سری 3090 و Ti 3080 پایین‌تر است اما از نظر عملکرد چندان تفاوتی با این دو کارت گرافیک سطح بالا ندارد. هر سه مدل مذکور قادر هستند بازی‌ها و تصاویر 4k را به راحتی نمایش دهند.

مقایسه کارت‌های گرافیک ام اس آی

اگر بخواهیم یک مدل کارت گرافیک ام اس آی با قیمت و عملکرد کمی بالاتر را پیشنهاد کنیم، سری 3080 TI کاندیدای مناسبی است. این کارت گرافیک از تراشه Nvidia استفاده می‌کند و قیمت آن در مقایسه با سری 3080 حدود 50 دلار بالاتر است.

اما با وجود این اختلاف قیمت کم، قابلیت‌هایی چون ردیابی پرتو، سرعت کلاک بالاتر و مصرف توان کمتر را ارائه می‌دهد که در کنار فناوری DLSS امکان استفاده از کیفیت تصویر بهتر و نرخ فریم  بالاتر را در بازی‌های 4k به کاربر می‌دهد.

در مقابل کارت گرافیک RX 6800 یک نمونه کارت گرافیک msi است که جزو نمونه‌های سطح بالا محسوب می‌شود و از کارت گرافیک AMD استفاده می‌کند. این کارت گرافیک با فرکانس 1850 مگاهرتز، حافظه 16 گیگابایت با استاندارد GDDR6 و پهنای باند 512 گیگابایت بر ثانیه یکی از مدل‌های قوی شرکت ام اس آی است.

قیمت این کارت گرافیک کمی گران است اما برای کسانی که نمی‌خواهند این مقدار هزینه کنند، شرکت msi مدل دیگری به نام RX 6600 را معرفی کرده است که جایگزین خوبی برای مدل قبلی است.

این کارت گرافیک با سرعت کلاک پایه 1626 مگاهرتز، حافظه 8 گیگابایت با استاندارد GDDR6 و پهنای باند 224 گیگابایت بر ثانیه، یک گزینه مقرون‌ به‌صرفه برای شماست که تقریباً همه قابلیت‌های مدل RX 6800 را هم دارد.

کارت گرافیک ام اس آی ارزان

اما برای انتخاب بهترین کارت گرافیک ام اس آی، باید به سراغ یکی از جدیدترین محصولات این شرکت برویم. این محصول جزو کارت‌های گرافیک سطح بالا و گران‌قیمت است که به صورت خاص برای بازی‌های گرافیکی سنگین، رندرگیری، طراحی و ادیت ویدئو طراحی شده است.

کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X  یک محصول پرقدرت است که از تراشه ساخت شرکت Nvidia استفاده می‌کند و سرعت کلاکی معادل 1875 مگاهرتز را ارائه می‌دهد. حافظه VRAM در این محصول با ظرفیت 24 گیگابایت تحت استاندارد GDDR6X است که جدیدترین استاندارد VRAM محسوب می‌شود.

استفاده از فیبر مدار چاپی ضخیم‌تر در ساختار مداری این کارت گرافیک، آن را در مقابل حرارت و آسیب‌های ناشی از قطع برق مقاوم‌تر ساخته است. این محصول در ایران توسط شرکت آونگ ارائه و پشتیبانی می‌شود.

غول کارت‌های گرافیک msi

جمع‌بندی

اگر به دنبال خرید کارت گرافیک هستید، حتماً با نام msi در بازار برخورد داشته‌اید. این برند از شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در حوزه ساخت قطعات سخت‌افزاری و مانیتور و لپ تاپ است که به دلیل کیفیت بالا و خدمات مناسب مورد استقبال کاربران کامپیوتر قرار گرفته است.

انتخاب بهترین کارت گرافیک ام اس آی کمی دشوار است، چون بر اساس نوع کاربرد و بودجه معمولاً گزینه‌های مختلفی را می‌توان معرفی کرد. در این مقاله سعی کردیم شاخص‌های مهم در انتخاب کارت گرافیک مناسب و چند محصول را به عنوان قوی‌ترین کارت گرافیک msi بر اساس قیمت به شما معرفی کنیم.

مسلماً هرچه هزینه بیشتری را برای کارت گرافیک در نظر بگیرید، مدل‌های جدیدتر با عملکرد بهتری را پیدا خواهید کرد اما در مجموع تنوع بالای محصولات شرکت msi پاسخگوی همه کاربران با هر میزان بودجه خواهد بود.