با بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 4k آشنا شوید!

گیمرهای حرفه‌ای امروزه برای اجرای بازی‌های ویدئویی با رزولوشن 4k به کارت‌های گرافیک پیشرفته‌ای نیاز دارند که از سرعت و قدرت پردازش بالایی برای نمایش این وضوح تصاویر برخوردار باشد.

بهترین کارت گرافیک برای بازی و کارهای گرافیکی، باید از یک سری ویژگی‌های خاص برخوردار باشد که در کارت‌های گرافیک معمولی و میان‌رده مشاهده نمی‌شود.

واضح است که کارت‌های گرافیک مخصوص بازی‌های 4k از قیمت بیشتری هم برخوردارند و این افزایش قیمت به دلیل سیستم خنک‌سازی پیشرفته‌تر، حافظه رم ویدئویی بیشتر و سرعت پردازش بالاتر است.

شاید تصور کنید که این ویژگی‌ها در بیشتر کارت‌های گرافیک میان‌رده هم یافت می‌شود، اما چرا نمی‌توان از آن‌ها برای اجرای بازی‌های 4k استفاده کرد؟ پاسخ این سؤال را در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

به عنوان یک گیمر حرفه‌ای اگر قصد خرید کارت گرافیک جدیدی برای اجرای بازی‌های روز با رزولوشن 4k را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد ویژگی‌های این کارت‌های گرافیک اطلاعات بیشتری کسب کرده و نمونه‌ای را برای شما معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید : مشاهده انواع کارت گرافیک و مشخصات آن‌ها

ویژگی‌های بازی‌های 4k

اگر برایتان این سؤال پیش آمده است که اصلاً بازی‌های 4k چه ویژگی‌هایی دارند و چرا باید از کارت گرافیک پیشرفته برای اجرای آن‌ها استفاده کرد، پاسخ شما پیش ماست!

بازی‌های گرافیکی که از جلوه‌های ویدئویی برای نمایش کاراکترها، فضاهای واقعی و آبجکت‌های بصری استفاده می‌کنند، برای نمایش هر چه بهتر و واقعی‌تر این جلوه‌های بصری به قدرت تفکیک یا رزولوشن بالایی نیاز دارند.

این رزولوشن بالا در طراحی بازی در نظر گرفته می‌شود، اما برای اجرای بازی و نمایش آن روی مانیتور، دو پیش‌ شرط اصلی وجود دارد. اول اینکه کارت گرافیک مورد استفاده در کامپیوتر باید از قدرت پردازش گرافیکی بالایی برخوردار باشد تا این رزولوشن را نمایش دهد.

یعنی تعداد هسته‌ها و سرعت کلاک آن‌ها باید به اندازه‌ای باشد که از پس پردازش حجم بالای داده‌های گرافیکی برآید.

دوم اینکه نمایشگر متصل به کارت گرافیک باید رزولوشن 4k داشته باشد تا این تصاویر با همین کیفیت روی آن نمایش داده شود. اگر هر یک از این دو پیش‌ شرط وجود نداشته باشد، عملاً اجرای بازی‌های 4k غیر ممکن خواهد بود.

کارت گرافیک برای بازی‌های 4k

بنابراین مانیتور با رزولوشن 4k یک پیش‌نیاز اساسی برای اجرای بازی‌های کامپیوتری با این رزولوشن است. همچنین سرعت رفرش فاکتور دیگری در نمایشگرهای امروزی است که میزان تاری و یا شفافیت تصاویر 4k را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال یک مانیتور گیمینگ با سرعت رفرش ریت 144 هرتز نسبت به مانیتوری با سرعت 60 هرتز، از وضوح و شفافیت تصویر بیشتری برخوردار است. مورد دیگر، نوع پورتی است که برای اتصال به کارت گرافیک توسط مانیتور پشتیبانی می‌شود. اغلب کارت‌های گرافیک امروزی از پورت DisplayPort برای اتصال به مانیتور استفاده می‌کنند، بنابراین نمایشگر شما باید از این نوع پورت پشتیبانی کند.

حال که با ویژگی‌های بازی‌های 4k آشنا شدیم، بیایید نگاهی بیندازیم به قابلیت‌های یک کارت گرافیک مناسب بازی 4k.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ (لپ تاپ مناسب برای بازی)

کارت گرافیک با خروجی 4k به چه حافظه‌ای نیاز دارد؟

اولین نکته مهمی که هنگام خرید بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 4k باید به آن توجه کرد، مقدار حافظه کارت گرافیک یا VRAM است.

حداقل کارت گرافیک مناسب گیمینگ کارتی است که بتواند بازی‌های 1080p را اجرا کند. در صورتی که برای اجرای بازی‌هایی با رزولوشن 1080p به دنبال کارت گرافیک مناسب هستید، حافظه VRAM 4 گیگابایت برای شما کافی خواهد بود، اما اگر هدف شما انجام بازی‌های 4k است، به حافظه بیشتری نیاز دارید.

در این صورت کارت گرافیکی با حداقل حافظه 8 گیگابایت با استاندارد GDDR6 برای شما گزینه مناسبی است و نمایش بازی‌های 4k با وضوح تصویر بالا، بافت‌های واقعی و تفکیک رنگ حرفه‌ای، امکان‌پذیر خواهد بود.

حافظه VRAM کارت گرافیک 4k

آیا فناوری DLSS برای کارت گرافیک 4k لازم است؟

DLSS مخفف عبارت deep learning super sampling است و یک فناوری نوظهور در نسخه‌های جدید کارت گرافیک Nvidia است که در سری‌های RTX مورد استفاده قرار گرفته است.

این فناوری از ساختار هوش مصنوعی برای پردازش تصاویر و واقعی سازی بافت‌ها استفاده می‌کند و وضوح تصویر بهتری را نسبت به فناوری‌های قدیمی‌تر ارائه می‌دهد.

DLSS یک جهش بزرگ در فناوری بازی‌های 4k است و با توسعه آن به خصوص در کارت‌های گرافیک Nvidia، امکان اجرای بازی‌های گرافیکی سنگین حتی برای کارت‌های گرافیک میان‌رده هم امکان‌پذیر خواهد شد.

نسخه جدید DLSS 2.0 که در سال 2020 معرفی شد، با پشتیبانی تعداد معدودی از بازی‌های ویدئویی و با هدف اجرای آسان‌تر بازی توسط توسعه‌دهندگان، ارائه شد.

البته شرکت AMD به عنوان رقیب دیرینه Nvidia هم از قافله عقب نمانده و فناوری Super Resolution را برای بهبود نمایش بازی‌های گرافیکی 4k در کارت‌های گرافیک نسل جدید خود معرفی کرده است؛ هرچند عملکرد این فناوری به اندازه DLSS مورد توجه گیمرها قرار نگرفته است.

کارت گرافیک 4k به چه منبع تغذیه‌ای نیاز دارد؟

یک فاکتور مهم دیگر در انتخاب بهترین کارت گرافیک برای بازی 4k، منبع تغذیه مورد نیاز برای تأمین انرژی این کارت است. حداقل منبع تغذیه مورد نیاز برای آنکه یک کارت گرافیک مناسب برای بازی‌های 4k را پشتیبانی کند، 800 وات است.

کارت‌های گرافیک پیشرفته از پردازنده‌های قوی با تعداد هسته‌های بالا استفاده می‌کنند و سیستم خنک‌کننده آن‌ها معمولاً یک سیستم پیشرفته با تعداد فن‌های بیشتر و اندازه فن‌های بزرگ‌تر است که به توان تغذیه بیشتری نیاز دارند.

بر همین اساس، پاور سیستم شما باید بتواند این توان مورد نیاز را برای کارت گرافیک تأمین کند. همچنین تعداد و نوع سوکت‌های اتصال پاور هم یک نکته قابل‌توجه است. بسیاری از کارت‌های سطح بالا به دو و یا سه سوکت منبع تغذیه با شش یا هشت پین، و یا ترکیبی از هر دو نیاز دارند.

هرچند تبدیل‌هایی برای اتصال سوکت‌های 6 پین به پورت‌های 8 پین و بالعکس وجود دارد اما توصیه می‌شود پیش از خرید کارت گرافیک مخصوص بازی، نوع سوکت و تعداد پین‌های منبع تغذیه سیستم خود را بررسی کنید.

آیا قابلیت اورکلاک برای کارت گرافیک 4k لازم است؟

اورکلاک کارت گرافیک یکی از قابلیت‌های کارت‌های حرفه‌ای است که به خصوص برای اجرای بازی‌های 4k توسط کاربران انجام می‌شود. اورکلاک کردن کارت گرافیک با ریسک بسیار ناچیزی همراه است و اغلب عملکرد آن را در اجرای بازی‌های سنگین ویدئویی بین 15 تا 20% بهبود می‌بخشد.

اما برخی از کارت‌های گرافیک سطح بالا در بازار وجود دارد که به صورت پیش‌فرض در کارخانه اورکلاک شده‌اند و عملکرد بهتری نسبت به کارت‌های گرافیک معمولی دارند، همچنین دردسر اورکلاک کردن آن‌ها توسط کاربر هم دیگر وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع دانلود، نصب و آموزش Msi Afterburner

چه سیستم خنک‌کننده‌ای برای کارت گرافیک 4k لازم است؟

بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 4k از سیستم خنک‌کننده حرفه‌ای متشکل از هیت سینک، لوله حرارتی، رادیاتور و فن‌های بزرگ و بی‌صدا تشکیل شده است.

در لایه زیرین این کارت‌های گرافیک، صفحاتی از جنس مس برای انتقال بهتر حرارت در نظر گرفته شده است و در کنار فن‌های پرقدرت، انرژی حرارتی تولیدی در کارت گرافیک را تحت بار زیاد، به سرعت به محیط بیرون منتقل می‌کند.

همچنین استفاده از رادیاتور با جریان مایع که عموماً آب است، به خنک‌سازی بیشتر کارت گرافیک کمک می‌کند.

فن‌های خنک‌کننده کارت گرافیک

تا اینجا مشخص شد که بهترین کارت‌های گرافیک برای Gaming 4k چه ویژگی‌هایی دارند و چرا داشتن این ویژگی‌ها برای اجرای روان بازی‌های 4k ضروری است. در ادامه یک کارت گرافیک حرفه‌ای که برای اجرای بازی‌های 4k ساخته شده است، معرفی خواهد شد.

یکی از شرکت‌های پیشرو در ساخت کارت‌های گرافیک گیمینگ حرفه‌ای، msi است که محصول جدید این شرکت با قدرت پردازش فوق‌العاده بالا، با هدف اجرای بازی‌های رزولوشن 4k و حتی بالاتر وارد بازار شده است.

کارت گرافیک ام اس آی GeForce RTX 3090 SUPRIM X 24G

کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X 24G یک مدل قدرتمند است که توسط شرکت آونگ در بازار ایران عرضه می‌شود. این کارت گرافیک از پردازشگر NVIDIA® GeForce RTX™ 3090 استفاده می‌کند و سرعت کلاک هسته آن برابر 1860 مگاهرتز است.

حافظه ویدئویی در این مدل با ظرفیت 24 گیگابایت و فناوری GDDR6X یکی از جدیدترین فناوری‌های VRAM است که امکان اجرای هر نوع بازی را برای شما فراهم می‌کند. 3 پورت DisplayPort برای اتصال هم‌زمان سه مانیتور در این مدل در نظر گرفته شده است که البته یک پورت HTMI هم تکمیل‌کننده آن است.

سیستم خنک‌سازی حرفه‌ای شامل فن‌های TORX، لوله حرارتی، هیت سینک‌های مخصوص و صفحه مسی زیرین است که انتقال حرارت را بسیار آسان کرده است.

جمع‌بندی

در دنیای بازی‌های کامپیوترها، گیمرهای حرفه‌ای همواره به دنبال بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 4k هستند که بتواند تجربه یک بازی روان و دل‌چسب را برای آن به ارمغان آورد. اما کارت‌های گرافیک مخصوص بازی‌های 4k چه ویژگی‌هایی دارند؟

در این مقاله به معرفی مهم‌ترین ویژگی‌های کارت‌های گرافیک مخصوص بازی‌های 4k پرداختیم. سرعت پردازش، حافظه ویدئویی بالا، سیستم خنک‌سازی پیشرفته و پشتیبانی از پورت‌های اتصال به مانیتور، از مهم‌ترین قابلیت‌های بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 4k است.

همچنین پشتیبانی مانیتور سیستم از رزولوشن 4k و همچنین قدرت پاور سیستم برای تأمین انرژی مورد نیاز کارت گرافیک 4k از پیش‌شرط‌های اساسی استفاده از این مدل کارت‌های گرافیک است.