راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ (لپ تاپ مناسب برای بازی)

خرید لپ تاپ مناسب بازی قطعا تصمیم بزرگی خواهد بود. شما قرار است ساعت‌ها و روزهای زیادی را جلوی این لپ تاپ سپری کنید. بنابراین دقت در انتخاب بهترین گزینه ممکن از مواردی است که اهمیت زیادی دارد.

متاسفانه یا خوشبختانه در حال حاضر گزینه‌های زیادی به عنوان لپ تاپ مناسب گیم در بازار ایران موجود است. در این راهنمای جامع قصد داریم کاری کنیم که تنها با دیدن مشخصات لپ تاپ متوجه شوید این لپ تاپ گیمینگ به درد شما می‌خورد یا نه. اگر در شروع قرن جدید می‌خواهید لپ تاپ گیمینگ با قیمت مناسب خریداری کنید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

برای انتخاب لپ تاپ گیمینگ اینکه از کجا شروع به بررسی کنید، کمی دشوار است. زیرا طیف وسیعی از ویژگی‌ها وجود دارند که هر کدام اهمیت خودشان را دارند. پارامترهایی مانند نمایشگر، قدرت پردازشی، شارژدهی باتری و دیگر موارد.

انتخاب لپ تاپ گیمینگ؛ یک تصمیم مهم

قابلیت ارتقای لپ تاپ‌ها نسبت به کامپیوترهای رومیزی کمتر است. بنابراین بسیار مهم است که لپ تاپی را خریداری کنید که تا سال‌ها بتواند شما را همراهی کند. همانطور که می‌دانید روز بروز تکنولوژی‌های جدیدی در صنعت گیمینگ معرفی شده و به تبع آن بازی‌های جدید نیاز به سخت افزار قدرتمندتری دارند.

اما نگران نباشید. تمام این موارد را در این راهنما پوشش خواهیم داد. در کنار آن نیز یک لپ تاپ گیمینگ فوق العاده معرفی می‌کنیم. هدف از این کار ساده سازی فرآیند تصمیم گیری برای شماست. لپ تاپ گیمینگ XPG Xenia در حال حاضر از ایده‌آل‌ترین لپ تاپ‌های گیمینگ با قیمت مناسب در ایران است.

با معرفی هر یک از پارامترهای مهم، مشخصات این مسافر تایوانی را نیز ذکر می‌کنیم.

نمایشگر

یک نمایشگر مناسب می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی تجربه شما از بازی داشته باشد. اما نکات مهمی در انتخاب بهترین مانیتور لپ تاپ وجود دارد که نیاز به بررسی بیشتر دارند:

وضوح

وضوح بیشتر به معنای وجود پیکسل‌های بیشتر و در نتیجه تصاویر واضح‌تر در نمایشگر است. لپ تاپ‌های جدید سراغ وضوح 2K و 4K به جای استاندارد Full HD یا 1080p نیز رفته‌اند، اما واقعیت این است که سخت افزار مورد نیاز برای بهره مندی از این وضوح بسیار هزینه‌بر و غیرمعمول است.

نرخ تازه سازی یا رفرش ریت (Refresh Rate)

رفرش ریت بالاتر به این معنی است که شما تصاویر را روان‌تر مشاهده خواهید کرد. این کار با افزایش تعداد فریم‌ها در هر ثانیه انجام می‌شود. اکثر لپ تاپ‌ها از نرخ 60Hz بهره می‌برند، اما برخی از مدل‌های جدید دارای نرخ تازه سازی 120 یا 144Hz هستند که می‌توانند تجربه فوق العاده‌ای را به شما ارائه دهند.

بیشتر بخوانید : FPS یا تعداد رنگ بیشتر؛ کدامیک در انتخاب مانیتور مهم‌تر است؟

 نرخ تازه سازی چیست؟

اندازه صفحه نمایش

رایج‌ترین اندازه‌های صفحه نمایش 13، 15 و 17 اینچی هستند. بهترین گزینه بین آن‌ها لپ تاپ‌های با نمایشگر 15 اینچی به شمار می‌روند. حاشیه نازک صفحه نمایش نیز تاثیر زیادی در ابعاد و زیبایی نمایشگر دارد.

پنل صفحه نمایش

تنها گزینه‌های موجود پنل‌های IPS، TN و OLED هستند. برای لپ تاپ گیمینگ توصیه می‌شود از پنل‌های IPS بهره بگیرید. این پنل‌ها زاویه دید وسیعی دارند و طیف وسیعی از رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارند.

اگر تمایل دارید در نمایشگرهای بزرگ بازی کنید و از مزایای لپ تاپ هم نمی‌توانید بگذرید، اتصال مانیتور اکسترنال به لپ تاپ گیمینگ بهترین راهکار در این شرایط است.

لپ تاپ مورد نظر ما یعنی XPG Xenia دارای نمایشگر 15.6 اینچی از نوع IPS است. این نمایشگر Full HD نرخ فریم فوق العاده 144Hz را داراست که قطعا برای گیمرهای حرفه‌ای لذت بخش خواهد بود.

پردازنده (CPU)

پردازنده در واقع مغز لپ تاپ شماست. تمام پردازش‌ها و دستورات مورد نظر شما بدون پردازنده غیر ممکن خواهد بود. پردازنده از جهات مختلفی بر روی عملکرد دستگاه تاثیر می‌گذارد، از نرخ فریم بازی گرفته تا شارژدهی باتری لپ تاپ، همه از مواردی هستند که مستقیما به پردازنده مربوط هستند.

در ادامه می‌خواهیم نکات مهم در مورد پردازنده را از نگاه گیمینگ بررسی کنیم:

فرکانس پردازنده

فرکانس پردازنده در واقع همان سرعت آن است که بر حسب GHz بیان می‌شود. بطور کلی، فرکانس بیشتر به معنای پردازنده سریع‌تر است. اما عوامل مهم دیگری نیز وجود دارند که عملکرد کلی پردازنده را تعیین می‌کنند.

تعداد هسته‌ها

تعداد هسته‌های بیشتر اجازه می‌دهد تا پردازنده بتواند راحت‌تر مالتی تسکینگ کند (چندین برنامه را همزمان اجرا و مدیریت کند). بنابراین ترکیب همزمان تعداد هسته‌ها و فرکانس پردازنده می‌تواند عملکرد کلی این قطعه را تعیین کند.

سایر نکات در مورد پردازنده

پردازنده‌ها برای کاربری‌های مختلف، سفارشی سازی شده‌اند. بنابراین در نظر گرفتن این دسته بندی در انتخاب بهترین پردازنده برای لپ تاپ گیمینگ موثر خواهد بود. اگر به دنبال تعداد هسته‌ها و فرکانس کاری بیشتری هستید، پردازنده‌های سری H اینتل (مانند Core i7-9750H) برای این کار ساخته شده‌اند.

پردازنده‌های سری HK و U نیز وجود دارند که به ترتیب برای اورکلاک و مصرف کم طراحی شده‌اند. البته پردازنده های کم مصرف سری ۱۰ و ۱۱ اینتل دارای پسوند G هستند.

برای بهره مندی از یک تجربه لذت بخش گیمینگ توصیه می‌کنیم از پردازنده‌های i7 استفاده کنید. مخصوصا اگر می‌خواهید به یک استریمر پرطرفدار تبدیل شوید، قدرت پردازنده اهمیت زیادی در اجرای اینگونه نرم افزارها دارد.

لپ تاپ مناسب برای بازی با قیمت مناسب

از پردازنده قدرتمند Intel Core i7-9750H بهره می‌برد. این پردازنده از محبوب‌ترین پردازنده‌های نسل نهم به شمار می‌رود که توانایی پردازش جدیدترین بازی‌ها را نیز دارد.

کارت گرافیک (GPU)

کارت گرافیک از مهمترین بخش‌های یک لپ تاپ گیمینگ به شمار می‌رود. در واقع کلید لذت بردن از یک بازی روان و بدون تاخیر، استفاده از یک کارت گرافیک بروز و قدرتمند است. به نکات مهم در انتخاب کارت گرافیک برای لپ تاپ در مقاله‌ای جداگانه بطور مفصل پرداختیم. اما برای گیمینگ از موارد زیر می‌توانید کمک بگیرید:

نرخ فریم بازی و وضوح تصویر

نمایشگر شما می‌تواند از نرخ فریم بالا و وضوح تصویر بیشتر پشتیبانی کند، اما این کارت گرافیک است که لپ تاپ را قادر می‌سازد در عمل چنین ویژگی‌هایی را به شما ارائه دهد. بنابراین اگر می‌خواهید بازی‌ها را با حداکثر تنظیمات اجرا کنید، قطعا باید به فکر لپ تاپ با گرافیک قدرتمند باشید.

رفرش ریت

اگر نمایشگر لپ تاپ شما نرخ بیش از 60Hz را پشتیبانی می‌کند و تمایل دارید با نرخ‌های 120 یا 144Hz بازی کنید، قطعا باید کارت گرافیک قدرتمندی را انتخاب کنید. در واقع کارت گرافیک باید بتواند نرخ فریم را بطور مداوم روی یک عدد نگه دارد.

قابلیت Ray Tracing

اگر می‌خواهید از فناوری‌های جدید رندرینگ مانند ردیابی پرتوها یا Ray Tracing بهره ببرید، باید سراغ کارت گرافیک‌های جدید بروید. به عنوان مثال، سری 20 و 30 Nvidia RTX چنین تکنولوژی را پشتیبانی می‌کنند.
یکی از موارد برجسته لپ تاپ گیمینگ XPG Xenia گزینه‌های قدرتمند آن برای کارت گرافیک است. شما می‌توانید از بین GeForce RTX 2070 Max-Q 8GB DDR6 / GeForce GTX 1660 Ti 6GB DDR6 بر اساس نیاز خود کارت گرافیک لپ تاپ خود را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید از فناوری‌های مدرن عقب نمانید، قطعا استفاده از کارت گرافیک Max-Q 2070 هیجان انگیزتر خواهد بود.

حافظه ذخیره سازی

استفاده از حافظه‌های SSD تاثیر زیادی بر اجرای سریع بازی‌ها دارد. این درایوها علاوه بر خواندن و نوشتن بیشتر نسبت به هارد درایوها (HDD)، به دلیل عدم استفاده از قطعات مکانیکی، طول عمر بالاتری نیز دارند.

SATA SSD

یکی از انواع SSD که مانند هارد درایوها از کانکتور SATA استفاده می‌کنند. این نوع از حافظه‌ها سرعت و طول عمر بیشتری نسبت به هارد درایوها دارند، اما نسبت به SSD NVMe ها کندتر عمل می‌کنند.

NVMe SSD

سریع‌ترین نوع حافظه‌های SSD! این حافظه‌ها سرعت خواندن و نوشتن فوق العاده‌ای دارند و برای گیمینگ ایده‌آل هستند.

هارد اکسترنال

یکی از روش‌های رایج برای ذخیره فایل‌های حجیم بازی‌ها بدون هزینه زیاد برای خرید SSD های با ظرفیت بالا، استفاده از هارد اکسترنال است. هارد اکسترنال مانند لپ تاپ قابلیت حمل بالایی دارد و می‌توانید در کنار SSD پرسرعت خود از آن‌ها نیز بهره بگیرید.بهترین SSD برای لپ تاپ

لپ تاپ تایوانی Xenia از حافظه‌های SSD NVMe بهره می‌برد. مدل حافظه استفاده شده XPG SX8200 Pro بوده که از سریع‌ترین حافظه‌های مورد استفاده در لپ تاپ‌ها به شمار می‌رود. این SSD از ظرفیت 1 ترابایت بهره می‌برد.

حافظه RAM

حافظه رم حافظه‌ای است که داده‌ها را برای استفاده CPU بطور موقت ذخیره می‌کند. این حافظه برخلاف حافظه ذخیره سازی، با خاموش شدن لپ تاپ پاک می‌شود. حافظه رم بیشتر به لپ تاپ اجازه می‌دهد تا فرآیندهای بیشتری را بطور همزمان مدیریت و اجرا کرده و سریع‌تر بین برنامه‌ها جابجا شود.

سرعت حافظه RAM

این پارامتر برحسب مگاهرتز بیان شده و به معنای سرعت تبادل اطلاعات با پردازنده است. در حال حاضر این سرعت از اهمیت زیادی برخوردار شده است.

قابلیت ارتقاء حافظه RAM

یکی از نکات هنگام خرید لپ تاپ قابلیت آن برای افزایش رم در آینده است. با توسعه نرم افزارها و اضافه شدن قابلیت‌های جدید به آن‌ها، فضای رم نیز بیشتر اشغال می‌شود. البته این موضوع برای لپ تاپ‌ها با حافظه رم 16 گیگابایت یا بیشتر اهمیت کمتری خواهد داشت.

8، 16 یا 32؟

برای خرید لپ تاپ مناسب بازی باید سراغ لپ تاپ‌های با حداقل 8 گیگابایت حافظه رم بروید. اکثر برنامه‌ها و بازی‌های متوسط با این میزان رم اجرا می‌شوند. 16 گیگابایت رم اجازه می‌دهد تا بتوانید کنار بازی، نرم افزارهای دیگر را نیز اجرا کنید.

حافظه رم برای لپ تاپ

32 گیگابایت حافظه رم نیز برای افرادی است که ممکن است در کنار بازی به ویرایش ویدئو نیز علاقمند باشند. این میزان از حافظه رم کاملا ایده‌آل است و حداقل برای چندین سال نیازی به ارتقاء ندارد.

لپ تاپ گیمینگ XPG با 32 گیگابایت رم تمام نیازهای شما در زمینه مالتی تسکینگ و اجرای چندین برنامه بطور همزمان را پوشش می‌دهد. این حافظه از نوع DDR4 بوده و با فرکانس عالی 2666 مگاهرتز کار می‌کند.

طراحی و ویژگی‌های ظاهری

لپ تاپ‌های گیمینگ در همه اشکال و اندازه‌ها وجود دارند. در گذشته داشتن یک لپ تاپ گیمینگ قدرتمند محدود به مدل‌های سنگین و ضخیم می‌شد. اما در حال حاضر می‌بینیم که این لپ تاپ‌های قدرتمند سنگین جای خود را لپ تاپ‌هایی داده‌اند که همچنان قدرتمند هستند اما کاملا سبک بوده و ضخامت کمی نیز دارند.

هر چند که طراحی لپ تاپ یک موضوع کاملا سلیقه‌ای است، اما بعضی از لپ تاپ‌ها در مجموع طرفداران بیشتری دارند و بعضی دیگر نه! این ویژگی‌ها را با جزئیات بیشتر بررسی کردیم:

کیفیت ساخت

لپ تاپ‌های با بدنه آلومینیومی، زیباتر و بادوام‌تر نسبت به نمونه‌های پلاستیکی هستند. بعضی از لپ تاپ‌های جدید نیز با بدنه منیزیمی ساخته شده‌اند که درخشندگی و کیفیت بالاتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند.

حاشیه صفحه نمایش

حاشیه‌های باریک صفحه نمایش ویژگی جذابی است که باعث زیبایی و همچنین کاهش ابعاد لپ تاپ در عین ثابت ماندن اندازه نمایشگر آن می‌شود.

حاشیه نمایشگر لپ تاپ

وزن

همانطور که می‌دانید طراحی باریک و سبک‌تر به معنای قابلیت حمل بیشتر است. با این حال معمولا لپ تاپ‌های سنگین بدلیل استفاده در مکان ثابت دارای پورت‌ها و اتصالات بیشتری هستند.

زیبایی

بله لپ تاپ‌های گیمینگ هم می‌توانند زیبا باشند! بدنه فلزی از نوع برس خورده، استفاده از نورهای RGB برای کیبورد یا قسمت‌های دیگر لپ تاپ می‌توانند لپ تاپ گیمینگ شما را به دستگاهی خیره کننده و جذاب تبدیل کنند.

کیبورد با نور RGB

لپ تاپ گیمینگ Xenia محصولی مشترک از XPG و Intel است. حضور اینتل در طراحی این لپ تاپ نشان از این دارد که همه چیز سر جای خودش دارد و کیفیت ساخت لپ تاپ تضمین شده است. در این لپ تاپ به زیبایی از نورهای RGB بهره گرفته شده است. در واقع هر کلید برای نورپردازی بطور جداگانه قابل برنامه ریزی است.

علاوه بر آن، لپ تاپ گیمینگ XPG Xenia با وجود قدرت فوق العاده خود، تنها 1.85 کیلوگرم وزن و 20.5 میلی‌متر ضخامت دارد. نسبت صفحه نمایش به بدنه این لپ تاپ 85% بوده که نسبت به رقبا کاملا مناسب است.

اتصالات

اتصالات و پورت‌های بیشتر در لپ تاپ گیمینگ به معنای گسترش بیشتر عملکرد آن است. برخی از لپ تاپ‌ها برای رسیدن به بدنه نازک مجبور هستند که از تعدادی از پورت‌های چشم پوشی کنند. پورت‌های مهم عبارتند از:

پورت اتصال به نمایشگر

با استفاده از این پورت‌ها می‌توانید مانیتورهای اکسترنال را به لپ تاپ خود متصل کنید. این پورت‌ها معمولا شامل HDMI و DisplayPort هستند.

فناوری Thunderbolt 3

فناوری Thunderbolt 3 یک پورت همه کاره و کاربردی است. می‌توانید از آن به عنوان پورت DisplayPort استفاده کرده و سیگنال‌های صوتی و ویدئویی را انتقال دهید. همچنین انتقال اطلاعات با استفاده از این فناوری 4 برابر سریع‌تر از USB 3.1 بوده که فوق العاده است. در بعضی از لپ تاپ‌ها حتی می‌توانید از این پورت برای شارژ لپ تاپ نیز استفاده کنید.

Thunderbolt 3 و USB 3.2

پورت USB

رایج‌ترین پورت برای انتقال اطلاعات و اتصال موس، هدست، هارد اکسترنال و صدها لوازم جانبی دیگر به لپ تاپ! پورت USB در نسخه‌های مختلفی وجود دارد که عدد بالاتر آن نشانه سرعت بیشتر است (به عنوان مثال USB 3.2 سرعت بیشتری نسبت به USB 2 دارد.)

پورت صدا

اکثر لپ تاپ‌ها دارای جک 3.5 میلی‌متری هدفون هستند. در غیر این صورت باید از پورت USB برای اتصال هدفون یا هدست استفاده کنید.

پورت شبکه

پورت شبکه یا RJ45 معمولا در همه لپ تاپ‌های گیمینگ یافت می‌شود. با استفاده از این پورت می‌توانید اتصال سریع و بدون تاخیر هنگام بازی آنلاین را تجربه کنید.

در صورتی که به دلایل مختلف مجبور به انتخاب لپ تاپی شدید که از نظر پورت‌ها تکمیل نیست، نگران نباشید. مبدل‌های مختلف برای پورت‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

اتصال WiFi و بلوتوث

امروزه همه لپ تاپ‌ها از لپ تاپ مناسب برای دانشجویان گرفته تا لپ تاپ گیمینگ دارای اتصال بی‌سیم یا WiFi هستند. اگر می‌خواهید به جدیدترین تجهیزات بی‌سیم مجهز باشید، لپ تاپی خریداری کنید که از فناوری WiFi 6 بهره ببرد.

وای‌فای 6 و بلوتوث 5.1

فناوری بلوتوث نیز با اینکه اهمیت کمتری نسبت به WiFi دارد، اما گاها ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.
خوشبختانه لپ تاپ Xenia مانند قسمت‌های دیگر، در اتصالات مختلف نیز چیزی کم نگذاشته است. این لپ تاپ گیمینگ دارای 1 پورت USB 3.2 Gen 2×1 و 2 پورت USB 3.2 Gen 1 است که از جدیدترین نسخه‌های USB به شمار می‌رود.
همچنین با استفاده از Thunderbolt 3 نیز می‌توانید انتقال اطلاعات را با سرعت فوق العاده 40 گیگابایت بر ثانیه انجام دهید. ویژگی هیجان انگیز دیگر این است که در صورت نبود شارژر لپ تاپ، از این پورت برای شارژ سریع لپ تاپ گیمینگ Xenia می‌توانید بهره ببرید.
1 پورت HDMI و 1 پورت شبکه نیز دیگر موارد قابل مشاهده در کناره این لپ تاپ هستند. برای اتصالات بی‌سیم نیز XPG از جدیدترین نسخه یعنی WiFi 6 و Bluetooth 5.1 استفاده کرده است تا با هیچ تاخیری هنگام اتصال مواجه نشوید.

جمع بندی

اینکه یک گیمر حرفه‌ای هستید یا می‌خواهید بصورت تفریحی گیم بازی کنید، تاثیر مهمی در انتخاب لپ تاپ مناسب بازی دارد. در این مقاله سعی کردیم به هر آنچه که برای خرید لپ تاپ مناسب گیم نیاز دارید بپردازیم و راهنمای جامعی را برای شما عزیزان تهیه کنیم.
لپ تاپ گیمینگ XPG Xenia معرفی شده در این مقاله نیز یکی از بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ با قیمت مناسب در بازار ایران است.