هارد اکسترنال چیست؟ ( کاربرد و راهنمای استفاده)

درایو اکسترنال یک هارد دیسک (HDD) یا درایو اس اس دی (SSD)

اگرچه فضاهای ابری یک راهکار آسان و راحت برای ذخیره‌سازی اطلاعات به حساب می‌آید، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که همیشه به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. به همین دلیل، هارد اکسترنال هنوز یکی از بهترین گزینه‌ها برای نگهداری از اطلاعات محسوب می‌شود.
در این مقاله قصد داریم بگوییم هارد اکسترنال چیست و چه کاربردی دارد و اصلا چرا باید از این ابزار ذخیره‌سازی استفاده کنید.
موضوع مهم دیگری که در این خصوص مطرح می‌شود، انتخاب بین درایو اکسترنال SSD و HDD و انتخاب بهترین نوع درایو اکسترنال است. بدین منظور باید ابتدا با انواع درایو اکسترنال آشنا شویم و ببینیم هر کدام از آنها برای چه کاربردهایی ایده‌آل هستند.

چرا از یک درایو اکسترنال استفاده می‌کنیم؟

همانطور که گفته شد، درایوهای اکسترنال قابل حمل و با کاربری آسان هستند. آن‌ها می‌توانند مقادیر بالایی از ظرفیت ذخیره مورد نیاز شما را در هر مکانی در دسترس تان قرار دهند.
به این ترتیب اطلاعات و اسناد مورد نیاز به راحتی در هر زمان در اختیارتان است و می‌توانید این وسیله را در هر فضایی نگهداری کنید. مزیت دیگر درایو اکسترنال، قابلیت انتقال اطلاعات از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر است که امکان انتقال فایل‌های حجیم را به راحتی فراهم می‌کند.

از آنجا که ظرفیت ذخیره‌سازی این قطعات معمولا بالاست (اغلب در حد ترابایت)، می‌توان از آنها به منظور تهیه فایل‌های پشتیبان ذخیره نیز استفاده کرد. با استفاده از یک برنامه تهیه پشتیبان، می‌توان کلیه فایل‌های موسیقی، ویدئو، کلکسیون عکس را به صورت ایمن بر روی درایو اکسترنال ذخیره کرد. بدین ترتیب شما فایل‌های اصلی را به دور از هر گونه خطر تخریب و پاک شدن بر روی هارد اکسترنال نگهداری خواهید کرد.

هارد های اکسترنال ای دیتا
حتی اگر از درایو اکسترنال جهت تهیه دیسک پشتیبان استفاده نکنید، بدون باز کردن کامپیوتر می‌توانید ظرفیت ذخیره سازی دستگاه خود را افزایش دهید؛ موضوعی که بویژه در لپ‌تاپ‌ها بسیار مشکل و حتی غیر ممکن است.اگر کامپیوترتان بطور مداوم اخطار پایین بودن فضای هارد دیسک را می‌دهد و یا به دلیل فضای اندک موجود بسیار کند و به سختی عمل می‌کند، احتمالا زمان آن است که از یک هارد درایو اکسترنال استفاده کنید.
از این طریق شما قادر خواهید بود تا فایل‌های خود را بر روی آن کپی کرده و هارد کامپیوتر خود را خالی کنید.
هارد درایوهای اکسترنال همچنین به منظور فراهم ساختن فضای ذخیره مازاد برای شبکه داخلی شما قابل کاربرد هستند (البته بطور معمول در این حالت هارد درایوهای اینترنال بیشتر استفاده می‌شوند).
در این دسته از تجهیزات ذخیره ویژه شبکه، تعداد زیادی از کاربران می‌توانند بصورت همزمان متصل شوند و معمولا روشی مناسب برای اشتراک فایل‌ها از طریق شبکه به حساب می‌آید. بدین ترتیب ایمیل زدن و یا آپلود آنلاین دیتا برای این منظور حذف می‌شود. در قسمت کاربردهای هارد اکسترنال درباره این مورد بیشتر توضیح می‌دهیم.

راهنمای استفاده از هارد درایو اکسترنال

استفاده از درایو اکسترنال به راحتی از طریق اتصال کابل دیتا به درایو از یک طرف و سپس اتصال آن به محل مخصوص آن در کامپیوتر، دقیقا درست همانند محل اتصال پورت USB امکان‌پذیر است. در صورت نیاز به کابل تغذیه برق، لازم است که آداپتور دستگاه به برق وصل شود.

بیشتر بخوانید : رفع مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال در ویندوز و مک

هارد اکسترنال متصل به لپتاپ

معمولا در اکثر سیستم ها مدت زمان کوتاهی طول می‌کشد تا بعد از وصل کردن درایو، سیستم شما آن را شناسایی کرده و فایل‌های موجود روی آن را به شما نشان دهد.

از لحاظ نرم افزاری هم استفاده از درایو اکسترنال تقریبا مشابه استفاده از درایو داخلی دستگاه شماست، تنها تفاوت در نحوه دسترسی به درایو در سیستم عامل های مختلف است.

از آنجا که اغلب سیستم‌های کامپیوتری صرفا یک هارد به عنوان درایو اصلی دارند، بنابراین کپی کردن، حذف و ذخیره‌سازی فایل‌ها صرفا در ابتدا بر روی این درایوهای داخلی انجام می‌گیرد.

اما یک هارد اکسترنال دومین درایوی است که توسط کامپیوتر شناسایی می‌شود و آیکون مربوط در محل نزدیک به ویندوز اکسپلورر و مدیریت دیسک قرار می‌گیرد. به همین سادگی!

بیشتر بخوانید : آموزش پارتیشن بندی درایو اکسترنال از طریق ویندوز

اگر هارد اکسترنال خریدید حتما به فکر پارتیشن بندی هارد اکسترنال باشید. البته اصلا نگران نباشید، این نوع پارتیشن بندی بسیار ساده است و نیازی به نرم افزار ندارید.

کاربردهای هارد اکسترنال

در روزگار نه چندان دور، هاردهای اکسترنال ظرفیتی کمتر از 500 گیگابایت داشتند و عموما برای جابه‌جایی محتوای چندرسانه‌ای با کیفیت بالا و یا فایل‌های مربوط به بازی‌ها به‌کار گرفته می‌شدند.

اما با گذشت زمان، ظرفیت ذخیره‌سازی هارد اکسترنال به طور پیوسته افزایش یافت و امروزه برای تهیه نسخه پشتیبان (Backup) و نگهداری اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت کاربردهای متنوع هارد اکسترنال از نوع اس‌اس‌دی یا اچ‌دی‌دی است. برخلاف تصور بسیاری از کاربران که به این درایوها صرفا به چشم یک فلش مموری با ظرفیت بسیار بالا نگاه می‌کنند، کاربردهای گسترده آنها باعث شده است تا تقریبا هر کاربر کامپیوتری حداقل یک هارد اکسترنال داشته باشد.

اگرچه اکثر کاربران با مهم‌ترین کاربردهای هارد اکسترنال یعنی ذخیره‌سازی اطلاعات و تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم آشنایی دارند، اما کاربردهای دیگری نیز وجود دارد که ممکن است هنوز برخی با آنها آشنا نباشند.

در ادامه به 4 کاربرد مهم هاردهای اکسترنال اشاره می‌کنیم تا بتوانید از حداکثر پتانسیل این ابزارهای کارآمد بهره ببرید.

  1. هارد اکسترنال برای گوشی و تبلت

قابلیت USB OTG در سیستم عامل اندروید به کاربران گوشی‌های هوشمند مبتنی بر این پلتفرم اجازه می‌دهد تا وسایل جانبی مختلف از ماوس و کیبورد گرفته تا هاردهای اکسترنال را به گوشی خود متصل کنند.

اتصال هارد اکسترنال به تلفن همراه با استفاده از رابط otg

این قابلیت بسیار کاربردی مدت زیادی است که در دسترس کاربران قرار دارد و با استفاده از یک فلش مموری کوچک یا هارد دیسک پرتابل می‌توان فضای ذخیره‌سازی گوشی را تا چند برابر افزایش داد.

انواع هارد اکسترنال که از طراحی جمع‌وجور و ضخامت کمی بهره می‌برند و به راحتی درون جیب شلوار جای می‌گیرند برای اتصال به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها گزینه خوبی هستند. با استفاده از این درایوهای اکسترنال دیگر از بابت پر شدن فضای داخلی گوشی یا تبلت خود نگرانی نخواهید داشت.

برای استفاده از این قابلیت کافیست یک کابل OTG USB با کیفیت خریداری کنید و از سرعت بالا و حجم زیاد فضای ذخیره‌سازی اضافه شده به گوشی لذت ببرید. این کابل‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که با توجه به محل قرارگیری پورت USB هارد اکسترنال و گوشی یا تبلت خود می‌توانید انواع زاویه‌دار، کوتاه یا بلند را انتخاب کنید.

علاوه بر این، اگر گوشی هوشمند یا تبلت جدیدی دارید می‌توانید با خرید کابل USB Type-C port از سرعت بالاتری بهره ببرید.

کاربرانی که از سیستم عامل iOS 13 به بالا و iPadOS بهره می‌برند نیز به راحتی امکان اتصال هارد اکسترنال به آیفون یا آیپد را در اختیار دارند. بدین منظور کافیست از یک کابل مناسب با سری اتصال لایتنینگ یا USB-C استفاده کنید.

  1. هارد اکسترنال متصل به شبکه
    (سیستم ذخیره سازی متصل به شبکه یا NAS)

ذخیره‌ساز متصل به شبکه با NAD در واقع یکی از انواع هارد اکسترنال است که کاربردهایی فراتر از یک درایو ذخیره‌سازی معمولی دارد. این دستگاه ذخیره‌سازی هوشمند به شبکه اینترنت خانگی یا اداری شما متصل می‌شود.

سیستم ذخیره‌ساز متصل به شبکه

شما می‌توانید تمام اطلاعات مشترک مربوط به اعضای خانواده و یا همکاران را درون این هارد اکسترنال متصل به شبکه ذخیره کنید. این اطلاعات می‌تواند شامل اسناد، تصاویر، موسیقی، ویدیو و هر چیز دیگری باشد. برای دسترسی به اطلاعات کافیست از یک مرورگر وب و یا اپلیکیشن اختصاصی در گوشی هوشمندتان استفاده کنید.

هارد اکسترنال متصل به شبکه عموما در دو نوع خانگی و تجاری (برای کسب‌وکارهای کوچک) عرضه می‌شوند. ذخیره‌سازهای تحت شبکه در واقع بهترین راهکار برای ذخیره‌سازی فایل‌ها به صورت اشتراکی است. این دستگاه‌ها مزایای فضای ذخیره‌سازی ابری و درایوهای فیزیکی را به صورت هم‌زمان ارائه می‌کنند.

شما می‌توانید از هر جایی که اینترنت وجود دارد به فایل‌های خود دسترسی پیدا کنید. در عین حال همه چیز تحت کنترل خودتان است و به یک سرویس جانبی وابسته نیستید.

  1. هارد اکسترنال گیمینگ

اگر یک گیمر دوآتشه یا حتی معمولی باشید حتما به خوبی اطلاع دارید که حجم بازی‌های جدید و با‌کیفیت چقدر بالاست! بازی‌هایی که چند ده گیگابایت از فضای هارد دیسک کامپیوترتان را اشغال می‌کنند و وقتی آنها را نصب کنید، این اشغال فضا به بیش از دو برابر افزایش می‌یابد.

پیشرفت‌های گرافیکی، آبجکت‌ها، تکسچرها و جزئیات بسیار زیاد در بازی‌های درجه یک باعث شده است تا حجم اطلاعات آنها نسبت به چند سال گذشته به طور باورنکردنی افزایش پیدا کند. یکی از بهترین راهکارهایی که به گیمرها پیشنهاد می‌شود، استفاده از هارد اکسترنال گیمینگ است.

با استفاده از این هاردهای اکسترنال می‌توانید اطلاعات مربوط به بازی‌ها را درون درایو پرتابل خود ذخیره‌ کنید و در هر جایی به همراه داشته باشید.

بدین منظور کافیست یک هارد اکسترنال گیمینگ مجهز به پورت تاندربولت یا USB-C تهیه کنید تا به حداکثر سرعت جابه‌جایی اطلاعات دسترسی داشته باشید.

هارد اکسترنال مخصوص گیم

هارد اکسترنال HD770G ای‌دیتا یکی از مدل‌های پیشنهادی است که از طراحی بسیار جذاب با نورپردازی RGB بهره می‌برد و به لطف گواهینامه IP68، مقاومت خوبی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار دارد.  علاوه بر این، استاندارد نظامی MIL-STD-810G 516.6 در این هارد دیسک اکسترنال حاکی از استحکام و مقاومت بسیار بالا در برابر شرایط محیطی دشوار است.

علاوه بر این، استفاده از هارد اکسترنال گیمینگ صرفا به کامپیوترهای شخصی محدود نمی‌شود. این روزها هاردهای اکسترنال مختلفی برای اتصال به کنسول‌های بازی مانند پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان در بازار موجود است. این درایوهای اکسترنال از پورت USB 3.0 برای اتصال به کنسول بهره می‌برند و در زمینه اجرای بازی یا نصب بازی بر روی کنسول، عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهند.

اگر از درایو اکسترنال SSD استفاده کنید عملکرد کنسول به طور محسوسی افزایش خواهد یافت. اس‌اس‌دی‌های اکسترنال در حال حاضر با انواع ظرفیت و طراحی ظاهری به بازار عرضه شده‌اند و می‌توانید آنها را به کنسول‌های بازی نسل جدید خود مانند PS5 و Xbox Series X/S متصل کنید.

کنسول بازی Xbox Series X مایکروسافت از درایوهای اکسترنال با پورت USB 3.2 پشتیبانی می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از یک درایو اکسترنال SSD با پورت اتصال USB Type-C از پهنای باند و سرعت بالای جابه‌جایی اطلاعات و اجرای بازی‌ها لذت ببرید.

  1. هارد اکسترنال برای تلویزیون

در سال‌های اخیر، تلویزیون‌های هوشمند به بسیاری از خانه‌ها راه پیدا کرده‌اند. یکی از مزیت‌هایی که این نوع تلویزیون‌ها ارائه می‌دهند امکان اتصال هارد اکسترنال و پخش فرمت‌های صوتی و تصویری مختلف از روی درایو اکسترنال است.

هارد اکسترنال متصل به تلویزیون

بنابراین، برای اینکه از دیدن فیلم و سریال‌های خود لذت ببرید فقط کافیست هارد اکسترنال تان را به تلویزیون متصل کنید و محتوای دلخواه را پخش کنید!

بدین ترتیب دیگر به فضای کمی که یک فلش مموری یا لوح فشرده ارائه می‌دهد، محدود نخواهید بود. علاوه بر این، زمانی که به پیش دوستانتان هستید به راحتی می‌توانید به تعداد زیادی فیلم و سریال دسترسی داشته باشید و صرفا به یک یا دو عنوان محدود نیستید.

مزیت دیگری که اتصال هارد اکسترنال به تلویزیون برای شما به ارمغان می‌آورد قابلیت ضبط مستقیم برنامه‌های مورد علاقه بر روی درایو اکسترنال است.

اکثر تلویزیون‌های هوشمند از قابلیتی تحت عنوان PVR Recording بهره می‌برند که با فعال کردن آن می‌توانید برنامه‌های در حال پخش را بر روی هارد اکسترنال ذخیره کنید و یا با تعیین زمان‌بندی، برنامه‌های مورد علاقه‌تان را بر روی درایو اکسترنال در اختیار داشته باشید.

تفاوت هارد اکسترنال HDD و درایو SSD

درایوهای اکسترنال از نظر ماهیت اصلی به دو دسته HDD و SSD تقسیم می‌شوند. از نظر فرم فاکتور نیز هارد اکسترنال در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود که از جمله می‌توان به هاردهای اکسترنال آداپتوری و پرتابل اشاره کرد.

هارد HDD و SDD

هر کدام از این نوع هاردها مزایا و معایبی دارند که آنها را برای استفاده در زمینه‌های مختلف، به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌کند. این درایوهای اکسترنال عموما برای ذخیره‌سازی اطلاعات و دسترسی آسان‌تر به آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما همان‌طور که در بالا اشاره شد، هاردهای اکسترنال کاربردهای متنوعی دارند که وجود برخی پارامترها در یک هارد اکسترنال باعث می‌شود تا عملکرد بهتری را تجربه کنید.

  1. هارد اکسترنال HDD

این نوع درایوها در ظرفیت‌های متنوع از 500 گیگابایت تا چند ترابایت در بازار قابل تهیه است. در این هارد دیسک‌ها، از چرخش چند صفحه یا دیسک مغناطیسی برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌شود. هدهای خواندن/نوشتن اطلاعات مورد نیاز شما را در دسترس قرار می‌دهند و صدای خفیفی که هنگام کارکرد هارد دیسک می‌شنوید در واقع صدای هد است.

هاردهای اکسترنال از نوع HDD عموما در ظرفیت‌های به مراتب بالاتر و با قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای در دسترس هستند. اگر به دنبال یک ذخیره‌سازی ارزان قیمت با ظرفیت بالا هستید، هارد اکسترنال HDD احتمالا بهترین گزینه است.

  1. درایو SSD

SSD مخفف عبارت Solid State Drive به معنای درایو وضعیت جامد است که در واقع به ماهیت آن اشاره می‌کند. این درایوها از فناوری حافظه‌های فلش NAND بهره می‌برند و از این نظر شباهت زیادی به فلش مموری‌ها دارند.

به علت اینکه هیچ عضو مکانیکی (هد یا صفحه) در این درایوها وجود ندارد، از نظر عملکرد، حتی ارزان‌ترین اس‌اس‌دی اکسترنال نیز عملکرد بهتری نسبت به یک هارد اکسترنال میان‌رده دارد. علاوه بر این، درایو SSD عموما از ابعاد کوچک‌تری برخوردار است و در برابر ضربه و شرایط محیطی، مقاومت بالاتری را از خود نشان می‌دهد. در حال حاضر،

قیمت بالا و ظرفیت ذخیره‌سازی نسبتا پایین شاید تنها معایب این نوع از درایو اکسترنال باشد. سرعت جابه‌جایی اطلاعات در یک اس‌اس‌دی اکسترنال می‌تواند چندین برابر یک هارد اکسترنال باشد.

استفاده از این نوع درایوهای اکسترنال برای کنسول‌های بازی نسل جدید یا کامپیوترهای شخصی مخصوص بازی یا طراحی که جابه‌جایی سریع اطلاعات اهمیت دارد، توصیه می‌شود.

چه نوعی از هارد اکسترنال را خریداری کنیم؟

همانند درایو اینترنال، نوع اکسترنال در اندازه و اشکال مختلف و همچنین قیمت‌های متفاوتی در بازار یافت می‌شود. در حین خرید درایو اکسترنال با توجه به اینکه با ظرفیت‌های بسیار متنوعی از GB تا TB مواجه می‌شوید، ممکن است انتخاب بهترین نوع برایتان گیج‌کننده باشد.

در ابتدا شما باید توجه کنید که از درایو برای چه منظوری می‌خواهید استفاده کنید. این موضوع شامل مکانی که از آن استفاده می‌کنید، نوع فایل و همچنین نوع داده‌های مورد نظر جهت ذخیره‌سازی می‌شود.

اغلب درایوهای اکسترنال برای این منظور طراحی می‌شوند که در صورت رها شدن از ارتفاع و یا قرار گرفتن در شرایط نامطلوب آب و هوایی مقاوم باشند. بنابراین اگر به دنبال این ویژگی‌ها در هارد مورد نظر خود هستید حتما نوع مقاوم و ضد آب آن را خریداری نمایید.

نکته قابل توجه دیگر میزان فضای ذخیره مورد نیاز شماست. اگر در نظر دارید که فیلم‌های HD با حجم بالا بر روی آن ذخیره کنید، مسلما نیازمند هارد درایوی با ظرفیتی بالاتر از آنچه جهت نگهداری اسناد عادی استفاده می‌شود، هستید.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع خرید بهترین هارد اکسترنال 2021
البته انتخاب مناسب‌ترین درایو اکسترنال بستگی زیادی به این موضوع دارد که شما برای چه منظور می‌خواهید آن را استفاده کنید.

اگر فردی یک مجموعه موزیک با حجم کمتر از 100GB دارد، هارد درایو با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت برای وی مطلوب است. البته با این پیش فرض که فایل‌های جدید دانلودی بر آن قرار نگیرد. حتی ممکن است شما همان درایو را برای مجموعه ویدئوی خانگی جدید خود استفاده کنید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که چرا به فضای مازاد نیاز دارید و چه چیزی را در آینده در نظر دارید بر روی هارد درایو ذخیره کنید.

البته عاقلانه است که درایوی با ظرفیتی بالاتر از آنچه مورد نیاز شماست، خریداری نمایید. بنابراین در صورتی‌که مطمئن نیستید چه فایل‌هایی را می‌خواهید بر روی درایو اکسترنال خود ذخیره کنید و از ظرفیت مورد نیاز خود آگاهی ندارید، می‌توانید بدین صورت عمل کنید:

  • ابتدا با استفاده از یک ابزار آنالیز، فضای فعلی هارد دیسک خود را اسکن کنید.
  • حجم فایل‌هایی که قصد دارید به HDD جدید منتقل کنید را تخمین بزنید.
  • مقدار تخمینی  را دو برابر کنید و بر این مبنا برای خرید هارد اکسترنال اقدام نمایید.

به عنوان مثال اگر یک مجموعه موسیقی با حجم بالا به ظرفیت 600GB دارید، برای هارد اکسترنال جدید خود ظرفیت 1200GB را در نظر بگیرید و برای این منظور یک هارد اکسترنال با ظرفیت ۱ با ۲ ترابایت خریداری نمایید.

اگر فکر می‌کنید که صرفا 200GB فضا برای ذخیره فیلم‌های خود نیاز دارید، یک هارد اکسترنال با ظرفیت 500GB خریداری نمایید.

بیشتر بخوانید : 6 نکته که قبل از خرید هارد دیسک و اس اس دی باید بدانیم

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع هارد اکسترنال و کاربردهای متفاوتی که می‌توانند داشته باشند، آشنا کنیم. افزایش حجم اطلاعات و نیاز روزافزون به جابه‌جایی سریع حجم وسیع اطلاعات به صورت روزمره باعث شده است تا به‌کارگیری یک درایو اکسترنال از نوع HDD یا SSD به امری ضروری تبدیل شود.

اگرچه در حال حاضر روش‌های مختلفی برای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات و ذخیره‌سازی اطلاعات در دسترس قرار دارد اما هنوز هم هاردهای اکسترنال مقرون‌به‌صرفه‌ترین و در دسترس‌ترین روش برای جابه‌جایی اطلاعات محسوب می‌شوند.

خوشبختانه با افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی درایوهای اس‌اس‌دی اکسترنال، ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور، این نوع از درایوها جایگزین هاردهای اکسترنال HDD شوند.

شرکت آونگ نمایندگی رسمی محصولات ای‌دیتا در ایران است که تمامی محصولات این کمپانی را به بازار عرضه می‌کند.

انواع درایوهای اکسترنال SSD و HDD را می‌توانید با گارانتی معتبر آونگ خریداری کنید و از خدمات پس از فروش حرفه‌ای و مطمئن بهره‌مند شوید.