لپ تاپ گیمینگ چیست و تفاوت آن با لپ تاپ معمولی

امروزه انواع مختلفی از لپ تاپ‌ها برای کاربری‌های مختلف طراحی شده است. لپ تاپ‌ گیمینگ، لپ تاپ‌ مناسب برنامه نویسی، لپ تاپ مناسب برای کارهای گرافیکی و غیره بخشی از این موارد هستند. اما چگونه لپ تاپ مناسب را انتخاب کنیم؟ در واقع هر کدام از این انواع لپ تاپ چه تفاوتی با هم دارند؟

در این مقاله قصد داریم به لپ تاپ‌های گیمینگ بپردازیم و تفاوت آن با لپ تاپ‌های معمولی یا روزمره را بیان کنیم. اگر طرفداران گیم هستید یا می‌خواهید یک لپ تاپ گیمینگ جایگزین لپ تاپ معمولی خود کنید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

ویژگی‌های لپ تاپ مناسب برای رندرینگ شباهت زیادی به لپ تاپ گیمینگ دارد. با این حال تفاوت‌های محسوسی نیز می‌توان یافت. اما مقایسه یک لپ تاپ معمولی و لپ تاپ گیمینگ نکات زیادی جهت بررسی دارد.

آیا لپ تاپ‌های گیمینگ فقط برای بازی ساخته شده‌اند؟

ممکن است این ابهام برای شما پیش بیاید که اگر با لپ تاپ‌های روزمره تنها می‌توان امور ساده روزمره را انجام داد، بنابراین با لپ تاپ مناسب بازی نیز تنها می‌شود بازی کرد! این تصور کاملا غلط است.

لپ تاپ‌ مناسب برای بازی در واقع نوعی از لپ تاپ‌هاست که علاوه بر فرآیندهای ساده مانند وبگردی، تماشای فیلم و غیره، می‌تواند پردازش‌های سنگین مربوط به اجرای بازی‌ها را نیز انجام دهد.

برای درک بهتر این تفاوت ابتدا ویژگی‌های لپ تاپ مناسب بازی و سپس لپ تاپ معمولی را ذکر کرده و در نهایت تفاوت‌های کلیدی بین آن دو را بیان می‌کنیم.

ویژگی‌های لپ تاپ گیمینگ

لپ تاپ مناسب گیم چیزی جز لپ تاپ‌های معمولی که عملکرد آنها افزایش یافته نیست. این لپ تاپ‌ها معمولا از کارت گرافیک قدرتمند بهره می‌گیرند تا در اجرای بازی‌ها هیچ تاخیری را مشاهده نکنید.

 

لپ تاپ سبک Xenia 14 Lifestyle

اما بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ با قیمت مناسب چه ویژگی‌هایی دارند. در ادامه با جزئیات بیشتر در مورد آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

کارت گرافیک

همانطور که گفتیم ویژگی اصلی لپ تاپ‌های گیمینگ، کارت گرافیک آن‌هاست. هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ مطمئن شوید که از کارت گرافیک مناسبی بهره می‌برند. برای کارت گرافیک باید از بین دو نوع یکپارچه و مجزا انتخاب کنید. از بین مدل‌های کارت گرافیک مجزا نیز Nvidia و AMD تنها گزینه‌های شما هستند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ (لپ تاپ مناسب برای بازی)

نمایشگر و اندازه آن

در گذشته، ابعاد نمایشگر اهمیت زیادی نداشت اما امروزه با ظهور فناوری‌های جدید مانند 3D، 4K و دیگر تکنولوژی‌های صفحه نمایش، نمایشگر و اندازه آن به موضوع مهمی تبدیل شده است. برای تجربه لذت بخش از این فناوری‌ها بهتر است ترجیح شما حداقل یک نمایشگر 15 اینچی باشد.

نمایشگر XPG Xenia 14 Lifestyle

ابعاد نمایشگر

نمایشگرهای عریض یا به اصطلاح Wide که در اکثر لپ تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، کمک چندانی به تجربه گیمینگ نخواهد کرد. زیرا امروزه بازی‌ها توجه خاصی به ابعاد ندارند. با این وجود خرید لپ تاپ با نمایشگر Wide در تماشای فیلم و مرورگری وب کاربردی خواهد بود.

مدت زمان پاسخگویی نمایشگر

تصاویر که روی نمایشگر لپ تاپ گیمینگ نمایش داده می‌شوند، نباید با هیچ تاخیری ارائه شوند. در غیر این صورت احتمالا نتوانید واکنش مناسبی را هنگام بازی از خود نشان دهید. این مورد در نمایشگرهای با پنل LCD بیشتر دیده می‌شود.

زاویه دید نمایشگر

زاویه دید گسترده نمایشگر به این معنی است که از زوایای مختلف می‌توانید تصاویر را واضح ببینید. این موضوع در لپ تاپ مناسب بازی اهمیت زیادی دارد. برای اینکه زاویه دید وسیعی را دریافت کنید، بهتر است سراغ نمایشگرهای با پنل IPS بروید. لپتاپ گیمینگ XPG Xenia 14 Lifestyle با پردازنده i7 از پنل IPS برخوردار است.

 

قدرت پردازشی

قطعا یکی از مهمترین بخش‌های یک لپ تاپ مناسب گیم، قدرت پردازشی آن است. قدرت پردازشی لپ تاپ توسط مجموعه‌ای از قطعات مانند پردازنده، هارد و کارت گرافیک مشخص می‌شود. در این میان نقش پردازه از دیگر قطعات اهمیت بیشتری دارد.

فرکانس پردازنده، تعداد هسته‌ها و موارد مهم دیگری وجود دارد که در نظر گرفتن آن‌ها خالی از لطف نیست. برای حافظه ذخیره سازی نیز بهتر است از حافظه‌های SSD بجای HDD بهره بگیرید.

حافظه رم (RAM)

حافظه رم بر اجرای چندین برنامه‌ بصورت همزمان تاثیرگذار است. میزان رم بیشتر، تاثیر زیادی بر اجرای بازی‌های جدید دارد. علاوه بر RAM برای لپ تاپ‌های گیمینگ، VRAM نیز پارامتر مهمی است. VRAM در واقع حافظه رم اختصاصی برای کارهای گرافیکی بوده که وجود آن در لپ تاپ مناسب برای کارهای گرافیکی ضروری است.

این موارد نکاتی بود که یک لپ تاپ گیمینگ قیمت مناسب را از لپ تاپ معمولی متمایز می‌کند. در ادامه مواردی که باید در لپ تاپ‌های معمولی بیشتر به آن توجه شود را بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌های لپ تاپ معمولی (روزمره)

لپ تاپ‌های معمولی همان لپ تاپ‌های سبکی هستند که از آن‌ها برای وبگردی و تماشای فیلم استفاده می‌کنیم. از این لپ تاپ‌ها به عنوان لپ تاپ مناسب دانشجویان نیز یاد می‌شود. آن‌ها را می‌توان نسخه کوچک و جمع و جور کامپیوترهای خانگی عنوان کرد.

ویژگی‌های کلیدی که برای لپ تاپ‌های گیمینگ ذکر شد، می‌توانند برای این لپ تاپ‌ها نیز مهم باشند، اما قطعا نه به اندازه اهمیت آن‌ها در لپ تاپ‌های گیمینگ.

در عوض ویژگی‌هایی که ممکن است بیشتر به درد افراد بخورد در ادامه عنوان شده است:

شارژدهی باتری

مهمترین ویژگی که هنگام خرید لپ تاپ روزمره باید به آن توجه کنید، عمر باتری آن است. اگر لپ تاپ شما شارژدهی پایینی داشته باشد، مجبور هستید که همواره در کنار یک پریز برق باشید. در واقع این موضوع باعث از بین رفتن مفهوم قابلیت حمل بالای لپ تاپ‌ها می‌شود. باتری لپ تاپ ممکن است قابل تعویض یا غیر قابل تعویض باشد.

شارژدهی باتری لپ تاپ Xenia 14 Lifestyle

 

اتصال بی‌سیم

لپ تاپ روزمره یعنی دستگاهی که در هر کجا که هستید، چه در خانه، کافه یا دانشگاه، بتوانید به اینترنت متصل شوید و از مرورگری وب لذت ببرید. بنابراین اتصال بی‌سیم یا WiFi جزو موارد مهم به شمار می‌رود. دقت کنید که فناوری WiFi نسخه‌های مختلفی دارد که سرعت اتصال آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

در حال حاضر WiFi نسل 6 جدیدترین آن‌هاست که سرعت فوق العاده‌ای را هنگام اتصال به دنیای اینترنت برای شما به ارمغان می‌آورد. همچنین فناوری Bluetooth نیز می‌تواند برای بعضی از افراد اهمیت داشته باشد.

درایو نوری

هر چند که امروزه اکثر روش‌های انتقال اطلاعات به USB یا Thunderbolt ختم می‌شود، اما اگر از خریداران نسخه فیزیکی‌ فیلم‌ها و آلبوم‌های موسیقی هستید، باید به فکر خرید لپ تاپی باشید که دارای درایو نوری باشد.

در حال حاضر برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد لپ تاپ‌های گیمینگ، به جای درایو نوری معمولا خروجی هوا در نظر گرفته می‌شود. با این حال تعداد لپ تاپ‌های معمولی که دارای درایو نوری هستند بیشتر از لپ تاپ‌های گیمینگ است.

پورت‌های اتصال

از آنجا که پورت‌های اتصال، راه ارتباط با انواع لوازم جانبی مثل هارد اکسترنال، فلش، هدست و موارد این چنینی است، اهمیت زیادی دارد. وجود پورت USB، HDMI و اخیرا پورت Thunderbolt 3 از ملزومات هر لپ تاپ است. پورت‌های شبکه و اسلات SD کارت در جایگاه بعدی قرار دارند.

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید در مورد پورت تاندربولت (Thunderbolt) بدانید

وزن و اندازه

در واقع ظهور لپ تاپ‌ها برای جایگزینی با کامپیوترهای حجیم رومیزی بود. به همین دلیل لپ تاپ‌های سنگین و حجیم عملا موضوعیتی ندارد (مخصوصا برای استفاده معمولی و روزمره).

در حال حاضر اولترابوک‌ها وارد این رقابت شده‌اند که سبک‌تر و نازک‌تر از لپ تاپ‌های معمولی هستند. بطور کلی به غیر از موارد خاص مانند گیمینگ، خرید لپ تاپ سنگین و حجیم گزینه مناسبی نیست.

نکات متمایز کننده لپ تاپ‌های گیمینگ و معمولی

  • لپ تاپ‌های گیمینگ قادر به انجام تمام کارهایی هستند که با لپ تاپ معمولی می‌توان انجام داد، با این تفاوت که قدرت پردازش بیشتری داشته و عملکرد بالاتری را ارائه می‌دهند.
  • کارت گرافیک یکپارچه برای لپ تاپ‌های معمولی کاملا کافی است، با این حال برای لپ تاپ مناسب بازی توصیه می‌شود از کارت گرافیک مجزا بهره ببرید.
  • پردازنده‌های با عملکرد بالا مانند پردازنده‌های هشت هسته‌ای Core i7 اینتل برای لپ تاپ‌های گیمینگ تقریبا ضروری است، اما لپ تاپ‌های معمولی نیازی به چنین قدرت پردازشی ندارند. برای این لپ تاپ‌ها پردازنده‌های 4 یا 2 هسته‌ای نیز مناسب هستند.
  • میزان حافظه رم در لپ تاپ‌های گیمینگ باید بیشتر از لپ تاپ‌های معمولی باشد. حداقل حافظه رم 8 گیگابایت برای لپ تاپ‌های گیمینگ و 4 گیگابایت برای لپ تاپ‌های معمولی می‌تواند مناسب باشد.
  • همانطور که گفتیم میزان شارژدهی باتری در لپ تاپ‌های معمولی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با این حال این موضوع برای لپ تاپ‌های گیمینگ کمتر مورد توجه است.
  • صفحه نمایش بزرگ با وضوح بالا برای لپ تاپ‌های مناسب بازی یک استاندارد محسوب می‌شود، اما برای لپ تاپ‌های معمولی یک مزیت است.
  • یکی از مهمترین تفاوت‌ها بین این دو نوع لپ تاپ قیمت آن‌هاست. همانطور که مشخص است لپ تاپ‌های معمولی ارزان‌تر از لپ تاپ‌های گیمینگ هستند. با این حال لپ تاپ مناسب بازی و ارزان نیز در بازار وجود دارد.
  • دسترسی به انواع اتصالات برای کاربران معمولی بیشتر مورد نیاز است تا افراد گیمر.
  • لپ تاپ‌های گیمینگ معمولا وزن و حجم بیشتری دارند، اما اخیرا لپ تاپ مناسب گیم سبک و نازک نیز یافت می‌شود.

نتیجه گیری

لپ تاپ‌های معمولی و گیمینگ در عین تفاوت‌های بسیار، هر دو لپ تاپ هستند و با هدف قابلیت حمل بالا تولید شده‌اند. در این مقاله سعی کردیم ویژگی‌های کلیدی هر دو را بیان کنیم تا بسته به نیاز خود بتوانید گزینه مناسب را انتخاب کنید.