مقایسه کامپیوتر خانگی و لپ‌ تاپ گیمینگ: کدام برای بازی مناسب است؟

از میان لپ‌ تاپ گیمینگ و کامپیوتر رومیزی یا همان کامپیوتر خانگی کدام یک برای بازی مناسب است؟ این سوالی است که امروزه با پیشرفت و توسعه لپ‌ تاپ‌های قدرتمند در مقایسه با سیستم‌های کامپیوتر خانگی، برای بسیاری از گیمرها مطرح است. شما جزو کدام دسته هستید؟ لپ تاپ مناسب بازی را می‌پسندید یا کامپیوترهای حجیم؟

برخی از افراد تجربه بازی روی یک مانیتور بزرگ و یا استفاده از صفحه کلیدهای بزرگ را برای بازی حرفه‌ای ترجیح می‌دهند، در حالی که عده‌ای دیگر، لپ‌ تاپ را به دلیل سبک بودن، قابلیت حمل بالا و اشغال فضای کمتر بهتر می‌دانند.

در این مقاله مزایای هر یک از این دو وسیله برای گیمرهای حرفه‌ای بیان خواهد شد تا در نهایت انتخاب از میان آن‌ها آسان‌تر شود. همچنین با کمک موارد مطرح شده می‌توانید تشخیص دهید که چه لپ تاپی برای بازی مناسب است.

در انتهای مقاله نیز یکی از قدرتمندترین لپ تاپ‌های گیمینگ حال حاضر بازار ایران معرفی خواهد شد.

کامپیوتر خانگی در مقابل لپ‌ تاپ گیمینگ

برای مقایسه کامپیوتر خانگی در مقابل لپ‌ تاپ گیمینگ، جنبه‌های مختلفی را باید بررسی کرد. از نظر قابلیت‌های مختلف، این دو وسیله تفاوت‌هایی با هم دارند و ممکن است هر کدام از آن‌ها در جنبه‌های مختلف برتری داشته باشد.

در واقع بهتر است با بررسی اولویت‌های خود ببینید که لپ تاپ مناسب برای بازی ارزش بیشتری برای شما ایجاد می‌کند یا کامپیوترهای سنگین اما قدرتمند.

در ادامه تمام موارد مهمی که برای گیمینگ ممکن است نیاز داشته باشید را لیست کردیم. هر موردی که برای شما مهمتر است امتیاز بیشتری برای آن قائل شوید تا بتوانید در نهایت از بین لپ تاپ مناسب گیم یا کامپیوتر خانگی، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

قابلیت حمل

از دیدگاه قابلیت حمل بدون مقایسه می‌توان نتیجه گرفت که لپ‌ تاپ مناسب گیم برنده است. حتی لپ‌ تاپ‌های دارای صفحه نمایش بزرگ مانند 17 اینچ نیز در نهایت در یک کیف دستی قابل‌ حمل هستند.
در موارد معدود اگر شارژر لپ‌ تاپ بزرگ باشد و یا حتی از باتری کمکی برای آن استفاده کنید، باز هم وزن و حجم آن در مقایسه با یک کامپیوتر خانگی کمتر بوده و قابلیت حمل آن آسان‌تر است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ (لپ تاپ مناسب برای بازی)

قابلیت حمل بالای لپ تاپ گیمینگ در مقابل کامپیوتر خانگی

شاید بگویید کیس‌های کامپیوتر جدید مانند کامپیوترهای با مادربرد مینی ITX، بسیار کوچک‌تر شده‌اند و وزن آن‌ها با یک لپ‌ تاپ برابری می‌کند. اما در پاسخ باید گفت که برای استفاده از این کیس‌های کامپیوتر به تجهیزات جانبی نظیر مانیتور، صفحه کلید، موس و غیره نیز دارید که مسلماً وزن و فضای اشغالی آن را بیشتر خواهد کرد.

قابلیت ارتقاء

از نظر قابلیت ارتقا به خصوص در چند سال گذشته، کامپیوترهای PC از امکانات بیشتری برخوردار بوده‌اند و به راحتی قطعاتی مانند RAM ،CPU و حافظه ذخیره سازی در آن‌ها قابل تعویض و ارتقا بود. اما امروزه در لپ‌ تاپ‌ها نیز امکاناتی نظیر قابلیت تعویض RAM و در برخی موارد محدود حتی قابلیت تعویض پردازنده در کلاس لپ‌ تاپ هم وجود دارد که آن‌ها را از نظر قابلیت ارتقا تجهیزات، با کامپیوترهای خانگی قابل‌ رقابت ساخته است.

بیشتر بخوانید : کاربرد حافظه رم چیست؟

هرچند دسترسی به بخش‌های مختلف در کیس یک کامپیوتر خانگی ساده‌تر بوده و نیاز به دانش و تجربه خاصی ندارد اما تعویض و ارتقای اجزای یک لپ‌ تاپ دشوارتر بوده و باید توسط شخص متخصص انجام گیرد که به تبع، هزینه بیشتری را نیز تحمیل خواهد کرد.

هزینه

خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ با قیمت مناسب یکی از آرزوهای طرفداران گیم است. مقایسه قیمت لپ‌ تاپ مناسب گیمینگ و کامپیوتر خانگی به دلیل گستردگی قطعات و پیکربندی‌های مختلف، کمی دشوار است اما در این بخش سعی می‌کنیم مقایسه‌ای از نظر هزینه میان دو سیستم با قطعات مشابه داشته باشیم.

لپ تاپ مناسب بازی و ارزان

اگر یک لپ‌ تاپ گیمینگ و یک کامپیوتر خانگی با پردازنده 5 هسته‌ای نسل نهم و حافظه رم 8 گیگابایت در نظر بگیرید، هزینه لپ‌ تاپ به صورت متوسط 6 میلیون تومان کمتر از یک کامپیوتر خانگی خواهد بود.

همچنین باید در نظر داشت که برای استفاده از یک کامپیوتر خانگی به تجهیزات جانبی نظیر مانیتور و صفحه کلید نیز نیاز خواهید داشت که هزینه آن را افزایش می‌دهد. بنابراین در رقابت میان کامپیوتر خانگی و لپ‌ تاپ گیمینگ از نظر هزینه، قطعا برنده لپ‌ تاپ خواهد بود.

عملکرد

اگرچه در گذشته، عملکرد لپ‌ تاپ‌ها در مقایسه با کامپیوترهای خانگی از نظر اجرای برنامه‌های سنگین گرافیکی ضعیف‌تر بود، اما امروزه به لطف توسعه لپ‌ تاپ‌ها و ظهور نسل لپ‌ تاپ‌های گیمینگ، این اختلاف به حداقل رسیده است.

با مقایسه لپ تاپ گیمینگ و کامپیوتر خانگی با تجهیزات مشابه، می‌بینیم که هر دو در یک سطح قرار دارند. در صورتی در گذشته به این ترتیب نبود. لپ‌ تاپ‌های قدرتمند جدید نیز دارای عملکرد فوق‌العاده‌ای هستند.

اگرچه گرم شدن لپ تاپ‌های گیمینگ به دلیل استفاده از فن‌های خنک‌کننده کوچک‌تر، در مقایسه با کامپیوتر خانگی ممکن است بیشتر باشد. اما همانطور که می‌دانیم معیار عملکرد، یک پارامتر نسبی است.

در صورتی که عملکرد یک سیستم با پارامتر هزینه به صورت هم‌زمان در نظر گرفته شود، می‌توان با پرداخت هزینه برابر، عملکرد قابل‌ مقایسه‌ای را از یک لپ‌ تاپ گیمینگ همانند یک کامپیوتر خانگی دریافت کرد.

ارزش خرید

امروزه با توسعه و پیشرفت فناوری‌های ساخت لپ‌ تاپ‌های گیمینگ با عملکردهای فوق‌العاده، ارزش خرید این سیستم‌ها به عنوان یک سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین قابلیت حمل و یکپارچگی قطعات در قالب یک سیستم واحد در لپ‌ تاپ باعث می‌شود که ارزش آن بالاتر برود.

دسترسی و تنوع بیشتر

با توجه به بودجه‌ای که دارید و عملکردی که از سیستم گیمینگ خود انتظار دارید، باید دید که کدام مورد دارای تنوع بیشتری است و دسترسی به مدل‌های مختلف آن ساده‌تر است. با توجه به این فاکتور مشخص است که تنوع لپ‌ تاپ‌های گیمینگ به مراتب بیشتر از کامپیوترهای خانگی است.

همچنین در خرید لپ تاپ‌ها به گزینه‌های بیشتری برای انتخاب دسترسی خواهید داشت.

لپ تاپ‌های گیمینگ با قیمت مناسب

بررسی‌ها نشان می‌دهد که به طور متوسط، برای یک پردازنده خاص به همراه کارت گرافیک مناسب برای بازی و با بودجه برابر، تنها 5 گزینه برای انتخاب از میان کامپیوترهای خانگی آماده وجود دارد، در حالی که 20 گزینه را می‌توان در میان لپ‌ تاپ‌های گیمینگ پیدا کرد.

بنابراین از دیدگاه تنوع گزینه‌ها، لپ‌ تاپ مناسب بازی برنده این رقابت است.

سایر نکات مهم

اگر به دنبال سیستم برای اجرای بازی هستید و از میان لپ‌ تاپ گیمینگ و کامپیوتر خانگی می‌خواهید یکی را برگزینید، علاوه بر مواردی که در بالا مقایسه شد، چند نکته مهم دیگر را نیز باید در نظر بگیرید.

اول اینکه اگرچه تنوع اندازه صفحه نمایش برای لپ‌ تاپ‌ها کمتر است و شاید بخواهید روی مانیتورهای بزرگ به انجام بازی بپردازید اما با توجه به قابلیت حمل یک لپ‌ تاپ، می‌توانید از یک لپ‌ تاپ گیمینگ به همراه یک مانیتور گیمینگ جداگانه که با یک کابل HDMI به آن متصل می‌شود، استفاده نمایید. استفاده از صفحه کلید و موس بی‌سیم نیز برای لپ‌ تاپ‌های گیمینگ ممکن است.

اگر می‌خواهید در حال سفر نیز به انجام بازی بپردازید و یا لپ تاپ مناسب گیم خود را به منزل دوستان‌تان نیز منتقل کنید تا از لذت بازی دسته‌جمعی لذت ببرید، لپ‌ تاپ‌های گیمینگ بهترین انتخاب برای شما هستند.

XPG Xenia؛ لپ تاپ گیمینگ با قدرتی فراتر از کامپیوترهای خانگی!

اکنون که مقایسه کاملی در مورد پارامترهای مورد نیاز گیمینگ داشتیم و مزایای لپ تاپ‌ها و سیستم‌های خانگی را در هر کدام مورد بررسی قرار دادیم، می‌خواهیم یکی از بهترین لپ‌ تاپ‌‌های گیمینگ با قیمت مناسب را به شما عزیزان معرفی کنیم.

لپ تاپ گیمینگ XPG Xenia ساخته مشترک Intel و XPG دو غول حوزه تکنولوژی است. این لپ تاپ از پردازنده قدرتمند Intel® Core™ i7-9750H در کنار کارت گرافیک  NVIDIA® GeForce™ RTX 2070 Max-Q یا GTX 1660Ti استفاده می‌کند که بر اساس نیاز خود می‌توانید گرافیک مناسب را انتخاب کنید.

لپ تاپ Xenia از 32 گیگابایت حافظه رم DDR4 با فرکانس 2666 مگاهرتز و حافظه ذخیره سازی فوق سریع XPG SX8200 Pro با 1 ترابایت حافظه بهره می‌برد. با این ترکیب قدرتمند دیگر نیازی به مقایسه قدرت لپ تاپ‌ها و کامپیوترها نخواهید داشت.

لپ تاپ مناسب گیم

دیگر مشخصات وسوسه انگیز لپ تاپ گیمینگ XPG Xenia

نمایشگر 15.6 اینچی IPS با کیفیت Full HD و نرخ رفرش 144 هرتز شما را از هر مانیتور دیگری بی‌نیاز می‌کند. زیر انگشتان شما نیز کیبورد یکپارچه مکانیکی با کلیدهای RGB وجود دارد که بازی را لذت بخش‌تر از قبل می‌کنند.

در کنار تمام این موارد، پشتیبانی از Thunderbolt 3 و WiFi 6 را برای تجربه سریع‌ترین اتصال در نظر بگیرید. در نهایت باید گفت شارژدهی 10 ساعته باتری لپ تاپ Xenia، قابلیت حمل فوق العاده را به شما ارائه می‌دهد.

نتیجه گیری

با توسعه سخت‌افزارهای مختلف در لپ‌ تاپ‌های گیمینگ امروزی، تقریباً از لحاظ عملکرد و قابلیت اجرای بازی‌های سنگین، تفاوتی میان کامپیوترهای خانگی و لپ‌ تاپ‌های گیمینگ وجود ندارد. بنابراین اگر محدودیت فضا دارید و یک سیستم جمع‌وجور مد نظرتان است، انتخاب لپ‌ تاپ مناسب بازی را به شما توصیه می‌کنیم.

شاید سیستم خنک‌سازی در کامپیوترهای خانگی قوی‌تر از لپ‌ تاپ‌ها باشد اما این مسئله تنها با استفاده از یک کول‌پد که به صورت اکسترنال از طریق پورت USB به لپ‌ تاپ متصل می‌شود، قابل‌ حل است.

در مجموع با توجه به مزایایی که لپ‌ تاپ‌های گیمینگ امروزی ارائه می‌دهند و پیشرفت‌هایی که در زمینه سخت‌افزاری در این سیستم‌ها صورت گرفته است، این لپ‌ تاپ‌ها به یک گزینه مناسب برای گیمرهای حرفه‌ای تبدیل شده است و از بسیاری از جهات با کامپیوترهای خانگی قابل‌ رقابت و بعضا قدرتمندتر هستند.

بیشتر بخوانید : 11 نکته کلیدی هنگام خرید لپ تاپ