اگر می‌خواهید لپ‌تاپ بخرید، از این 11 ویژگی غافل نشوید!

11 ویژگی که هنگام خریدن لپ‌تاپ

11 ویژگی که هنگام خریدن لپ‌تاپ نباید از آنها غافل شد!

امروزه لپ‌تاپ به یکی از کلیدی‌ترین اجزای زندگی افراد زیادی تبدیل شده است. به وسیلۀ آن کارتان را انجام می‌دهید و وقتی کارتان تمام شد نوبت خوش‌گذرانی و تماشای فیلم به صورت آنلاین و گشت و گذار در اینترنت است. اما در هنگام خرید، انتخاب لپ‌تاپ مناسب خیلی هم راحت نیست.

هنگام خرید لپ‌تاپ باید موارد زیادی را در نظر بگیرید از جمله اینکه چه سبک لپ‌تاپی می‌خواهید (به عنوان مثال نوت بوک یا هیبریدی…)، لپ‌تاپ مورد نظر شما باید چه مشخصات سخت افزاری داشته باشد، آیا برای کار طولانی مدت مناسب است یا خیر؟! با بررسی این موارد ایدۀ مناسب برای خرید لپ‌تاپ را پیدا می‌کنید. حتی اگر موارد ضروری که در بالا ذکر شده را بررسی و تعیین کنید، هنوز هم فاکتورهای مهمی وجود دارند که اغلب خریداران لپ‌تاپ از آنها غافل می‌شوند.

در ادامه چندین ویژگی لپ‌تاپ‌ها را بررسی می‌کنیم که باید همیشه هنگام خرید، آنها را در نظر بگیرید:

ویژگی‌هایی که معمولا در هنگام خرید لپ‌تاپ نادیده گرفته می‌شوند:

امروزه بیشتر لپ‌تاپ ها امکانات اساسی که معمولا به آنها نیاز دارید را ارائه می‌دهند. بنابراین اینکه کدام یک از موارد زیر از اهمیت بیشتری برخوردار است و بررسی موارد و جنبه‌های دیگر به نیازها و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد،:

  1. محل قرار گرفتن وب کم
  2. پورت شارژ اختصاصی
  3. سازگاری تاندربولت 3 و پورت USB type-C
  4. SSD یا HDD؟
  5. نوع RAM
  6. کارت گرافیک on-board یا اختصاصی؟
  7. میزان روشنایی صفحه نمایش
  8. آیا فن خنک کننده دارد یا خیر؟
  9. آیا تاچ پد دقیق دارد یا درایورهای مربوط به آن سیناپسی است؟
  10. آیا صفحه کلید دارای نور پس زمینه است یا خیر؟
  11. نوع پردازنده و اینکه از چه نسلی است؟

در ادامه این موارد و دلایل اهمیت آنها و اینکه نبودن آنها چه نتایجی را به بار می‌آورد را بررسی خواهیم کرد.

۱. محل قرار گرفتن وب کم

محل قرار گرفتن وب کم لپ تاپ

بررسی این ویژگی ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما محل قرار گرفتن وب کم در لپ‌تاپ‌های مدرن و امروزی واقعا مهم است. برای کاهش شیب و انحنای صفحه‌ نمایش، سازندگان لپ‌تاپ، وب کم را در مکان‌های مختلفی مانند داخل صفحه کلید یا پایین آن قرار داده‌اند.

هیچ‌یک از محل‌های ذکر شده برای کسی که به طور منظم از وب کم لپ‌تاپ برای برقراری تماس‌های تصویری استفاده می‌کند مناسب نیستند. بنابراین اگر شما هم در این دسته قرار می‌گیرید، فراموش نکنید که پیش از خرید لپ‌تاپ مورد نظرتان این مورد را بررسی نمایید.

۲. آیا پورت شارژ اختصاصی دارد؟

امروزه بسیاری از لپ‌تاپ‌ها دارای پورت‌های چند منظوره تایپ C  هستند. پورت‌هایی که هم برای شارژر کردن و هم برای اتصال لوازم جانبی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما هنوز تعداد اندکی هستند که پورت شارژ اختصاصی دارند و این مورد ممکن است کمی آزاردهنده به نظر بیاید.

مخصوصا اگر گوشی تلفن همراه شما اندرویدی باشد، بررسی این موضوع موجب می‌شود تا کابل‌های کمتری را در کوله پشتی خود حمل کنید.

۳. آیا پورت USB تایپ C آن با Thunderbolt 3 سازگاری دارد یا خیر؟

پورت USB تایپ C آن با Thunderbolt 3 سازگاری دارد

کار شما تنها با بررسی این موضوع که آیا لپ تاپ مورد نظرتان پورت USB نوع C دارد یا نه تمام نمی‌شود! ویژگی دیگری نیز وجود دارد که باید نسبت به آن هوشیار باشید. آیا آن پورت با تاندربولت 3 سازگاری دارد یا خیر؟

داشتن پورت Thunderbolt 3 مزیت‌های فراوانی دارد از جمله اینکه پهنای باندی با سرعت بالاتر فراهم می‌کند، به شما اجازه می‌دهد چندین مانیتور 4K و حتی دستگاه‌ها و لوازم جانبی گرافیکی اکسترنال را به لپ‌تاپ متصل کنید. اگر پورتی از تاندربالت ۳ پشتیبانی کند معمولا یک آیکون رعد کوچک در کنار آن قرار دارد.

۴. آیا درایور لپ‌تاپ موردنظر شما SSD است یا HDD ؟

امروزه یکی از کلیدی‌ترین ویژگی هایی که لپ‌تاپ شما باید داشته باشد، درایور  SSD است. درایورهای SSD در مقایسه با هارد درایورهای قدیمی (HDD) حافظه‌ی فلش دارند، برنامه‌ها را با سرعت بیشتری اجرا می‌کنند و سرعت پردازش داده در آنها بالاتر است، متوجه منظورم شدید؟ از سوی دیگر HDD های قدیمی قسمت‌های متحرک دارند و اساسا کند‌تر هستند.

اگر از لحاظ بودجه محدودیتی ندارید SSD ها بسیار مطلوب‌تر هستند. همچنین اگر به دنبال حافظه‌ی بیشتری هستید می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی را انتخاب کنید که هم SSD و هم HDD دارند هر چند این لپ‌تاپ‌ها از لحاظ قیمت گران‌تر هستند.

برای مطالعه بیشتر: SSD یا HDD؟ کدام یک برای شما انتخاب مناسب تری است؟

۵. RAM لپ‌تاپ مورد نظر شما از چه نوعی است؟

همیشه پیشنهاد می‌شود، لپ‌تاپی بگیرید که بالاترین ظرفیت RAM را دارد. اما آنچه که بیشتر خریداران به دنبالش هستند نوع RAM  است. معمولا این امکان وجود دارد که بین لپ‌تاپ‌هایی که RAM آنها از نوع ddr3  یا ddr4 است یکی را انتخاب کنید.
برای رم ddr4 باید هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید درحالی که درواقع تفاوت زیادی مشاهده نخواهید کرد. این نوع رم با صرف انرژی کمتر نرخ انتقال داده بالاتری را ارائه می‌دهد.

۶. آیا کارت گرافیک آن On-board یا اختصاصی است؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید با لپ‌تاپ خود بازی‌های سنگین کامپیوتری انجام دهید یا ویدیویی را ویرایش و ادیت کنید باید به لیست بررسی خود این مورد را هم اضافه کنید که آیا کارت گرافیک لپ‌تاپ مورد نظرتان On-board یا اختصاصی است؟
به طور خلاصه تفاوت این دو نوع کارت گرافیک این است که در کارت گرافیک‌هایی که بر رو مادر برد قرار می‌گیرند (on-board) پردازش گرافیکی از رم اصلی کامپیوتر استفاده می‌کند درحالی که به کارت گرافیک‌های اختصاصی حافظه‌ای مخصوص آن تعلق می‌گیرد. بنابراین وقتی می‌خواهید کارهای سنگینی با لپ تاپ خود انجام دهید کامپیوتری که کارت گرافیک اختصاصی دارد در زمان پردازش بسیار راحت‌تر و سریع‌تر عمل می‌کند.

برای مطالعه بیشتر: تمام آن چیزی که باید در رابطه با مادربرد و قطعات آن بدانید.

۷.میزان روشنایی صفحه نمایش چقدر است؟

میزان روشنایی صفحه نمایش لپ تاپ

یکی از رایج‌ترین قسمت‌هایی که سازندگان تمایل دارند در آن صرفه جویی کنند تا قیمت لپ‌تاپ پایین‌تر بیاید صفحه نمایش‌ها هستند. علاوه بر رزولوشن صفحه نمایش که باید مد نظر قرار دهید از ویژگی های دیگری که نباید از آن غافل شوید میزان روشنایی آن است.
چه بیرون از خانه و در کافه با لپ‌‌‌تاپ کار کنید یا اینکه بخواهید آن را با خود به سفر ببرید، اگر به اندازۀ کافی دقت نکنید صفحه نمایش کم‌نور می‌تواند به نقطه ضعف سیستم شما تبدیل شود. به طور ایده‌آل روشنایی لپ تاپ شما باید 300nit باشد.

۸. آیا لپ تاپ مورد نظر شما بدون فن خنک کننده است؟

لپ تاپ مورد نظر شما بدون فن خنک کننده

به جهت دست یافتن به دستگاه‌های باریک‌تر، سازندگان لپ تاپ اقدام به حذف فن خنک کننده و استفاده از روش‌های جایگزین برای کاهش گرما نموده‌اند.
با این حال اگر شما کاربری هستید که با لپ‌تاپ خود کارهای سنگینی انجام نمی‌دهید لپ‌تاپ‌های بدون فن برای شما مناسب هستند. در عین حال اینکه لپ‌تاپ شما ‌باریک‌‌‌تر است و از شر آن صدای مزاحم خلاص خواهید شد، این موضوع را در نظر بگیرید که اگر از چند برنامه به طور همزمان استفاده کنید و کارهای چند وظیفه‌ای انجام دهید باید با مسائل مربوط به گرم شدن دستگاه و خنک کردن آن کنار بیایید.
کنترل حرارتی زمانی اتفاق می‌افتد که پردازشگر شما با محدود کردن سرعت ساعت، عملکرد را کاهش می‌دهد تا درجه حرارت را پایین بیاورد. مزیت داشتن دستگاه‌های بدون فن مانند شمشیری دو لبه است و باید از قبل بدانید که به چه منظوری می‌خواهید از آنها استفاده کنید.

۹. درایورهای تاچ پد دقیق ویندوز

درایورهای تاچ پد دقیق ویندوز
در ویندوز ۱۰ مایکروسافت ویژگی پشتیبانی از حرکات چندگانه و چند وظیفه‌ای ماوس را معرفی کرد. موضوع این است که تنها زمانی می‌توانید از این ویژگی‌ها استفاده کنید که تاچ‌پد کامپیوتر شما با Windows Precision Drivers سازگار باشد.
علاوه بر این Windows Precision Drivers در مقایسه با همتایان سیناپسی خود بسیار دقیق‌تر هستند و سرعت واکنش آنها بالاتر است. برای اینکه متوجه شوید لپ‌تاپ خاصی این ویژگی را دارد یا خیر  این مراحل را باید انجام دهید: به قسمت تنظیمات (setting) بروید و منوی دستگاه (devices) را انتخاب کرده و از آن منو قسمت ماوس و تاچ پد (Mouse and Touchpad) را انتخاب کنید و ببیند که آیا در آنجا نوشته‌ای مبنی بر اینکه «کامپیوتر شما تاچ پد دقیق دارد» وجود دارد یا خیر.

۱۰. آیا صفحه کلید لپ‌تاپ مورد نظر شما دارای نور پس زمینه (بک لایت) هست یا خیر

بیشتر ما با  زیر و بم صفحه کلید‌ لپ‌تاپ خود آشنا هستیم .اما گاهی نیاز دارید تا کاراکتر ویژه‌ای را تایپ کنید و یا خیلی ساده، به کار کردن در فضاهای کم نور عادت ندارید. در این موارد صفحه کلید لپ‌تاپ شما باید نور پس زمینه یا بک لایت داشته باشد که هر وقت خواستید آن را روشن کنید.

۱۱. چه نوع CPU درون لپ‌تاپ مورد نظر شما تعبیه شده است؟

بسیار خوب، بر اساس حجم کار خود می‌دانید که کدام یک از انواع CPUهای اینتل برای شما مناسب است و آن را انتخاب کرده‌اید. اما جواب این سوال فراتر از انتخاب میان i3 ،i5 یا i7 است. گزینه‌های دیگری نیز برای بررسی این مورد وجود دارند مانند اینکه این CPU متعلق به چه نسلی است و آیا از نوع کم مصرف است یا خیر و مواردی مانند این.

هنگام خرید لپ تاپ این موارد را به خاطر بسپارید

خیلی ساده است که همین طوری لپ‌تاپی بخرید و امیدوار باشید که بهترین گزینه را انتخاب کرده‌اید. لپ‌تاپ‌های زیادی هستند که به نظر مناسب می‌آیند اما ویژگی‌های داخلی آنها کاملا متفاوت است.

به همین دلیل خیلی مهم است که بدانید لپ‌تاپی که می‌خواهید بخرید با نیازهای شما متناسب است و تمام ویژگی‌های مازادی که به آن نیاز دارید را با استاندارد درستی پوشش می‌دهد. هنگام خریدن لپ‌تاپ جدید ویژگی‌هایی که در اینجا ذکر شد را به خاطر بسپارید و در صورت امکان پیش از خرید آن خودتان شخصا آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید که از انتخابتان راضی خواهید بود.

بیشتر بخوانید : چرا باید لپ تاپی با درایو SSD بخرید ؟