آیا می‌توان از لپ‌ تاپ گیمینگ برای طراحی سه بعدی استفاده کرد؟

در کاربردهای مربوط به لپ‌ تاپ، علاوه بر لپ‌ تاپ‌های معمولی که برای کاربری‌های عادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولاً دو مدل لپ‌ تاپ به عنوان سیستم‌های قوی با پردازنده‌های قدرتمند شناخته می‌شوند:

  • لپ‌ تاپ‌های گیمینگ
  • لپ‌ تاپ‌های رندرینگ

کاربران این دو نوع لپ‌ تاپ‌ها با هم متفاوت هستند و نوع نرم‌افزار و یا برنامه‌هایی که در هر سیستم اجرا می‌شود، با هم تفاوت دارد. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان از این دو نوع لپ‌ تاپ به جای یکدیگر استفاده کرد؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

موارد مهم در لپ‌ تاپ‌های رندرینگ

لپ‌ تاپ‌های رندرینگ بیشتر به خاطر قدرت پردازنده، کارت گرافیک و حافظه RAM شناخته می‌شوند.

لپ‌ تاپ مناسب برای کارهای گرافیکی در حین اجرای برنامه‌های گرافیکی سنگین دچار اشکال نمی‌شود. این لپ‌ تاپ‌ها به خصوص در مدل‌های جدیدتر قادر هستند به صورت هم‌زمان حجم زیادی از داده‌ها را به صورت یکپارچه پردازش کنند.

لپ‌ تاپ برای طراحی سه بعدی دارای سیستم خنک‌کننده حرفه‌ای است که دلیل آن نیز مصرف توان بیشتر پردازنده در اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی سنگین و در نتیجه گرم‌تر شدن آن است.

بیشتر بخوانید : چرا واتر کولینگ + نحوه نصب آن در کامپیوتر
بهترین لپ تاپ مناسب برای طراحی سه بعدی

وضوح تصویر و طیف رنگ‌های قابل پشتیبانی دو فاکتور مهم هستند که در انتخاب بهترین مانیتور لپ‌ تاپ اهمیت دارند. هر دوی این فاکتورها در هر دو نوع لپ‌ تاپ گیمینگ و رندرینگ مهم هستند.

نگاهی به مشخصات لپ‌ تاپ مناسب برای رندرینگ

اولین نکته‌ای که هنگام خرید لپ‌ تاپ رندرینگ باید مد نظر قرار دهید، قدرت پردازنده آن برای اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی و نیز حافظه RAM آن است. همچنین کارت گرافیک مناسب برای لپ‌ تاپ باید توانایی اجرا و رندرگیری از نرم‌افزارهای گرافیکی و طراحی‌های سه بعدی را داشته باشد.

یک لپ‌ تاپ مناسب برای مدلسازی سه بعدی مشخصات حداقلی زیر را داراست:

  • حافظه RAM 16 GB به بالا
  • دارای چندین پورت USB
  • صفحه نمایش HD و بالاتر
  • اندازه صفحه نمایش حداقل 14 اینچ
  • کارت گرافیک مجزای قدرتمند

بیشتر بخوانید : ویدیوی آموزشی : آشنایی با محصول DDR RAM

موارد مهم در لپ‌ تاپ‌های گیمینگ

لپ‌ تاپ‌های گیمینگ برای اجرای بازی‌های سنگین توسط گیمرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مدل لپ‌ تاپ، از یک پردازنده به همراه کارت گرافیک قدرتمند برای اجرای بازی‌های گرافیکی استفاده می‌شود. همچنین کیفیت صفحه نمایش و اندازه آن برای نمایش جزئیات بازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

کیفیت صدای خروجی لپ‌ تاپ نیز باید مطلوب باشد زیرا بسیاری از بازی‌ها دارای افکت‌های صوتی متنوعی هستند که هر یک در حین اجرای بازی، معنای خاصی دارند و گیمر بر اساس آن‌ها به انجام بازی می‌پردازد.

سیستم خنک‌کننده لپ‌ تاپ‌های گیمینگ نیز باید بهینه باشد تا بتواند دمای CPU را که در استفاده‌های طولانی مدت و اجرای بازی‌های سنگین افزایش می‌یابد، به سرعت کاهش دهد تا به قطعات لپ‌ تاپ آسیب وارد نشده و عملکرد آن نیز ضعیف نگردد.

سایر موارد برای لپ تاپ‌های گیمینگ

باتری مورد استفاده در لپ‌ تاپ‌های گیمینگ باید از ظرفیت انرژی بالایی برخوردار بوده و فناوری آن به گونه‌ای باشد که بتواند مدت زمان زیادی شارژ نگه دارد؛ به این خاطر که اغلب بازی‌های سنگین، مصرف باتری لپ‌ تاپ را افزایش می‌دهند.

نکته دیگری که باید در خرید لپ‌ تاپ گیمینگ مد نظر قرار داد، حافظه RAM است. اغلب برای اجرای بازی‌های سنگین، به RAM نسبتاً بالایی نیاز است. همچنین حافظه ذخیره سازی لپ‌ تاپ نیز باید از حجم مناسب برخوردار باشد چون فایل‌های برخی از بازی‌های سنگین تا چند ده گیگابایت فضا اشغال می‌کنند.

نگاهی به مشخصات لپ‌ تاپ مناسب گیم

لپ‌ تاپ‌های بازی دارای مشخصات مشابه لپ‌ تاپ رندرینگ هستند. تنها تفاوت این دو این است که لپ‌ تاپ رندرینگ می‌بایست دارای قدرت پردازنده و گرافیک بالاتری باشد.

گرافیک مورد نیاز برای لپ‌ تاپ‌های گیمینگ نیز قدرتمند است اما تنها برای اجرای بازی‌های سنگین به کارت گرافیک مجزا در این نوع لپ‌ تاپ‌ها نیاز است. در حالی که برای رندرگیری از برنامه‌های گرافیکی، کارت گرافیک لپ تاپ باید از نوع مجزا باشد.

برخی از ویژگی‌های یک لپ‌ تاپ مناسب برای گیمینگ عبارت است از:

  • کارت گرافیک با عملکرد بالا
  • رزولوشن بالا با اندازه تصویر حداقل 1920*1080
  • حداقل پردازنده i7
  • حداقل RAM از 8 تا 16 GB
  • حافظه SSD و یا HDD
  • صفحه کلید با نور پس زمینه

 لپ تاپ مناسب گیمینگ با نورپردازی

همچنین لپ‌ تاپ‌های گیمینگ به فضای زیادی برای ذخیره و نصب نرم‌افزارهای بازی نیاز دارند. بعلاوه اندازه صفحه نمایش نیز در آن‌ها مهم است و حداقل 15 اینچ توصیه می‌شود.

مقایسه لپ‌ تاپ‌های رندرینگ و گیمینگ و امکان استفاده از آن‌ها بجای یکدیگر

لپ‌ تاپ‌های بازی تجربه کاربری جذابی را برای کاربران به وجود می‌آورند. استفاده از کیبوردهای با کیفیت با طراحی خاص و نور پس‌زمینه و نیز هدست‌های VR که برای بازی‌های دارای افکت‌های صوتی بسیار مناسب هستند، از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این لپ‌ تاپ‌ها هستند.

وجود پردازنده‌های قدرتمند در لپ‌ تاپ‌های گیمینگ که اغلب از نوع Core i7 یا Ryzen 7 هستند، سرعت پردازش را افزایش داده و در نتیجه گیمرها می‌توانند عکس‌العمل‌های سریع و حرکت روان‌تر را حین بازی تجربه کنند. این پردازنده‌های قوی در لپ‌ تاپ‌های رندرینگ نیز به کار می‌رود اما هدف آن، افزایش قدرت پردازش حجم زیادی از داده‌ها به صورت هم‌زمان است.

این قابلیت برای اجرای نرم‌افزارهای طراحی و رندرگیری بسیار مهم است، در حالی که حرکت روان کاراکتر و یا سرعت عکس‌العمل در لپ‌ تاپ‌های رندرینگ چندان اهمیت ندارد.

کارت گرافیک و پردازنده؛ نقطه تمایز لپ تاپ‌ مناسب برای رندرینگ و گیمینگ

کارت گرافیک به عنوان مهم‌ترین تفاوت بین لپ‌ تاپ‌های گیمینگ و رندرینگ مطرح می‌شود. در واقع کارت گرافیک در درجه اول برای عملیات مختلف رندرگیری و طراحی سه بعدی طراحی شده است و برای اجرای بازی ضروری نیست.

به طور کلی لپ‌ تاپ‌های رندرینگ در مقایسه با لپ تاپ‌های گیمینگ‌ دارای کارت گرافیک قدرتمند تری هستند.

لپ‌ تاپ مناسب برای گیمینگ دارای پردازنده ۴ یا ۶ هسته‌ای است در حالی که لپ‌ تاپ مناسب رندرینگ بهتر است از پردازنده ۶ یا ۸ هسته‌ای دارای فرکانس بالاتر بهره ببرد. برنامه‌های گرافیکی سنگین نظیر Blender و یا 3D Max به پردازنده قوی نیاز دارند و همچنین کارت گرافیک قدرتمندی برای اجرای آن‌ها مورد نیاز است.

پردازنده‌های لپ‌ تاپ گیمینگ برای اجرای سریع بازی و عدم توقف در حین اجرای بازی بهینه‌سازی شده‌اند در حالی که پردازنده‌های لپ‌ تاپ رندرینگ برای پردازش و محاسبات موازی در محیط‌های نرم‌افزار گرافیکی بهینه‌سازی شده‌اند.

در کل باید گفت پردازنده‌های لپ‌ تاپ رندرینگ همه نیازهای یک گیمر را برآورده می‌کند اما عکس این قضیه ممکن است صادق نباشد.

حافظه رم و صفحه نمایش؛ تقریبا بدون تفاوت فاحش

از دیدگاه حافظه RAM، اصولاً برای اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها RAM 8 GB پاسخگو است در حالی که لپ‌ تاپ رندرینگ به RAM بیشتر نیاز دارد و گاهی باید بین RAM 32 و 16 GB انتخاب کرد. حافظه‌های RAM مورد استفاده در لپ‌ تاپ‌های رندرینگ حرفه‌ای از فناوری کد تصحیح خطا (ECC) برخوردار است که پایداری ثبت داده و جلوگیری از پاک شدن داده‌ها را تضمین می‌کند.

لپ تاپ با ۳۲ گیگ رم

از دیدگاه صفحه نمایش نیز این دو نوع لپ‌ تاپ با هم قابل‌مقایسه هستند. در لپ‌ تاپ‌های گیمینگ تنوع بالایی برای صفحه نمایش‌ها ارائه شده است و فاکتوری تحت عنوان رفرش ریت یا Refresh rate در این لپ‌ تاپ‌ها مطرح می‌شود که هر چه بالاتر باشد بهتر است (از 60 Hz به بالا).

بیشتر بخوانید : رفرش ریت (Refresh Rate) مناسب برای مانیتور گیمینگ
در حالی که همین فاکتور برای صفحه نمایش لپ‌ تاپ‌های رندرینگ مقدار کمتری است (حدود 60 Hz). این پارامتر در واقع تعیین‌کننده تاری تصویر، تیرگی، کندی و تاخیر تصویر است که برای اجرای بازی‌های سنگین، از اهمیت بالایی برخوردار است.

باتری و سیستم خنک کننده مشابه

از نقطه نظر سیستم خنک‌کننده نیز لپ‌ تاپ‌های رندرینگ به دلیل استفاده از پردازنده با تعداد هسته‌های بیشتر و نیز لزوم استفاده از کارت گرافیک مجزا در آن‌ها، در حین اجرای محاسبات سنگین و رندرگیری از طرح‌های سه بعدی، توان بیشتری مصرف می‌کنند. این موضوع یعنی انرژی حرارتی بیشتری در آن‌ها تولید می‌شود که باید سیستم خنک‌کننده بهینه‌ای را برای کنترل آن به کار برد.

این مسئله در مورد لپ‌ تاپ‌های گیمینگ نیز صادق است اما می‌توان از سیستم خنک‌کننده ضعیف‌تری در آن‌ها استفاده کرد چون پردازنده آن‌ها معمولا ضعیف‌تر است.

باتری هر دو مدل لپ‌ تاپ نیز باید دارای ظرفیت شارژ بالایی بوده تا توان مورد نیاز پردازنده را تامین کند. از آنجایی که پردازنده نوع رندرینگ معمولاً قدرتمندتر است، باتری این نوع لپ‌ تاپ نیز باید توان بیشتری را تامین کند.

جمع‌بندی

به طور کلی لپ‌ تاپ‌های رندرینگ برای انجام عملیات سنگین مانند اجرای نرم‌افزارهای فشرده، مدیریت سرورهای داده بزرگ و یا طراحی‌های گرافیکی طراحی شده است. در مقابل لپ‌ تاپ‌های گیمینگ برای اجرای بازی‌های سنگین در نظر گرفته شده‌اند.

در مجموع لپ‌ تاپ‌های مخصوص رندرینگ در مقایسه با نوع گیمینگ قیمت بیشتری دارند و علت آن نیز استفاده از پردازنده و RAM با عملکرد بهتر و همچنین لزوم استفاده از کارت گرافیک مجزا در آن‌ها است.

آیا می‌توان از لپ‌ تاپ گیمینگ برای طراحی سه بعدی استفاده کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که چنین موضوعی ممکن است، اما بستگی به مشخصات لپ تاپ گیمینگ دارد.

در واقع هر دو نوع لپ‌ تاپ مناسب هستند و قابلیت‌های بالایی دارند. لپ‌ تاپ رندرینگ گزینه بهتری برای طراحان و مهندسان است در حالی که می‌توان از آن برای اجرای بازی‌های سنگین نیز استفاده کرد. لپ‌ تاپ گیمینگ برای اجرای بازی عالی است و ظاهر جذاب‌تری نیز دارند.

از نظر قیمت نیز لپ‌ تاپ‌های رندرینگ گران‌تر از نوع گیمینگ هستند، بنابراین اگر یک لپ‌ تاپ مناسب می‌خواهید که هر دو هدف را همزمان برآورده کند، باید هزینه بیشتری نیز در نظر بگیرید.