ویژگی‌های لپ تاپ مناسب برای رندرینگ

اگر به دنبال خرید لپ تاپ برای طراحی و رندرینگ هستید، باید بدانید که هر لپ تاپی قادر به انجام چنین وظایفی نیست. در واقع رندرینگ و مدل سازی سه بعدی، یکی از پیچیده‌ترین و سنگین‌ترین وظایفی است که یک سیستم کامپیوتری می‌تواند انجام دهد.

دقت داشته باشید که داشتن ابزار مناسب برای طراحی، باعث می‌شود تا سرعت و کیفیت کار شما افزایش یابد. بنابراین انتخاب لپ تاپ مناسب برای این کار از ضروریات فعالیت در این حرفه است.

احتمالا سوالات زیادی در ذهن شما در مورد مشخصات این لپ تاپ‌ها وجود دارد، اما نگران این نباشید، این مقاله یک راهنمای کامل برای خرید لپ تاپ مناسب رندرینگ است. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

یک انتخاب ایده‌آل برای رندرینگ

یکی از بهترین لپ تاپ‌های مناسب طراحی و مدلسازی در حال حاضر لپ تاپ XPG Xenia است. این لپ تاپ فوق العاده در حال حاضر در بازار ایران نیز عرضه شده است و می‌توانید برای خرید آن اقدام کنید. مشخصات این لپ تاپ در ادامه مقاله ذکر شده است.

خرید بهترین لپ تاپ رندرینگ

حداقل مشخصات و میزان توصیه شده برای لپ تاپ مناسب رندرینگ

حداقل مشخصات و میزان توصیه شده آن را ذکر کردیم تا دید بهتری برای تصمیم گیری داشته باشید. اگر بودجه کافی دارید، لپ تاپ با مشخصات توصیه شده انتخاب بهتری خواهد بود، اما در صورتی که به دنبال خرید لپ تاپ با قیمت مناسب هستید، ستون حداقل مشخصات را در نظر بگیرید.

حداقل مشخصات

مشخصات توصیه شده

پردازنده (CPU)

نسل نهم پردازنده‌های Intel Core i7

نسل دهم پردازنده‌های Intel Core i7

کارت گرافیک (GPU)

کارت گرافیک مجزا NVIDIA

کارت گرافیک NVIDIA GeForce 2060 با حافظه 6 گیگابایت

نمایشگر

15 اینچی

15.6 اینچی با وضوح FHD

حافظه رم (RAM)

16 گیگابایت 

32 گیگابایت 

حافظه ذخیره سازی

512 گیگابایت SSD

1 ترابایت SSD

شارژدهی باتری

بیش از 4 ساعت 

بیش از 6 ساعت

راهنمای خرید لپ تاپ مناسب رندرینگ و مدلسازی 3 بعدی

وقتی که می‌خواهید لپ تاپ مناسب برای طراحی 3 بعدی تهیه کنید، باید نکاتی را رعایت کنید. در واقع رندرینگ و مدلسازی 3 بعدی یک فرآیند پیچیده است و به همین دلیل در گذشته تنها استودیوهای بزرگ می‌توانستند تصاویر 3 بعدی ایجاد کنند.

امروزه کامپیوتر و لپ تاپ‌هایی زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانند برای فعالیت در این زمینه همراه شما باشند. اما قبل از تصمیم گیری برای انتخاب، باید بدانید که دقیقا به دنبال چه دستگاهی هستید. در ادامه موارد مورد نیاز را به ترتیب بررسی می‌کنیم:

ممکن است در بنرها تبلیغاتی و ویدئوها زیاد دیده باشید که فلان لپ تاپ مناسب رندرینگ است. اما لپ تاپ مناسب مدلسازی 3 بعدی ادعایی بزرگی است که در حقیقت تنها مدل‌های محدودی توانایی انجام چنین کاری را دارند.

پردازنده لپ تاپ مناسب رندرینگ

وقتی روی طراحی و مدلسازی سه بعدی کار می‌کنید، با نرم افزارهای سنگینی مانند 3D Max، Revit و Blender سروکار دارید که هر کدام از آن‌ها به تنهایی می‌توانند قدرت پردازشی لپ تاپ شما را به چالش بکشند.

بیشتر بخوانید : نکات قبل از خرید لپ‌ تاپ برای طراحی سه‌ بعدی

برای استفاده راحت و بدون دردسر از این نرم افزارها، پردازنده لپ تاپ شما باید کاملا قدرتمند باشد، در غیر این صورت سرعت کار شما به شدت کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اگر فکر می‌کنید با انتخاب پردازنده ضعیف‌تر می‌توانید در هزینه‌ها صرفه جویی کنید، باید بدانید که با این کار سال‌ها از تصمیم خود پشیمان خواهید شد.

لپ تاپ XPG Xenia از پردازنده Intel Core i7-9750H استفاده می‌کند. با وجود معرفی پردازنده‌های نسل 11، این پردازنده همچنان یکی از قدرتمندترین‌ پردازنده‌ها برای استفاده در لپ تاپ‌های مناسب رندرینگ و مدلسازی است.

گرافیک لپ تاپ مناسب رندرینگ

پارامتر مهم بعدی، کارت گرافیک قدرتمند است. کارت گرافیک مناسب برای رندرینگ دو مزیت بزرگ دارد:

  1. باعث می‌شود تا مقداری از فشار بر روی پردازنده و کاسته شده و در نهایت دستورات شما روان‌تر اجرا شود.
  2. مدلسازی 3 بعدی یک فرآیند چالش برانگیز است. برای دستیابی به نتایج با کیفیت باید از کارت گرافیک قدرتمندی استفاده کنید.

برای انتخاب کارت گرافیک در لپ تاپ گیمینگ Xenia، دو گزینه دارید که بر اساس بودجه خود می‌توانید مدل مورد نظر را انتخاب کنید: NVIDIA® GeForce® RTX 2070 Max-Q یا GTX 1660Ti. هر دوی این کارت‌های گرافیک، عملکرد فوق العاده‌ای دارند، اما برای اینکه حداقل تا چندین سال آینده، هیچ محدودیتی متوجه شما نباشد، نسخه 2070 Max-Q را توصیه می‌کنید.

بیشتر بخوانید : آیا می‌توان از لپ‌ تاپ گیمینگ برای طراحی سه بعدی استفاده کرد؟

کارت گرافیک برای رندرینگ

برای رندرینگ 3 بعدی چه میزان رم مورد نیاز است؟

اگر به تازگی کار مدلسازی و رندرینگ را شروع کرده‌اید یا قصد دارید به این حرفه وارد شوید، یک لپ تاپ با حافظه رم 16 گیگابایت برای شما مناسب خواهد بود. دقت داشته باشید که هر چه لپ تاپ میزان حافظه رم بیشتری داشته باشد، عملکرد لپ تاپ شما روان‌تر خواهد بود.

اگر ممکن است چندین برنامه طراحی را همزمان اجرا کرده یا از برنامه‌های سنگین استفاده کنید، تمام حافظه رم شما اشغال خواهد شد. مخصوصا که کار شما مدلسازی بوده و نسبت به تاثیر رم در برنامه نویسی یا گیمینگ متفاوت است.

بطور کلی هر چه نرم افزارهای بیشتر و سنگین‌تری را بکار می‌گیرید، نیاز به حافظه رم بیشتری دارید. اگر در حوزه رندرینگ 3 بعدی فعالیت دارید، لپ تاپی با رم 32 گیگابایت برای شما مناسب خواهد بود.

رم لپ تاپ Xenia

لپ تاپ Xenia با بهره گیری از 32 گیگابایت رم، این اطمینان را به شما می‌دهد تا بتوانید چندین نرم افزار سنگین را همزمان اجرا کرده و بین آن‌ها جابجا شوید. حافظه رم بکار رفته در این غول تایوانی، از نوع DDR4 با فرکانس 2666 مگاهرتز است.

برای رندرینگ 3 بعدی چه حافظه‌ای مورد نیاز است؟

یکی از مهمترین عواملی که تاثیر مستقیم بر روی سرعت کارکرد لپ تاپ شما دارد، نوع حافظه ذخیره سازی آن است. بطور قطع می‌توان گفت که برای مدلسازی و رندرینگ، حافظه‌های هارد سنتی (HDD) سرعت لازم را در اختیار شما قرار نمی‌دهند.

بنابراین مشخص است که باید سراغ SSD ها بروید. در بین حافظه‌های SSD نیز، آن‌هایی که از نوع NVMe یا M.2 هستند، گزینه مناسب‌تری به شمار می‌روند. زیرا سرعت آن‌ها حدود 3 الی 6 برابر SSD های معمولی است.

لپ تاپ مناسب رندرینگ XPG Xenia از یکی از سریع‌ترین SSD های M.2 موجود یعنی مدل XPG SX8200 Pro با ظرفیت 1 ترابایت بهره می‌برد. سرعت خواندن و نوشتن این حافظه به ترتیب 3500 و 3000 مگابایت بر ثانیه است که کاملا ایده‌آل است.

همه چیز در مورد نمایشگر لپ تاپ مناسب رندرینگ

برای کسانی که با طراحی و مدلسازی سروکار دارند، شاید اولین موضوعی که بعد از قدرت پردازشی اهمیت داشته باشد، نمایشگر و خصوصیات مربوط به آن است. پیدا کردن لپ تاپ با نمایشگر همه چی تمام کار آسانی نیست.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، استفاده از نمایشگر 15 تا 17 اینچی مناسب است، دیگر نکات مهم در انتخاب بهترین مانیتور لپ تاپ را در ادامه می‌خوانید.

نوع پنل نمایشگر

نمایشگرها بطور کلی از سه نوع IPS، OLED و TN هستند. پنل‌های TN ارزان‌ترین و همچنین ضعیف‌ترین بین آن‌ها هستند. پنل‌های OLED نیز کنتراست و تولید رنگ خوبی را اراده می‌کنند، اما بسیار گران قیمت بوده و ممکن است دچار سوختگی نیز شوند.

در این حال، پنل‌های IPS با قیمت متعادل، زاویه دید و کنتراست مناسب از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند. برای خرید لپ تاپ مناسب رندرینگ بهتر است سراغ پنل‌های IPS یا OLED بروید.

نرخ تازه سازی یا Refresh Rate

نرخ تازه سازی به معنی تجدید محتوای نمایش داده شده به ازای هر ثانیه است. نرخ معمول برای صفحات نمایش، 60Hz است. اما توصیه می‌شود برای بهره مندی از تجربه لذت بخش بصری، سراغ نمایشگری با نرخ 120Hz بروید.

چه مانیتوری برای رندرینگ مناسب است؟

یکی از نقاط قوت لپ تاپ گیمینگ XPG Xenia نمایشگر فوق العاده آن است. پنل نمایشگر این لپ تاپ از نوع IPS بوده و نرخ تازه سازی بی‌نظیر 144Hz را به شما ارائه می‌دهد. با این حساب، طراحی و رندر 2 بعدی و 3 بعدی کاملا روان و لذت بخش است. همچنین نمایشگر لپ تاپ Xenia با پشتیبانی از طیف وسیعی از رنگ‌ها، قطعا نیاز شما را در این مسیر برآورده خواهد کرد.

شارژدهی باتری و اتصالات لپ تاپ رندرینگ

یکی از دلایلی که باعث می‌شود به دنبال خرید لپ تاپ مناسب برای رندرینگ باشید، قطعا قابلیت حمل بالای لپ تاپ‌هاست. میزان شارژدهی باتری در این میان نقش موثری را ایفا می‌کند.

لپ تاپ‌هایی که برای انجام پردازش‌های سنگین ساخته می‌شوند، معمولا نمی‌توان خیلی روی باتری آن‌ها حساب کرد، اما در این میان هستند لپ تاپ‌هایی که شارژدهی بالایی دارند.

اتصالات و پورت‌های لپ تاپ نیز باعث می‌شوند تا راحت‌تر بتوانید با دنیای بیرون از لپ تاپ ارتباط برقرار کنید. در این میان پورت‌های USB مهمترین نقش را ایفا می‌کنند.

وجود پورت HDMI نیز انکار ناپذیر است. اما در این میان، پورت‌های Thunderbolt به دلیل سرعت بالا در انتقال اطلاعات و توانایی شارژ دستگاه، محبوبیت زیادی دارند. بنابراین لپ تاپ خریداری شده باید با پوشش طیف وسیعی از پورت‌ها و روش‌های انتقال اطلاعات، محدودیتی را برای کاربر به دنبال نداشته باشد.

تا 10 ساعت شارژدهی باتری و پشتیبانی از Thunderbolt 3

لپ تاپ Xenia می‌تواند تا 10 ساعت شما را از پریز برق بی‌نیاز کند. این رقم در بین لپ تاپ‌های این کلاس، شگفت انگیز است! همچنین پشتیبانی از WiFi نسل 6 و پورت Thunderbolt 3 با سرعت انتقال اطلاعات 40 گیگابایت بر ثانیه از دیگر ویژگی‌های این لپ تاپ زیبا است.

باتری لپ تاپ مناسب برای رندرینگ

مزایای خرید لپ تاپ برای کارهای رندرینگ نسبت به کامپیوتر

جهت خرید سیستم برای کارهای رندرینگ، ممکن است بپرسید که آیا لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر. همانطور که واضح است قطعا هر کدام از این موارد دارای مزایا و معایبی هستند. مزایای خرید لپ تاپ رندرینگ احتمالا بیش از معایب آن باشد. در ادامه خواهید دید.

اگر چندین سال پیش چنین سوالی مطرح می‌شد، بسیاری از فعالان این حوزه، کامپیوترهای رومیزی را ترجیح می‌دادند. اما اخیرا لپ تاپ‌ها پیشرفت چشمگیری را در جنبه‌های مختلف به خود دیده‌اند. از قدرت پردازشی گرفته تا شارژدهی فوق العاده باتری و قابلیت حمل بالا.

از بزرگترین مزایای خرید لپ تاپ مناسب برای تری دی مکس و نرم افزارهای مشابه آن، قابلیت حمل بالای لپ تاپ‌هاست. همانطور که می‌بینید این دستگاه‌های دوست داشتنی در عین افزایش قدرت، روز بروز سبک‌تر و نازک‌تر می‌شوند. این موضوع مخصوصا برای کسانی که مجبورند هر روز لپ تاپ خود را به شرکت ببرند، بسیار اهمیت دارد.

آیا همچنان لپ تاپ‌ها داغ می‌کنند؟

بله اما نه مثل قبل! رندرینگ، مدلسازی و طراحی‌های 3 بعدی، فرآیندهایی سنگین و زمان‌بر هستند که می‌توانند لپ تاپ شما را تا مرز سوختن ببرند. اما نه هر لپ تاپی را! در واقع مسئله اینجاست که لپ تاپ‌های معمولی برای این کار جواب نمی‌دهند.

یک سیستم خنک کننده حرفه‌ای را به مشخصاتی که در مورد قطعات مختلف لپ تاپ مناسب برای رندرینگ در این مقاله عنوان شد، اضافه کنید. اگر لپ تاپ مورد نظر شما دارای خنک کننده مناسبی باشد و برای تکمیل آن از کول‌پد نیز کمک بگیرید، تقریبا خیال شما از بابت خنک ماندن لپ تاپ حتی تحت فشارهای سنگین نیز راحت خواهد بود.

سیستم خنک کننده و قابلیت حمل لپ تاپ XPG Xenia

لپ تاپ مشترک Intel و XPG یکی از سبک‌ترین لپ تاپ‌های مناسب طراحی، رندر 2 بعدی و 3 بعدی به شمار می‌رود. Xenia تنها 1.85 کیلوگرم وزن و 20.5 میلیمتر ضخامت دارد که برای لپ تاپی با چنین مشخصات کاملا ایده‌ال است. این اعداد نشان دهنده این است که این غول رندرینگ به راحتی در کوله شما قرار می‌گیرد و در هر کجا که باشید می‌تواند شما را همراهی کند. لپ تاپ نازک برای طراحی

لپ تاپ گیمینگ Xenia به لطف طراحی فوق العاده توسط Intel و قرارگیری سیستم خنک کننده در قسمت پایینی لپ تاپ به همراه خروجی‌های هوا، به راحتی می‌تواند جریان هوای گرم را از لپ تاپ خارج کند. با قراردادن آن تحت فشارهای سنگین و پردازش‌های پیچیده رندرینگ نیز، می‌توانید ببینید که بدنه لپ تاپ به هیچ وجه داغ نشده و همچنان تمام دستورات به سرعت اجرا می‌شوند.

جمع بندی

ممکن است هنوز هم خیلی از افراد معتقد باشند که برای کارهای رندرینگ و مدلسازی، تنها از کامپیوترهای رومیزی می‌توان استفاده کرد. اما واقعیت این است که امروزه لپ تاپ‌ها با با افزایش قدرت پردازشی و مزایایی که ارائه می‌دهند، ممکن است بهتر از کامپیوترها نیز عمل کنند.

در این مقاله سعی کردیم تا تمام مواردی که برای خرید لپ تاپ مناسب برای رندرینگ وجود دارد، به گوش شما برسانیم. با رعایت این نکات قطعا گزینه مناسبی را انتخاب خواهید کرد.