نکات قبل از خرید لپ‌ تاپ برای طراحی سه‌ بعدی

آیا به دنبال لپ‌ تاپ مناسب برای رندرینگ و طراحی سه‌ بعدی هستید؟ آیا مشخصه‌های یک لپ‌ تاپ مناسب برای کارهای گرافیکی را نمی‌شناسید؟ در این مقاله قصد داریم به این دست سوالات پاسخ داده و نکات مهمی در مورد لپ‌ تاپ‌های مناسب برای رندرینگ و طراحی سه‌ بعدی ارائه کنیم که پیش از خرید، لازم است این نکات را بدانید.

شاید برای طراحی گرافیکی و رندرینگ به دنبال جدیدترین لپ‌ تاپ موجود در بازار هستید، اما باید گفت که هر لپ‌ تاپی هرچند جدید، نمی‌تواند طراحی و مدل‌سازی سه‌ بعدی و رندرینگ را انجام دهد.

پیش از خرید لپ‌ تاپ باید بدانید که در مدل‌سازی و طراحی سه‌ بعدی از نرم‌افزارهای متفاوتی استفاده می‌شود. در صورتی که سخت‌افزار مناسب برای اجرای آن را نداشته باشید، بهترین و جدیدترین نرم‌افزار سه‌ بعدی هم به کار شما نخواهد آمد.

برای اینکه بدانید کدام لپ‌ تاپ برای شما بهتر است باید تفاوت بین اجزای آن‌ها را بدانید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

منظور از طراحی سه‌ بعدی چیست؟

مدل‌سازی، پایه و اساس یک طراحی سه‌ بعدی است. عمدتاً برای ترسیم اشکال و مناظر سه‌ بعدی و تبدیل آن‌ها به مدل‌های گرافیکی، از طراحی سه‌ بعدی استفاده می‌شود.

در معماری، طراحی دکوراسیون داخلی و بسیاری از صنایع نظیر طراحی قطعات صنعتی، برای ایجاد یک نمونه اولیه پیش از ساخت، از طراحی سه‌ بعدی استفاده می‌کنند.

لپ تاپ خوب برای رندرینگ سه بعدی

منظور از رندرینگ سه‌ بعدی چیست؟

منظور از رندرینگ سه‌ بعدی، دریافت طرح سه‌ بعدی و تبدیل آن برای نمایش در یک نرم‌افزار بصری است.

رندرینگ سه‌ بعدی بیشتر برای افزودن یک سری جزئیات و افزایش دقت طراحی و نمایش بهتر آن استفاده می‌شود. زیرا یک مدل یا یک طرح سه‌ بعدی ممکن است دارای رنگ‌ها و سایه‌های مختلفی باشد که در محیط نرم‌افزار قابل‌ تشخیص نبوده و پس از رندرینگ برای کاربر قابل‌دیدن باشد.

برای رندرینگ طرح‌های سه‌ بعدی اغلب به لپ‌ تاپ‌های قوی با پردازنده‌های قدرتمند نیاز است تا سرعت رندرینگ را افزایش دهد. در غیر این صورت ممکن است رندرینگ یک طرح سه‌ بعدی سنگین، چندین ساعت یا حتی چندین روز به طول بیانجامد.

تفاوت بین رندرینگ CPU و GPU

در حال حاضر دو روش برای رندرینگ در نرم‌افزارهای سه‌ بعدی وجود دارد:

رندرینگ CPU

این روش رندرینگ دارای ویژگی‌های زیر است:

برای رندرگیری از CPU استفاده می‌شود.

در این روش از 100% ظرفیت CPU در زمان رندرگیری استفاده می‌شود.

این روش در مقایسه با رندرینگ GPU بسیار کندتر است.

برای رندرینگ سنگین به تعداد هسته‌های بیشتر CPU نیاز است.

تعداد هسته بیشتر CPU به معنی مصرف توان بیشتر و در نتیجه گرمای بیشتر است که می‌تواند بازدهی لپ‌ تاپ را کاهش دهد.

لپ تاپ مناسب برای تری دی مکس

رندرینگ GPU

این روش رندرینگ دارای ویژگی‌های زیر است:

در این روش برای رندرگیری از کارت گرافیک استفاده می‌شود.

اخیراً این روش در دنیای طراحی سه‌ بعدی به دلیل نتایج خوب و دقتی که در طراحی جزئیات تصاویر سه‌ بعدی دارد، محبوب شده است.

رندرینگ GPU از سرعت بالاتری برخوردار است.

استفاده از این روش باعث می‌شود تا فشار کاری وارده به پردازنده سیستم شما کم شده و عملکرد لپ‌ تاپ بهتر باشد.

مهمترین مؤلفه‌های یک لپ‌ تاپ مناسب رندرینگ

یک لپ‌ تاپ مناسب برای رندرینگ می‌بایست از نظر مؤلفه‌های زیر بررسی شود:

  • مادربرد
  • پردازنده یا CPU
  • حافظه یا RAM
  • کارت گرافیک
  • حافظه ذخیره سازی
  • مانیتور یا صفحه‌نمایش
  • سیستم خنک‌ کننده
  • سیستم عامل یا OS
  • سخت‌افزارهای ورودی شامل کیبورد، ماوس و غیر
بیشتر بخوانید : چگونه لپ تاپ مناسب برای کارهای گرافیکی انتخاب کنیم؟

مادربرد

مادربرد در واقع قلب مرکزی لپ تاپ شماست. همه اجزای سیستم در مادربرد به هم متصل می‌شوند. انواع حافظه، سوکت، کانکتور و غیره روی مادربرد قرار دارد.

هرچه قابلیت‌های مادربرد بیشتر باشد و عملکرد قوی‌تری داشته باشد، لپ‌ تاپ شما نیز قوی‌تر خواهد بود. نوع و مدل مادربرد معمولا در مشخصات لپ تاپ‌ها ذکر نمی‌شود.

پردازنده (CPU)

پردازنده مرکز کنترل عملیات در لپ تاپ است. در واقع سرعت و قدرت پردازش یک لپ تاپ به پردازنده آن بستگی دارد.

در هنگام خرید لپ‌ تاپ مناسب برای تری دی مکس، سعی کنید بر اساس بودجه‌ای که دارید، سریع‌ترین پردازنده را خریداری کنید. در واقع تعداد هسته زیاد و سرعت بیشتر، ویژگی‌های یک پردازنده سریع است.

حافظه رم (RAM)

حافظه رم برای ذخیره داده‌های در حال پردازش مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کیت RAM از یک سری ماژول تشکیل شده است که تعداد آن‌ها مضربی از 2 است.

هرچه تعداد ماژول‌های RAM بیشتر باشد، ظرفیت حافظه آن بیشتر خواهد بود. ماژول‌های RAM در حال حاضر می‌تواند از 4 گیگابایت به بالا ظرفیت داشته باشند. برای کارهای سنگین رندرینگ، استفاده از RAM های 16 و 32 گیگابایت توصیه می‌شود.

کارت گرافیک (GPU)

کارت گرافیک لپ تاپ، تصاویر و خروجی‌های پردازش شده را روی مانیتور نمایش می‌دهد. برخی از پردازنده‌ها دارای گرافیک یکپارچه هستند. انتخاب کارت گرافیک مناسب برای لپ‌ تاپ به کاربرد شما بستگی دارد.
در صورتی که از لپ‌ تاپ برای طراحی سه‌ بعدی و رندرینگ استفاده می‌کنید، استفاده از یک کارت گرافیک مجزا بهترین گزینه است. برای عملیات سنگین کامپیوتری، استفاده از کارت‌های گرافیک شرکت Nvidia توصیه می‌شود.

حافظه ذخیره سازی

برای اطمینان از ذخیره‌سازی مطمئن همه خروجی‌های حاصل از عملیات طراحی و رندرینگ در لپ تاپ به یک حافظه ذخیره‌سازی قابل‌اعتماد و باکیفیت نیاز دارید. سه نوع فناوری ذخیره‌سازی تاکنون ارائه شده است: SSD ،HDD و NVME SSD.

لپ تاپ با یک ترابایت NVME SSD

در صورتی که محدودیت بودجه ندارید روی فناوری NVME SSD سرمایه‌گذاری کنید. این فناوری برخلاف HDD و SSD از سرعت بسیار بالاتری برخوردار است.

در صورت نیاز به فضای بیشتر برای آرشیو فایل‌ها و خروجی‌هایتان، قطعا استفاده از یک هارد اکسترنال گزینه معقولی می‌تواند باشد.

مانیتور یا نمایشگر

برای انتخاب بهترین مانیتور لپ‌ تاپ، به وضوح تصویر، اندازه تصویر و تفکیک رنگ دقت کنید.

برای کاربردهای مربوط به طراحی سه‌ بعدی و رندرینگ، از آنجایی که خروجی کار بر روی مانیتور نمایش داده می‌شود، تعداد رنگ بیشتر و توانایی تفکیک آن، برای نمایش بهتر خروجی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

صفحه نمایش استاندارد لپ تاپ

برای این کاربردها وضوح یا رزولوشن حداقل 1080p و تفکیک رنگ sRGB توصیه می‌شود. همچنین اندازه صفحه نمایش 15 یا 17 اینچی بهترین گزینه است.

سیستم خنک‌ کننده

سیستم خنک‌ کننده برای کاهش دمای پردازنده و کارت گرافیک استفاده می‌شود. پردازنده مهم‌ترین جزء در لپ‌ تاپ است و ممکن است در اثر اجرای نرم‌افزارها و عملیات گرافیکی سنگین، داغ شود. دلیل این مسئله هم مصرف انرژی بیشتر توسط آن است.

بنابراین سیستم خنک‌کننده باید بتواند دمای پردازنده را طی عملیات رندرینگ و طراحی سه‌ بعدی کاهش دهد. برای انتخاب لپ تاپ با سیستم خنک کننده مناسب، به طراحی ورودی و خروجی‌های هوا نیز توجه کنید.

سیستم عامل (OS)

سیستم عامل اولین نرم‌افزاری است که روی سخت‌افزار لپ تاپ نصب می‌شود. در واقع این سیستم عامل است که سایر نرم‌افزارها را اجرا می‌کند. همچنین مدیریت و تنظیمات نرم‌افزارها نیز در سیستم عامل صورت می‌گیرد.

برای انتخاب سیستم عامل مناسب برای طراحی سه‌ بعدی و رندرینگ، سه گزینه وجود دارد: ویندوز، Mac OS و لینوکس.

اکثر نرم‌افزارهای طراحی سه‌ بعدی نسخه‌های منتشر شده‌ای برای هر سه سیستم عامل ارائه داده‌اند نظیر: Blender، 3Ds Max، Unity و غیره و برخی نیز تنها برای ویندوز و Mac نسخه اختصاصی دارند نظیر Photoshop، Premiere و After effects. در نهایت توصیه می‌شود برای دسترسی بهتر از لپ تاپ ویندوزی استفاده کنید.

کیبورد و تاچ‌پد

کیبورد و تاچ‌پد مناسب معمولاً به سلیقه خریدار متکی است. اما در انتخاب آن‌ها، کیفیت بالا را در نظر بگیرید. ابعاد آن‌ها نیز در استفاده‌های طولانی‌مدت، از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای تاچ‌پد مشخصه‌های زیر توصیه می‌شود:

  • کلیک‌های نرم و راحت
  • اسکرول با سرعت بالا که امکان کنترل سریع و جستجوی آسان صفحات را به کاربر بدهد
  • نکاتی در مورد انتخاب کیبورد:
  • بهره مندی از نور پس‌زمینه، استفاده از کیبورد را در شب و در نور کم میسر می‌کند
  • راحتی، ارگونومی مناسب در طراحی، سبک بودن و تایپ آسان
  • وجود کلیدهای کنترل مدیا روی کیبورد، شامل ولوم صدا، تنظیم روشنایی صفحه‌نمایش و غیره

XPG Xenia؛ یک لپ تاپ ایده‌آل برای طراحی سه بعدی

اکنون که با ویژگی‌های لپ تاپ مناسب برای طراحی سه بعدی آشنا شدید، یکی از برترین لپ تاپ‌های این حوزه را معرفی می‌کنیم: لپ تاپ XPG Xenia.

ین لپ تاپ به عنوان ساخته مشترک اینتل و XPG راهی بازار شده است که دارای مشخصات فوق العاده‌ای جهت طراحی سه بعدی است.

بهترین لپ تاپ برای طراحی سه بعدی

پردازنده i7، کارت گرافیک قدرتمند Max-Q 2070، حافظه ذخیره سازی SSD NVMe با ظرفیت 1 ترابایت از مشخصه‌های بارز این لپ تاپ قدرتمند است.

همچنین بهره مندی از 32 گیگابایت حافظه رم، کیبورد مکانیکی با نورپردازی RGB، وای‌فای نسل 6 و Thunderbolt 3 مواردی هستند که حضور آن‌ها باهم در کمتر لپ تاپی دیده می‌شود.

مشاهده مشخصات لپ تاپ XPG Xenia.

جمع‌بندی

برای انتخاب لپ‌ تاپ مناسب برای رندرینگ، ممکن است گزینه‌های مختلفی وجود داشته باشد. مسلماً یک سیستم بهتر مستلزم هزینه بیشتر است اما با توجه به بودجه‌ای که دارید می‌توانید بر اساس ویژگی‌های مختلفی که در این مقاله بیان شد، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

اگر کارتان طراحی سه‌ بعدی و رندرینگ با نرم‌افزارهای سنگین نظیر 3d Max و Autodesk است، پیشنهاد می‌کنیم لپ‌ تاپ مناسب برای این کار را انتخاب کنید چون لپ‌ تاپ ضعیف، سرعت رندرگیری را آنقدر کند می‌کند که عملاً استفاده از چنین نرم‌افزارهایی در آن ممکن نیست.