NVMe چیست؟

شاید برای شما هم مثل بسیاری این سوال پیش آمده باشد که منظور از NVMe چیست یا ارتباط آن با SSD چیست؟ در پاسخ باید گفت یکی از جدیدترین نوآوری‌ها در تکنولوژی ذخیره‌سازی، پروتکل NVMe است. یک حافظه SSD با تکنولوژی NVMe سرعت بسیار بیشتری نسبت به یک هارد دیسک فراهم می‌کند و نسبت به حافظه SSD با تکنولوژی SCSI و AHCI نیز سرعت به مراتب بیشتری دارد.

جدیدترین نوآوری‌ها در تکنولوژی ذخیره‌سازی، پروتکل NVMe

NVMe چیست؟

NVMe یا NVM Express که به معنای «رابطی برای کنترل‌کننده‌ی میزبان حافظه غیرفرار» (Non-Volatile Memory Host Controller Interface Specification) است، یک پروتکل ارتباطی است که به طور خاص برای کار با حافظه فلش با استفاده از باس PCIe یا همان PCI Express طراحی شده است. این تکنولوژی، برای بهره‌برداری از ماهیت موازی‌کاری در حافظه SSD اختراع شده است. ترکیب باس PCIe و سرعت بهبودیافته‌ی خواندن و نوشتن در تکنولوژی NAND باعث شده که پروتکل NVMe یک حافظه غیرفرارِ سریعتر را شکل دهد.

موسسه‌ی NVM Express یک کنسرسیوم محاسبات صنعتی است که برای نظارت بر توسعه‌ی استانداردهایی در زمینه‌ی رابط کنترل‌کننده‌ی میزبان (host controller interface) ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید : PCIe یا PCI اکسپرس چیست؟

تاریخچه NVMe

هنگامی که انواع حافظه‌ حالت جامد به میدان آمدند، برای جایگزینی هارد دیسک‌ها طراحی شدند. به همین دلیل، از همان پروتکل‌های رابطی که هارد دیسک‌ها استفاده می‌کنند، بهره می‌بردند؛ پروتکل‌هایی مثل SCSI، در کنار اتصال فیزیکی هارد دیسک‌ها، یعنی ساتا (SATA). کاربران، هنگام مهاجرت از هارد دیسک‌ها به سمت این تکنولوژی به وضوح افزایش سرعت را مشاهده کردند، چون تکنولوژی آن‌ها سریعتر بود؛ اما رابط و اتصالات، مانع از بهره‌مندی حداکثری از سرعت SSD می‌شد.

در حال حاضر، پروتکل‌های ارتباطی و اتصالات فیزیکی سریعتری وجود دارد؛ اما به دلیل استانداردهای محاسباتی که در پروتکل‌های ارتباطیِ هارد دیسک‌ها استفاده شده، شرکت‌ها مجبورند از همان پروتکل‌ها استفاده کنند تا کاربران به راحتی بتوانند کامپیوترهای خود را ارتقا دهند. به دلیل تغییر شکلی کامپیوترها، از کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ‌های بزرگ، به نوت‌بوک‌های کوچکتر، تبلت‌ها و موبایل‌ها، نیاز به درایوهای ذخیره‌سازیِ کوچکتر، بیشتر احساس شد. این تغییر، فرصت تحول در پروتکل‌های ارتباطی و اضافه کردن اتصالات و ارتباطات جایگزین در کامپیوترهای بزرگتر را فراهم کرد.

عملکرد

وجود پروتکل NVMe و اتصال PCIe در یک حافظه SSD، سرعت بیشتر در خواندن و نوشتن را به دنبال دارد که چهار برابر سریعتر از یک حافظه SSD از نوع SATA با پروتکل  SCSI است.

NVMe ساختار موازی پردازنده‌های فعلی، سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌ها را تکمیل می‌کند. ساختار موازی این امکان را فراهم می‌کند که دستورات بیشتری به طور همزمان انجام شوند. درایو NVMe از یک مسیر بهینه سازی شده استفاده می‌کند تا دستورات را صادر کند و ورودی/خروجی را کامل نماید و از عملیات موازی با 64000 فرمان و یک صف ورودی/خروجی و 64000 صف بالقوه پشتیبانی کند. پروتکل‌های قدیمی‌تر مانند SCSI ماهیتی سریالی دارند و در یک صف، برای تعداد فرمان، محدودیت دارند.

از آنجایی که  NVMe به طور اختصاصی برای تکنولوژی NAND که در حافظه SSD به کار رفته، طراحی شده است، اثبات می‌کند که چگونه یک تکنولوژی پایه‌ای و کاربردی، می‌تواند منجر به ایجاد یک درایو سریعتر شود.

بیشتر بخوانید : NVMe SSD: هر آنچه شما از یک درایو ذخیره‌سازی مافوق سریع انتظار دارید!