چگونه لپ تاپ مناسب برای کارهای گرافیکی انتخاب کنیم؟

اگر می‌خواهید لپ تاپ مناسب برای کارهای گرافیکی خریداری کنید، باید بدانید که این موضوع برای بسیاری از طراحان و همچنین شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ یک چالش چندین ساله است. خرید لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی نسبت به خرید لپ تاپ گیمینگ یا لپ تاپ دانشجویی کاملا متفاوت است.

معمولا لپ تاپ‌های گرافیکی باید به اندازه کافی سبک، قابل حمل و قدرتمند باشند تا امور مختلف گرافیکی از ادیت عکس گرفته تا کارهای طراحی دو بعدی یا سه بعدی را به راحتی انجام دهند.

چه لپ تاپی برای کارهای گرافیکی مناسب است؟

سوال اصلی اینجاست که چه لپ تاپی برای کارهای گرافیکی مناسب است. قبل از اینکه سراغ مشخصات لپ تاپ مورد نیاز بروید، بهتر است نوع کار گرافیکی و بودجه خود را تعیین کنید تا از بین صدها مدل لپ تاپ موجود، بتوانید هر چه بیشتر دامنه انتخاب‌ را محدود کرده و راحت‌تر تصمیم گیری کنید.

اگر به دنبال خرید لپ تاپ مناسب برای 3D Max هستید، باید در لپ تاپ‌های رده بالا و گران قیمت جستجو کنید، اما اگر کار گرافیکی شما معطوف به طراحی و رندر 2 بعدی است، لپ تاپ‌های با قدرت پردازشی متوسط نیز برای شما کاربردی هستند.

بیشتر بخوانید : نکات قبل از خرید لپ‌ تاپ برای طراحی سه‌ بعدی

در ادامه مواردی که باید در انتخاب لپ تاپ مناسب کار گرافیکی در نظر داشته باشید را بررسی کرده و یکی از بهترین لپ تاپ‌های قیمت مناسب برای امور گرافیکی را در خلال متن نیز معرفی می‌کنیم. اگر گرافیست هستید یا می‌خواهید وارد این حرفه پرطرفدار بشوید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مشخصات لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی

مهمترین مشخصاتی که در یک لپ تاپ مناسب طراحی باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • پردازنده (CPU)
  • کارت گرافیک (GPU)
  • حافظه رم (RAM)
  • حافظه ذخیره سازی
  • نوع و اندازه صفحه نمایش
  • دقت رنگ نمایشگر

دقت کنید که برای کارهای گرافیکی، تنها سرعت و عملکرد لپ تاپ اولویت نیستند، بلکه موارد دیگری مانند نمایشگر و سیستم عامل نیز می‌توانند روی طراحی شما تاثیر بگذارند. در واقع، لپ تاپ انتخابی شما باید ترکیب کاملی از موارد ذکر شده در ادامه باشد.

پردازنده (CPU) لپ تاپ های مناسب کارهای گرافیکی

برای کارهای گرافیکی پردازنده یکی از مهمترین نقش‌ها را ایفا می‌کند. در واقع شما برای اینکه مطمئن شوید لپ تاپ شما به راحتی نرم افزارهای سنگین طراحی را اجرا می‌کند، به یک پردازنده سریع و قدرتمند احتیاج دارید.

همانطور که می‌دانید هر ساله نسل جدیدی از پردازنده‌ها معرفی می‌شوند، بنابراین نمی‌توان مدل خاصی را معرفی کرد. اما پردازنده مناسب برای شما باید حداقل 4 هسته داشته باشد. با این حال اگر به قدرت بیشتری نیاز دارید، می‌توانید پردازنده‌های سری Extreme اینتل را در نظر داشته باشید که البته قیمت بسیار بالایی دارند.

استفاده از جدیدترین پردازنده‌های اینتل

لپ تاپی که در این مقاله می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، یک اولترابوک فوق العاده تایوانی، ساخته مشترک اینتل و XPG (برند گیمینگ ADATA) است که تحت پلتفرم Intel EVO طراحی شده و به تازگی در ایران نیز عرضه شده است.

لپ تاپ XPG Xenia 14 Lifestyle دارای جدیدترین پردازنده اینتل یعنی i7-1165G7 است که قدرت فوق العاده‌ای را در کار با نرم افزارهای گرافیکی به شما ارائه می‌دهد.

 

پردازنده استفاده شده در این لپ تاپ، 4 / 8 هسته‌ای بوده و به راحتی از پس سنگین‌ترین نرم افزارهای گرافیکی، طراحی و رندر 2 بعدی برمی‌آید. علاوه بر این، استفاده از پورت Thunderbolt 4 در این لپ تاپ به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌های حجیم خود را با سرعت باورنکردنی 40 گیگابایت بر ثانیه انتقال دهید.

از پورت تاندربولت برای شارژ لپ تاپ نیز می‌توانید استفاده کنید.

کارت گرافیک (GPU) لپ تاپ‌های مناسب کارهای گرافیکی

در کنار پردازنده، توجه به کارت گرافیک لپ تاپ نیز اهمیت بالایی برای گرافیست‌ها دارد. همانطور که می‌دانید لپ تاپ‌ها علاوه بر بهره مندی از گرافیک یکپارچه با پردازنده، می‌توانند از کارت گرافیک مجزا نیز بهره ببرند.

اگر به چندین سال گذشته برگردیم باید بگوییم که گرافیک‌های یکپارچه به جز برای استفاده روزمره مانند کار با نرم افزارهای Office، مرورگری وب و تماشای فیلم، کاربرد دیگری نداشتند (در واقع قدرت پردازشی آن‌ها در همین سطح محدود می‌شد). اما به تدریج و با گذشت زمان، این موضوع به کلی به فراموشی سپرده شده است.

در این چند سال گرافیک‌های یکپارچه پیشرفت چشمگیری را تجربه کردند و عملکرد آن‌ها به راحتی با بعضی از کارت‌های گرافیکی مجزا نیز قابل رقابت است! در حال حاضر گرافیک یکپارچه نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل، یعنی گرافیک Intel Iris Xe عملکردی برابر با یکی از پرطرفدارترین کارت گرافیک‌های لپ تاپی Nvidia یعنی Geforce MX450 دارد.

کدام برای کارهای گرافیکی بهتر است؛ کارت گرافیک یکپارچه یا مجزا

اگر بخواهید در حوزه طراحی‌های 3 بعدی فعالیت کنید، ممکن است یک کارت گرافیک مجزا برای شما مناسب‌تر باشد. در غیر این صورت، استفاده از گرافیک‌های یکپارچه جدید برای کار با نرم افزارهای گرافیکی کافی خواهد بود.

جدا از عملکرد، استفاده از گرافیک یکپارچه در هزینه شما صرفه جویی کرده و اجازه می‌دهد تا به دنبال خرید لپ تاپ با قیمت مناسب باشید.

همچنین عدم استفاده از کارت گرافیک مجزا، یعنی صرفه جویی در مصرف برق. بنابراین با این کار شارژدهی باتری را چندین ساعت افزایش خواهید داد که برای گرافیست‌ها قطعا کاربردی خواهد بود.

بیشتر بخوانید : مقایسه کارت گرافیک مجتمع و اختصاصی از جنبه‌های مختلف

کارت گرافیک لپ تاپ Xenia 14 Lifestyle

اولترابوک Xenia 14 Lifestyle، از قدرتمندترین گرافیک یکپارچه دنیا یعنی Intel Iris Xe بهره می‌برد. با استفاده از این گرافیک می‌توانید مطمئن باشید که لپ تاپ شما بدون داغ کردن، نرم افزارهای گرافیکی را بدون تاخیر اجرا می‌کند.

یکی دیگر از مشخصات هیجان انگیز این لپ تاپ برای کارهای گرافیکی، شارژدهی فوق العاده باتری آن است که به لطف گرافیک کم مصرف، می ‌تواند تا 10 ساعت بدون نیاز به شارژر دستورات شما را اجرا کند. این میزان شاید از عمر باتری گوشی شما نیز بیشتر باشد! پس از اتمام شارژ نیز نگران نباشید، با وجود آداپتور 65 واتی، شارز باتری لپ تاپ شما به سرعت تکمیل می‌شود.

شارژدهی باتری لپ تاپ Xenia 14 Lifestyle

 

حافظه رم (RAM) لپ تاپ‌های مناسب کارهای گرافیکی

حافظه رم، تمام اطلاعاتی که لپ تاپ برای اجرای نرم افزارها به آن نیاز دارد را در خود ذخیره می‌کند. اگر بیشتر با فایل‌های حجیم سروکار دارید یا با چندین برنامه مثل فتوشاپ، ایلاستریتور و غیره بطور همزمان کار کار می‌کنید، قطعا به حافظه رم بیشتری نیاز دارید تا بتوانید به راحتی بین برنامه‌ها جابجا شوید.

در حال حاضر برای کارهای گرافیکی باید حداقل 8 گیگابایت حافظه رم را در نظر بگیرید. قطعا مقادیر بیشتر از آن باعث می‌شود تا راحتی بیشتری را در حین کار کردن با برنامه‌ها تجربه کنید. حافظه رم در اکثر لپ تاپ‌ها قابل ارتقاست و اگر بودجه کافی ندارید، می‌توانید در آینده نیز به فکر ارتقاء آن باشید.

استفاده از بالاترین استاندارد در حافظه‌های رم

لپ تاپ معرفی شده XPG، دارای 16 گیگابایت رم بوده که برای کارهای گرافیکی کاملا مناسب است. این حافظه رم از نوع DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز است.

همچنین این شاهکار تایوانی با بهره مندی از جدیدترین راهکارهای ارتباطی بی‌سیم یعنی WiFi نسل 6 و بلوتوث نسخه 5.1، اتصال سریع و پایداری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

حافظه ذخیره سازی لپ تاپ‌های مناسب کارهای گرافیکی

حافظه‌های ذخیره سازی دو نوع کلی دارد: هارددیسک‌های معمولی (HDD) و درایوهای جامد (SSD).

هرچند که هارددیسک‌های معمولی ارزان‌تر هستند و می‌توانند ظرفیت بیشتری داشته باشند، اما برای استفاده در لپ تاپ‌ مناسب برای کارهای گرافیکی گزینه معقولی نیستند. در عوض، حافظه‌های SSD، سبک‌تر، سریع‌تر و بادوام‌تر از هارددیسک‌ها هستند.

بیشتر بخوانید : مقایسه هارد دیسک و SSD : چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

بنابراین توصیه می‌شود، تنها برای آرشیو کردن فایل‌های حجیم از هاردهای معمولی استفاده کرده و در حافظه SSD نیز نرم افزارهای پرکاربرد مانند فتوشاپ را نصب کنید.

XPG برای لپ تاپ Xenia 14 Lifestyle از یکی از بهترین حافظه‌های SSD M.2 موجود در بازار یعنی GAMMIX S50 LITE استفاده کرده است. این حافظه از استاندارد فوق سریع Gen 4×4 بهره می‌برد. همچنین با داشتن ظرفیت 512 گیگابایتی، خیال شما را از بابت کمبود فضای ذخیره سازی راحت می‌کند.

بهترین حافظه SSD لپ تاپ

نوع و اندازه نمایشگر لپ تاپ‌های مناسب کارهای گرافیکی

از آنجایی که در کارهای گرافیکی با محتوای بصری سروکار دارید، باید به دنبال بهترین نمایشگر در بین لپ تاپ‌ها باشید. به طور کلی استفاده از نمایشگرهای با سایز 13 اینچ و کمتر برای کارهای گرافیکی مناسب نیستند. بنابراین نمایشگر لپ تاپ شما حداقل باید 13 اینچ باشد.

لپ تاپ‌های 17 اینچی به دلیل اندازه بزرگ‌تر، مناسب‌ هستند، اما حمل کردن این لپ تاپ‌ها دشوار است. بنابراین نمایشگرهای بین 13 تا 17 اینچ بهترین گزینه‌های شما برای خرید لپ تاپ مناسب فتوشاپ و دیگر نرم افزارهای گرافیکی هستند.

در مورد وضوح نمایشگر نیز باید گفت لپ تاپ شما باید دارای رزولوشن 1920×1080 یا بیشتر باشد. پارامتر مهم دیگر نیز PPI یا Pixel Per Inch است که نسبت وضوح نمایشگر به ابعاد آن را بیان می‌کند و هر چه عدد بیشتری داشته باشد، بهتر است.

نمایشگر معمولی یا لمسی؛ کدام برای کارهای گرافیکی بهتر است؟

در حال حاضر تعدادی از لپ تاپ‌ها دارای نمایشگر لمسی هستند. برخی از آن‌ها نیز قابلیت تاشوندگی داشته و به عنوان تبلت نیز استفاده می‌شوند. اگر فکر می‌کنید نمایشگر لمسی برای شما کاربردی خواهد بود، از این مدل‌ها غافل نشوید، در غیر این صورت نمایشگر معمولی تنها گزینه شماست.

اولترابوک XPG Xenia 14 Lifestyle مانند بقیه بخش‌ها در نمایشگر خود نیز سنگ تمام گذاشته است. نمایشگر 14 اینچی با پنل IPS و رزولوشن 1920 در 1200، تصاویر را با بالاترین کیفیت به شما نمایش می‌دهد. همچنین مات بودن این صفحه نمایش به همراه حداکثر روشنایی 400 نیت آن را به یک انتخاب ایده‌آل برای گرافیست‌ها و طراحان تبدیل می‌کند.

سیستم خنک کننده بهینه این لپ تاپ، حتی در پردازش‌های سنگین نیز کمترین صدا را تولید می‌کند. این موضوع معمولا از طرف شرکت‌های سازنده لپ تاپ جدی گرفته نمی‌شود، اما XPG به خوبی به این دغدغه کاربران پاسخ داده است.

دقت رنگ نمایشگر لپ تاپ‌های مناسب کارهای گرافیکی

دقت رنگ و گستردگی رنگ‌های قابل نمایش از پارامترهای مهم یک نمایشگر هستند. مخصوصا که بخواهید از آن برای کارهای گرافیکی استفاده کنید. در این مورد نیز باید دقت کنید که نمایشگر لپ تاپ مورد نظر، 100% طیف رنگی sRGB را پوشش دهد.

دقت رنگ توسط Delta-E اندازه گیری می‌شود. این معیار نشان می‌دهد که نمایشگر تا چه اندازه از دقت کامل فاصله دارد. هرچه این عدد کمتر باشد، به معنای اختلاف کمتر رنگ‌های تولید شده توسط نمایشگر در مقایسه با رنگ‌های واقعی است. به عنوان یک قاعده کلی سعی کنید سراغ نمایشگرهایی بروید که Delta-E آن‌ها کمتر از 5 است.

نمایشگر XPG Xenia 14 Lifestyle

 

نمایشگر درخشان با 400 نیت روشنایی

نمایشگر اولترابوک Xenia 14 Lifestyle با شدت روشنایی 400 نیت و پوشش 100% طیف رنگ sRGB به شما کمک می‌کند تا تمام رنگ‌ها را همانطور که هستند ببینید. این موضوع باعث می‌شود تا هنگام طراحی، تسلط بیشتری بر استفاده از رنگ‌های مختلف داشته باشید.

طراحان و گرافیست‌ها بسته به زمینه فعالیت خود نیاز به لپ تاپ با قابلیت حمل بالا دارند. دستاورد جدید اینتل و XPG، تنها 970 وزن و 15 میلی متر ضخامت دارد. از این رو انتخاب بسیار مناسبی برای این افراد به شمار می‌رود.

جمع بندی

اگر قصد خرید لپ تاپ قیمت مناسب برای کارهای گرافیکی دارید، موارد مطرح شده در این مقاله می‌توانند کمک شایانی به شما در این مسیر بکنند. پردازنده، کارت گرافیک، حافظه رم و ذخیره سازی، نوع و دقت رنگ نمایشگر موضوعاتی هستند که در کار یک گرافیست تاثیر می‌گذارند. در نهایت اگر به دنبال خرید بهترین لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی هستید، اولترابوک XPG معرفی شده در این مقاله قطعا گزینه ایده‌آلی برای شما خواهد بود.