خرید لپ تاپ سبک؛ سبک‌ترین لپ تاپ در ایران چیست؟ (آپدیت 2023)

وزن لپ تاپ یکی از پارامترهای مهمی‌ست که در هنگام خرید، بسیاری از کاربران به آن توجه می‌کنند. اما باید بدانید که خرید لپ تاپ سبک به همین سادگی هم نیست و ممکن است کیفیت دلخواه شما را نداشته باشد.

کاربران حرفه‌ای، مهندسان، مدیران و افرادی که دائما لپ تاپ را در کیف خود حمل می‌کنند، همیشه به دنبال خرید لپ تاپ سبک با بالاترین امکانات و به‌روزترین سخت‌افزارها هستند.

اگر شما هم قصد خرید لپ تاپ سبک وزن و البته ارزان دارید، در این مقاله یکی از پرفروش‌ترین لپ‌تاپ‌هایی که در بازار ایران وجود دارد را به شما معرفی می‌کنید. همراه ما باشید.

سبک ترین لپ تاپ بازار ایران

یکی از سبک وزن‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار ایران را به شما معرفی می‌کنیم: XPG XENIA 14 LIFESTYLE ULTRABOOK

این لپ تاپ 970 گرم وزن دارد و برای کسانی که به دنبال یک سیستم سبک و البته با امکانات حرفه‌ای هستند بسیار مناسب است.

با دیدن ابعاد کوچک و وزن کم این لپ‌تاپ احتمالا فکر می‌کنید که از نظر سخت‌افزاری خیلی قوی نیست؛ اما در اشتباه هستید!

در ادامه ویژگی‌های جذاب این لپ‌تاپ را بخوانید تا متوجه شوید یکی از قدرتمندترین لپ‌تاپ‌های سبک دنیا پیش روی شماست:

ظاهر زیبا و بدنه فوق سبک لپ تاپ

لپ تاپ XPG XENIA 14 با وزن 970 گرم جزو سبک ترین لپ تاپ‌های بازار ایران است.

سازندگان این لپ تاپ برای اینکه به چنین وزنی برسند، اسکلت شاسی آن را بسیار نازک‌تر در نظر گرفته‌اند.

علاوه بر این برای ساخت بدنه، از آلیاژ منیزیم استفاده شده که علاوه بر کاهش وزن، به خنک شدن قطعات داخلی لپ‌تاپ هم کمک فراوانی می‌کند.

از دیگر کارهایی که منجر به کاهش وزن این لپ تاپ شده می‌توان به استفاده از محافظ لبه به لبه از جنس شیشه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : پلتفرم Intel EVO چیست؟

خرید لپ تاپ کوچک و سبک

البته استفاده از شیشه برای محافظ لبه لبه به این معنی نیست که XPG XENIA 14 ضعیف ساخته شده چون کیفیت ساخت این محصول در سطح بالایی قرار دارد.

نکاتی که درباره ظاهر این لپ‌تاپ جلب توجه می‌کند عبارت است از:

  • رنگ خاکستری تیره‌ و مات تمام سطح بدنه را پوشانده است.
  • به هیچ وجه اثر انگشت روی بدنه لپ‌تاپ باقی نمی‌ماند.
  • درب لپ تاپ تا زاویه 150 درجه باز می‌شود.

نمایشگر فوق باریک و 14 اینچی

کمپانی XPG برای این لپ تاپ نمایشگر 14 اینچی در نظر گرفته است تا ابعاد و وزن آن با هم سازگاری داشته باشد.

حاشیه نمایشگر 14 اینچی بسیار کم است. برای درک بهتر این موضوع باید به نسبت صفحه نمایش به بدنه اشاره کنیم که 92% در نظر گرفته شده است. این عدد یعنی کاربران بخش‌های کمی از فریم لپ‌تاپ را مشاهده می‌کنند.

نمایشگر لپ تاپ XPG XENIA 14 رزولوشن 1920 در 1200 پیکسل را نمایش می‌دهد و نسبت تصویر در آن 16:10 است.

اگر نگران روشنایی تصویر در این نمایشگر هستید باید بدانید که میزان روشنایی نمایشگر 400 نیت در نظر گرفته شده تا حتی در زیر نور خورشید هم به راحتی بتوانید صفحه نمایش را ببینید.

پردازنده نسل یازدهم اینتل در یک لپ تاپ سبک!

کمپانی XPG لپ تاپ مدل XENIA 14 LIFESTYLE را با دو پردازنده مختلف تولید و روانه بازار کرده است.

نسخه اول و ارزان‌تر با پردازنده Intel® Core™ i5-1135G7 و نسخه دوم و کمی گران‌تر با پردازنده Intel® Core™ i7-1165G7 عرضه شده است.

هر دو پردازنده از نسل یازدهم اینتل هستند که 4 هسته و 10 ترد دارند. سرعت این پردازنده‌ها در صورتی که از فناوری Turbo Boost استفاده کنید تا 4.7 گیگاهرتز می‌رسد که عدد فوق‌العاده بالایی برای چنین لپ تاپی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید : تجربه فوق العاده گیمینگ با لپ تاپ‌های دارای گرافیک Intel Iris Xe

حافظه 512 گیگابایتی

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب لپ تاپ سبک XPG XENIA 14 حافظه آن است. این شرکت برای لپ‌تاپ خود از جدیدترین ماژول حافظه PCIe نسل 4 استفاده کرده است.

این لپ تاپ 512 گیگابایت حافظه برای ذخیره‌سازی دارد و یک اسلات PCIe Gen3 M.2 2280 برای ارتقاء حافظه آن در نظر گرفته شده است.

به دلیل استفاده از ماژول حافظه نسل 4 PCIe، سرعت خواندن و نوشتن در حافظه این لپ‌تاپ تا 2 برابر بیشتر از حافظه‌های نسل 3 PCIe و تا 8 برابر بیشتر از حافظه‌های SSD با پورت SATA خواهد شد.

افزایش سرعت خواندن و نوشتن روی حافظه برای گیمرهای حرفه‌ای که سرعت بالای انتقال داده‌ها برای آنها اهمیت دارد بسیار جذاب است.

باتری با ماندگاری بالا و فست شارژ

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک لپ‌تاپ باید داشته باشد ماندگاری باتری آن است. خوشبختانه برای لپ‌تاپ XPG باتری قدرتمندی در نظر گرفته شده است.

لپ تاپ های سبک

با یک بار شارژ کامل باتری لپ تاپ XPG XENIA 14 که حدود 1.5 ساعت ( از صفر تا 100 درصد) طول می‌کشد، کاربران می‌توانند تا 10 ساعت از لپ‌تاپ استفاده کنند.

این باتری 53 وات ساعتی را می‌توان با دو پورت USB Type-C که در کنار لپ‌تاپ وجود دارد شارژ کرد. البته پورت برق اختصاصی برای شارژ لپ‌تاپ روی آن وجود دارد.

به همراه این لپ تاپ آداپتور برق 65 وات با کابل شارژ هم عرضه شده است که بهتر است لپ‌تاپ را با استفاده از این آداپتور شارژ کنید تا در جریان شارژ شدن آسیبی به آن وارد نشود.

لپ تاپ سبک با ماژول رم DDR4

رم‌های DDR4 هنوز هم جزو پرطرفدارترین ماژول‌های رم در بین کاربران هستند.

گرچه فناوری DDR5 چند سالی می‌شود که معرفی شده اما به دلیل سازگار نبودن بسیاری از سخت‌افزارها با آن، هنوز بسیاری از کاربران به دنبال لپ‌تاپ‌های با ماژول DDR4 هستند.

لپ تاپ سبک XPG هم به ماژول رم DDR4 مجهز است. برای این لپ‌تاپ 16 گیگابایت حافظه از نوع XPG HUNTER DDR4-3200MHz در نظر گرفته شده که به طور اختصاصی توسط خود XPG ساخته شده است.

چند اسلات خالی برای ارتقاء رم لپ‌تاپ در نظر گرفته شده است. اگر بخواهید تمام اسلات‌ها را پر کنید می‌توانید به عدد 64 گیگابایت برسید که رم فوق‌العاده بالایی برای انجام بازی‌های سنگین محسوب می‌شود.

پورت‌ها و اتصالات متعدد

یکی دیگر از جذابیت‌های سبک ترین لپ تاپ XPG، وجود پورت‌های متعدد روی بدنه آن است. هرکدام از این پورت‌ها وظیفه خاصی دارند.

در زیر فهرست پورت‌های ورودی و خروجی این لپ‌تاپ را مشاهده می‌کنید:

  • یک عدد پورت USB 3.2 Type-A: این پورت برای متصل کردن هارد اکسترنال یا فلش مموری مناسب است. سرعت انتقال پورت‌های نسل 3.2 بسیار بالاست.
  • یک عدد پورت USB 3.0 Type-C: از این پورت برای شارژ کردن لپ‌تاپ یا اتصال تلفن همراه و تبلت به لپ‌تاپ می‌توان استفاده کرد.
  • یک عدد پورت Thunderbolt 4: برای انتقال سریع‌تر فایل‌ها از هارد اکسترنال به لپ‌تاپ بهتر است از این پورت استفاده کنید. از طریق این پورت می‌توانید لپ‌تاپ را هم شارژ کنید.
  • یک عدد پورت ویدیو: می‌توانید از طریق این پورت، لپ‌تاپ را به مانیتور یا ویدیو پروژکتور متصل کنید.
  • یک عدد پورت 3.5 میلی‌متری صدا: برای اتصال هدست یا میکروفن می‌توانید روی این پورت حساب ویژه‌ای باز کنید.
  • یک عدد کارتخوان: اتصال رم‌های دوربین عکاسی یا تلفن همراه از طریق این کارتخوان به لپ‌تاپ امکان پذیر می‌شود.
  • یک عدد کانکتور برق: برای شارژ لپ‌تاپ باید آداپتور و کابل شارژ را به به کانکتور برق متصل کنید.

اکانت رایگان 1 ماهه Xbox Game Pass

با خرید لپ تاپ سبک XPG یک هدیه هم نصیب شما خواهد شد.

اکانت رایگان Xbox Game Pass به مدت یکماه در اختیار شما خواهد بود و می‌توانید از بازی‌هایی که در این سایت وجود دارد به طور رایگان لذت ببرید.

در سایت Xbox Game Pass بیش از 200 بازی قرار داده شده که با خرید لپ‌تاپ XPG یکماه بازی کردن برای شما رایگان خواهد شد.

بیشتر بخوانید : لپ تاپ گیمینگ چیست و تفاوت آن با لپ تاپ معمولی

لپ تاپ سبک وزن

دارای وبکم با قابلیت تشخیص چهره

اکثر لپ‌تاپ‌های سبک و کوچک امکاناتی مانند وبکم را حذف می‌کنند تا هم از نظر هزینه صرفه‌جویی کنند و هم ابعاد لپ‌تاپ بزرگ نشود.

اما لپ تاپ سبک و باریک XPG XENIA 14 به یک وبکم قدرتمند مجهز شده است. به دلیل پشتیبانی این وبکم از قابلیت Windows Hello، کاربران دیگر نیازی نیست برای ورود به سیستم عامل، رمز عبور وارد کنند.

این وبکم قابلیت تشخیص چهره دارد و با مشاهده صورت شما، قفل سیستم عامل باز شده و می‌توانید وارد شوید.

سخن پایانی

خرید لپ تاپ کوچک و سبک که امکانات مناسبی داشته باشد کار ساده‌ای نیست. ما در این مقاله لپ تاپ XPG XENIA 14 را معرفی کردیم که یکی از معروف‌ترین لپ تاپ های سبک وزن تولید شده در دنیاست.

این لپ تاپ سبک و ارزان با ماژول رم DDR4، پردازنده نسل 11 اینتل، قابلیت فست شارژ و پورت‌ها متعدد تولید شده و وزنی کمتر از یک کیلوگرم دارد.

نظر شما درباره این لپ تاپ سبک ارزان چیست؟ آیا لپ تاپ دیگری را می‌شناسید که با چنین مشخصات قدرتمندی، سبک‌تر از این لپ‌تاپ باشد؟