پلتفرم Intel EVO چیست؟

این روزها انتخاب لپ تاپ مناسب برای کاربری‌های مختلف شاید از هر زمان دیگری دشوارتر باشد. به دلیل وجود برندها و مدل‌های مختلف، دیگر تنها با چندین گزینه محدود روبرو نیستید.

به عنوان مثال در گذشته برای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ ناچارا سراغ مدل‌های محدود می‌رفتیم، اما امروزه با حضور برندهای مختلف با انتخاب‌های متعددی روبرو هستیم که مقایسه آن‌ها از ابعاد مختلف ممکن است پیچیده باشد.

این مقدمه احتمالا موضوعی بود که اولین بار به ذهن مدیران شرکت اینتل رسید و در نهایت به پلتفرم Intel EVO تبدیل شد. اینتل با معرفی این استاندارد، دستیابی به لپ تاپ ایده‌آل را برای کاربران آسان‌تر کرده است.

پلتفرم Intel EVO شامل یک سری اصولی است که کار شما را برای مقایسه و انتخاب لپ تاپ مناسب راحت می‌کند.

پلتفرم Intel EVO

در ادامه با پلتفرم EVO و جزئیات آن بیشتر آشنا می‌شویم.

جزئیات پلتفرم EVO

اینتل در کنار معرفی پردازنده‌های نسل 11 موسوم به Tiger-Lake در سپتامبر 2020، از استاندارد جدیدی برای لپ تاپ‌های رده بالا رونمایی کرد. این استاندارد تحت عنوان پلتفرم EVO یا Intel EVO Platform شناخته می‌شود که با شعار “مطابقت با زندگی سریع امروز” طراحی شده است.

پلتفرم EVO که قبلا “Project Athena” نام داشت، بر اساس تحقیقات گسترده‌ای که در مورد نحوه استفاده کاربران از لپ تاپ‌های خود انجام شد، ایجاد شده است. بنابراین هدف این پلتفرم ایجاد چارچوب و نقشه راهی برای شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ برای دستیابی به لپ تاپ ایده‌آل و کاربر پسند است.

البته پلتفرم EVO علاوه بر تکمیل کننده Project Athena، یک نام تجاری نیز محسوب می‌شود.

در واقع پلتفرم Intel EVO را می‌توان مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای شرکت‌های تولید کننده شریک اینتل دانست که در تلاش برای ایجاد لپ تاپ‌های نازک، بادوام و کارآمد به وجود آمده است.

قطعا نام EVO نسبت به اسم قبلی پروژه مناسب‌تر است (مخصوصا اینکه کوتاه‌تر بوده و برچسب‌های مربوط به آن، به زیبایی بر روی لپ تاپ‌ قرار می‌گیرد). با این حال، اهداف نهایی پلتفرم EVO با Project Athena یکسان است.

علاوه بر عملکرد عالی، لپ تاپ‌های دارای این استاندارد، باید بسیار سبک وزن بوده و عمر باتری مناسبی را ارائه دهند. همچنین تست‌های دقیقی نیز وجود دارد که لپ تاپ‌ها برای دریافت این استاندارد باید آن‌ها را نیز پشت سر بگذارند.

لپ تاپ‌ها برای دریافت پلتفرم Intel EVO باید دارای چه شرایطی باشند؟

حک شدن نشان Intel EVO بر روی لپ تاپ، برای بسیاری از تولید کنندگان این حوزه یک افتخار محسوب می‌شود. دلیل این موضوع نیز سخت گیری‌های اینتل برای اعطای این نشان است.

نشان پلتفرم Intel EVO بر روی لپ تاپ

  • به عنوان مثال یکی از این سخت‌ گیری‌ها، باز کردن تعداد زیادی نرم افزار و صفحات وب همزمان با استفاده از Wi-Fi و نمایشگر با روشنایی 250 نیت است.

اولین و ابتدایی‌ترین شرط برای دریافت استاندارد Intel EVO، استفاده از جدیدترین پردازنده‌های اینتل یعنی Tiger-Lake است که احتمالا پس از معرفی نسل دوازدهم موسوم به Alder-Lake، این شرط بروزرسانی خواهد شد.

پردازنده‌های جدید نسل 11 اینتل با گرافیک یکپارچه Xe همراه هستند که از همه جهات عملکرد فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهند. در این باره شرکت اینتل معتقد است که گرافیک‌های یکپارچه نسل یازدهم از برترین پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه Ryzen نیز بهتر عمل کرده و حتی با برخی از کارت‌های گرافیک GeForce MX که اخیرا معرفی شده‌اند، قابل رقابت هستند.

بیشتر بخوانید : تجربه فوق العاده گیمینگ با لپ تاپ‌های دارای گرافیک Intel Iris Xe

همانطور که گفته شد این لپ تاپ‌ها باید از نظر عملکرد در سطح بالایی باشند. اما این عملکرد بالا نباید باعث کاهش طول عمر باتری شود. طبق این پلتفرم، لپ تاپ‌های EVO باید با یکبار شارژ حداقل 9 ساعت کارایی داشته باشند.

همچنین لپ تاپ مورد نظر باید در عرض کمتر از نیم ساعت شارژ، توانایی ارائه 4 ساعت کارکرد را داشته باشد. البته این محدودیت برای لپ تاپ‌های با نمایشگر Full HD صدق می‌کند و برای رزولوشن‌های بیشتر مثل 1440p و بالاتر احتمالا متفاوت خواهد بود.

اینتل برای وضوح صفحه نمایش، رزولوشن خاصی را مشخص نکرده است، اما قطعا لپ تاپ‌های بالا رده‌ای که برای دریافت Intel EVO اقدام می‌کنند، وضوحی کمتر از Full HD ندارند. همچنین در این شرایط، بهره مندی از حاشیه‌های بسیار باریک نیز ذکر شده، اما عدد مشخصی برای نسبت صفحه نمایش به بدنه مشخص نگردیده است.

اینتل برای بهره مندی لپ تاپ‌ها از پلتفرم EVO تقریبا فکر همه جا را کرده است. لپ تاپ‌های تحت این استاندارد باید بسیار سبک وزن باشند. تمام این دستگاه‌ها باید وزنی کمتر از 1.5 کیلوگرم داشته باشند که البته میزان کمی نیست و لپ تاپ‌های زیادی وجود دارند که از این رقم نیز سبک‌تر هستند. در واقع اینتل می‌خواهد مطمئن باشد که لپ تاپ‌های EVO برای استفاده در بیرون از خانه و مسافرت نیز ایده‌آل هستند.

وبکم لپ تاپ‌ها نیز از چشم مدیران پروژه EVO دور نمانده است. لپ تاپ‌های پلتفرم EVO باید از وبکم با حداقل کیفیت HD یا 720p بهره ببرند. علاوه بر آن، بلندگوها و میکروفون لپ تاپ باید از استانداردهای کیفی حداقلی برخوردار باشند.

به عنوان آخرین شرط در نظر گرفته شده توسط اینتل، لپ تاپ‌های EVO باید بتوانند در کمتر از 1 ثانیه از حالت Sleep به حالت آماده بکار در بیایند. در شرایط عادی و هنگام مقایسه با لپ تاپ خودتان ممکن است کمی دور از ذهن برسد، اما با استفاده از پردازنده‌های جدید نسل 11 اینتل و گرافیک فوق العاده آن، این شرایط کاملا قابل دستیابی است.

در پورت‌ها و شبکه‌های ارتباطی نیز، پشتیبانی از تاندربولت 4 (Thunderbolt 4) و Wi-Fi 6 از موارد مورد نیاز است.

پورت تاندربولت مورد استفاده در این لپ تاپ‌ها باید از کانکتور USB Type-C بهره ببرد. این فناوری فوق العاده، سرعت انتقال اطلاعات را تا 40 گیگابایت بر ثانیه افزایش می‌دهد که قطعا کاربردی خواهد بود. همچنین شارژ لپ تاپ نیز باید به کمک همین پورت تاندربولت انجام گیرد. با این حساب کانکتورهای شارژ لپ تاپ‌های EVO یکسان هستند.

 پلتفرم EVO یا Intel EVO Platform

برای اینکه بتوانید دسته بندی بهتری در ذهن خود ایجاد کنید، این شرایط را در ادامه به صورت موردی بیان می‌کنیم:

  • بهره مندی از پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل Tiger-Lake
  • حداقل 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه SSD
  • حداقل 9 ساعت شارژدهی با یکبار شارژ (برای لپ تاپ‌های با نمایشگر 1080p)
  • امکان حداقل 4 ساعت استفاده با نیم ساعت شارژ باتری
  • حداقل نمایشگر Full HD
  • حاشیه‌های باریک صفحه نمایش
  • حداقل وزن 1.5 کیلوگرمی
  • وبکم HD، میکروفون و اسپیکرها با رعایت حداقل استاندارد کیفی
  • آماده بکار شدن از حالت Sleep در کمتر از 1 ثانیه
  • بهره مندی از پورت تاندربولت 4 و Wi-Fi نسل 6

چه لپ تاپ‌هایی جزو پلتفرم Intel EVO هستند؟

با وجود الزامات سخت گیرانه اینتل، در حال حاضر لپ تاپ‌های زیادی دارای استاندارد EVO هستند. این لپ تاپ‌ها محدود به برند خاصی نبوده و نمایندگانی از تولید کنندگان مطرح جهان مانند  XPG در این جمع حضور دارند. در واقع ایجاد یک مبنای مشخص برای اطمینان از عملکرد بالای دستگاه که قابل اعتماد نیز باشد، پروژه‌ای است که شرکت اینتل با شرکای خود آن را پیاده سازی کرده‌اند.

برای مشاهده لیست لپ تاپ‌های دارای استاندارد EVO می‌توانید به صفحه مربوطه در وب سایت Intel مراجعه کنید.

یکی از بهترین و جدیدترین لپ تاپ‌های دارای پلتفرم Intel EVO، اولترابوک معروف XPG XENIA Xe است که تحت برند XPG (برند گیمینگ ADATA) با گارانتی آونگ معرفی شده و به تازگی در ایران نیز عرضه شده است.

بهترین لپ تاپ پلتفرم Intel EVO چیست؟

یکی از موارد مشترک بین لپ تاپ‌های EVO، قیمت نسبتا بالای آن‌هاست. این لپ تاپ‌ها به دلیل پشت سر گذاشتن تست‌های مختلف و اطمینان از عملکرد آن‌ها، قطعا قیمت بالاتری نسبت به لپ تاپ‌های معمولی دارند. البته مشخصات وسوسه کننده آن‌ها نیز در بالا بودن قیمت آن‌ها بی‌تاثیر نیست.

آیا لپ تاپ‌های EVO بهترین انتخاب هستند؟

اگر در دنیای سخت افزارهای کامپیوتر، اینتل تنها ارائه دهنده پردازنده‌های کامپیوتری بود، این جمله تا حدودی درست بود. اما در این بین، پردازنده‌های AMD را نیز نباید نادیده بگیریم.

Intel EVO Platform تنها دستگاه‌هایی که از پردازنده اینتل استفاده می‌کنند را پشتیبانی می‌کند. اما AMD نیز در سال‌های اخیر ثابت کرده است که یک رقیب شایسته برای اینتل به شمار می‌رود. در حال حاضر سری 5000 پردازنده‌های Ryzen، عملکرد بسیار مناسبی را در تست‌ها به نمایش می‌گذارند و گاها از پردازنده‌های جدید اینتل نیز سبقت می‌گیرند.

بنابراین پاسخ به این سوال که آیا لپ تاپ‌های دارای پلتفرم EVO جزو بهترین لپ تاپ‌های قیمت مناسب هستند، ممکن است کمی پیچیده باشد.

نتیجه گیری

اینتل با معرفی پلتفرم EVO مسیر جدیدی را برای تولید کنندگان لپ تاپ و البته مصرف کنندگان ایجاد کرده است. مسیری که هدف آن نزدیک کردن محصولات شرکت‌ها به نیازهای واقعی کاربران است.

لپ تاپ‌های دارای استاندارد Intel EVO Platform از سبک‌ترین، پربازده‌ترین و کاربردی‌ترین لپ تاپ‌های حال حاضر در دنیا هستند که با برآورده کردن مجموعه‌ای از نیازهای مورد نظر کاربران، آن‌ها را از مقایسه‌های طولانی و پیچیده بی‌نیاز می‌کند.