نکاتی که قبل از خرید صندلی گیمینگ باید توجه کنید (راهنمای خرید)

تاکنون نشستن روی صندلی گیمینگ را تجربه کرده‌اید؟ صندلی‌هایی که شبیه صندلی مخصوص ماشین‌های مسابقه طراحی می‌شوند و نرمی و راحتی بخصوصی دارند را صندلی گیمینگ می‌گویند.

بازی کردن در حالی که روی صندلی گیمینگ نشسته‌اید، تجربه‌‌ای جذاب و در عین حال هیجان‌انگیز است. البته رسیدن به این تجربه خیلی هم از شما دور نیست. با خرید صندلی مخصوص بازی، این حس را تجربه می‌کنید.

اگر قصد خرید صندلی گیمینگ دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، ما در این مقاله فهرستی از نکاتی که قبل از خرید باید به آنها توجه کنید را برای شما قرار داده‌ایم. همراه ما باشید.

صندلی گیمینگ چیست؟

صندلی‌های گیمینگ همانطور که از نام آنها مشخص است برای انجام بازی‌های ویدیویی ساخته شده‌اند.

این صندلی‌ها انواع گوناگونی دارند اما این روزها وقتی نام صندلی گیمینگ به میان می‌آید، اکثرا نوع خاصی از صندلی گیمینگ که شبیه صندلی خودروهای مسابقه است را تصور می‌کنند.

صندلی‌های گیمینگ از نظر ابعاد، جنس، شکل ظاهری، امکانات، رنگ و … با صندلی‌های معمولی تفاوت دارند.

هدف از ساخت صندلی‌های گیمینگ این بود که نشستن‌های طولانی مدت روی صندلی، آسیب کمتری به بدن گیمرها وارد کند و در عین حال جلوی خستگی زودرس را بگیرد.

برخلاف آنچه تصور می‌کنید، صندلی گیمینگ فقط مخصوص گیمرها ساخته نمی‌شود. افراد مختلف می‌توانند از این صندلی‌ها استفاده کنند:

  • کسانی که در شرکت خصوصی کار می‌کنند و می‌خواهند بهره‌وری خود را بالاتر ببرند.
  • کسانی که در خانه کار می‌کنند و زمان زیادی را پشت کامپیوتر می‌نشینند.
  • کسانی که از کمردرد رنج می‌برند.
  • کسانی که مشکلات حرکتی داشته و هنگام نشستن به حمایت نیاز دارند.
  • کسانی که کاربر عادی کامپیوتر هستند و می‌خواهند راحت‌تر بنشینند.

اولین صندلی‌های گیمینگ به منظور انجام بازی ماشین‌های مسابقه‌ای طراحی شدند. به همین دلیل بود که شکل نمادین صندلی‌های گیمینگ در ذهن همه شباهت زیادی به صندلی خودروهای فرمول 1 دارد.

اما صندلی‌های گیمینگ به مرور زمان تکامل پیدا کردند و حالا انواع گوناگونی دارند که در ادامه معرفی می‌کنیم.

انواع صندلی گیمینگ

می‌توان صندلی‌های گیمینگ را در 3 نوع مختلف دسته‌بندی کرد که در ادامه هرکدام را به تفصیل معرفی می‌کنیم:

1. صندلی گیمینگ مخصوص کامپیوتر شخصی (PC)

صندلی‌های گیمینگ که مخصوص کامپیوتر ساخته شده‌اند دقیقا همان صندلی‌هایی هستند که اکثر شما در بازار دیده‌اید.

این صندلی‌ها برای نشستن پشت میز کامپیوتر طراحی شده‌اند. گیمرهای PC یا افرادی که در محل کار، ساعات زیادی را پشت کامپیوتر سپری می‌کنند، این مدل صندلی گیمینگ را بر می‌گزینند.

صندلی‌های گیمینگ PC معمولا با پایه‌های چرخدار طراحی می‌شوند تا کاربران به راحتی روی زمین حرکت کنند. این صندلی‌ها از نوع چرخشی هستند و کار یا بازی کردن روی آنها راحت‌تر است.

صندلی گیمینگ حرفه ای

وجود چرخ و قابلیت چرخشی بودن صندلی‌های گیمینگ PC به کاربران این امکان را می‌دهد که آزادانه در محل کار یا بازی خود حرکت کنند.

از سوی دیگر دسته‌های بلندی برای این صندلی‌ها در نظر گرفته شده تا دست و مچ کاربران در هنگام استفاده از ماوس و کیبورد، روی این دسته‌ها قرار گرفته و خسته نشود.

از دیگر ویژگی‌های این صندلی‌ها قابلیت خم شدن پشتی آنهاست. اگرچه اکثر این مدل صندلی‌ها به شکل عمودی طراحی شده‌اند اما کاربران هم می‌توانند پشتی آن را در زوایای دلخواه خود قرار داده و استراحت کنند.

2. صندلی گیمینگ مخصوص کنسول بازی

برخلاف تصور عامه مردم که فکر می‌کنند برای بازی با کنسول (پلی استیشن یا ایکس باکس) می‌توان از همان صندلی‌های گیمینگ PC استفاده کرد، صندلی‌هایی مخصوص کنسول طراحی شده است.

این صندلی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نیاز گیمرهای کنسول برآورده شود. این تفاوت را در نظر داشته باشید که گیمرهای کنسول پشت میز نمی‌نشینند و صرفا با دسته بازی و اکثرا از راه دور بازی خود را انجام می‌دهند.

چرا صندلی گیمینگ کنسول

از ویژگی‌های جذاب این نوع صندلی‌ها امکانات متعددی‌ست که به همراه دارند. به عنوان مثال این صندلی‌ها اغلب روی زمین ثابت هستند، بلندگوهای اختصاصی دارند، به کابل شارژ دسته بازی مجهز هستند و نورپردازی خاصی دارند.

3. صندلی کیسه لوبیا

نوع دیگر صندلی‌های گیمینگ، صندلی کیسه لوبیا است.

شکل ظاهری این نوع صندلی‌ها شبیه کیسه بوده و برخی از گیمرها دوست دارند در حین بازی روی این صندلی‌ها بنشینند.

از کجا صندلی گیمینگ بخریم

اگرچه این نوع صندلی به شکل خاص برای بازی طراحی نشده اما طرفداران زیادی بین گیمرها دارد. از سوی دیگر، طراحی این صندلی‌ها به هیچ وجه ارگونومیک نیست اما برای شکل نشستن‌های مختلف بسیار مناسب است.

گیمرهایی که دوست دارند در حین انجام بازی روی صندلی لم داده یا پاهای خود را جمع کنند، بیشتر به این مدل صندلی علاقه دارند.

علاوه بر سه مدلی که در بالا اشاره کردیم، چند مدل دیگر هم در بازار وجود دارند که در واقع قابلیت‌هایی به همین سه مدل اضافه کرده‌اند:

  • صندلی گیمینگ ماساژور
  • صندلی گیمینگ ار جی بی (RGB)
  • صندلی گیمینگ چراغ دار

بهترین برند صندلی گیمینگ

هنگام خرید صندلی گیمینگ، برندهای مختلفی برای انتخاب وجود دارند.

برندهای مختلف از نظر قیمت و کیفیت متفاوت هستند، اما به طور کلی، هرچه برند معتبرتر باشد، کیفیت ساخت و راحتی صندلی بهتر خواهد بود.

برخی از برندها، صندلی‌های خود را با در نظر گرفتن علایق گیمرها طراحی می‌کنند. در حالی که برخی دیگر ارگونومی و راحتی را در اولویت قرار می دهند.

خرید صندلی گیمینگ در ایران کار ساده‌ای نیست. برندها گمنام زیادی در بازار ایران حضور دارند که کار خرید را دشوارتر می‌کنند. با این حال کمپانی MSI به عنوان یک شرکت معروف جهانی در بازار ایران حضور دارد.

صندلی‌های گیمینگ MSI از نظر کیفیت و البته گارانتی در بازار ایران بسیار معروف هستند.

بیشتر بخوانید : 3 مورد از بهترین صندلی های گیمینگ بازار را بشناسید!

نکاتی که قبل از خرید صندلی گیمینگ باید بدانید

حالا که درباره انواع صندلی‌های گیمینگ و تنها برند معروف موجود در بازار ایران می‌دانید، تقریبا آماده خرید هستید.

با این حال، قبل از اینکه عجله کنید باید در مورد ویژگی‌هایی که صندلی گیمینگ باید داشته باشد بیشتر بدانید.

در ادامه برخی از این ویژگی‌ها و نکات را بیان می‌کنیم:

1. ارگونومی

احتمالا ارگونومی مهم‌ترین نکته‌ای‌ست که باید هنگام خرید صندلی چرخدار گیمینگ به آن توجه کنید.

زیرا اولین دلیلی که صندلی گیمینگ می‌خرید همین راحتی و ارگونومیک بودن آن است.

صندلی گیمینگ چرخدار

صندلی بازی ارگونومیک به صندلی‌ای گفته می‌شود که به گیمرها کمک کند تا وضعیت جسمانی خود را در راحت‌ترین حالت ممکن حفظ کنند، حرکات شما را پشتیبانی کند، کمردرد را به حداقل برساند و زمان واکنش گیمر در حین بازی را بهبود بخشد.

اما چطور متوجه شویم یک صندلی ارگونومیک طراحی شده یا نه؟ نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

  • قابلیت تنظیم حرفه‌ای: شما باید بتوانید ارتفاع صندلی، زاویه پشتی و تکیه‌گاه را طوری تنظیم کنیم که با ابعاد بدنتان سازگار باشد. هر چقدر امکانات تنظیم بیشتر باشد، صندلی بهتر است.
  • حمایت از کمر: بهترین صندلی گیمینگ به صندلی‌ای گفته می‌شود که پشتیبان قابل تنظیم برای کمر داشته باشد. شما باید بتوانید انحنای پشتی را با توجه به ستون فقرات خود تنظیم کنید. صندلی‌های ارزان‌تر بالشتک پشتی دارند که این کار را به روش ابتدایی‌تر انجام می‌دهند.
  • پشتی بلند و منحنی برای حمایت گردن: یکی دیگر از نکات مهم در ارگونومی صندلی گیمینگ، وجود پشتی بلند و قسمت‌های بالایی مخصوص برای نگهداری از گردن و سر است.

علاوه بر نکاتی که گفته شد در صندلی‌های گیمینگ گران‌قیمت‌تر خصوصیاتی مانند روکش قابل تنفس و دسته‌های چهار بعدی وجود دارند که روی ارگونومی صندلی تاثیر مثبت می‌گذارند.

2. کیفیت ساخت

دومین موردی که قبل از خرید صندلی گیمینگ باید به آن توجه کنید، کیفیت ساخت صندلی است.

هرچقدر کیفیت ساخت بالاتر باشد، صندلی شما طول عمر بیشتری خواهد داشت.

کیفیت ساخت با قیمت ارتباط مستقیم دارد. بنابراین اگر فکر می‌کنید با خرید صندلی ارزان از یک برند گمنام، سال‌های سال می‌توانید از آن استفاده کنید باید شیوه فکر کردن خود را تغییر دهید.

یکی از شاخص‌های مهم در کیفیت ساخت صندلی، فریم اصلی آن است. صندلی‌های باکیفیت اغلب از فریم‌های فلزی (فولادی) ساخته می‌شوند. فریم‌های پلاستیکی یا چوبی طول عمر کمتری دارند.

پایه، یکی دیگر از شاخص‌های مهم در کیفیت ساخت صندلی گیمینگ است. به دنبال پایه‌های آلومینیومی پهن باشید. پایه‌های پلاستیکی دوام کمتری دارند.

نوع پر شدن بالشتک صندلی هم بسیار اهمیت دارد. دقت کنید که فومی که در بالشتک صندلی استفاده شده از جنس مرغوب باشد تا پس از چند ماه به داخل فرو نرود.

3. روکش صندلی

بیشتر صندلی‌های گیمینگ با روکش چرم PU ساخته می‌شوند. چرم واقعی بسیار گران است و استفاده از آن برای صندلی گیمینگ به‌صرفه نیست.

برخی از صندلی‌های گیمینگ با روکش مصنوعی یا میکروفیبر نیز پوشیده می‌شوند که قیمت پایین‌تری دارد.

در بحث روکش صندلی گیمینگ باید به قابلیت تنفس صندلی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

برخی از صندلی‌ها به گونه‌ای روکش می‌شوند که گرما را در خود نگه داشته و باعث عرق کردن گیمرها می‌شوند.

4. دسته‌های صندلی

برای گیمرهای PC دسته‌های صندلی بسیار مهم است.

گیمرها برای حمایت از مچ و بازوها به پشتیبانی دسته‌ صندلی نیاز دارید. دسته‌های صندلی علاوه بر حمایت از مچ و بازو، سرعت واکنش در حین بازی را هم افزایش می‌دهند.

صندلی گیمینگ چراغ دار

اکثر صندلی‌های گیمینگ PC با دسته بازی ساخته می‌شوند اما صندلی‌های کنسول اینگونه نیستند. در هنگام خرید صندلی گیمینگ توجه کنید که دسته‌های صندلی قابل تنظیم باشد و بتوان زاویه و ارتفاع آن را تنظیم کرد.

5. ظرفیت وزن و قد مناسب

صندلی‌های گیمینگ می‌توانند ظرفیت‌های وزنی و ارتفاع متفاوتی داشته باشند. بنابراین شما باید مطمئن شوید که کدامیک از آنها با وزن و قد شما تناسب دارد.

بسیاری از خریداران صندلی بازی، این موضوع را فراموش می‌کنند که هر صندلی ظرفیت وزن و قد مخصوص به خود را دارد.

صندلی‌های گیمینگ در بهترین حالت می‌توانند تا وزن حدود 220 کیلوگرم را تحمل کنند.

اگر درباره ظرفیت وزن و قد صندلی مطمئن نیستید بهتر است قبل از خرید، با فروشنده صحبت کرده و از او مشورت بگیرید.

6. سازگاری با کنسول

اگر صندلی گیمینگ برای بازی با کنسول می‌خواهید باید کمی متفاوت به داستان خرید صندلی نگاه کنید. صندلی‌های مناسب برای کنسول خصوصیات متفاوتی دارند.

گرچه موضوعاتی مانند ارگونومی، کیفیت ساخت، روکش، دسته و ظرفیت وزنی در آنها هم مطرح می‌شود اما امکانات دیگری هم نیاز دارند.

صندلی‌های مخصوص کنسول باید به شارژر USB مجهز باشند تا در حین بازی بتوان دسته بازی را شارژ کرد. وجود اسپیکر روی صندلی هم می‌تواند جذابیت آن را بیشتر کند.

برخی از صندلی‌های گیمینگ کنسول قابلیت‌های دیگری مانند چرخاندن یا لرزاندن دارند که جذابیت بازی را دوچندان می‌کنند.

با توجه به بودجه‌ای که دارید باید بین امکانات مختلف، مناسب‌ترین را انتخاب کنید.

7. ابعاد

عامل آخری که در خرید صندلی گیمینگ مطرح می‌شود، ابعاد صندلی است.

شما باید با توجه به ابعاد اتاق و محدودیت‌هایی که وجود دارد، صندلی با ابعاد مناسب خریداری کنید.

باید به ابعاد بالشتک، پشتی و دسته‌های صندلی هم توجه داشته باشید. به عنوان مثال برخی از صندلی‌ها بالشتک‌های کوچکی دارند که برای افراد سنگین وزن مناسب نیستند.

اگر از سایت‌های فروش آنلاین خریداری می‌کنید ابعاد دقیق صندلی را قبل از خرید بررسی کنید.

صندلی مخصوص بازی گیمینگ

چک لیست نهایی خرید صندلی گیمینگ

تاکنون تمام آنچه برای خرید صندلی گیمینگ باید به آن توجه کنید را بیان کردیم.

برای اینکه کار شما ساده‌تر شود می‌توانید چک لیست زیر را به همراه داشته باشید و پاسخ آنها را به شکل بله یا خیر روبه‌روی آنها بنویسید:

  • آیا این صندلی گیمینگ برای PC مناسب است یا کنسول‌های بازی؟
  • آیا این صندلی ظرفیت وزنی کافی برای تحمل وزن من را دارد؟
  • آیا قد من در محدوده ارتفاع توصیه شده برای این صندلی قرار دارد؟
  • آیا این صندلی، ارگونومیک خوبی ارائه می‌دهد؟
  • آیا این صندلی قابلیت‌های تنظیم حرفه‌ای دارد؟
  • آیا کیفیت ساخت این صندلی با توجه به بودجه من مناسب است؟
  • آیا ابعاد این صندلی برای تیپ بدنی من مناسب است؟
  • آیا این صندلی به اندازه کافی متحرک/ فشرده/ سبک است که در اتاق من قابل استفاده باشد؟
  • آیا طراحی این صندلی را دوست دارم؟
  • آیا روکش این صندلی راحت و تنفس پذیر به نظر می‌رسد؟

سخن پایانی

بودجه نقش تاثیرگذاری در خرید صندلی گیمینگ دارد ولی اگر اطلاعاتی درباره بهترین صندلی گیمینگ نداشته باشید، ممکن است صندلی گران‌قیمت ولی نامناسب خریداری کنید.

در این مقاله تمام آنچه قبل از خرید صندلی گیمینگ نیاز است بدانید را بیان کردیم. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.