پیشنهاد خرید 2 مانیتور با رفرش ریت بالا مخصوص گیمرهای حرفه‌ای

خرید مانیتور با رفرش ریت بالا به خصوص برای گیمرهای حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد. حتی گرافیست‌ها و کسانی که به تماشای فیلم‌های 4K علاقه دارند هم تمایل دارند مانیتورهایی با نرخ تازه‌سازی (رفرش ریت) بالا خریداری کنند.

مانیتورهای LCD با پنل‌های IPS می‌توانند محدوده وسیعی از رفرش ریت‌ها را ارائه دهند؛ محدوده‌ای از 30 تا حدود 400 هرتز! اما متداول‌ترین رفرش ریت مانیتورها در بازار اعداد 144Hz و 165Hz و نهایتاً 240Hz است.

در این مقاله، به عنوان راهنمای خرید مانیتور گیمینگ، دو مدل از پرفروش‌ترین مانیتورهای با رفرش ریت بالا در بازار را به شما معرفی می‌کنیم که یکی با پنل IPS و دیگری با پنل OLED تولید شده‌اند.

بنابراین اگر قصد خرید مانیتور دارید و می‌خواهید یک مانیتور OLED یا IPS خریداری کنید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

رفرش ریت مانیتور چیست؟

نرخ تازه‌سازی یا رفرش ریت (Refresh Rate) یکی از مهم‌ترین مشخصه‌ها در تعریف کیفیت تصویر و عملکرد مانیتور است. رفرش ریت نشان دهنده تعداد دقعاتی‌ست که تصویر روی مانیتور تغییر می‌کند.

به زبان ساده‌تر، تعداد فریم‌هایی که در یک ثانیه روی مانیتور به نمایش در می‌آید، رفرش ریت را مشخص می‌کند. برای مشخص کردن رفرش ریت از واحد هرتز (Hz) استفاده می‌شود.

رفرش ریت مانیتور مهم‌ترین عامل در تجربه بازی کاربران است، چون هر چقدر بالاتر باشد، تصاویر با سرعت بیشتری روی مانیتور به نمایش درآمده و این موضوع به روان‌تر شدن حرکت تصاویر کمک می‌کند.

مانیتور با رفرش ریت بالا معمولاً برای بازی‌های ویدیویی و کارهای گرافیکی مناسب‌تر است. اما برای کارهای اداری و مصارف عمومی، مانیتورهایی با رفرش ریت پایین‌تر نیز کافی هستند.

در نهایت، انتخاب رفرش ریت مناسب برای مانیتور، بستگی به نیازها و کاربردهای شخصی شما دارد. همچنین باید به توانایی کارت گرافیک سیستم‌تان هم توجه کنید، به این دلیل که توانایی ارائه تصاویر با رفرش ریت بالا نیاز به سخت‌افزار مناسب دارد.

خرید مانیتور ۱۲۰ هرتز

رفرش ریت بالا چه تاثیری بر مانیتور دارد؟

آیا خرید مانیتور با رفرش ریت بالا، ارزش پرداخت قیمت بیشتر را دارد؟ رفرش ریت بالا تأثیر زیادی در تجربه کاربری دارد که می‌توان آن‌ها را به صورت فهرستی مختصر بیان کرد:

1. تجربه بازی بهتر

هرچقدر نرخ تازه‌سازی مانیتور (رفرش ریت) بالاتر باشد، تجربه انجام بازی بهتر می‌شود.

این مشخصه به بهبود کیفیت و روان شدن تصویر کمک کرده و اجازه می‌دهد حرکت‌ها نرم‌تر و بدون وقفه نمایش داده شوند.

2. کاهش افت زمان پاسخگویی تصویر

هرچقدر نرخ تازه‌سازی تصوسیر بالاتر باشد، احتمال اینکه زمان پاسخگویی مانیتور کاهش پیدا کند، بیشتر می‌شود. اکثر مانیتورهایی که رفرش ریت بالایی دارند، زمان پاسخگویی آنها کمتر است و این یعنی کمترین تاخیر در نمایش تصاویر مانیتور به وجود می‌آید.

3. بهبود نمایش تصاویر متحرک

یکی از مشکلاتی که اکثر مانیتورهای با رفرش ریت پایین دارند این است که وقتی سرعت حرکت و تغییر تصاویر زیاد می‌شود، نشانه‌هایی از تار شدن و پارگی تصویر روی مانیتور دیده می‌شود. با افزایش رفرش ریت، این تاری تصویرهای متحرک از بین می‌رود.

4. مناسب کارهای گرافیکی

برای تدوین‌گرها و کسانی که کارهای گرافیکی و مدل‌سازی انجام می‌دهند، خرید مانیتور با رفرش ریت بالا تاثیر به‌سزایی روی کیفیت کار آن‌ها خواهد داشت.

5. مصرف انرژی بیشتر

با تمام ویژگی‌های مثبتی که تاکنون گفتیم باید به این نکته هم اشاره کنیم که مانیتورهای با رفرش ریت بالا عموما مصرف انرژی بیشتری دارند. بنابراین نیاز به سیستم خنک‌کننده مناسب دارند و ممکن است هزینه‌های برق شما را افزایش دهند.

مانیتور 27 اینچی ال جی مدل 27GR95QE-B

اولین پیشنهاد ما برای خرید مانیتور با رفرش ریت بالا، خرید مانیتور 27 اینچی OLED ال جی مدل 27GR95QE-B است. این مانیتور اولد به عنوان اولین مانیتور دنیا که با رفرش ریت 240 هرتزی تولید شده شناخته می‌شود!

خرید مانیتور با رفرش ریت بالا

در زیر مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور را معرفی می‌کنیم:

اولین مانیتور OLED دنیا با نرخ تازه‌سازی 240Hz

همانطور که گفته شد این مدل از مانیتور ال جی، اولین مانیتور OLED دنیاست که با رفرش ریت 240 هرتزی تولید شده است. تا پیش از این بالاترین نرخ تازه‌سازی مانیتورهای OLED حداکثر 120Hz بود.

مهندسان کمپانی ال جی با رساندن این عدد به 240Hz رکوردها را شکسته و بالاترین نرخ تازه‌سازی را برای یک مانیتور اولد ابداع کردند.

با این رفرش ریت بالا، دیگر تاخیر زمانی مانیتورهای اولد از بین رفته و می‌توانید علاوه بر تماشای تصاویر با کیفیت بالا، از سرعت نمایش تصاویر متحرک هم لذت ببرید.

دارای نسبت کنتراست 1.5 میلیونی

این مانیتور 27 اینچی ال جی به نسبت کنتراست نجومی 1.5 میلیونی مجهز شده است. در واقع نسبت روشن‌ترین رنگ سفید تا تیره‌ترین رنگ سیاه در این مانیتور 1.5 میلیون برابر است و این یعنی تصاویری با حداکثر کنتراست را تماشا خواهید کرد.

هر چقدر نسبت کنتراست یک مانیتور بالاتر باشد، رنگ‌ها به شکلی واقعی‌تر و زنده‌تر نمایش داده می‌شوند. این موضوع به ویژه برای گرافیست‌ها و کسانی که به رنگ‌های زنده و واقعی نیاز دارند، بسیار اهمیت دارد.

پشتیبانی از طیف رنگی DCI-P3

مانیتورهای مختلف از طیف‌های رنگی متفاوتی مانند sRGB‌ ،Adobe RGB‌ یا DCI-P3‌ به عنوان طیف رنگی مبنای خود استفاده می‌کنند. شرکت ال جی برای اینکه طیف رنگی روی نسبت کنتراست و رفرش ریت این مانیتور تاثیر منفی نگذارد از مجموعه DCI-P3‌ استفاده کرده است.

این مانیتور 27 اینچی تا 99 درصد از رنگ‌های موجود در این طیف رنگی را پوشش می‌دهد. به لطف وجود فناوری HDR10‌ در این مانیتور، رنگ‌ها با شفافیت بیشتری روی صفحه نمایش دیده می‌شوند.

مجهز به جدیدترین پورت‌های ورودی

آخرین نسل از پورت‌های HDMI و DisplayPort را می‌توانید روی این محصول شرکت ال جی مشاهده کنید. این مانیتور با رفرش ریت بالا به دو پورت HDMI 2.1 و DisplayPort 1.4 مجهز شده که جدیدترین نسخه از این پورت‌هاست.

نکته جالب توجه اینجاست که هر دو پورت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند رفرش ریت 240 هرتزی مانیتور را پشتیبانی کنند!

از سه طرف بدون حاشیه

مانیتورهای 27 اینچ تخت معمولا انتخابی ایده‌آل برای کنار هم قرار گرفتن و ایجاد صفحه نمایش بزرگتر هستند.

این مانیتور ال جی از سه طرف بدون حاشیه طراحی شده و به همین دلیل به راحتی می‌توانید در دو طرف آن مانیتورهای دیگری قرار داده و گستره دید خود را بیشتر کنید. این ویژگی برای گیمرها، آهنگسازها، گرافیست‌ها و تدوین‌گرها بسیار کاربرد دارد.

مانیتور 27 اینچی ال جی مدل 27GR75Q-B

دومین مانیتور با رفرش ریت بالا که در این مقاله معرفی می‌کنیم یک مانیتور از شرکت ال جی با پنل IPS است. مانیتور مدل 27GR75Q-B از نوع LCD IPS‌ بوده و رفرش ریتی معادل 165 هرتز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

خرید مانیتور 165 هرتز

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور IPS عبارت است از:

دارای رفرش ریت 165 هرتزی

مانیتورهای IPS بیشتر به واسطه سرعت پاسخگویی بالایی که دارند شناخته می‌شوند اما مانیتور مدل 27GR75Q-B در کنار سرعت پاسخگویی بالا، رفرش ریت بالایی هم دارد.

نرخ تازه‌سازی این مانیتور 165Hz است و برای انجام بازی‌های با سرعت بالا و به صورت آنلاین بسیار مناسب خواهد بود.

دارای پنل IPS با زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه

وجود پنل IPS روی این مانیتور، سرعت پاسخگویی را به طور چشمگیری افزایش داده است. زمان پاسخگویی تصویر در این مانیتور حدود 1 میلی ثانیه تخمین زده شده و این یعنی تصاویر و واکنش‌های شما در حین بازی، در سریع‌ترین زمان ممکن به شما نمایش داده می‌شوند.

مجهز به تکنولوژی‌های گیمینگ AMD و NVIDIA

یکی از بهترین کارهایی که شرکت ال جی برای مانیتورهای نسل جدید خود انجام می‌دهد، تجهیز آن‌ها به فناوری‌های گیمینگ AMD و NVIDIA است.

این دو شرکت آمریکایی، فناوری‌هایی برای جلوگیری از پارگی یا شکستگی تصویر توسعه داده‌اند که روی کارت گرافیک‌های این دو شرکت وجود دارد. اما فقط مانیتورهایی که با این فناوری‌ها سازگاری داشته باشند می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند.

به لطف وجود فناوری AMD FreeSync و NVIDIA G-Sync تصاویری که توسط کارت گرافیک تولید می‌شود بدون شکستگی یا پارگی، روی مانیتور 27 اینچی ال جی نمایش داده می‌شود.

مجهز به فناوری HDR10

برای نمایش رنگ‌ها به شکل زنده و واقعی، شرکت ال جی، این مانیتور 165 هرتزی را به فناوری HDR10 مجهز کرده است.

این مانیتور می‌تواند تا 99 درصد از رنگ‌های طیف sRGB را نمایش دهد و همین موضوع برای گرافیست‌های که دیدن دقیق رنگ‌ها برایشان اهمیت دارد کافیست.

قابلیت تنظیم زاویه در جهات مختلف

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب مانیتور مدل 27GR75Q-B ال جی قابلیت تنظیم زاویه آن در جهات مختلف است. شما می‌توانید ارتفاع مانیتور، شیب و زاویه آن را به دلخواه خود تغییر دهید تا در راحت‌ترین حالت ممکن نسبت به چشم‌ها و سر شما قرار گیرد.

مجهز به قابلیت‌های متعدد گیمینگ

اگر گیمر هستید و می‌خواهید مانیتوری خریداری کنید که از قابلیت‌های گیمینگ متعددی پشتیبانی کند، این محصول ال جی یکی از بهترین گزینه‌هاست.

در زیر برخی از قابلیت‌های گیمینگ این مانیتور 27 اینچی فهرست شده است:

  • مجهز به فناوری VESA DisplayHDR™ 400
  • مجهز به فناوری Dynamic Action Sync
  • دارای قابلیت Black Stabilizer
  • دارای قابلیت Crosshair
  • دارای قابلیت FPS Counter

سخن پایانی

خرید مانیتور با رفرش ریت بالا برای همه کاربران مناسب نیست. اگر کاربر خانگی یا اداری هستید و می‌خواهید با کامپیوتر کارهای روزمره مانند وبگردی انجام دهید، به مانیتور با رفرش ریت بالا نیاز ندارید.

این مانیتورها بیشتر برای گیمرها و کاربرانی که کارهای تخصصی مانند طراحی‌های گرافیکی انجام می‌دهند کاربرد دارد. در این مقاله دو مدل از پرفروش‌ترین و جدیدترین مانیتورهای با رفرش ریت بالای ال جی را به شما معرفی کردیم.