فناوری G-Sync انویدیا چیست و چه تاثیری در بازی دارد؟

با تولید کارت گرافیک‌های قدرتمند که فریم ریت بالایی را برای مانیتورها ارسال می‌کردند، مشکلاتی به وجود آمد. مانیتورها نمی‌توانستند بین داده‌های ورودی و نمایش آن روی صفحه تعادل ایجاد کنند و همین موضوع باعث پارگی تصویر (Screen Tearing) می‌شود.

پارگی تصویر با ایجاد خطی افقی روی صفحه نمایش مانیتور دیده می‌شود. کمپانی Nvidia برای برطرف کردن این مشکل، اقدام به تولید سخت‌افزاری برای همگام‌سازی کارت گرافیک و مانیتور کرد.

انویدیا نام این فناوری را G-sync گذاشت. البته کمپانی رقیب Nvidia، یعنی AMD همین فناوری را با نام FreeSync روانه بازار کرده بود.

فناوری G-sync چیست؟ و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟ تاثیر این فناوری بر بازی‌های ویدیویی چه خواهد بود؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

فناوری G-Sync چیست؟

پاره شدن تصویر در صفحه نمایشگر (مانیتور کامپیوتر، لپ تاپ یا تلویزیون) یکی از شایع‌ترین مشکلات مانیتورهاست.

این مشکل زمانی به وجود می‌آید که نرخ فریم تولید شده توسط کارت گرافیک با نرخ تازه‌سازی مانیتور مطابقت نداشته باشد.

کمپانی انویدیا برای حل این مشکل فناوری G-Sync را در سال 2013 معرفی کرد. نمایشگرهایی که به فناوری جی سینک مجهز هستند، نرخ تازه‌سازی متغیر دارند.

به این نوع مانیتورها VRR یا مجهز به نرخ تازه‌سازی پویا هم گفته می‌شود. این نمایشگرها می‌توانند حداقل و حداکثر نرخ تازه‌سازی خود را با نرخ فریم کارت گرافیک Nvidia همگام کنند.

بیشتر بخوانید : رفرش ریت (Refresh Rate) مناسب برای مانیتور گیمینگ

فناوری G sync

در واقع با وجود فناوری G-Sync کاربران تصاویر را درست زمانی که رندر می‌شوند می‌بینند. بنابراین هیچ گونه تاخیری در اجرای بازی مشاهده نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید کارت گرافیک برای رندرینگ

فناوری G-Sync در برابر FreeSync

رقابت کمپانی‌های AMD و Nvidia در تمام عرصه‌ها وجود دارد. AMD برای پاسخ به تولید G-Sync توسط Nvidia، فناوری FreeSync را معرفی کرد.

همانطور که برای استفاده از جی سینک به کارت گرافیک انویدیا نیاز دارید، برای FreeSync هم کارت گرافیک AMD مورد نیاز است.

چند تفاوت کلیدی بین این دو فناوری وجود دارد. تفاوت اول در نحوه اتصال به آنهاست.

FreeSync از طریق پورت‌های HDMI و DisplayPort کار می‌کند اما G-Sync فقط با DisplayPort قابل استفاده است.

البته انویدیا گفته در حال کار روی این موضوع است تا پشتیبانی از پورت HDMI را هم برای این فناوری امکان‌پذیر کند.

فناوری G-sync چیست

در زمینه عملکرد، تقریبا هر دو فناوری به یک شکل عمل می‌کنند و نمی‌توان یکی از آنها را برتر از دیگری دانست.

از نظر قیمت، مانیتورهایی که فناوری G-Sync را پشتیبانی می‌کنند، اغلب گران‌تر از مانیتورهای مجهز به FreeSync هستند.

در واقع انویدیا برای اضافه کردن این فناوری به مانیتورها، بین 100 تا 150 دلار هزینه دریافت می‌کند. این در حالی‌ست که AMD این فناوری را به طور رایگان در اختیار کاربران قرار داده است.

انواع فناوری G-Sync

انویدیا فناوری G-Sync را در سه سطح مختلف تولید کرد. نسخه پایه‌ آن به نام G-Sync شناخته می‌شود، نسخه G-Sync Ultimate که برای محتواهای HDR مورد استفاده قرار می‌گیرد و G-Sync Compatible که ارزان‌ترین نسخه است.

نسخه G-Sync Ultimate

برخلاف فناوری G-Sync معمولی (استاندارد)، نسخه Ultimate این فناوری برای تاخیرهای بسیار کم، نور پس‌زمینه چند ناحیه‌ای، پوشش طیف رنگی DCI-P3، حداکثر روشنایی 100 نیت با ویدیو یا بازی‌های HDR و اجرای بالاترین نرخ تازه‌سازی تولید کرده است.

برای استفاده از مانیتور G-Sync Ultimate با کامپیوتر رومیزی و لپ‌تاپ، به موارد زیر نیاز دارید:

  • ویندوز 10
  • کارت گرافیک GTX 1050 یا بالاتر
  • پورت DisplayPort 1.4 مستقیماً از کارت گرافیک
  • درایور R396 GA2 یا بالاتر

نسخه G-Sync Compatible

کمپانی انویدیا در سال 2019 مانیتورهایی تولید کرد که گرچه به فناوری G-Sync مجهز هستند اما با کارت گرافیک سایر شرکت‌ها هم سازگاری دارند.

تاثیر فناوری G-Sync بر گیمینگ

به لطف معرفی این فناوری، تاخیر زمانی رندر گرفتن کارت گرافیک و ارسال آن برای مانیتور از بین رفت. بنابراین مشکل پارگی تصویر در بازی‌های با کیفیت بسیار بالا به طور کامل حل شد.

فناوری جی سینک نرخ ارسال داده‌های رندر شده توسط کارت گرافیک را با نرخ تازه‌سازی مانیتورها همگام کرد و به همین دلیل اجرای بازی‌های HDR و با گرافیک بالا بدون تاخیر زمانی یا ایجاد پارگی در تصویر نمایش داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید : FPS یا تعداد رنگ بیشتر؛ کدامیک در انتخاب مانیتور مهم‌تر است؟

سخن پایانی

فناوری G-Sync پاسخ کمپانی Nvidia به فناوری FreeSync از AMD بود. این فناوری که در سه نسخه تولید شده از ایجاد پارگی در تصویر و تاخیر در اجرای بازی جلوگیری می‌کند.

در این مقاله به معرفی فناوری جی سینک انویدیا و تاثیر آن در اجرای بازی‌های ویدیویی پرداختیم. شما هم می‌توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.