FPS یا تعداد رنگ بیشتر؛ کدامیک در انتخاب مانیتور مهم‌تر است؟

  • چند ساعت از روز را به مانیتور لپ تاپ یا کامپیوتر خود نگاه می‌کنید؟
  • بنظر شما انتخاب یک مانیتور با کیفیت چه مزایایی نسبت به یک مانیتور ضعیف و نامناسب دارد؟

fps مهمتر است یا تعداد رنگ بیشتر

پارامترهای زیادی وجود دارد که کیفیت صفحات نمایش را می‌توان بر اساس آن‌ها سنجید. یکی از مهمترین این مولفه‌ها برای ارائه تصاویر زیبا، خیره کننده و بدون تاخیر مخصوصا برای گیمینگ و امور گرافیکی، نرخ فریم مانیتور و تعداد رنگ‌های تولید شده است.

در این مقاله قصد داریم هر کدام از این مولفه‌ها را بررسی کرده و اهمیت آن‌ها را در قیاس با یکدیگر بسنجیم. تفاوتی ندارد که برای انتخاب بهترین مانیتور لپ تاپ یا خرید مانیتور برای کامپیوتر رومیزی، این موضوع را جستجو کرده‌اید. مفاهیم موجود در این مقاله در مورد هر نوع صفحه نمایشی صادق است. بنابراین اگر برای انتخاب مانیتور به کمک نیاز دارید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع خرید مانیتور گیمینگ [بررسی 9 فاکتور مهم]

در حال حاضر مانیتورها و لپ تاپ‌های گیمینگ محدودی در ایران وجود دارند که بتوانند به عنوان یک لپ تاپ با قیمت مناسب چنین رفرش ریتی را به کاربر ارائه دهند. رفرش ریت بیش از 60، معمولا 120، 144 و 240 هرتز است.

بهترین لپ تاپ با مانیتور فوق العاده
یکی از بهترین لپ تاپ‌های 2020 با قیمت مناسب که نرخ فریم فوق العاده 144 هرتز را ارائه می‌دهد، لپ تاپ گیمینگ XPG Xenia است. پنل مانیتور این لپ تاپ 15.6 اینچی از نوع IPS بوده و با کیفیت Full HD بیشترین تعداد رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارد.

چه مانیتورهایی تعداد رنگ بیشتری را ارائه می‌دهند؟

اگر به دنبال خرید لپ تاپ مناسب یا مانیتوری هستید که بیشترین تعداد رنگ‌ها را نمایش دهد، کار دشواری در پیش دارید. زیرا باید پارامترهای مختلفی را بررسی کنید. این پارامترها عبارتند از:

  1. نوع پنل مانیتور
  2. میزان روشنایی مانیتور
  3. عمق رنگ در مانیتور
  4. فضای رنگ و میزان پوشش طیف رنگی
  5. کنتراست و میزان نور موضعی

در ادامه هر یک از این مولفه‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • نوع پنل مانیتور (IPS، VA یا TN)

نوع پنل مانیتور تاثیر زیادی در تعداد رنگ‌های تولیدی توسط آن دارد. بصورت کلی، مانیتورهای با پنل IPS بیشترین میزان رنگ و وسیع‌ترین زاویه دید را دارند. در این نوع پنل‌ها، رنگ‌ها هنگام جابجایی زاویه دید شما تغییر نمی‌کنند و کنتراست خوبی را نیز ارائه می‌دهند.

مانیتور گیمینگ

در پنل‌های VA، رنگ‌های سفید و سیاه نسبت به پنل IPS پر رنگ‌تر هستند. در نهایت توصیه می‌کنیم اگر دوست دارید تعداد رنگ‌های زیادی را از زوایای مختلف مشاهده کنید، پنل IPS گزینه بهتری خواهد بود. با این حال پنل‌های VA قیمت کمتری داشته و پنل‌های TN نیز معایب زیادی دارند.

  • میزان روشنایی مانیتور

میزان روشنایی مانیتور می‌تواند باعث افزایش یا کاهش تعداد رنگ‌های تولیدی شود. مانیتورهایی که میزان روشنایی بالایی را ارائه می‌دهند به رنگ‌های واقعی نزدیک‌تر هستند. همچنین روشنایی زیاد کمک می‌کند تا مناظر و شخصیت‌ها در ویدئوها و بازی‌ها جلوه بهتری داشته باشند. علاوه بر آن، بهره مندی از چنین مانیتورهایی به شما اجازه می‌دهد تا در هر شرایط نوری بتوانید رنگ‌ها و تصاویر را به خوبی مشاهده کنید.

افزایش روشنایی مانیتور

  • عمق رنگ در مانیتور (8 بیت یا 10 بیت)

عمق رنگ در مانیتور نشان دهنده تعداد رنگ‌هایی است که مانیتور می‌تواند تولید کند و به نمایش بگذارد. به عنوان مثال یک مانیتور 8 بیتی می‌تواند 16.8 میلیون رنگ مختلف را نمایش دهد. همچنین یک مانیتور 10 بیتی می‌تواند 1.07 میلیارد رنگ را به نمایش بگذارد که مقدار آن 60 برابر از مانیتور 8 بیتی بیشتر است.

تعداد رنگ‌های بیشتر کمک می‌کند تا دقت رنگ مانیتور بشدت افزایش یابد. این موضوع برای علاقمندان به گیم و گرافیست‌ها بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر اکثر مانیتورها در ایران 8 بیتی هستند و نمونه‌های 10 بیتی به ندرت یافت می‌شوند.

  • فضای رنگ و میزان پوشش طیف رنگی

فضای رنگ (Color Space) به این معنی است که سبزترین رنگ سبز موجود در تصاویر با چه غلظتی نمایش داده می‌شود.

رنگ‌های موجود در طیف رنگی Adobe RGB تعداد بیشتری نسبت به رنگ‌های طیف sRGB دارند. با این حال طیف رنگ sRGB برای استفاده‌های روزمره، گیمینگ و امور گرافیکی کاملا مناسب است.

درصد رنگ در هر مانیتور به معنای پوشش قسمتی از طیف رنگ مذکور است. به عنوان مثال 95% sRGB به معنای پوشش 95% طیف رنگ sRGB توسط مانیتور است.

  • کنتراست و میزان نور موضعی

کنتراست به معنی تفاوت بین روشن‌ترین و تیره‌ترین رنگ (سفیدترین و سیاه‌ترین) قابل نمایش توسط مانیتور است. هنگامی که مانیتور دارای کنتراست 1:1000 به معنی این است که روشن‌ترین پیکسل 1000 برابر روشن‌تر از تیره‌ترین پیکسل است.

برای درک میزان نور موضعی، آسمان شب را تصور کنید که ستاره‌ای در اوج تاریکی آن می‌درخشد. در مانیتورها، تعدادی از پیکسل‌ها با افزایش نور خود باعث ایجاد نور موضعی می‌شوند که تماشای تصاویر یا ویدیو را بسیار لذت‌بخش می‌کند. به این ترتیب رنگ‌ها زنده‌ترو سایه‌ها واقعی‌تر نمایش داده می‌شوند.

در نهایت fps مهمتر است یا تعداد رنگ؟

با توجه به مواردی که برای هر کدام از این مولفه‌ها در بالا ذکر کردیم، باید گفت که اگر به کارهای گرافیکی علاقه دارید و به دنبال لپ تاپ مناسب گرافیست‌ها هستید یا ویرایش ویدیو انجام می‌دهید، احتمالا تعداد رنگ قابل نمایش توسط مانیتور برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اما اگر اهل گیم هستید و به دنبال خرید لپ تاپ مناسب گیم می‌گشتید که به این مقاله رسیدید، قطعا میزان fps یا رفرش ریت مانیتور لپ تاپ یا سیستم شما نسبت به تعداد رنگ‌های تولیدی آن ارجحیت دارد. زیرا در بازی‌ها به صورت روزانه با صحنه‌های سریعی مواجه هستید که نیاز دارید تمام جزئیات آن را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید : رفرش ریت (Refresh Rate) مناسب برای مانیتور گیمینگ