مانیتور گیمینگ خمیده بخریم یا تخت؟ 10 تفاوت عمده

وقتی مانیتورهای خمیده یا منحنی برای اولین بار به بازار عرضه شدند، اکثر مردم فکر می‌کردند این یک حقه تبلیغاتی و مُد زودگذر است. اما حالا بعد از سال‌ها، خرید مانیتور گیمینگ خمیده به یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای گیمرهای حرفه‌ای و حتی کاربران معمولی تبدیل شده است.

اما آیا واقعاً خرید مانیتور خمیده ضرورتی دارد؟ بین خرید مانیتور تخت و مانیتور خمیده، کدامیک را انتخاب کنیم؟ برای پاسخ به تمام این سوالات باید در ابتدا ویژگی‌هایی که هرکدام از این دو نوع مانیتور دارند را بدانید.

اگر قصد خرید مانیتور کامپیوتر دارید و بین خرید یک مانیتور تخت و خمیده برای گیمینگ مردد هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مقایسه مانیتور گیمینگ خمیده و تخت؛ کدامیک بهتر است؟

قبل از اینکه مقایسه مانیتورهای خمیده و تخت را شروع کنیم باید بگوییم که این مقایسه برای تمام مانیتورهای موجود در بازار انجام شده و مدل یا برند بخصوصی را شامل نمی‌شود.

حتی کاربران معمولی (و نه فقط گیمرها) هم می‌توانند از نکاتی که به عنوان راهنمای خرید مانیتور گیمینگ خمیده یا تخت گفته می‌شود برای خرید خود استفاده کنند.

مانیتورهای خمیده و تخت از جهات مختلفی با هم تفاوت دارند که در ادامه هر کدام از پارامترها را به شکل جداگانه بررسی می‌کنیم:

1. کیفیت رنگ

کیفیت رنگ یکی از از اولین موضوعاتی‌ست که مانیتورهای خمیده و تخت را از هم متفاوت می‌کند. مانیتورهای تخت و خمیده از نظر کیفیت و طیف رنگی که می‌توانند نمایش دهند متفاوت هستند.

مانیتورهای خمیده معمولاً در این زمینه بهتر عمل می‌کنند، چون هر پیکسل از مانیتور خمیده کاملا در راستای دید کاربر قرار دارد و اگر دقیقاً روی به روی مانیتور بنشیند، رنگ‌ها را با کیفیت بالا مشاهده می‌کند.

در مانیتورهای تخت ممکن است رنگ‌ها با دور شدن از مانیتور، تغییر کنند. البته در مانیتورهای تخت گیمینگ که این روزها روانه بازار می‌شود از فناوری HDR استفاده شده که از تغییر کیفیت و شدت رنگ در زوایای مختلف جلوگیری می‌کند.

2. نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate)

نرخ تازه‌سازی مانیتور برای گیمرهای حرفه‌ای، یک پارامتر مهم به شمار می‌رود. مانیتورهای تخت و منحنی از نظر نرخ تازه‌سازی تفاوت چشمگیری با هم ندارند و با توجه به مدل و قیمت مانیتور، می‌توان مانیتورهایی با نرخ تازه‌سازی متفاوت خریداری کرد.

مانیتورهای خمیده و تخت موجود در بازار از رفرش ریت 60Hz وجود دارند تا نرخ‌های بالاتر که به 240Hz هم می‌رسد و جزو مانیتورهای گران قیمت‌تر هستند.

اما به طور کلی، مانیتورهای خمیده با نرخ تازه‌سازی مشخص، گران‌تر از مانیتورهای تخت با همان نرخ تازه‌سازی هستند.

3. فضای اشغالی

از آنجایی که مانیتورهای خمیده، عریض‌تر از مانیتورهای تخت هستند، به همین دلیل همیشه پنل مانیتورهای خمیده بزرگتر از مانیتورهای تخت است. این موضوع روی فضایی که اشغال می‌کنند هم تاثیرگذار است.

اگر فضای کمی روی میز یا در اتاق خود دارید، ممکن است خرید یک مانیتور صفحه خمیده برای شما مشکلاتی به همراه داشته باشد. ضمن اینکه مانیتورهای خمیده امکاناتی مانند نصب روی دیوار را ندارند و همین موضوع می‌تواند باعث اشغال فضای زیاد روی میز شود.

در واقع مانیتورهای خمیده نسبت به مانیتورهای تخت انعطاف‌پذیری کمتری در چیدمان اتاق دارند و فقط می‌توان آن‌ها را روی میز قرار داد.

بهترین مانیتور گیمینگ خمیده

4. وزن مانیتور

وزن یکی دیگر از پارامترهایی‌ست که در مقایسه مانیتور خمیده و تخت ارزیابی می‌شود. هر چقدر اندازه مانیتورها بزرگ‌تر باشد، وزن آنها هم بیشتر می‌شود. مانیتورهای خمیده به همین دلیل نسبت به مانیتورهای تخت سنگین‌تر هستند.

به دلیل وزن بیشتر، برای استفاده از مانیتورهای منحنی به میز بزرگ‌تر و مقاوم‌تر نیاز دارید و مانیتور باید در محل مناسبی از میز قرار گیرد تا سقوط نکند.

5. قیمت

برای انتخاب بین مانیتور خمیده و تخت، قیمت یکی از مهم‌ترین فاکتورهاست. مانیتورهای خمیده در مقایسه با مانیتورهای تخت، قیمت بالاتری دارند.

این گران‌تر بودن به دلیل اندازه بزرگ‌تر، وزن بیشتر و استفاده از مواد اولیه متفاوت در ساخت مانیتور ایجاد شده است.

همچنین یکی دیگر از دلایل گران‌تر بودن مانیتورهای خمیده را احتمالا باید فناوری جدیدتر آن‌ها در نظر گرفت.

6. راحتی چشم در تماشای تصاویر مانیتور

فاصله دید مانیتورهای خمیده و تخت تفاوت چندانی با هم ندارد اما مانیتورهای خمیده برای تقلید از شکل نگاه انسان، با انحنای نمایشگر، توهمی از فاصله و عمق به وجود می‌آورند.

مانیتورهای تخت فاقد این عمق طبیعی هستند. البته برای اکثر مانیتورهای خمیده، کاربران پس از مدت کوتاهی، عادت کرده و تجربه مشاهده راحت‌تری خواهند داشت.

بنابراین، حتی اگر فاصله شما از مانیتور خمیده و تخت یکسان باشد، یک مانیتور خمیده با شعاع انحنای مخروطی دید شما هماهنگ شده و تجربه تماشای بهتری به شما ارائه می‌دهد. این موضوع می‌تواند فشار وارده به چشم را کمتر کرده و از آسیب به چشم پیشگیری کند.

7. نسبت تصویر مانیتور

نسبت تصویر بین مانیتورهای خمیده و تخت متفاوت است. مانیتورهای خمیده اغلب دارای نسبت صفحه نمایش 21:9 هستند و به این معناست که عرض مانیتور 2.3 برابر بزرگتر از ارتفاع آن است.

هر چقدر نسبت صفحه نمایش بالاتر باشد، میدان دید وسیع‌تری به کاربران داده می‌شود که این ویژگی برای گیمرها بسیار مهم است.

از سوی دیگر،‌ مانیتورهای تخت، اندازه کوچک‌تر و میدان دید باریک‌تری دارند که می‌تواند تایپ کردن و خواندن نوشتار را راحت‌تر کند.

بهترین مانیتور گیمینگ خمیده

8. جلوگیری از بازتاب نور

مانیتورهای خمیده به دلیل شکل ظاهری آنها، بازتاب نور محیط را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند. اگر مانیتور را در اتاقی پر نور قرار داده‌اید، به راحتی می‌توانید تصاویر نمایشگر آن را مشاهده کنید.

این در حالی‌ست که مانیتورهای تخت در صورتی که نمایشگر ضد بازتاب نور نداشته باشند، با برخورد نورهای محیطی، دید کاربران را کمتر کرده و مشکلاتی به وجود می‌آورند.

9. ظاهر زیباتر

زیبایی امری نسبی‌ست! ممکن است برخی از کاربران مانیتورهای تخت را زیباتر از مانیتورهای خمیده بدانند. بنابراین نمی‌توان از این نظر یکی از مانیتورها را از دیگری برتر دانست.

مانیتورهای خمیده ظاهری مدرن‌تر دارند و برای محیط‌هایی که معماری مدرن دارند مناسب‌تر هستند.

10. سازگاری

سازگاری با سایر دستگاه‌ها یکی دیگر از موضوعات مهمی‌ست که در هنگام خرید مانیتور خمیده یا تخت باید توجه داشته باشید.

هر دو نوع مانیتور اغلب طیف وسیعی از اتصالات را پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید پورت‌های مختلفی مانند HDMI و DisplayPort و USB را روی آنها مشاهده کنید.

بنابراین با توجه به مدل مانیتور که انتخاب می‌کنید، سازگاری آن ها هم متفاوت خواهد بود و این موضوع ارتباطی به خمیده یا تخت بودن مانیتور ندارد.

مزایا و معایب مانیتورهای خمیده و تخت

برخی از تفاوت‌های مانیتورهای خمیده و تخت را بیان کردیم. در ادامه مزایا و معایب هرکدام را به شکل جداگانه معرفی می‌کنیم:

مزایای مانیتورهای خمیده

  • افزایش حس غوطه‌وری: مانیتورهای خمیده حس غوطه‌وری بیشتری دارند. این موضوع به ویژه برای طراحان بازی و گرافیست‌ها که نیاز دارند به طور کامل در کار خود غرق شوند، بسیار مهم است. حس غوطه‌وری برای گیمرهای حرفه‌ای هم اهمیت دارد و تجربه بازی را جذاب‌تر می‌کند.
  • ایده آل برای انجام چند کار: مانیتورهای فوق عریض خمیده فضای کافی را برای باز کردن چندین تب و برنامه ارائه می دهند و نیازی به مانیتور دوم یا تنظیم چند مانیتور نخواهد بود.
  • مناسب برای انجام کارهای نیازمند وضوح بالا: مانیتورهای خمیده برای کارهایی که به تصاویری با وضوح بالا نیاز دارید، مانند ویرایش ویدیو یا طراحی گرافیکی مناسب هستند.
  • راحتی چشم: انحنای مانیتورهای خمیده با انحنای طبیعی چشم انسان مطابقت دارد و فشار چشم را کاهش می‌دهد. همچنین این مانیتور، تجربه دید راحت‌تری را به خصوص در طول جلسات کاری طولانی ارائه می‌دهد.

بهترین مانیتور گیمینگ خمیده

معایب مانیتورهای خمیده

  • وزن زیاد: مانیتورهای خمیده به دلیل طراحی بزرگتر، وزن بیشتری نسبت به همتایان تخت خود دارند و به همین دلیل باید از میز مستحکمی برای آنها استفاده کرد.
    نیاز به کارت گرافیک قدرتمند: برای استفاده از تمام قابلیت‌های مانیتورهای خمیده، باید روی کامپیوتر شما یک کارت گرافیک قدرتمند نصب باشد.
  • تجربه جدید: مانیتورهای خمیده به دلیل شکل ظاهری خود، تجربه جدید را برای کاربران به همراه دارند. بنابراین ممکن است کمی طول بکشد تا به این نوع مانیتور عادت کنید.
  • قیمت گران‌تر: مانیتورهای خمیده عموماً گرانتر از مانیتورهای صفحه تخت هستند و این موضوع می‌تواند به عنوان نقطه ضعف این مانیتورها به شمار رود.

مزایای مانیتورهای تخت

  • سبک وزن و کاربر پسند: مانیتورهای تخت وزن کمی دارند و به راحتی روی میز یا دیوار نصب می‌شوند.
  • مقرون به صرفه بودن: مانیتورهای تخت معمولاً در مقایسه با مانیتورهای خمیده مقرون به صرفه تر بوده و ارزان‌تر هستند.
  • مناسب برای کارهای معمولی: مانیتورهای تخت برای انجام کارهای معمولی که به ویژگی‌های خاصی نیاز نیست، مناسب هستند.
  • نسبت تصویر گسترده‌تر: مانیتورهای تخت از نسبت تصویر وسیع‌تری پشتیبانی می‌کنند و یک منطقه دید افقی گسترده‌تر به وجود می‌آورند.
  • تنظیمات چند مانیتویر: مانیتورهای تخت را می‌توان در کنار هم قرار داد تا گستره دید بیشتری ایجاد شود. این قابلیت برای تدوینگر‌ها و گرافیست‌ها بسیار کاربردی است.

معایب مانیتورهای تخت

  • حس غوطه‌وری محدود: برخلاف مانیتورهای خمیده، مانیتورهای تخت، تجربه تماشای کاملاً فراگیری را ارائه نمی‌کنند.
  • کاهش کیفیت تصویر در لبه‌ها: کیفیت تصویر در نزدیکی لبه‌های مانیتورهای تخت ممکن است آنقدر واضح یا باکیفیت نباشد.

سخن پایانی

برای انتخاب بین خرید مانیتور گیمینگ خمیده یا مانیتور تخت، باید نیازها و انتظارات خود را در نظر بگیرید. اگر گیمر حرفه‌ای هستید و می‌خواهید در محیط بازی غرق شده و لذت بیشتری ببرید قطعات انتخاب مانیتور گیمینگ خمیده بهتر است.

اما اگر کارت گرافیک قدرتمندی روی کامپیوتر شما نصب نیست یا صرفاً برای انجام کارهای معمولی یا خواندن کتاب و وب‌گردی از کامپیوتر استفاده می‌کنید، مانیتور تخت انتخاب بهترین خواهد بود.