راهنمای جامع خرید مانیتور گیمینگ [بررسی 9 فاکتور مهم]

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک سیستم قوی مخصوص بازی تجهیز کرده‌اید و از عملکرد فوق‌العاده قطعات اصلی مثل پردازنده و GPU برای اجرای بازی‌های گرافیکی مطمئنید. اما وقتی سیستم خود را به مانیتور متصل می‌کنید، آن‌چنان که انتظار داشتید تصاویر گرافیکی بازی شما را جذب نمی‌کنند.

درست حدس زده‌اید! مشکل از مانیتور شماست. مانیتور گیمینگ یا مانیتورهای معمولی تفاوت‌هایی دارد و همین تفاوت‌ها باعث می‌شود که تجربه انجام یک بازی اکشن در یک مانیتور گیمینگ با یک مانیتور معمولی کاملاً متفاوت باشد.

فاکتورهای مختلفی در انتخاب بهترین مانیتور گیمینگ اهمیت دارند و در صورتی که همه آن‌ها را در نظر بگیرید، خواهید دید که تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی بسیار مشهود است. اما برای انتخاب یک مانیتور گیمینگ با قیمت مناسب چه فاکتورهایی را باید در نظر داشت؟

در این مقاله می‌خواهیم در مورد مشخصات یک مانیتور گیمینگ و تفاوت‌های میان آن با مانیتورهای معمولی صحبت کنیم. این تفاوت‌ها نه تنها برای گیمرهای حرفه‌ای مهم است، بلکه برای طراحان گرافیکی و ادیتورها نیز دارای اهمیت است. اگر شما هم از این دست کاربران کامپیوتر هستید، با ما همراه باشید تا در انتخاب خود دچار اشتباه نشوید.

مانیتور گیمینگ چیست؟

مانیتورهای گیمینگ به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که خروجی کارت گرافیک و CPU سیستم در حین اجرای بازی تا حد امکان خوب به نظر برسد. مانیتور مسئول نمایش نتیجه نهایی رندرها و پردازش تصویر کامپیوتر است، با این حال انواع مانیتور ممکن است از نظر نمایش رنگ، نوع تصویر و وضوح تصویر بسیار متفاوت باشند.

فناوری نمایشگرهای کامپیوتر در طول زمان تغییر می‌کند، اما اهداف اساسی سازندگان مانیتور تقریباً یکسان است. سازندگان این تجهیزات به دنبال جذب گیمرهای حرفه‌ای هستند و برای این کار هم باید با پیشرفت فناوری‌های گیمینگ و تجهیزات آن همسو باشند.

هرچند از نظر ظاهری هم ممکن است تفاوت‌هایی میان مانیتور گیمینگ و معمولی وجود داشته باشد اما بیشتر مشخصات انحصاری در مانیتورهای گیمینگ مربوط به قابلیت‌های آن در نمایش تصویر است.

در بخش بعدی به مهم‌ترین تفاوت‌های مانیتور گیمینگ با معمولی خواهیم پرداخت:

مشخصات بهترین مانیتورهای گیمینگ

برای انتخاب یک مانیتور گیمینگ مناسب باید آیتم‌های مختلفی را بررسی کرد که در این بخش آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

1. رزولوشن

رزولوشن یا همان وضوح تصویر یک ویژگی کلیدی هر مانیتور گیمینگ است. عرض و ارتفاع صفحه نمایش بر حسب پیکسل اندازه‌گیری می‌شود. برای مثال یک صفحه نمایش 2560 × 1440 در مجموع دارای 3686400 پیکسل است.

رزولوشن‌های رایج انواع مانیتور عبارت‌اند از 1920 × 1080 (گاهی اوقات Full HD یا FHD نامیده می‌شود)، 2560 × 1440 (Quad HD، یا QFHD) 3840 × 2160 (UHD، یا 4K). مانیتورهای Ultrawide نیز با رزولوشن‌های بالاتر در دسترس هستند که استفاده از آن‌ها خیلی مرسوم نیست.

بیشتر بخوانید : با بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 4k آشنا شوید!

با افزایش رزولوشن صفحه نمایش، تشخیص تک تک پیکسل‌ها با چشم غیرمسلح سخت‌تر می‌شود و وضوح تصویر نیز افزایش می‌یابد.

2. نسبت تصویر یا Aspect Ratio

یکی از تفاوت‌های مانیتور گیمینگ و معمولی، در نسبت تصویر صفحه نمایش است. نسبت تصویر، نسبت عرض به ارتفاع مانیتور است. یک صفحه 1:1 کاملاً مربع است در حالی که مانیتورهای جعبه‌ای دهه 1990 معمولاً 4:3 بودند. امروزه این نسبت‌های تصویر قدیمی با نسبت‌های عریض (16:9) و نسبت‌های فوق عریض (21:9، 32:9، 32:10) جایگزین شده‌اند.

بازی‌های ویدیویی مدرن معمولاً از نسبت‌های تصویر مختلف، از صفحه عریض تا فوق عریض پشتیبانی می‌کنند. می‌توانید این آیتم را از منوی تنظیمات بازی تغییر دهید. بیشتر محتوای آنلاین، مانند ویدیوهای یوتیوب، به طور پیش‌فرض دارای نسبت صفحه عریض هستند.

با این حال، هنگام تماشای فیلم‌ها یا نمایش‌های تلویزیونی که در صفحه نمایش عریض (2.39:1، عریض‌تر از 16:9) گرفته شده‌اند، نوارهای سیاه افقی را روی صفحه مشاهده خواهید کرد و هنگام تماشای ویدیوهای گوشی‌های هوشمند که در حالت «پرتره» گرفته شده‌اند، نوارهای سیاه عمودی روی صفحه وجود دارد. این نوارهای سیاه نسبت اصلی ویدیو را بدون کشیده شدن یا برش دادن تصویر حفظ می‌کنند.

نسبت‌های تصویر مانیتور

3. نرخ تازه‌سازی تصویر یا Refresh Rate

یک فاکتور مهم در انتخاب بهترین مانیتور گیمینگ، رفرش ریت است. نرخ تازه‌سازی تصویر در واقع، فاصله زمانی بین رفرش شدن تصویر است. نرخ تازه‌سازی بالاتر باعث می‌شود حرکت کاراکترها نرم‌تر به نظر برسد، زیرا صفحه موقعیت هر جسم را با سرعت بیشتری به‌روزرسانی می‌کند.

رفرش ریت بالا، دنبال کردن دشمنان متحرک در بازی‌های اکشن اول شخص را آسان‌تر کند، یا وقتی صفحه وب یا هر برنامه دیگری را در سیستم باز می‌کنید، صفحه نمایش واکنش‌پذیرتر به نظر می‌رسد.

به عنوان مثال رفرش ریت 120 هرتز به این معنی است که مانیتور هر پیکسل تصویر را 120 بار در هر ثانیه رفرش می‌کند. معمولاً بهترین مانیتورهای گیمینگ از رفرش ریت 120 و 144 هرتز بهره‌مند هستند که تجربه یک بازی روان را برای گیمرها به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید : رفرش ریت (Refresh Rate) مناسب برای مانیتور گیمینگ

4. زمان پاسخگویی یا Response Time

زمان پاسخگویی مدت زمانی است که یک پیکسل برای تغییر رنگ نیاز دارد و بر حسب میلی‌ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. زمان پاسخ کمتر به معنای مشکلات تصویری کمتر، مانند تاری حرکت است.

زمان پاسخگویی در یک مانیتور گیمینگ باید به اندازه کافی کوتاه بوده و با رفرش ریت سازگار باشد. به عنوان مثال، در یک صفحه نمایش با رفرش ریت 240 هرتز، هر 4.17 میلی‌ثانیه یک فریم جدید به صفحه نمایش ارسال می‌شود.

5. نوع پنل

یک فاکتور مهم دیگر در انتخاب بهترین مانیتور گیمینگ، نوع پنل است. مانیتورهای قدیمی از نوع لوله اشعه کاتدی یا CRT بودند که تا اوایل دهه 2000 نیز استفاده می‌شدند.

از آن زمان به بعد، مانیتورهای LCD یا کریستال مایع مرسوم‌تر هستند که سه نوع اصلی از آن‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی TN، VA و IPS. در میان این سه نوع مانیتور LCD، نوع IPS به خاطر وضوح رنگ بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اخیراً هم چند سالی است که مانیتور گیمینگ منحنی به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، مورد توجه گیمرها قرار گرفته است. این مانیتورها که OLED یا همان Organic Light-Emitting Diode نامیده می‌شوند، به جای انتقال نور از جایی دیگر، نور را در خود تولید می‌کنند.

نقطه‌ضعف اصلی در LCD ها این است که با خاموش شدن یک پیکسل، نقطه سیاه ایجاد می‌شود اما در مورد LED ها این مشکل کمتر است به این خاطر که OLED ها نور پس‌زمینه ندارند.

یک مانیتور گیمینگ منحنی از نوع OLED دارای نورهای زنده و کنتراست بالاتری نسبت به سایر مانیتورهاست و باریک‌تر از LCD ها است. به دلیل باریک‌تر بودن و عدم وجود نور پس‌زمینه، OLED ها به توان کمتری هم نیاز دارند بنابراین در استفاده‌های طولانی برای گیمرها، مصرف انرژی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید : FPS یا تعداد رنگ بیشتر؛ کدامیک در انتخاب مانیتور مهم‌تر است؟

6. قابلیت نصب دیواری

بهترین مانیتورهای گیمینگ اغلب دارای یک پایه با ارتفاع، شیب و درجه چرخش قابل تنظیم هستند. این موارد به شما کمک می‌کند یک موقعیت ارگونومیک مناسب برای مانیتور خود پیدا کرده و در بهترین وضعیت بدن از بازی‌های طولانی لذت ببرید.

7. پورت‌ها

فاکتور مهم دیگر در انتخاب یک مانیتور گیمینگ، پورت‌های اتصال آن است. وجود انواع مختلف پورت در پشت مانیتور گیمینگ، اتصال آن را به دستگاه‌های مختلف از جمله انواع تلویزیون، دستگاه DVR و دستگاه دیتا ممکن می‌سازد.

پورت‌های مهم در مانیتورهای گیمینگ عبارت‌اند از: پورت VGA ،DVI ،Dual-Link DVI ،HDMI ،DisplayPort و پورت‌های Thunderbolt و USB که در مدل‌های جدید یافت می‌شود. همچنین پورت‌های ورودی صدا و خروجی هدفون نیز در بیشتر مانیتورهای امروزی وجود دارد.

پورت‌های مانیتور گیمینگ

8. همگام‌سازی تطبیقی یا Adaptive Sync

این ویژگی با عنوان Vsync شناخته می‌شود. عدم تطابق بین تعداد فریم‌ها، باعث بروز مشکلاتی در تصاویر بازی‌های گرافیکی می‌شود. عدم همگام بودن نرخ فریم بین کارت گرافیک یا GPU و مانیتور علت اصلی این مشکل است. در بهترین مانیتورهای گیمینگ، قابلیت Vsync برای مقابله با این مشکل در نظر گرفته شده است.

این ویژگی در حین اجرای بازی، سرعت ترسیم فریم‌ها را کاهش می‌دهد تا با رفرش ریت مانیتور مطابقت داشته باشد. با این حال، VSync ممکن است در صورت کاهش شدید نرخ فریم در GPU، باعث شود که تصویر با تأخیر نمایش داده شود.

برای حل این مشکل، دو تکنولوژی جدید توسط شرکت NVIDIA و AMD در مانیتورهای گیمینگ جدید تعبیه شده است که به ترتیب NVIDIA G-Sync و AMD Radeon FreeSync نام دارند.

مانیتورهای G-Sync از تراشه اختصاصی G-Sync NVIDIA برای تطبیق رفرش ریت مانیتور با خروجی GPU و همچنین پیش‌بینی خروجی GPU بر اساس عملکردهای اخیر استفاده می‌کنند. همچنین به جلوگیری از بروز تأخیر در تصویر ورودی کمک خواهند کرد.

مانیتورهای AMD Radeon FreeSync نیز از مکانیزم مشابهی استفاده می‌کنند با این تفاوت که به جای استفاده از یک تراشه اختصاصی، بر اساس پروتکل‌های Adaptive Sync ساخته شده‌اند که در DisplayPort 1.2a و همه نسخه‌های DisplayPort بعدی وجود دارد.

9. قابلیت‌های Overdrive و Motion Blur Reduction

یکی دیگر از تفاوت‌های مانیتور گیمینگ با معمولی، قابلیت‌های این مانیتور در رفع مشکل گوستینگ یا همان Ghosting است.

Ghosting در واقع اثر تاری است که یک جسم متحرک روی صفحه نمایش ایجاد می‌کند. این پدیده به دلیل انتقال نامناسب پیکسل است، یا زمانی که تغییر پیکسل مانیتور از رنگ A به B نسبت به تغییر رنگ B به A بیشتر طول می‌کشد، اتفاق می‌افتد.

Overdrive با سرعت بخشیدن به سرعت انتقال پیکسل‌ها در تصاویر گرافیکی، گوستینگ را کاهش می‌دهد. .ویژگی کاهش تاری حرکت یا Motion Blur Reduction همین کار را انجام می‌دهد با این تفاوت که با افزایش وضوح تصویر، پدیده گوستینگ را کم می‌کند.

در واقع اثرات تاری ناشی از Ghosting در بهترین مانیتورهای گیمینگ با کمک این فناوری به حداقل می‌رسد.

بیشتر بخوانید : نکات مهم در انتخاب بهترین مانیتور لپ تاپ

تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم یک راهنمای خرید مانیتور گیمینگ با بررسی ویژگی‌های مهم آن ارائه دهیم. برای بررسی تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی، باید ابتدا قابلیت‌های اختصاصی یک مانیتور گیمینگ را بشناسیم.

هرچند فاکتورهای مختلفی در انتخاب مانیتور گیمینگ مناسب دخیل است، اما بیشتر آن‌ها در همه انواع مانیتور وجود دارد و به عنوان یک گیمر حرفه‌ای اگر به دنبال انتخاب بهترین مانیتور گیمینگ میان رده هستید، باید موارد 8 و 9 را بیشتر مد نظر قرار دهید.

البته مانیتورهای گیمینگ قیمت بیشتری دارند اما پیدا کردن یک مانیتور گیمینگ با قیمت مناسب چندان سخت نیست. علت این است که بیشتر ویژگی‌های مهم یک مانیتور گیمینگ در اغلب محصولات امروزی وجود دارد و تنها مانیتورهای گیمینگ دارای فناوری‌های اختصاصی قیمت بالاتری دارند. هرچند صرف این هزینه بیشتر برای گیمرهای حرفه‌ای، ارزش تجربه یک بازی روان و بدون تأخیر را خواهد داشت.