قدرتمندترین کارت گرافیک سری 3000 انویدیا در ایران!

کمپانی انویدیا (NVIDIA) پس از مشکلات فراوانی که به دلیل پاندمی کرونا به وجود آمده بود، خلاصه در اردیبهشت سال 2020 از خانواده گرافیک سری 3000 خود رونمایی کرد.

این خانواده تا سال 2022 که نسل 40 گرافیک‌های انویدیا معرفی شدند، به عنوان پرچمداران گرافیک‌های این شرکت شناخته می‌شدند. انویدیا سه مدل مختلف از گرافیک سری 3000 را در آن سال رونمایی کرد.

سه کارت گرافیک RTX3090 و RTX3080 و RTX3070 به طور همزمان معرفی شده و مشخصات آن‌ها اعلام شد. در میان این سه کارت گرافیک، مدل RTX3090 از دو مدل دیگر قدرتمندتر است و مشخصات فنی بهتری دارد.

این سه مدل کارت گرافیک سری 3000 انویدیا تا اواخر سال 2020 به مرور به بازار عرضه شدند و البته اکنون به عنوان پرفروش‌ترین کارت گرافیک‌های انویدیا در دنیا شناخته می‌شوند.

اگر به عنوان گیمر یا کاربر حرفه‌ای قصد خرید کارت گرافیک سری 3000 انویدیا را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا در ادامه دو مدل از پرفروش‌ترین و قدرتمندترین کارت گرافیک‌های نسل 30 انویدیا را به شما معرفی کنیم.

1. کارت گرافیک سری 3000 MSI RTX 3090 Ti GAMING X TRIO 24G

اگر به دنبال یک کارت گرافیک قدرتمند با ظرفیت بالا هستید، کمپانی MSI دو پیشنهاد جذاب برای شما دارد.

پیشنهاد اول که در این بخش معرفی می‌کنیم، کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti GAMING X TRIO 24G است که با سه فن خنک‌کننده و 24 گیگابایت حافظه ساخته شده است.

کارت گرافیک 3090 انویدیا

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این کارت گرافیک سری 3000 انویدیا را بیان می‌کنیم:

سخت‌افزار بسیار قدرتمند

اگر نگاهی به مشخصات فنی بهترین کارت گرافیک MSI بیندازید با اعداد و ارقام بالایی برای حافظه و تعداد هسته‌ها مواجه می‌شوید که نشان از قدرت بالای این کارت گرافیک نسل 30 دارد

برخی از مشخص سخت‌افزاری این کارت گرافیک عبارت است از:

  • سرعت هسته‌ها تا 1920 مگاهرتز
  • سرعت حافظه تا 21 گیگابایت بر ثانیه
  • ظرفیت حافظه 24 گیگابایت
  • تعداد هسته‌ها 10752 واحد
  • باس حافظه 384 بیت
  • مصرف انرژی 450 وات

این کارت گرافیک به دلیل تعداد بالای هسته‌های CUDA و ظرفیت بالای حافظه، عملکرد فوق‌العاده‌ای برای انجام بازی‌های سنگین از خود ارائه می‌دهد.

نکته جالب‌تر اینجاست که گرچه قطعات قدرتمندی روی این کارت گرافیک نصب شده است اما مصرف برق این کارت گرافیک آنقدر نیست که به پاور کامپیوتر فشار زیادی وارد کند.

سیستم خنک‌کنندگی حرفه‌ای

یکی از مهم‌‎ترین ویژگی‌های این کارت گرافیک سری 3000 سیستم خنک‌کننده آن است که به شکلی کاملا حرفه‌ای و با کمترین میزان مصرف برق، اقدام به خنک کردن کارت گرافیک می‌کند.

برای این محصول MSI از سه فن برای به جریان انداختن هوا در بین قطعات استفاده شده است اما خنک‌کنندگی را سیستم‌های دیگری تسهیل می‌کنند.

به لطف استفاده از سیستم TORX FAN 4.0 هوا بین قطعات به طور متعادل در جریان است و سیستم Airflow Control بررسی می‌کند که کدام قسمت به خنک‌سازی بیشتری نیاز دارد و هوا را به همان منطقه ارسال می‌کند.

همچنین لوله‌های خنک‌کننده‌ای در سراسر کارت گرافیک قرار داده شده است که وظیفه دارند حرارت روی کارت گرافیک را به بیرون از آن انتقال دهند.

از سوی دیگر به دلیل استفاده از پد حرارتی روی کارت گرافیک، گرمای تولید شده توسط کارت گرافیک به طور مستقیم به هیت سینک‌های مادربرد و کیس کامپیوتر انتقال پیدا می‌کند تا خنک شود.

گرافیک سری 3000؛ مجهز به جدیدترین فناوری‌ها

کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3090 Ti GAMING X TRIO به جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا که برای هر کارت گرافیکی است مجهز شده است.

در زیر برخی از این فناوری‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • تکنولوژی DLSS: این کارت گرافیک به تکنولوژی DLSS مجهز است و به کمک هسته‌های Tensor می‌تواند روی کیفیت تصاویر نهایی تاثیرگذار باشد. به لطف وجود این فناوری وضوح تصاویر در بالاترین حد ممکن قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که این تکنولوژی به طور اختصاصی توسط NVIDIA ثبت اختراع شده است.
  • فناوری Ray Tracing: برای اینکه سایه‌های ایجاد شده در بازی به واقعیت نزدیک‌تر باشند، از تکنولوژی Ray Tracing استفاده می‌شود. این فناوری اختصاصی انویدیا نورهای موجود در صحنه را پردازش می‌کند و بهترین بازتاب‌ها و سایه‌ها را نمایش می‌دهد.
  • تکنولوژی G-SYNC: این فناوری به کمپانی انویدیا تعلق دارد و باعث می‌شود نرخ تازه‌سازی (رفرش ریت) مانیتور به طور دقیق‌تری با فریم‌های تولید شده هماهنگ شود.

کارت گرافیک MSI 3090 Ti 24G

دارای فن‌های هوشمند و بی‌صدا

از دیگر ویژگی‌های این کارت گرافیک سری 3000 کمپانی MSI باید به فن‌های هوشمند آن اشاره کرد. سه فن برای خنک‌سازی کارت گرافیک در نظر گرفته شده است.

این فن‌ها فقط زمانی شروع به کار می‌کنند که دمای کارت گرافیک از حداکثر دمای در نظر گرفته شده (حدود 60 درجه سانتیگراد) بیشتر شود. در غیر اینصورت به هیچ وجه فن‌ها کار نمی‌‌کنند تا مصرف برق کاهش پیدا کند.

نکته جالب‌تر اینجاست که این فن‌ها پس از روشن شدن، هیچ گونه صدایی تولید نمی‌کنند. مشکلی که خیلی از کاربران حرفه‌ای دارند این است که فن‌های کارت گرافیک پس از فعالیت پر سر و صدا است. اما خوشبختانه MSI این مشکل را حل کرده است.

پشتیبانی از نرم‌افزار MSI Center

این کارت گرافیک MSI مانند تمام محصولات این شرکت از نرم‌افزار MSI Center پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید تمام تنظیمات کارت گرافیک را در دست داشته باشید.

تنظیمات مربوط به فن‌ها، وضعیت دمای کارت گرافیک و سایر تنظیماتی که نیاز است برای کارت گرافیک داشته باشید از طریق این نرم‌افزار قابل انجام است.

کافیست این نرم‌افزار را روی کامپیوتر خود نصب کنید تا به طور خودکار تمام سخت‌افزارهای MSI را شناسایی کرده و کنترل آنها را به دست بگیرد.

گرافیک سری 3000 با نورپردازی RGB

آخرین نکته‌ای که درباره کارت گرافیک نسل 30 کمپانی MSI بیان می‌کنیم، نورپردازی جذاب آن است. طراحان شرکت MSI برای اینکه دل گیمرهای حرفه‌ای را بیشتر به دست آورند، از نورپردازی RGB استفاده کرده‌اند.

اگر به تصاویر این کارت گرافیک نگاهی بیندازید نوارهای RGB را در کناره‌های آنها می‌بینید. نکته جالب اینجاست که شما می‌توانید وضعیت نورپردازی کارت گرافیک را شخصی‌سازی کنید.

با نصب نرم‌افزار RGB Mystic Light روی کامپیوتر می‌توانید رنگ‌ها و افکت‌های نوری کارت گرافیک را به شکل دستی تغییر داده و شخصی‌سازی کنید.

2. کارت گرافیک سری 3000 MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

دومین کارت گرافیک سری 3000 انویدیا که در این مقاله به عنوان قدرتمندترین‌های نسل 30 معرفی می‌کنیم کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G است.

این کارت گرافیک با بلبرینگ دوقلو، فن‌های Torx نسخه 4 و نورپردازی RGB تولید و روانه بازار شده است.

کارت گرافیک 3090 Ti انویدیا

برای آشنایی بیشتر با این کارت گرافیک برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن را در ادامه بیان کردیم:

دارای پورت‌های متعدد

وجود پورت‌های متعدد روی یک کارت گرافیک این قابلیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که دستگاه‌های مختلفی را به آن متصل کنند.

کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti SUPRIM X به 3 عدد پورت از نوع DisplayPort نسخه 1.4a مجهز شده است.

همچنین به دلیل وجود یک پورت HDMI 2.1 با پشتیبانی از 120 هرتز تا اندازه 4K شما می‌توانید 7 مانیتور مختلف را به این کارت گرافیک متصل کرده و به طور همزمان از آنها استفاده کنید.

این قابلیت به ویژه برای کاربرانی که از چندین مانیتور استفاده می‌کنند کاربرد دارد.

گرافیک سری 3000 با طراحی سیستم دفع گرما

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کارت گرافیک سری 3000 کمپانی MSI وجود سیستم دفع گرمای هوشمند در آن است. به لطف وجود فن‌های TORX 4.0 جریان هوا بین قطعات کارت گرافیک به وجود می‌آید و مانع از داغ شدن آن می‌شود.

نکته جالب‌تر اینجاست که ماژول‌های حافظه این کارت گرافیک به هیت سینک و هیت پایپ‌های مستقلی مجهز شده‌اند تا خنک‌سازی آن بخش از کارت گرافیک بهتر انجام شود.

لازم به ذکر است که گرمای تولید شده در کارت گرافیک توسط صفحه مسی آبکاری شده با نیکل جذب می‌شوند و این صفحه، حرارت را به بخش‌های دیگر انتقال می‌دهد.

دارای بایوس دو حالته

این کارت گرافیک نسل 40 انویدیا به بایوس دو حالته مجهز است. شما می‌توانید با استفاده از دکمه‌ای که روی کارت گرافیک قرار داده شده اولویت آن را مشخص کنید.

اگر می‌خواهید از کارت گرافیک برای انجام بازی‌های سنگین استفاده کنید باید آن را روی حالت گیمینگ قرار دهید تا سیستم خنک‌کننده کارت گرافیک در حالت آماده‌باش قرار گیرد.

اگر استفاده معمولی از کارت گرافیک دارید، آن را روی حالت دوم قرار دهید. در این حالت فن‌ها کمتر کار می‌کند، مصرف برق کمتر می‌شود و صدای فن‌ها هم کمتر خواهد شد.

کارت گرافیک MSI 3090 Ti SUPRIM X

گرافیک سری 3000 با طراحی مهندسی

طراحان کمپانی MSI برای ساخت این کارت گرافیک از نهایت دقت و خلاقیت خود استفاده کرده‌اند. این کارت گرافیک سری 3000 به بلبرینگ دو قلو، صدای فن‌ها را به طور قابل توجهی کاهش داده است.

علاوه بر این باید به وجود فیوزهای بیشتر در PCB اشاره کرد که از ایجاد شوک الکتریکی در کارت گرافیک جلوگیری می‌کند.

سازندگان این کارت گرافیک لایه مسی ضخیمی در PCB قرار داده‌اند تا رسانایی مدارها افزایش پیدا کند و تاخیرها به حداقل برسد.

همچنین باید به پایه‌ای که به همراه این کارت گرافیک عرضه شده اشاره کرد. این پایه، وضعیت قرارگیری کارت گرافیک در کیس کامپیوتر را مستحکم‌تر می‌کند.

نورپردازی RGB

در کناره‌ها و نزدیک فن‌های سه‌گانه این کارت گرافیک از نوارهای LED استفاده شده است. نورپردازی کارت گرافیک هیجان خرید گیمرها را بیشتر می‌کند و MSI از این نکته آگاه است.

شما می‌توانید با نصب نرم‌افزار Mystic Light نورپردازی روی کارت گرافیک MSI را تغییر داده و شخصی‌سازی کنید. رنگ‌ها و افکت‌های نوری روی کارت گرافیک از طریق این نرم‌افزار قابل تغییر است.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی دو مورد از قدرتمندترین کارت گرافیک های سری 3000 انویدیا پرداختیم. کمپانی MSI در زمینه تولید کارت گرافیک سری 3000 انویدیا پیشگام بوده و دو محصول از نوع RTX 3090 را روانه بازار کرده است.

شما هم می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود درباره کارت گرافیک نسل 30 انویدیا و محصولاتی که معرفی کردیم را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.