راهنمای کارت گرافیک Nvidia (انواع GPU، تنظیمات، نحوه آپدیت و …)

دنیای کارت‌های گرافیک کامپیوتر یا GPU با نام Nvidia شناخته می‌شود. این شرکت آمریکایی چندین دهه است که در زمینه تولید کارت گرافیک فعالیت می‌کند و به عنوان ابرکمپانی تولید کننده این قطعه سخت‌افزاری شناخته می‌شود.

با این حال، کارت گرافیک تنها محصول کمپانی Nvidia نیست و این شرکت در زمینه‌های مختلفی مانند گیمینگ و رایانش ابری هم وارد شده و حتی کنسول بازی اختصاصی خود را هم تولید کرده است.

کارت گرافیک Nvidia مهم‌ترین و قدیمی‌ترین محصول این شرکت است. کارت‌های گرافیک Nvidia انواع گوناگونی دارند که هرکدام به منظور اهداف خاصی تولید می‌شوند.

در این مقاله با انواع کارت گرافیک Nvidia و موضوعات مربوط به تنظیمات، مزایا و آپدیت آنها آشنا خواهید شد. همراه ما باشید.

تاریخچه کمپانی Nvidia

در 5 آوریل 1993 سه نفر از مهندسان کامپیوتر و برق با نام‌های «جن سون هوانگ»، «کورتیس پریم» و «کریس مالکوفسکی» کمپانی NVIDIA را تاسیس کردند.

هدف این سه نفر توسعه محاسبات گرافیکی کامپیوترها بود. آنها معتقد بودند برای پیشرفت صنعت کامپیوتر و بازی‌های رایانه‌ای باید سرعت و کیفیت پردازش‌های گرافیکی افزایش پیدا کند.

در سال‌های اول، این شرکت با نام NV یا «Next Version» شناخته می‌شد و تمام تولیدات این شرکت با این نام شناخته می‌شدند. اما با گذشت زمان و جذب سرمایه، شرکت نام خود را با NVIDIA تغییر داد.

به نظر می‌رسد این نام از کلمه لاتین «Envy» به معنای غبطه خوردن گرفته شده است.

انواع کارت گرافیک nvidia

انواع کارت گرافیک Nvidia

یکی از اصلی‌ترین محصولات کمپانی Nvidia کارت‌های گرافیک است.

Nvidia کارت‌های گرافیک تولیدی خود را در بازار خرده‌فروشی به فروش نمی‌رساند و مستقیما با شرکت‌های بزرگ تولید کننده لپ تاپ، کامپیوتر و موبایل همکاری می‌کند.

این شرکت آمریکایی کارت‌های گرافیک خود را در 3 سری مختلف تولید می‌کند که در ادامه هرکدام از این 3 سری را معرفی می‌کنیم.

1. کارت گرافیک Nvidia سری Quadro

اولین سری کارت گرافیک Nvidia سری کوادرو (Quadro) است. این تراشه‌های گرافیکی با تراشه‌های سری Radeon Pro شرکت AMD رقابت می‌کنند.

تنظیمات کارت گرافیک nvidia

کارت‌های گرافیک کوادرو برای ایستگاه‌های کاری با طراحی حرفه‌ای (CAD)، تولید تصاویر دیجیتال توسط کامپیوتر (CGI)، محاسبات علمی پیچیده و برنامه‌های یادگیری ماشین طراحی شده است.

تفاوت اصلی کارت گرافیک‌های سری Quadro با سری Geforce در استفاده از حافظه ECC و افزایش دقت ممیز شناور در آن است.

از کارت‌های گرافیک سری کوادرو برای انجام کارهایی نظیر ساخت و رندر گرفتن انیمیشن، طراحی‌های سه‌بعدی و محاسبات پیچیده نرم‌افزارهای سنگین استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید کارت گرافیک برای رندرینگ

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سری کارت گرافیک Nvidia عبارت است از:

  • طول عمر بالا: یکی از مهم‌ترین اهداف تولید سری کوادرو، افزایش طول عمر کارت گرافیک بود. به همین منظور، این سری از کارت‌های گرافیک جزو بادوام‌ترین سری از کارت های گرافیک Nvidia هستند.
  • توانایی رندرگیری‌های سنگین: سری کوادرو برای رندر گرفتن‌های سنگین ساخته شده است. در واقع کاربران می‌توانند برای رندر گرفتن در نرم‌افزارهای حرفه‌ای طراحی و مدل‌سازی روی این سری از کارت‌های گرافیک حساب کنند.
  • پردازش دقیق: نسبت به سری‌های دیگر کارت گرافیک Nvidia، سری کوادرو دقت محاسبات بسیار بالاتری دارد و به همین دلیل برای شرکت‌ها و مراکز صنعتی بسیار مناسب است.
  • مناسب برای حرفه‌ای‌ها: افرادی که در شرکت‌های بزرگ انیمیشن‌سازی، طراحی سه‌بعدی، نقشه‌کشی و حتی در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند، می‌توانند روی این سری از کارت های گرافیک Nvidia حساب ویژه‌ای باز کنند.
بیشتر بخوانید : 8 نکته مهم در انتخاب کارت گرافیک مناسب برای انیمیشن‌سازی

2. کارت گرافیک Nvidia سری Tesla

سری کارت‌های گرافیک تسلا به دلیل توان عملیاتی بالایی که دارند فقط برای مراکز داده (Data Center) و سرورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این سری کارت گرافیک Nvidia مستقیما به شرکت‌های تولید کننده سرورهای پیشرفته عرضه می‌شود.

از سری تسلا برای آنالیزهای علمی، رندرگیری سیستم‌های حرفه‌ای و محاسبات گرافیکی سنگین استفاده می‌شود.

3. کارت گرافیک Nvidia سری Geforce

معروف‌ترین سری از کارت های گرافیک Nvidia سری Geforce است. این سری در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای موجود در بازار مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

کارت گرافیک های nvidia

اولین سری از کارت‌های گرافیک Geforce در سال 1999 معرفی شد. این سری برای کاربران عمومی کامپیوتر که نیازی به انجام محاسبات یا رندر گیری‌های سنگین ندارند طراحی شده است.

کارت‌های گرافیک سری Geforce برخلاف سری Quadro، سرعت را به دقت ترجیح می‌دهند. به همین دلیل بهترین انتخاب برای کامپیوترهای شخصی و کاربران عمومی هستند.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کارت گرافیک Nvidia عبارت است از:

  • سرعت بالاتر: کمپانی Nvidia هدف اصلی از تولید سری Geforce را کاهش قیمت در کنار افزایش سرعت پردازش اعلام کرده است.
  • مناسب گیمرها و کاربران عمومی: برای کاربران خانگی و گیمرهای مبتدی که نیازی به پردازش‌های سنگین ندارند، کارت گرافیک Geforce بهترین انتخاب است.
  • تنوع بالا: نسبت به سایر سری‌های کارت گرافیک Nvidia، سری Geforce تنوع بسیار بیشتری دارد و همه ساله مدل‌های جدیدتری از آن تولید و روانه بازار می‌شود.
  • قیمت ارزان‌تر: اگر قیمت کارت‌های گرافیک سری Geforce با سری‌های دیگر مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که این سری قیمتی به مراتب ارزان‌تر دارند. البته این موضوع بیشتر در لپ‌تاپ‌هایی که با مدل‌های مختلف Geforce کار می‌کنند خود را نشان می‌دهد.

سری‌های مختلف کارت گرافیک GeForce

با توجه به اینکه کارت‌های گرافیک سری GeForce جزو محبوب‌ترین سری‌های کارت گرافیک در بازار هستند، لازم است انواع مختلف این سری را بشناسید.

در زیر 3 مورد از زیرمجموعه‌های کارت گرافیک GeForce را معرفی می‌کنیم.

1. کارت گرافیک MX

اولین سری از کارت‌های گرافیک Nvidia با پیشوند MX تولید می‌شدند. هدف از تولید این سری، استفاده از آن برای لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های قابل حمل بود.

قابلیت‌های این سری از کارت‌های گرافیک در حد متوسط بوده و به همین دلیل لپ‌تاپ‌هایی که با این سری تولید می‌شوند، قیمتی به مراتب کمتر از لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای دارند.

ار کارت‌های گرافیک سری MX در لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت استفاده می‌شود. اکثر مدل‌های این کارت گرافیک با ظرفیت 2 گیگابایتی تولید می‌شوند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک ارزان برای گیمینگ

2. کارت گرافیک GTX

دومین سری از کارت‌های گرافیک زیرمجموعه Geforce، کارت‌های GTX هستند. نام این سری از عبارت «Giga Texel Shader eXtreme» گرفته شده است.

آپدیت کارت گرافیک nvidia

این سری که تولید آن از سال 2008 میلادی آغاز شده، مخصوص لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی طراحی شدند.

کارت‌های گرافیک GTX با دو ظرفیت 4 و 6 گیگابایتی در بازار وجود دارند و در لپ‌تاپ‌های سطح بالا و به عنوان بهترین کارت گرافیک میان‌رده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3. کارت گرافیک RTX

قدرتمندترین کارت گرافیک Geforce، سری RTX است. این سری که از عبارت «Ray Tracing Texel eXtreme» گرفته شده اولین بار در سال 2018 میلادی معرفی شد.

کارت‌های گرافیک RTX با معرفی معماری جدید تورینگ به بازار عرضه شدند که تا 6 برابر سریع‌تر از معماری پاسکال بود.

این مدل کارت گرافیک Nvidia بیشتر برای کامپیوتر و لپ‌تاپ‌های گیمینگ طراحی شده و سرعت پردازش داده‌های گرافیکی در واحد زمان را به طرز چشمگیری افزایش داده است.

کارت‌های گرافیک RTX در ظرفیت‌های متنوعی از 4 تا 24 گیگابایت تولید می‌شوند و در لپ‌تاپ‌های مختلف می‌توانید ظرفیت‌های مختلف آن را مشاهده کنید.

چگونه کارت گرافیک Nvidia را آپدیت کنیم؟

برای آپدیت کارت گرافیک Nvidia در مرحله اول باید تمام اطلاعات کارت گرافیکی که روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما نصب است را استخراج کنید.

آپدیت کارت گرافیک nvidia

مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

  • کلیدهای Win+R روی کیبورد را فشار دهید و در پنجره‌ای که باز می‌شود عبارت dxdiag را بنویسید.
  • پس از فشردن OK پنجره‌ای باز می‌شود که مشخصات سخت‌افزاری سیستم شما در آن نوشته شده است. اطلاعاتی که نیاز دارید مدل کارت گرافیک و نوع سیستم عامل (32 یا 64 بیتی) است.
  • به اینترنت متصل شده و وارد صفحه رسمی کمپانی Nvidia شوید. روی این لینک کلیک کنید.
  • در سربرگ Drivers روی عبارت GeForce Drivers اشاره کنید. حالا کافیست مدل کارت گرافیک، زبان و نوع سیستم عامل خود را در پنجره وارد کنید تا جدیدترین درایور مخصوص شما پیدا شود.
  • بعد از اینکه جدیدترین مدل کارت گرافیک شما پیدا شد کافیست آن را دانلود کرده و سپس روی کامپیوتر خود نصب کنید.
  • پس از نصب درایور بهتر است سیستم را ریستارت کنید تا فعالسازی کارت گرافیک انجام شود.

تفاوت کارت گرافیک NVIDIA و AMD

کمپانی‌های AMD و NVIDIA رقبای جدی در عرصه تولید کارت‌های گرافیک هستند.

این دو شرکت شانه به شانه هم رقابت می‌کنند و محصولاتشان با توجه به پیشرفت رقیب طراحی و تولید می‌شود.

سوال متداولی که بیشتر کاربران مطرح می‌کنند این است که تفاوت کارت گرافیک AMD و Nvidia چیست؟ و کدامیک بهتر است؟

 رده بندی کارت گرافیک nvidia

برای پاسخ به این سوال باید کارت‌های گرافیک این دو کمپانی را از چند جهت مورد ارزیابی قرار دهیم:

قابلیت‌های گیمینگ

در زمینه گیمینگ هر دو شرکت طیف وسیعی از کارت‌های گرافیک مخصوص گیمینگ تولید کرده ا‌ند.

اما در رده‌بندی جهانی از 10 کارت گرافیک برتر گیمینگ 6 مورد برای NVIDIA و 4 مورد برای AMD است.

البته این تعداد به معنای قابلیت‌های خیلی عجیب نیست. NVIDIA تنوع بسیار بالایی در کارت گرافیک‌های خود دارد و به همین دلیل اغلب در رتبه‌های اول قرار می‌گیرد.

اما اگر کمی تخصصی به موضوع نگاه کنیم، کارت های گرافیک Nvidia در رزولوشن‌های 4K عملکرد بهتری برای گیمرها به ارمغان می‌آورند.

بیشتر بخوانید : با بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 4k آشنا شوید!

این در حالی‌ست که کارت‌های گرافیک AMD در رزولوشن 1080p و 1440p بهتر هستند.

مصرف انرژی و بهره‌وری

پیش از اینکه کمپانی AMD کارت گرافیک‌های سری Navi خود را تولید کند، بهره‌وری و مصرف انرژی کارت گرافیک‌های NVIDIA بهتر بودند.

اما پس از معرفی سری Navi توسط AMD معادلات تغییر کرد. AMD با معماری جدید خود تا 50 درصد بهره‌وری GPU را افزایش داد.

در نهایت با معرفی معماری Ampere توسط Nvidia، مصرف انرژی و بهره‌وری کارت‌های گرافیک این دو کمپانی به تساوی رسید.

قیمت

در حال حاضر بهترین کارت گرافیک میان‌رده AMD با نام RX 6650 XT قیمتی معادل 350 دلار دارد که یعنی به ازای هر فریم 4.45 دلار دریافت می‌کند.

در سوی دیگر، بهترین کارت گرافیک میان‌رده Nvidia با نام Founder’s Edition RTX 3060 Ti قرار دارد که با قیمت 400 دلار به فروش می‌رسد و به ازاری هر فریم 4.70 دلار دریافت می‌کند.

فارغ از این حساب و کتاب‌ها، کارت گرافیک‌های AMD نسبت به NVIDIA قیمت ارزان‌تری دارند و اگر به دنبال یک محصول ارزان هستید، AMD را انتخاب کنید.

کدامیک بهتر است؛ کارت گرافیک NVIDIA یا AMD؟

نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سوال داد. با توجه به نوع کاربری و نیازی که دارید، هر کدام از این کارت گرافیک‌ها می‌تواند برای شما مناسب باشد.

اگر دوست دارید بازی‌ها را با کیفیت 4K تجربه کنید، کارت گرافیک‌های بالا رده Nvidia بهتر از AMD هستند. اما در دسته میان‌رده تفاوت زیادی نمی‌توان بین محصولات این دو کمپانی قائل شد.

بیشتر بخوانید : تفاوت مادربرد amd و Intel در چیست؟

سخن پایانی

کمپانی Nvidia به عنوان یکی از غول‌های صنعت کارت گرافیک در دنیا شناخته می‌شود.

سری GeForce کارت گرافیک‌های این شرکت، معروف‌ترین و پرفروش‌ترین محصول آن به شمار می‌رود. اما GPU های Nvidia انواع مختلف دیگری هم دارند.

ر این مقاله با انواع کارت گرافیک Nvidia، مشخصات و ویژگی‌های آنها آشنا شدیم. علاوه بر این شیوه آپدیت کارت گرافیک Nvidia را آموزش دادیم و تفاوت کارت گرافیک Nvidia و AMD را بیان کردیم.